2009-07-06, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Ditt tankesätt och det du skriver här hör ju inte hemma hos ett JV utan mer hos alla avfällingarna som "hänger" här o snackar skit.

Skulle förresten vara intressant att få veta vad av det jag skrivit som kännetecknas som en avfällings ord...
Kan du ge mig xempel? Det blir ju naturligtvis oxå en grund till vad du påstår att jag gör.
2009-07-06, 14:27
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehtala
Naturligtvis har alla olika erfarenheter, men jag kan verkligen inte hålla med om det här. Bland mina jv-bekanta, vänner och stora delar av min familj, är det hur många som helst som har psykiska problem av olika slag. givetvis kan jag ju inte veta säkert vad det beror på, men det är ett ganska underligt sammanträffande.

(har också läst studier som visar på att andelen vittnen med psykiska problem kan va så mycket som 5-10 gånger så högt som resten av befolkningen. ska försöka hitta källa på det.)

Jag tror inte att det är så stor skillnad mellan trossamfund. Det kan ju faktiskt vara så att det är människor som inte mår så bra som söker sig till någon religion. Därav en eventuellt högre statistik. (Sverige nu. Inte mellanöstern.)
2009-07-06, 14:36
Medlem
Citat:
Psykbryt? det får väl stå för dig... Jag har aldrig vart med om att JV barn skulle få psykiska problem mer än andra ... Tvärt om, säger jag! Vi blir starkare och "överlever" bättre än andra..

Återigen vet du inte vad du talar om.
De som jobbar inom psykiatrin vet att många med den bakgrunden får problem senare i livet.
2009-07-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Varför ogillar JV tatueringar?

Tatueringar anses sätta människor i samband med andra som har en "dålig"/ogudaktig livsstil.
(Som mustascher ansågs göra förut bland JV. Finns fortfarande åsikter om det men inte lika starkt.)
Sen finns det ett bibelställe där detta tas upp och det är i 3 Mos 19:28:
"Och ni skall inte rista märken på er kropp för en avliden själ, och ni skall inte göra något tatueringsmärke på er. Jag är Jehova."

Men eftersom kristna idag inte står under den mosaiska lagen så gäller detta inte oss.

Så idag är tatueringar en samvetssak.

Idag går man efter bibelställen där det finns principer om t ex blygsamhet i sitt val av utseende.
"Likaså vill jag att kvinnorna smyckar sig i välordnad klädsel, med blygsamhet och sunt sinne, inte med hårflätningar och guld eller pärlor eller mycket dyrbar dräkt utan på det sätt som anstår kvinnor vilka bekänner sig ha vördnad för Gud, nämligen genom goda gärningar." -1 Tim 2:9,10

Och detta gäller även män. Att inte se ut som en "buse".
2009-07-06, 14:42
Medlem
Citat:
Jag förstår att det är svårt att lära känna en person över nätet så jag klandrar dig inte för det

Men Bibeln har klara och tydliga regler som jag följer så gott jag kan .. Man är inte mer äön människa Sen finns det självklart gråzoner, som att sitta här men det kan jag ta .. Jag vet att jag skulle kunna förklara för Jehova på ett bra sätt och han skulle förstå mig.

I livet måste man inse att ingen person är den andra lik, olika uppväxt, olika psykiskt starka och olika erfarenheter ... Vissa blir som en slav under JV och när dom sen tröttnar(för dom har ju själva gjort fel när dom gömt sin personlighet) så blir det en väldans revolt!

Jag är oerhört trygg i mig själv, jag känner mig fri i sanningen, det är inget jag saknar överhuvudtaget ... Folk som känner mig vet att jag är en människa som inte saknar något utan är stolt över min religion och lyckligt med mitt liv

Sen vet jag människor som inte är lyckliga som JV och dom lämnar tråkigt nog... Men jag förstår det oxå, man måste leva för något man brinner för ock är övertygad om!

Jag måste säga att din ton och din "förståelse" svänger väldans i olika inlägg.
2009-07-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overjordiskt
Jag tror inte att det är så stor skillnad mellan trossamfund. Det kan ju faktiskt vara så att det är människor som inte mår så bra som söker sig till någon religion. Därav en eventuellt högre statistik. (Sverige nu. Inte mellanöstern.)

Håller inte. Många som jobbar inom psyk-vården menar att andelen ungdomar som växt upp inom JV (och även vissa andra rörelser) och som sedan får psykiska problem är större än genomsnittet.
2009-07-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Återigen vet du inte vad du talar om.
De som jobbar inom psykiatrin vet att många med den bakgrunden får problem senare i livet.

Det är klart att stora problem kan uppstå, man lever ju i en helt annan värld än resten av mänskligheten.
Man dras hit och dit, mellan olika val och allt man gör handlar om liv eller död, från den minsta grej till den största.
Jag kan förstå de som e med och som till slut inte orkar och som tar sina liv. För det är ju ändå det som väntar dem om de inser att de inte klarar av att leva enligt JVs tro.
Och jag kan tänka mig att många åtminstone har önskan att försvinna från jordens yta även om de inte gör slag i saken.
2009-07-06, 15:05
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag måste säga att din ton och din "förståelse" svänger väldans i olika inlägg.

Ofta blir man bemött som man bemöter som du säkert vet
2009-07-06, 15:05
Medlem
Citat:
Men Bibeln har klara och tydliga regler som jag följer så gott jag kan .. Man är inte mer äön människa Sen finns det självklart gråzoner, som att sitta här men det kan jag ta .. Jag vet att jag skulle kunna förklara för Jehova på ett bra sätt och han skulle förstå mig.

Sen vet jag människor som inte är lyckliga som JV och dom lämnar tråkigt nog... Men jag förstår det oxå, man måste leva för något man brinner för ock är övertygad om!

Är det inte en tydlig biblisk regel att inte ljuga?
Är det inte också en sådan regel att inte bära falskt vittnesbörd?

Ändå gör du dig skyldig till detta?
När du kallar mig och andra här på forumet för avfällingar elller uteslutna, så följer du inte bibelns klara och tydliga regler!

Är dessa lögner från dig verkligen att göra så gott du kan?
2009-07-06, 15:06
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Skulle förresten vara intressant att få veta vad av det jag skrivit som kännetecknas som en avfällings ord...
Kan du ge mig xempel? Det blir ju naturligtvis oxå en grund till vad du påstår att jag gör.

Det kommer jag inte att göra.
2009-07-06, 15:08
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Du har stora behov att se över dina val och ditt uppförande Bordeline.
Eller så erkänner du bara att du faktiskt bara e här för att sabba för JV eller att du e här för att din tro har falnat - men att du desperat försöker slå in den i huvudet igen.
Du vet väl att den som vet vem den är inte behöver slåss?

Säger vem Nä du, sopa undan framför din egen dörr vännen min!
2009-07-06, 15:10
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ser du inte att det är DU som kallar personen för avfälling!?
Ser du inte att det är DU som dömer andra?

Då är det ju inte personens egna val...utan DITT val.

Varför kallar jag en person avfällig? JO, pga handlingssättet .. DERAS VAL!

Du kan ju seriöst inte vara sann ...

Du hamnar nu mer på ignorera-listan.
Har du något vettigt du vill framföra finns PM funktionen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in