2008-01-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Nej det är såhär. I åratal har folk argumenterat och diskuterat bibelcitat fram och tillbaka och tolkningar osv. Vi MÅSTE förstå att DET är inte något som för oss vidare. Vi kan inte överbevisa JV eller de oss. Det leder till meningslösa diskussioner och tidsslöseri. Det har ju tiden bevisat för oss om och om igen. JV får tro på bibeln på sitt sätt och va andra tror på det vi vill. Så långt är allt frid och fröjd. Vi måste däremot reagera på de delar i JV och andr religioner och företeelser som är skadliga för individen. Vi ska inte sitta och slänga bibelcitat för att sen kunna säga: "Hurra jag vann debatten denna gången!" Det finns inte plats för sådan egoism. Och diskussion om klänning eller inte... *suck* Ska vi prata om sånt när tex uteslutna medlemmar ur JV blir strandsatta och utfrysta? När JV förespråkar att småbarn lär sig deras tro utan att själv få växa upp och ta ställning? När blod inte får ges och därmed dödar människor som kunde få leva? När barn i skolan blir mobbade pga att de inte är som de andra? Listan kan göras lång. Detta var bara några saker som kom upp i skallen. Jag anser att vi måste fokusera på det viktiga först.

...Here we go again...
Du vet väl att det inte är enkelt att bli ett döpt vittne? När man tar det steget, är man/borde man vara, fullt medveten om det ansvar som det för med sig. Blir man utesluten så beror det på att man ändå inte vill leva efter bibelns normer längre, varför hänga kvar i nåt man ändå inte vill ha? Jag har egen erfarenhet och jag känner fler i eller som varit i den situationen. Ofta när man tar steget ut finns det kontakter utanför som man söker sig till, pga av att man troligen börjat söka vänner på annat håll ett tag innan själva uteslutningen.
Och tro det eller ej, man kan ha vänner utanför församlingen sedan länge, trots att man inte är/blir utesluten. Jag har det. Har vid närmare eftertanke fler vänner utanför än inom.
Barn väljer själva till slut, oavsett om föräldrarna är JV eller inte. Jag vet flera familjer som har ett eller flera barn som inte är med. Eller så väljer nåt barn i familjen att fortsätta och syskonet går en annan väg. Samma uppfostran, olika val.
Det här med blodet är en känslig fråga, men så länge vuxna som själva valt att bli JV (se ovan) och därmed är insatta med vad det betyder tar detta beslut så är det nånting som är upp till dom. Jag förstår till fullo att man kan reagera när det gäller barn. Om jag inte vimsar nu så tror jag att barn blir tvångsomhändertagna tillfälligt vid såna situationer. Men man måste vara medveten om att det innebär en risk även med blodtransfusion. Och anledningen till att ett JV kan stå fast vid sitt beslut ang blodet är den starka tron på en uppståndelse.
(Människor kan dö för sin sak i andra sammanhang...då blir dom ofta kallade för hjältar. En passus bara.)
Vad gäller detta med att bli mobbad...vad ska barnen lära sig?! Att det inte är ok att vara annorlunda?? Är det inte mobbarna som ska lära sig att inte mobba??! Men det är väl inte lätt att lära sina barn om det när man själv som vuxen, t ex på en arbetsplats tråkar en arbkamrat som är JV! Eller på andra sätt och sammanhang uttrycker sin avsky.
2008-01-28, 23:26
Medlem
Citat:
Jag håller med om att eftersom bibeln är så central för JV så är det naturligt att ni ofta ger hänvisningar dit. Problemet är att det blir för mycket. Det intryck JV ger är att ni själva inte har mycket tankekraft utan att allt ni säger hela tiden ska hämtas och verifieras ur bibeln. Det ger JV både kraft och svaghet.

Jodå jag tror på bibeln på så vis att det som skrivits där är så som de som skrev den uppfattade saker. Också att det mer eller mindre är inspirerat av Gud. I vilken grad kan ingen veta. Sen är det vansinne att tolka bibelns ord bokstavligt eftersom vi vet att vissa delar är symbolism och många delar vet vi helt enkelt inte om det är menat bokstavligt eller symboliskt. Därför finns det utrymme för många misstolkningar. Detta är något av kärnpunkten för varför JV hamnar så snett i sin tro.

Påverkad av andar? Nej. Relationen till andevärlden är inte sådan. Jag håller helt med om att det jag avser med andevärlden och de jag har kontakt med är skapade av Gud (eller en högre stående energi rättare sagt, men som inom kristendomen kallas Gud. Inom andra religioner kallas andra namn men som är densamme.).

Jag har aldrig påstått att jag vet varje JV-persons liv. Naturligtvis kan jag inte veta det. Det jag skrev var att jag och alla andra som intresserat sig för att ta reda på vad JV är, lätt kan hitta information från JV själva, de som varit medlemmar, närstående till JV osv. Man kan alltså lätt få information om JV-läror, tro, regler osv och även om hur ett liv inom JV-s ramar fungerar. Sen finns väldigt mycket myter och skitsnack om JV som man måste gallra bort för att få en rättvis bild.

När det gäller döden och andevärlden är det inte en tro jag har. Utan en verklighet. Inget jag blivit påverkad att tro utan ren sanning baserad på upplevelser, erfarenheter mm. Den har sen verifierats genom att andra upplevt samma saker, andevärlden själv verifierar sig. Så därom finns inga oklarheter. Sen har jag även en gudstro som en "påbyggnad" eftersom jag inte vet mer ett uns om andevärlden. JV skriver ofta: "Sanningen om..." det ena och det andra. Detta är väldigt olyckligt eftersom sanning kräver bevisföring vilket ni inte har. Era "sanningar" är er tro. Alltså det ni tror är sanningen! Sluta genast att skriva och säga att ni vet sanningen! Vad får er att tro att den lilla klick av religiöst troende som JV är, i relation till jordens alla religiöst troende, skulle inneha sanningen? Och att alla andra har fel i sin tro? Så kan man inte resonera helt enkelt om man inte har drabbats av nån form av kollektiv hybris.

Så sanningen är beroende på hur många som tror på den? Har du koll på hur sann din tanke om verkligheten är med tanke på det?
Du har oxå ngt som du kallar för sanning.
Bibelstället jag hänvisade till förut om den breda vägen...där står det oxå om den smala vägen..."och få är det som finner den"....

Jag vet inte om du tror på Jesus men han kallade sig själv för "vägen, sanningen och livet"...hur många var det som följde honom och hur många gjorde det inte? Dom tog till och med livet av honom. Var han beroende av att komma upp i en medlemssiffra för att Gud skulle bli nöjd? Vad står det egentligen om det i bibeln?

För övrigt så vore det rätt korkat att tillhöra en tro om man inte tror att den har just "sanningen". Typ slöseri med tid och energi.
2008-01-29, 00:05
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Så sanningen är beroende på hur många som tror på den? Har du koll på hur sann din tanke om verkligheten är med tanke på det?
Du har oxå ngt som du kallar för sanning.
Bibelstället jag hänvisade till förut om den breda vägen...där står det oxå om den smala vägen..."och få är det som finner den"....

Jag vet inte om du tror på Jesus men han kallade sig själv för "vägen, sanningen och livet"...hur många var det som följde honom och hur många gjorde det inte? Dom tog till och med livet av honom. Var han beroende av att komma upp i en medlemssiffra för att Gud skulle bli nöjd? Vad står det egentligen om det i bibeln?

För övrigt så vore det rätt korkat att tillhöra en tro om man inte tror att den har just "sanningen". Typ slöseri med tid och energi.

Jag vet vad verklighet är och jag vet vad tro är. Visst tror man att den religion man tillhör har sanningen. Men man vet inte! Man har en övertygelse! Och en övertygelse är inte samma sak som att det är sanning. Sanningar ska kunna bevisas och jag vet ingen religion som kan bevisa att den är sanningen för isåfall skulle vi bara ha en enda religion på jorden. Ren logik.

Medlemssiffror... Om en stor grupp människor anser en sak och gjort så i ansenliga tider och en liten grupp skapad i nutid anser en annan sak. Vilken har med största sannolikhet den rätta uppfattningen? Svaret är givet.

Min erfarenhet är att de som blir vittnen av olika skäl mer dras till att umgås med andra vittnen. Det kan naturligtvis variera men JV vill och förespråkar att det bästa för individen är att omgås med sina egna. När det gäller uteslutning så säger JV att vittnen inte ska ha fortsatt kontakt med uteslutna. Detta är alltså utfrysning och kan få sociala konsekvenser om det fd vittnet enbart har kontakter inom JV.

Barn väljer själva till slut säger du... Ja vi kan alla sägas ha ett fritt val men det fria valet blir väldigt svårt att göra om man matas från tidig ålder med JV budskap. Och naturligtvis är det precis så JV vill ha det. Det är anledningen till att det görs. Det blir alltså en typ av tidig hjärntvätt men i all välmening eftersom JV tror att deras tro lyckliggör deras barn. När barnet sen växer upp får hon/han först börja ifrågasätta JV tro. Sedan välja sin egen väg. Därefter bryta upp från ev troende föräldrar, bekantskap. Ett barn som inte är troende får istället enbart ta ställning till vad de vill tro på när de når mogen ålder. Alltså: Den fria viljan blir betydligt längre väg att komma till om man först ska göra upp med den tron man är uppväxt och indoktrinerad med.

När det gäller blodet så är det märkligt om Gud gjort det så heligt att blodtransfusioner inte får göras. Medför alltså att människor dör vilket betyder att människor offras för Gud. Nej så egoistisk är inte Gud. Inte heller berövar han oss livet av sådana skäl. Så någonstans i JV tolkning eller bibeltext finns något som inte stämmer. Sen har ju just detta diskuterats inom JV och det finns eller har funnits förslag till att detta ska ändras. Mycket märkligt att det ens diskuteras för en sådan diskussion ifråggarsätter ju isåfall bibeln (enl JV)!
Det är alltså tillåtet för JV högsta instans att ändra lite eller omtolka vissa saker som de hävdar står i bibeln. Inte första gången isåfall. Vi har ju fler exempel som tex om tidpunkten för harmageddon. Så bara där ser man vad JV trovärdighet är värd.

Tänk på att bibeln inte är skriven av Gud utan en tolkning av det som profeterna uppfattade var Guds budskap! I det följer att egna värderingar, ideer, profetrnas egen syn på saker, feltolkningar mm är nedskrivet i bibeln. Och mycket av det är symboliskt menat.

Läs och lär mer: http://www.hjalpkallan.org/
och: http://www.christerjohansson.se/JV/min_forlorade_tro.htm
Senast redigerad av Streethouse 2008-01-29 kl. 00:47.
2008-01-29, 02:26
Medlem
Citat:
Jag vet vad verklighet är och jag vet vad tro är. Visst tror man att den religion man tillhör har sanningen. Men man vet inte! Man har en övertygelse! Och en övertygelse är inte samma sak som att det är sanning. Sanningar ska kunna bevisas och jag vet ingen religion som kan bevisa att den är sanningen för isåfall skulle vi bara ha en enda religion på jorden. Ren logik.

Medlemssiffror... Om en stor grupp människor anser en sak och gjort så i ansenliga tider och en liten grupp skapad i nutid anser en annan sak. Vilken har med största sannolikhet den rätta uppfattningen? Svaret är givet.

Min erfarenhet är att de som blir vittnen av olika skäl mer dras till att umgås med andra vittnen. Det kan naturligtvis variera men JV vill och förespråkar att det bästa för individen är att omgås med sina egna. När det gäller uteslutning så säger JV att vittnen inte ska ha fortsatt kontakt med uteslutna. Detta är alltså utfrysning och kan få sociala konsekvenser om det fd vittnet enbart har kontakter inom JV.

Barn väljer själva till slut säger du... Ja vi kan alla sägas ha ett fritt val men det fria valet blir väldigt svårt att göra om man matas från tidig ålder med JV budskap. Och naturligtvis är det precis så JV vill ha det. Det är anledningen till att det görs. Det blir alltså en typ av tidig hjärntvätt men i all välmening eftersom JV tror att deras tro lyckliggör deras barn. När barnet sen växer upp får hon/han först börja ifrågasätta JV tro. Sedan välja sin egen väg. Därefter bryta upp från ev troende föräldrar, bekantskap. Ett barn som inte är troende får istället enbart ta ställning till vad de vill tro på när de når mogen ålder. Alltså: Den fria viljan blir betydligt längre väg att komma till om man först ska göra upp med den tron man är uppväxt och indoktrinerad med.

När det gäller blodet så är det märkligt om Gud gjort det så heligt att blodtransfusioner inte får göras. Medför alltså att människor dör vilket betyder att människor offras för Gud. Nej så egoistisk är inte Gud. Inte heller berövar han oss livet av sådana skäl. Så någonstans i JV tolkning eller bibeltext finns något som inte stämmer. Sen har ju just detta diskuterats inom JV och det finns eller har funnits förslag till att detta ska ändras. Mycket märkligt att det ens diskuteras för en sådan diskussion ifråggarsätter ju isåfall bibeln (enl JV)!
Det är alltså tillåtet för JV högsta instans att ändra lite eller omtolka vissa saker som de hävdar står i bibeln. Inte första gången isåfall. Vi har ju fler exempel som tex om tidpunkten för harmageddon. Så bara där ser man vad JV trovärdighet är värd.

Tänk på att bibeln inte är skriven av Gud utan en tolkning av det som profeterna uppfattade var Guds budskap! I det följer att egna värderingar, ideer, profetrnas egen syn på saker, feltolkningar mm är nedskrivet i bibeln. Och mycket av det är symboliskt menat.

Läs och lär mer: http://www.hjalpkallan.org/
och: http://www.christerjohansson.se/JV/min_forlorade_tro.htm

Jag har fått dom bevis jag behöver för att anse att jag funnit sanningen. Om du inte funnit den får du väl leta vidare.
Visst kunde det finnas bara en sanning på jorden, det var den ursprungliga planen när människan skapades, men Gud skapade människan med en fri vilja...och hon valde bort honom. Än idag fortsätter de flesta att välja bort honom och ignorerar bevisen. Det gjorde mänskligheten även på Noas tid.

Svaret är definitivt inte givet ang stor grupp kontra liten grupp. Trodde du på Jesus eller hur va det?
Även om hela mänskligheten skulle påstå att t ex Gud är treenig så stämmer det inte i alla fall, för det har inte ngt stöd i bibeln. Enkelt.
Ang uteslutningar och vilka man umgås med....du läste inte det jag skrev tidigare särskilt noga va?
Ett barn blir alltid påverkat av sina föräldrar oavsett vilken tro eller icketro föräldrarna har. Och vem ska kontrollera om alla åsikter är "bra" eller inte? Och vem ska bestämma det?
Du har fel när du säger att "först ifrågasätta, sen välja väg, sen bryta upp"...har barnet valt vägen att inte bli döpt så blir det inget uppbrott. Och små barn blir inte döpta, man skulle som sagt ha koll på vad det är man ger sig in i.
Jag har personer nära mig som valt att inte ta steget till JV, trots föräldrarnas tro och dom har inte brutit upp.
Om du visste hur less jag är på ordet hjärntvätt som du och andra far med...när du och alla andra själva är mer eller mindre påverkade av diverse uppfattningar om livet.
Finns förslag om att detta med blodet ska ändras? Och vad grundar du det påståendet på?
Tidpunkten för Harmageddon...menar du 1975? Det är den gången som det blev "knas" och det är ingen hemlighet. Inget JV är inspirerat av Gud, det enda man kan göra är att forska i bibeln och få mer och mer kunskap. Och ändra uppfattningar om man ser att man är på fel spår. Och inte envist hålla fast vid saker som inte stämmer...som de flesta andra samfund faktiskt gör.
Trovärdighet kommer av att man är villig att ändra sig om man ser att man har fel.
För mig är bibeln Guds ord och inte människors. Jag har fått bevisen jag behöver för att vara fullständigt övertygad om det.
2008-01-29, 11:04
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag har fått dom bevis jag behöver för att anse att jag funnit sanningen. Om du inte funnit den får du väl leta vidare.
Visst kunde det finnas bara en sanning på jorden, det var den ursprungliga planen när människan skapades, men Gud skapade människan med en fri vilja...och hon valde bort honom. Än idag fortsätter de flesta att välja bort honom och ignorerar bevisen. Det gjorde mänskligheten även på Noas tid.

Svaret är definitivt inte givet ang stor grupp kontra liten grupp. Trodde du på Jesus eller hur va det?
Även om hela mänskligheten skulle påstå att t ex Gud är treenig så stämmer det inte i alla fall, för det har inte ngt stöd i bibeln. Enkelt.
Ang uteslutningar och vilka man umgås med....du läste inte det jag skrev tidigare särskilt noga va?
Ett barn blir alltid påverkat av sina föräldrar oavsett vilken tro eller icketro föräldrarna har. Och vem ska kontrollera om alla åsikter är "bra" eller inte? Och vem ska bestämma det?
Du har fel när du säger att "först ifrågasätta, sen välja väg, sen bryta upp"...har barnet valt vägen att inte bli döpt så blir det inget uppbrott. Och små barn blir inte döpta, man skulle som sagt ha koll på vad det är man ger sig in i.
Jag har personer nära mig som valt att inte ta steget till JV, trots föräldrarnas tro och dom har inte brutit upp.
Om du visste hur less jag är på ordet hjärntvätt som du och andra far med...när du och alla andra själva är mer eller mindre påverkade av diverse uppfattningar om livet.
Finns förslag om att detta med blodet ska ändras? Och vad grundar du det påståendet på?
Tidpunkten för Harmageddon...menar du 1975? Det är den gången som det blev "knas" och det är ingen hemlighet. Inget JV är inspirerat av Gud, det enda man kan göra är att forska i bibeln och få mer och mer kunskap. Och ändra uppfattningar om man ser att man är på fel spår. Och inte envist hålla fast vid saker som inte stämmer...som de flesta andra samfund faktiskt gör.
Trovärdighet kommer av att man är villig att ändra sig om man ser att man har fel.
För mig är bibeln Guds ord och inte människors. Jag har fått bevisen jag behöver för att vara fullständigt övertygad om det.

Ang stor/liten grupp: Nej det är inte bevis men en statistisk större möjlighet att en stor grupp har rätt. Det är inte pga detta jag bildar min "tro" men det är ett faktum som talar för att jag är på rätt väg och som understryker att den verklighet jag upplever är sann, är riktig.
Ja jag tror på att Jesus existerat. Forskningen visar på det och det finns ingen anledning att betvivla bibelns ord i det fallet.

Jag har läst allt du skrivit och jag gav kommentarer på det vilket jag står fast vid. Dopet spelar ingen som helst roll. Det handlar om ett uppbrott från den tankevärd barnet fått, blivit indoktrinerad. En mycket stark påverkan som inte barn utanför JV får generellt sett. Därför måste de först lösgöra sig från det innan de kan ta vidare steg. Betydligt svårare än för ett "vanligt" barn.
Ang "ändring av blodet" vet jag inte var detta finns nedskrivet tyvär. Ett JV talade om detta för mig och jag har även hört och läst det på andra ställen.
"Envist hålla fast..." Om det är någon som envist håller fast så är det väl JV! Det är enbart bibeln och tron på att den är sanningen som gäller för JV. Snacka om envishet!
Förstår inte hur du kan påstå att bibeln är guds ord. Den är skriven av människor som tolkar information de säger sig fått från Gud. Som jag skrev i tidigare inlägg.

Bevis har du inte. Men du har en stark övertygelse och en tro att det du tror på är sanningen. En stark övertygelse är inte samma sak som sanning eller bevis! Hade du haft bevis att din tro var den enda riktiga och sanna hade vi inte behövt vare sig denna diskussion eller andra religioner ju. Vad är dina bevis?
Senast redigerad av Streethouse 2008-01-29 kl. 11:17.
2008-01-30, 08:09
Bannlyst
Leviticus:"Du vet väl att det inte är enkelt att bli ett döpt vittne? När man tar det steget, är man/borde man vara, fullt medveten om det ansvar som det för med sig. Blir man utesluten så beror det på att man ändå inte vill leva efter bibelns normer längre, varför hänga kvar i nåt man ändå inte vill ha? "

Det argumentet har jag själv använt. Tyvärr. För det är ett dåligt argument! När du döper dig gör du det under de betingelser som gäller då. Men JV:s lära kan ändras praktiskt taget över en natt. Det finns otaliga exempel på detta. Hur ställer man sig då?
2008-01-30, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Leviticus:"Du vet väl att det inte är enkelt att bli ett döpt vittne? När man tar det steget, är man/borde man vara, fullt medveten om det ansvar som det för med sig. Blir man utesluten så beror det på att man ändå inte vill leva efter bibelns normer längre, varför hänga kvar i nåt man ändå inte vill ha? "

Det argumentet har jag själv använt. Tyvärr. För det är ett dåligt argument! När du döper dig gör du det under de betingelser som gäller då. Men JV:s lära kan ändras praktiskt taget över en natt. Det finns otaliga exempel på detta. Hur ställer man sig då?

För min del var och är inte detta ett dåligt "argument", det är ju så det funkar.
Varför menar du att det är dåligt?

Jaha...? Kan du ge mig några av dessa otaliga exempel?
2008-01-30, 11:59
Medlem
Streethouses avatar
Några frågor till Leviticus eller andra JV:

1: Vilka bevis anser JV ha för att er tro är den enda sanna?
2: Vad stöder JV sig på om att allt i bibeln är sant och ska tolkas bokstavligt?
3: Vad anser JV om sk fortlevnadsbevis? (När en ande genom ett medium ger information som ingen annan än personen (som använder mediumet för att få andekontakt) kan veta?
4: Vad anser JV om program som tex Det Okända och de företeelser, andekontakter och personer som förkommer där?
5: Vad anser JV om hjälporganisationer och redogörelser som tex http://www.hjalpkallan.org/
och: http://www.christerjohansson.se/JV/min_forlorade_tro.htm ?
2008-01-30, 12:19
Medlem
Citat:
Ang stor/liten grupp: Nej det är inte bevis men en statistisk större möjlighet att en stor grupp har rätt. Det är inte pga detta jag bildar min "tro" men det är ett faktum som talar för att jag är på rätt väg och som understryker att den verklighet jag upplever är sann, är riktig.
Ja jag tror på att Jesus existerat. Forskningen visar på det och det finns ingen anledning att betvivla bibelns ord i det fallet.

Jag har läst allt du skrivit och jag gav kommentarer på det vilket jag står fast vid. Dopet spelar ingen som helst roll. Det handlar om ett uppbrott från den tankevärd barnet fått, blivit indoktrinerad. En mycket stark påverkan som inte barn utanför JV får generellt sett. Därför måste de först lösgöra sig från det innan de kan ta vidare steg. Betydligt svårare än för ett "vanligt" barn.
Ang "ändring av blodet" vet jag inte var detta finns nedskrivet tyvär. Ett JV talade om detta för mig och jag har även hört och läst det på andra ställen.
"Envist hålla fast..." Om det är någon som envist håller fast så är det väl JV! Det är enbart bibeln och tron på att den är sanningen som gäller för JV. Snacka om envishet!
Förstår inte hur du kan påstå att bibeln är guds ord. Den är skriven av människor som tolkar information de säger sig fått från Gud. Som jag skrev i tidigare inlägg.

Bevis har du inte. Men du har en stark övertygelse och en tro att det du tror på är sanningen. En stark övertygelse är inte samma sak som sanning eller bevis! Hade du haft bevis att din tro var den enda riktiga och sanna hade vi inte behövt vare sig denna diskussion eller andra religioner ju. Vad är dina bevis?

Det är väl jättebra om du tror att du är på rätt väg.
Det där med barnen håller jag inte med dig om, jag vet inte om du talar ur egna erfarenheter eller om du har ngn nära som du tänker på. Jag refererar till mina egna erfarenheter och såna som finns/funnits i min närhet.

Och vad gäller blodet är det ju inte så mkt att diskutera om du inte kan förklara varför du säger så. Det kan vara frågan om missuppfattningar eller liknande. Men informera gärna om du kommer på var det kommer ifrån.

Det är väl självklart att man håller sig till bibeln om man säger sig tro på den. Jag förstår inte varför det skulle va galet. Anser man sig funnit att den stämmer i det den säger och ser att den är rakt igenom samstämmig, trots att den är skriven av 40 pers under typ 1500 år, så litar man naturligtvis på den.

Bland annat att den är skriven av så pass många olika personer och under så lång tid, utan att "den röda tråden" gått av på vägen tycker jag visar att någon högre makt styrt det hela.

Eftersom jag inte tror att det som står i bibeln är lögn...så tror jag att det är sanning, "sanningen".
Och alla människor som såg och hörde Jesus blev inte heller troende, trots underverk, trots hans sätt att undervisa, trots att folket faktiskt väntade på en Messias vid den tiden. Men han passade inte in i deras föreställning om hur en Messias skulle vara så dom valde att förkasta honom. Om det inte kunde finnas en enda religion bland alla människor ens när Jesus var närvarande, hur skulle det kunna finnas det nu? Det är förutsagt i bibeln att den stora massan inte kommer att välja "den smala vägen" utan hellre välja annat som passar dom bättre.
Dom bevis jag tycker mig ha är naturligtvis detta med hur bibeln skrevs, som jag skrev för några rader sen. Sen att råden och principerna för hur man kan få ett harmoniskt liv fortfarande fungerar, man kan tänka sig att en Gud som gett människan ngt nedskrivet skulle kunna ge tidlösa sådana.
Att den stämmer med senare tids vetenskap & medicinska kunskaper när den kommer in på såna ämnen visar att den tidens människor fått inspiration om saker dom själva inte kunnat veta.
Historiska händelser stämmer med profanhistoria och arkeologi. Profetiorna som genom historien har uppfyllts är oxå väldigt spännande, Daniels bok är full av såna, samma med Uppenbarelseboken och Jesaja mdfl. En sån är t ex om Babylons ödeläggelse, staden skulle aldrig mer bli återuppbyggd, idag är den fortfarande en ruin, om ens det. Profetiorna som gäller vår tid kommer ju då naturligt som en del i världshistorien, och det är häftigt att läsa om.
Sen är det logiskt för mig att den Gud som en gång skapat denna planet kommer att gripa in för att rädda det som finns kvar innan det är för sent, mänskligheten är ju idag på god väg att sabotera det hela. Jag tror att han skapade allt som finns att njuta av för att han bryr sig och för att han hade en plan, och människan kommer inte att kunna ändra det han en gång bestämt.
Det här var en del av det som för mig räcker som bevis på att jag kan lita på bibeln, det finns så klart mkt mer men det går ju att ta reda på på annat håll om man är intresserad. Det behöver naturligtvis inte räcka för dig, men å andra sidan räcker inte det att du påstår att du & flera kan prata med de döda som bevis för mig heller. Jag kan tro att du säkert har kontakt med något, men att du blir förd bakom ljuset. Och ja, det grundar jag på bibeln.
2008-01-30, 13:43
Medlem
Streethouses avatar
Ja det var ju de svar jag förväntade mig. Bevisen för att allt i bibeln är sant finns alltså i bibeln själv och forskning har visat att vissa saker stämmer. Att bibeln själv verifierar sin sanning fungerar ju inte. Bevis eller starka indicier att så är fallet måste ju komma från en oberoende part. Att forskning visar att vissa delar är sanning är inte konstigt eftersom vissa delar är sanning! När det gäller hur profeterna kunde veta saker som ska hända i framtiden osv så är det samma sak i andra religioners läror, icke religiösa filosofer, medium och andra kan få den gåvan att kunna sia om framtiden. Det är inget kristet, bibliskt fenomen.

Bra att du säger att det är din sanning. Det du tror är sanningen osv. Det är ett uttrycksätt jag har respekt för. Men inte när JV (och andra) skriver att: "Detta är sanningen" Man kan och får inte hävda att något är sanning när det är en övertygelse. Påstår sig JV veta sanningen så är det lögn.

När det gäller fortlevnadsbevis, medium, tala med andar osv så förväntade jag mig JV standardsvar att om sådan kontakt finns så är det Satan som försöker vilseleda. Det är ett väldigt enkelt svar och den enda förklaringen JV kan komma på. Man kan då tänka sig att JV anser att anledningen till Satans kontakt är att få människor att avvika från den "rätta" tron. Så skulle det ju kunna vara. Men nu när dessa andekontakter, som upplevs som goda (vilket 9 av 10 är) och som hjälper människor på så många olika sätt, skulle vara Satans påfund är väldigt svårbegripligt. Men Satan kanske är så snäll och kan hjälpa människor genom livet, ge sjuka och deprimerade hoppet tillbaka osv, allt för att de bara inte ska tro på JV, Gud eller kristendom. Det låter för mig inte logiskt eller troligt. Den bilden av Satan har inte jag eller de kristna. Och skulle det nu vara så, så är frågan: Ska vi ta emot den godheten och leva ett bra jordeliv men sedan störtas i fördärvet när vi dör? Eller ska vi leva i missär på jorden för att få uppståndelse när vi dör? Både du och jag och Gud vet att vi människor inte är så smarta, karraktärsfasta osv att mer än enstaka fall skulle kunna tänka sig att leva i misär och plågor i säg ett halvt jordeliv för att sedan nå paradiset. Vi människor fungerar inte så och naturligtvis vet Gud det och ställer inte sådana krav på oss. Gud skulle ju aldrig säga: "Simma över Atlanten annars kommer du inte till mitt rike!" Det hade ju varit hyckleri och dumheter. Om jag gjort mitt resonemanget begripligt så ser man då att det blir väldigt svårt att förstå hur Satan skulle ha ett finger med i spelet i de goda saker som andevärlden kan ge genom tex medium och varför siare och filosofer skulle fått sin information från Satan om saker som stämt in vid senare tidpunkter på samma sätt som bibelns förutsägelser. Man skulle isåfall likväl kunna anta att Satan påverkat de bibliska skrifterna på ett eller annat sätt.

För mig är Satan ett symboliskt uttryck för onda andar vilka jag är övertygad om finns. De kan påverka oss och de andliga kontakter jag och medium har. Gud (Jehova) eller andra religioners gudar är ett symboliskt uttryck för goda andar. Min syn är alltså att de gudstroende religionerna i grunden tror på samma sak men det uttrycks på olika sätt.
Senast redigerad av Streethouse 2008-01-30 kl. 13:56.
2008-01-30, 20:06
Medlem
kakburkens avatar
Hela Jehovasgrejen är lite mysko.

Vid leker med tanken att det är Jehovas vittnen som ska leva på jorden och endast de.

Är vi snälla och räknar enligt Biblisk tideräkning så tror jag vi är överens om att Adam o Eva levde för 6000 år sen alltså.

Vi är idag 6000 miljoner människor och låt oss säga att snittåldern skulle vara hundra år så har vi 60 generationer a 100 år och eftersom snittåldern aldrig har varit hundra år så kan vi väl för enkelhets skull ponera att det funnits 60x6000 personer på jorden hela tiden vilket innebär att det skulle ha funnits ungefär 360 miljarder människor.

Jehovas har funnits i ungefär hundra år och har idag ungefär 6 miljoner medlemmar.

Vi säger snällt att det funnits 36 miljoner Jehovas genom tiderna.

Det innebär att en tusendel av mänskligheten enligt denna kalkyl har varit Jehovas Vittnen och därmed kvalificerade för paradiset.

Det fattar väl en dum att om det nu finns en god Gud så inte sjutton låter han bara en sketen promille av sin skapelse överleva?

Isåfall vete sjutton om man kan kalla det en God Gud.

Är det å andra sidan så att svaret blir att man INTE behöver vara Jehovas vittne för att överleva Harmageddon så finns det ju ingen anledning att knalla runt och störa folk på ledig tid eftersom avgörandet till syvende og sisdt är Jehova´s.

OM harmageddon kommer i morgon och dödar alla levande förutom JV så uppstår en intressant frågeställning om hur JV´s paradis kommer se ut?

Vete sjutton om det är ett paradis att det första du måste delta i är att begrava 1000 personer per överlevande JV. Blir en j-kla massa gravar att gräva. För inte kan man väl låta liken ligga o ruttna på gator o torg? För att inte tala om vilken enorm förstörelse av infrastrukturen. Neka inte till att omslagen på Vakna och Vaktornet ofta visat bilder på en fruktansvärd ödeläggelse. Det handlar inte om en riktad attack med bara dödade människor. Åtminstonde inte enligt bilderna som Yrande Kretsen skickar ut i publikationerna.

Allt kommer för tid o evighet vara ett "paradis" men om vi leker med tanken om evigheten så är jorden en oerhört liten plats att utforska. För jorden är begränsad till en fysisk storlek vilket vi inte vet något om den klassiska himmelen är.

Så efter några miljarder år så kommer det vara urbota tråkigt att utforska världen. Om du så bestämmer dig att krypa runt jorden varv efter varv med en människobredd emellan varje varv så kommer du till sist utan problem att ha krupit runt och sett ALLT. Ska du krypa åt andra hållet? Paradiset är perfekt så du kommer inte få utslitna knän heller.

Så med lite simpel, säkert inte 100% korrekt matematik kan man ana att JV är ute och cyklar. Deras egen matematik är som bekant inte heller helt korrekt....

Sug på den här kalkylen kära JV! Jag vill gärna ha ett vettigt svar på hur det blir och vilka som kommer till paradiset och varför ni i snitt enligt årsboken då bemödar er om att lägga cirka 6000 timmar per nyomvänt vittne. Dessutom så kan man väl närapå dubbla eller tredubbla de timmarna om man räknar bort den s.k organiska tillväxten med JV-barn.

Synnerligen ineffektiv metod är det hursomhelst. Dörrknackningen alltså. Men den håller medlemmarna upptagna och ger därmed ingen tid över till egen reflektion. Vilket jag tror är motivet!

Amen!
2008-01-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Hela Jehovasgrejen är lite mysko.
Sug på den här kalkylen kära JV! Jag vill gärna ha ett vettigt svar på hur det blir och vilka som kommer till paradiset och varför ni i snitt enligt årsboken då bemödar er om att lägga cirka 6000 timmar per nyomvänt vittne. Dessutom så kan man väl närapå dubbla eller tredubbla de timmarna om man räknar bort den s.k organiska tillväxten med JV-barn.

Synnerligen ineffektiv metod är det hursomhelst. Dörrknackningen alltså. Men den håller medlemmarna upptagna och ger därmed ingen tid över till egen reflektion. Vilket jag tror är motivet!

Amen!
Alla som följer med in i Paradiset kommer inte att vara döpta JV:s

Det finns X antal människor som levt och verkat i länder där Jv inte har har fått/inte får bedriva verksamhet. Dessa kommer att bli uppväckta och under tusenårsriket få möjlighet att välja vilken sida dom vill stå på. Så där spracki din kalkyl.

Dörrknackningen är ett synnerligen effektivt sätt att spridas budskapet på.

Ja tänk vilket fuktanvärt liv det måste vara i en värld utan sjukdomar och annat elände. Tror hellre jag lever här där jag riskerar att bli nedslagen och rånad hmmm.....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in