2008-04-23, 18:30
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Har kollat dessa länkar nu. En del mer noga än andra. Det var väl det samma gamla vanliga som jag sett förut, förutom att året 1994 for förbi som ett år som JV skulle ha förutsagt som ett slutår! Har jag aldrig hört. Med tanke på vad det här stod att det grundade sig på var det ett grovt påhitt att det var ngt som JV gått ut med. Det är ingen ände på påståendena om JVs s k domedagsprofetior.
Du ska inte tro allt du läser på nätet...

Du har rätt, men en hel del är ju sant, det vet ju du också.

Men Jag har förstått att du inte kan tro på samma Gud som jag då den Guden
jag tror på (biblens Gud) ALDRIG skulle acceptera att man vandrar hand i
hand med människor som sprider (eller har spridit) falskt vittnesbörd om
HAns uppsåt eller så som jag skulle vlija uttrycka det falska profeter
med falska profetior.
2008-04-23, 18:52
Medlem
Nej du!

Citat:
Det du säger nu är falskt.
Det finns förklaringar och JV är själva medvetna om att det inte förekommer i de grekiska skrifternas gamla handskrifter. Men...det stod oxå en förklaring i boken jag nyss läste. Som du naturligtvis inte tar med i din text.

Jag skriver ingenting som är falskt! Visst vet många Jv att Namnet inte finns i grundtexten. Samtidigt säger de att det måste ha stått där från början. De sågar av den gren de själva vill sitta på när de påstår att Namnet har fuskats bort från NT. för de vill annars - men inte just i detta fall - att Gud skall ha bevarat texten, skyddat den så att den är autentisk. Ett större skrymteri får man leta efter. I en broschyr jag citarade ovan skrev Jv att texten hade bevarats och var autentisk. Men i broschyren om Guds Namn från 1984 - och på många senare ställen - påstår de att texten har blivit förfalskad. Och de är så oärliga i den broschyren att de åberopar handskrifter från 300-talet och senare, fastän det finns manuskript till NT som är från 100-talet, som fallet kan vara med den stora samlingen av Pauli brev som kallas P46. I själva verket kan denna vara ännu äldre, som vissa forskare har framhållit. Och det finns inget tetragrammaton i detta manuskript.

Det finns ingen hållbar "förklaring" som kan hjälpa Jv här. Och hur lite intresserade de är av fakta framgår av att de har lurat sina läsare i nämnda broschyr om Guds Namn. På sid. 29 anförde de en artikel från Anglican Theological Review, oktober 1959, utan att tala om att det "namn" som åsyftades var "vår Herres Jesu kristi Gud och Fader", en återkommande benämning på Gud hos Paulus, en benämning som visar att Namnet JHVH inte längre var tillfyllest. Jag har skaffat och har artikeln. Jv har här ägnat sig åt ett utstuderat bedrägeri, och det är inte deras enda.
2008-04-23, 19:34
Medlem
Myten om "minnesgravarna"

Jvs översättning är den enda som översätter mnemeion med "minnesgravar". Det går tillbaka till 30-talet och hänger samman med att man då önskade begränsa uppståndelsen - den ogudaktiges namn skulle då multna bort. Jämföreslevis få skulle uppstå från de döda.

Denna bibliskt sätt ohållbara uppfattning hämtade man stöd för i det grekiska ordet mnemeion som Jesus använder i Joh. 5:28,29. När det där sägs att "alla som är i gravarna" skall uppstå reducerade man detta till att betyda att alla som är i "Guds minne" skulle höra Jesu röst och uppstå.

Men mnemeion betyder INTE "Guds minne"! Sant är att begreppet minne eller hågkomst ursprungligen fanns med i ordet mnemeion, men det var människors minne, inte Guds, som det handlade om. När folk gjorde gravmonument var det för att komma ihåg sina döda. Man byggde inte dessa gravmonument för att hjälpa Gud att komma ihåg folk i uppståndelsen!

Det framgår av NT att det är "riktiga" gravar som avses med mnemeion, inte några transcendenta "Guds minnen". Jesus lades i en färdig grav, en mnemeion, översatt med "minnesgrav" i Jvs översättning. Det var en "minnesgrav" som Josef från Arimatea hade låtit hugga ut. (Matt. 27:60, NV) Josef från Arimatea hade inte låtit hugga ut något "Guds minne", som om han skulle ha haft någon som helst kontroll över detta.

På samma sätt säger Jesus att man prydde profeternas "minnesgravar" enligt Matt. 23:29 (NV). Det var riktiga gravar man prydde, inte några "Guds minnen". Och det gällde i ännu högre grad den "kyrkogård", kallad "minnesgravarna" i NV där två besatta vistades enligt Matt. 8:28. Det inte bland "Guds minnen" som dessa huserade!

Så mnemeion betyder en vanlig grav, och "minnes"-delen har klingat av i NT. Ordet är absolut synonymt med ordet tafos, det andra ordet för grav som används. Båda orden används om samma gravar. Att ordet mnemeion betyder blott och bart grav och inte har något "Guds minne" för en uppståndelse förknippat med sig framgår också av att Septuaginta använder ordet om den grav där den dödade God i Magog skulle hamna enligt Hes. 39:11!

Men ännu den helt färska svenska JV-publikationen "Insikt" framhåller att mnemeion handlar om "Guds minne" i samband med uppståndelsen. På så sätt kan man begränsa räckvidden av Joh. 5:28,29. Sant är att "Guds minne" finns med i samband med uppståndelsen, men det är helt fel att detta Guds minne har något med ordet "mnemeion" att göra. Detta ord handlar i stället om människors minne, inte Guds.

Så när Joh. 5:28, 29 säger att "alla som är i minnesgravarna" skall uppstå, så är betydelsen den att "alla som är döda och begravna" skall uppstå. Varenda kotte, också den ogudaktigaste farisee som enligt Jesus var lämpad för Gehenna. Alla fariseer lades i präktiga "minnesgravar" av sina efterlevande släktingar. Och skall alltså uppstå. Men de onda som uppstår blir inte avundsvärda.
2008-04-24, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zet-
Jag upprepar: Var står det? Endast de 144000 har ju sigill?

"Skada inte jorden eller havet eller träden, förrän vi har satt sigill på vår Guds tjänare, på deras pannor." 4 Och jag hörde antalet av dem som var försedda med sigill: etthundrafyrtiofyra tusen ur Israels alla stammar,," (Upp 7:3 och framåt)

Och angående Appollyon i kapitel 9 som kallas "avgrundens ängel", så kan man i början av samma kapitel läsa om hur nyckeln till avgrundens brunn ges till en fallen stjärna. Alltså, är det inte uppenbart vilken sida som åsyftas?

Svara gärna på allt denna gång, inte bara väl valda delar.

Ja jag säger ju det, att de smorda, alltså de 144000 är märkta med sigill!
Och vem ängeln är har vi olika åsikter om.
Vad mer ska jag svara på?!
2008-04-24, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zet-

Svara gärna på allt denna gång, inte bara väl valda delar.

Vilka valda delar har jag inte svarat på????
Senast redigerad av Leviticus 2008-04-24 kl. 08:09.
2008-04-24, 08:08
Medlem
kakburkens avatar
Citat:
Vad Russell sa eller inte sa för länge sen är inget jag lägger nån som helst vikt vid. Vad du sitter fast i gamla saker!

Den här kommentaren Leviticus är ju nästan för bra för att vara sann....

Du menar alltså att du skiter fullständigt i vad käre Herr Russell predikade om?

Hm...hur var det nu..vem var den omdömessgille slaven från början? Vem grundade JV?

Äh..det är klart att den där gamle stofilens s.k sanningar inte har den minsta betydelse idag...det mesta kanske redan ändrats så det bästa för sällskapet vakttornet är att glömma bort gubben?

Måste bara få inflika att jag är imopnerad av Eberhard´s och även dina Bibelkunskaper Leviticus...

Eberhard, är du teolog eller liknande?
2008-04-24, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Jag vet att jag upprepar mig men har du något exempel från NT där Jesus använder sin fars namn?
Hur kommenterar du följande?:

Jag tror inte att jag heller sagt annat än att jag vet att det inte står att Jesus uttalar namnet. Om du läst vad jag skrivit...
Jag har däremot sagt att han själv sa att han skulle göra namnet känt osv och då tänker jag mig att det måste vara svårt att göra ett namn känt om man inte använder det en enda gång. Och jag tror inte att Jesus brydde sig speciellt mkt om fariseernas och judarnas ev ideer om att namnet inte fick uttalas, han var inte på deras linje annars så varför vara det i detta?
Sen kan man ju fundera över om namnet verkligen inte fanns där från början i och med att även andra översättningar har tagit in namnet i texten och i och med att kortversionen finns med i Uppenbarelseboken.
2008-04-24, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jesus använde aldrig namnet Jehova isåfall hade det stått med i NT.

Hur visar du i handling att "och i ditt hjärta utövar tro på att Gud uppväckte honom från de döda"?

Vad du tror om att Jesus aldrig använde sin Faders namn är väl ngt du kan tro om det gör dig glad.
Man visar i sitt liv, sitt levnadssätt, genom att följa i Jesu fotspår, så gott det nu går som en ofullkomlig människa, genom att vara med och fullfölja det han startade -predikouppdraget. Att han uppstod från de döda, att han var Guds son, att han dog för mänskligheten som en lösen -allt med honom finns med i tron som visas genom handling.
2008-04-24, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Å denne Gud skulle välja att JV "en föränderlig organisation" ska vara språkrör
åt honom? Han skulle helt plötsligt välja en orginisation som får en idé om
1914 från Adventisterna. Där de påstår att Harmageddon skall komma? Å sen
händer det inte. Ja det låter verkligen som den Guden Bibeln beskriver...

Vi tror inte på samme Gud du och jag... Jag tror på bibelns Gud, en Allsmäktig skapare..

Ok...är din Gud treenig? Vill han ha dig upp till himlen när du dör genom att du blir en ande när din kropp blir till stoft? Tror man på himlen ingår det oxå då av kyrkotradition att även tro på helvetet...vill din Gud plåga människor i evighet? Tycker din Gud att det är ok med samkönade förhållanden? Tycker din Gud att det är ok att ha sex innan äktenskapet? Skapade din Gud människan med hjälp av evolution? Älskar din Gud alla människor oavsett hur de än handlar? ...detta är några varianter på vad "bibelns Gud" enligt människor kan tycka är ok. Nej vi har verkligen inte samma Gud om detta oxå är din Gud. Och bibelns Gud har en helt annan agenda.
2008-04-24, 08:39
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ok...är din Gud treenig? Vill han ha dig upp till himlen när du dör genom att du blir en ande när din kropp blir till stoft? Tror man på himlen ingår det oxå då av kyrkotradition att även tro på helvetet...vill din Gud plåga människor i evighet? Tycker din Gud att det är ok med samkönade förhållanden? Tycker din Gud att det är ok att ha sex innan äktenskapet? Skapade din Gud människan med hjälp av evolution? Älskar din Gud alla människor oavsett hur de än handlar? ...detta är några varianter på vad "bibelns Gud" enligt människor kan tycka är ok. Nej vi har verkligen inte samma Gud om detta oxå är din Gud. Och bibelns Gud har en helt annan agenda.

Vad va det där för ett svar? Har jag påstått det på något sätt?

Min Gud är Bibelns Gud, han är inte motsägelsefull så som din, din Gud tycker
det är ok att ni har gått ut med felaktiga profetior och senare kan han inte
förlåta sina församlingsmedlemmar när de begår misstag.
2008-04-24, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jvs översättning är den enda som översätter mnemeion med "minnesgravar". Det går tillbaka till 30-talet och hänger samman med att man då önskade begränsa uppståndelsen - den ogudaktiges namn skulle då multna bort. Jämföreslevis få skulle uppstå från de döda.

Denna bibliskt sätt ohållbara uppfattning hämtade man stöd för i det grekiska ordet mnemeion som Jesus använder i Joh. 5:28,29. När det där sägs att "alla som är i gravarna" skall uppstå reducerade man detta till att betyda att alla som är i "Guds minne" skulle höra Jesu röst och uppstå.

Men mnemeion betyder INTE "Guds minne"! Sant är att begreppet minne eller hågkomst ursprungligen fanns med i ordet mnemeion, men det var människors minne, inte Guds, som det handlade om. När folk gjorde gravmonument var det för att komma ihåg sina döda. Man byggde inte dessa gravmonument för att hjälpa Gud att komma ihåg folk i uppståndelsen!

Det framgår av NT att det är "riktiga" gravar som avses med mnemeion, inte några transcendenta "Guds minnen". Jesus lades i en färdig grav, en mnemeion, översatt med "minnesgrav" i Jvs översättning. Det var en "minnesgrav" som Josef från Arimatea hade låtit hugga ut. (Matt. 27:60, NV) Josef från Arimatea hade inte låtit hugga ut något "Guds minne", som om han skulle ha haft någon som helst kontroll över detta.

På samma sätt säger Jesus att man prydde profeternas "minnesgravar" enligt Matt. 23:29 (NV). Det var riktiga gravar man prydde, inte några "Guds minnen". Och det gällde i ännu högre grad den "kyrkogård", kallad "minnesgravarna" i NV där två besatta vistades enligt Matt. 8:28. Det inte bland "Guds minnen" som dessa huserade!

Så mnemeion betyder en vanlig grav, och "minnes"-delen har klingat av i NT. Ordet är absolut synonymt med ordet tafos, det andra ordet för grav som används. Båda orden används om samma gravar. Att ordet mnemeion betyder blott och bart grav och inte har något "Guds minne" för en uppståndelse förknippat med sig framgår också av att Septuaginta använder ordet om den grav där den dödade God i Magog skulle hamna enligt Hes. 39:11!

Men ännu den helt färska svenska JV-publikationen "Insikt" framhåller att mnemeion handlar om "Guds minne" i samband med uppståndelsen. På så sätt kan man begränsa räckvidden av Joh. 5:28,29. Sant är att "Guds minne" finns med i samband med uppståndelsen, men det är helt fel att detta Guds minne har något med ordet "mnemeion" att göra. Detta ord handlar i stället om människors minne, inte Guds.

Så när Joh. 5:28, 29 säger att "alla som är i minnesgravarna" skall uppstå, så är betydelsen den att "alla som är döda och begravna" skall uppstå. Varenda kotte, också den ogudaktigaste farisee som enligt Jesus var lämpad för Gehenna. Alla fariseer lades i präktiga "minnesgravar" av sina efterlevande släktingar. Och skall alltså uppstå. Men de onda som uppstår blir inte avundsvärda.

Och?
Jag har inte heller lärt mig ngt annat än att alla, varenda kotte ska uppstå.

Men du sätter dig på höga hästar när du med säkerhet kan lova varje enskild individ t ex farisee liv igen.
Jag anser att det inte är ngt som vi kan ha ngn åsikt om. Men du kanske har direktinfo från himlarna? Du skulle behöva titta lite på ordet ödmjukhet...och blygsamhet kanske?
2008-04-24, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Den här kommentaren Leviticus är ju nästan för bra för att vara sann....

Du menar alltså att du skiter fullständigt i vad käre Herr Russell predikade om?

Hm...hur var det nu..vem var den omdömessgille slaven från början? Vem grundade JV?

Äh..det är klart att den där gamle stofilens s.k sanningar inte har den minsta betydelse idag...det mesta kanske redan ändrats så det bästa för sällskapet vakttornet är att glömma bort gubben?

Måste bara få inflika att jag är imopnerad av Eberhard´s och även dina Bibelkunskaper Leviticus...

Eberhard, är du teolog eller liknande?

Det Russell sa nångång för länge är inget som jag lägger någon vikt vid nej.
Det är väl bättre att gå framåt. Det är heller inget som kommer upp i ngn dopfråga så det borde inte vara ngt man behöver lägga ngn vikt vid.
Varför tycker du att det är vettigt att stå på samma punkt och stampa? Du kanske tycker all utveckling och förnyande av kunskap är av ondo på alla områden i livet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in