Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det du säger nu är falskt.
Det finns förklaringar och JV är själva medvetna om att det inte förekommer i de grekiska skrifternas gamla handskrifter. Men...det stod oxå en förklaring i boken jag nyss läste. Som du naturligtvis inte tar med i din text.
Jag skriver ingenting som är falskt! Visst vet många Jv att Namnet inte finns i grundtexten. Samtidigt säger de att det måste ha stått där från början. De sågar av den gren de själva vill sitta på när de påstår att Namnet har fuskats bort från NT. för de vill annars - men inte just i detta fall - att Gud skall ha bevarat texten, skyddat den så att den är autentisk. Ett större skrymteri får man leta efter. I en broschyr jag citarade ovan skrev Jv att texten hade bevarats och var autentisk. Men i broschyren om Guds Namn från 1984 - och på många senare ställen - påstår de att texten har blivit förfalskad. Och de är så oärliga i den broschyren att de åberopar handskrifter från 300-talet och senare, fastän det finns manuskript till NT som är från 100-talet, som fallet kan vara med den stora samlingen av Pauli brev som kallas P46. I själva verket kan denna vara ännu äldre, som vissa forskare har framhållit. Och det finns inget tetragrammaton i detta manuskript.
Det finns ingen hållbar "förklaring" som kan hjälpa Jv här. Och hur lite intresserade de är av fakta framgår av att de har lurat sina läsare i nämnda broschyr om Guds Namn. På sid. 29 anförde de en artikel från Anglican Theological Review, oktober 1959, utan att tala om att det "namn" som åsyftades var "vår Herres Jesu kristi Gud och Fader", en återkommande benämning på Gud hos Paulus, en benämning som visar att Namnet JHVH inte längre var tillfyllest. Jag har skaffat och har artikeln. Jv har här ägnat sig åt ett utstuderat bedrägeri, och det är inte deras enda.