Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Du har rätt i att jag inte vet hur man skulle ha skrivt, jag bara skrev det som ett exempel för att förtydliga budskapet i skriftstället. Det är lugnt och jag förstår att du inte orkar tjafsa mer, personligen hade jag önskat mer bevis. Men kanske nån annan Jv kan komplettera utöver det som lagts fram.
Japp, jag har läst resoneraboken, den är välskriven och mycket i den är bra. Det är nog en av de bästa av Jvs böcker överlag, men problemet är att många Jvs som läser i den tar allt i den som sanning. De får ju inte läsa annan litteratur och skall inte ens kolla upp eller tvivla kring något i boken.
Bland de "de" som du skriver om finns jag...och det stämmer inte, på mig. Kanske många vägrar läsa annat i brist på tid, pga respekt, pga rädsla, pga att man oavsett vad ngn annan människa säger är säker på att man funnit sanningen osv osv.
Att man inte vill läsa avhoppares litteratur är inget konstigt, det är inget som bygger upp och det är en persons vinkling på ett problem som ingen mer än den personen vet orsaken till. Man kan inte ta ställning i nånting när inte alla parter är hörda och alla detaljer är uppe till beskådning -inkl alla känslor, tankar och livssituationer. Jag har själv varit utesluten under många år och jag vet själv hur jag tänkte och tyckte då, vad jag sa till andra om vad som hänt. Efter många år kom insikten över mig om hur jag lyckades förvränga saker till min fördel i avsikt att få mig själv att må bättre och få de människor som redan innan tyckte illa om JV ge mig sitt stöd. Usch, jag var en riktig planta.
Att forska i litteratur vad gäller historia, arkeologi, vetenskap och annat är inte fel, inte heller att använda andra bibelöversättningar i sitt studium. Jag har samlat på mig några olika i syfte att kunna jämföra verser och se vad andra ser när de läser bibeln.
Jag anser inte att människorna i JV är ofelbara, varken ute i församlingarna eller i styrande kretsen, från alla håll har folk hoppat av eller blivit uteslutna. Och när jag för ett tag sen pratade med en äldste om detta med styrande kretsens nya ljus, så sa han att de inte är inspirerade av Gud, på det sätt som bibelskribenterna var -genom drömmar, syner och änglar. De kan be om vägledning av helig ande i sitt sökande efter svar och sen fortsätta undersöka vad bibeln säger. Han sa att det kan liknas vid ngt man först ser väldigt suddigt och sen blir klarare och klarare. Därför kan det då bli rättelser med tiden, som det blivit.
Har du läst Resoneraboken hade du väl inget utbyte av det jag citerade nånstans här för ett litet tag sen.