2008-01-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Hur vet du det?
"Så blev den store draken nerslungad, den ursprunglige ormen, han som kallas Djävul och Satan, han som vilseleder hela den bebodda jorden"

"Ve jorden och havet, ty Djävulen har kommit ner till er i stor förbittring, eftersom han vet att han har en kort tidsfrist.”
2008-01-19, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Om du lämmnar JV ,eller ngn annan organisation för den delen, är det pga att du är missnöjd. Då sitter du ju inte och talar om hur bra JV är eller hur??

Hjälpkällan är ju till för dem som lämmnat JV, inte för dem som vill tala om hur bra det är att tillhöra JV.

Men information behöver väl inte bara innebära positiva saker? Om man ska få en klar och rättvis bild av något måste man ju få veta både för-och nackdelar, vilket man definitivt inte får i JV:s egen litteratur!
JV framställer sig själva som den enda sanna religionen, utan några som helst nackdelar.
Har du läst Människans sökande efter Gud? JV var väldigt stolta över den boken. Där beskrivs olika religioner på ett "objektivt sätt" (enligt JV själva). Men hela boken genomsyras av inställningen "de här religionerna är falska och den som bekänner sig till dem kommer dö i Harmageddon, det är bäst att du genast blir ett JV".

Självklart finns det många f.d vittnen som har en mycket negativ bild av JV, men det betyder ju inte att den bilden är falsk.
Jag brukar inte bara dra upp negativa saker med JV i disukussioner, jag kan säga bra saker även om jag är "avhoppare".
2008-01-19, 19:37
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Förespråkade Jesus att man skulle ta till svärd?
Min bild av bibeln är att en enskild person inte får ta till svärd på eget bevåg. Dock verkar det finnas en syn på att överheten får bära svärd, precis som Paulus ger uttryck för. Även Jesus uppvisar ju en viss respekt till överheten när han säger att man skall ge kejsaren det som tillhör kejsaren.

Symptomatist tycker jag är Moses när han låter döda flera tusen av sina egna män när han ser att de tillber guldkalven, detta just efter att han mottagit budet "du skall icke döda". Det tycker jag tyder på att det finns en åtskillnad mellan det offentilgas våld och det privata.
2008-01-19, 20:32
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
"Så blev den store draken nerslungad, den ursprunglige ormen, han som kallas Djävul och Satan, han som vilseleder hela den bebodda jorden"

"Ve jorden och havet, ty Djävulen har kommit ner till er i stor förbittring, eftersom han vet att han har en kort tidsfrist.”
Från 1914 då alltså? Och den profetsian är fel. Ni räknar ju 1914-2520 år = 607 fvt.
607 fvt skulle Jerusalem förstörts, men det skedde icke. Så bibelställena du hänvisar till måset syfta på något annat.
2008-01-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ja men JV skyddar sina pedofiler genom att inte anmäla dessa till polisen vilket i sig är ett allvarligt brott! Dem som inte tar emot blod av andra orsaker gör ju knappast det på direktiv från Brooklyn! Stor skillnad va? Du verkar ju som du har alla fakta men du filtrerar och bagateliserar allvarliga brott som begås bakom kulisserna i diverse sekter inte bara JV utan andra som typ Knutby och andra avarter! Ja och jag tror på människor som behöver forum som hjälpkällan för att komma ur sina trauman och rädslor som dessa domedagsprofeter basunerar ut! Tror som sagt att du ska sluta och bagatelisera vad andra människor känner eller råkat ut för tack!!

Skyddar pedofiler?! Direktiv från Brooklyn? Filtrerar (?!) och bagatelliserar allvarliga brott? Hm...
Jag ser att du inte har så vansinnigt mkt koll på vad du öser ur dig, så jag tänker nog inte ödsla mer tid på dig. Jag blir verkligen fascinerad över hur folk (som du) kan skälla på och håna människor ni inte känner och inte vet ngt om och sen påstå att det är dom som beter sig illa. Det enda du har att komma med är påhopp och saker du läst och hört nångång, nånstans. Patetiskt. Och hyfsat komiskt.
Senast redigerad av Leviticus 2008-01-19 kl. 23:43.
2008-01-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Men information behöver väl inte bara innebära positiva saker? Om man ska få en klar och rättvis bild av något måste man ju få veta både för-och nackdelar, vilket man definitivt inte får i JV:s egen litteratur!
JV framställer sig själva som den enda sanna religionen, utan några som helst nackdelar.
Har du läst Människans sökande efter Gud? JV var väldigt stolta över den boken. Där beskrivs olika religioner på ett "objektivt sätt" (enligt JV själva). Men hela boken genomsyras av inställningen "de här religionerna är falska och den som bekänner sig till dem kommer dö i Harmageddon, det är bäst att du genast blir ett JV".

Självklart finns det många f.d vittnen som har en mycket negativ bild av JV, men det betyder ju inte att den bilden är falsk.
Jag brukar inte bara dra upp negativa saker med JV i disukussioner, jag kan säga bra saker även om jag är "avhoppare".

...information för att få en klar och rättvis bild....jo men det ser man mycket av här måste jag säga.
Men det gäller ju naturligtvis endast åt ett håll.
Lite självinsikt och lite självkritik och en smula ödmjukhet skulle inte vara helt fel. Det kastas stora stenbumlingar i glashus här.
2008-01-20, 07:22
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
...information för att få en klar och rättvis bild....jo men det ser man mycket av här måste jag säga.
Men det gäller ju naturligtvis endast åt ett håll.
Lite självinsikt och lite självkritik och en smula ödmjukhet skulle inte vara helt fel. Det kastas stora stenbumlingar i glashus här.
Hej
Jag vill inte ge mig in i diskussionen om era medlemmar och om hur fantastiskt godhjärtade ni är - som du påstår. Diskussionen om pedofili och anklagelser om erat sätt att skydda meldlemmar och hur ni ser mellan fingrarna när allvarliga brott sker.
Det som stör mig mest är att ni har stora luckor i eran tro. 1914-teorin och hur man räkarnar fram det är ett av de större luckorna.
2008-01-20, 15:15
Medlem
[quote=ddy]Japp det är en tro, min tro och ja kommer aldrig tvinga den på nån annan och ja kommer aldrig se ner på dig för att du har en annan tro.

citat:

"åratal har också varje nummer av tidskriften Vakna! innehållit en rubrik som förklarar varför tidningen utges, där tidskriftens viktigaste uppgift har sagts vara följande: "Det viktigaste är att denna tidskrift bygger upp tillförsikt till Skaparens löfte om att en fridfull och trygg ny värld skall införas innan den generation som såg händelserna år 1914 är borta."

Men i Vakna! för den 8 november 1995 ändrar man plötsligt förklaringen till vad som är tidskriftens viktigaste uppgift. Den lyder nu från och med detta nummer: "Det viktigaste är att denna tidskrift bygger upp tillförsikt till Skaparens löfte om att en fridfull och trygg ny värld skall ersätta den nuvarande onda, laglösa tingens ordning."

På detta svarar du:

"Ja du ser, med tiden så får man större förståelser för skrifterna och då får man göra korrigeringar, stora som små. Ett tag firade vi vittnen jul också, hade gran på betel o allt haha. Men som ja sa, för oss som lever mitt i organisationen är de här inte en trosfråga utan vi är övertygade om att förklaringen får sin uppfyllse i sinom tid."

Kan du inte själv se att under hela denna tid, när tidningens huvudsyfte var "Skaparens löfte om att en fridfull och trygg ny värld skall införas innan den generation som såg händelserna år 1914 är borta." gick JV runt och predikade ett FALSKT BUDSKAP!
De var alltså falska profeter! se 5 Mos 18:22!
2008-01-20, 15:27
Medlem
[quote=ddy]Hela ditt inlägg känns tyvärr väldigt främmande för mig.
Ett av vittnenas kännetecken är att dom hyser största respekten mot andra människor och respekterar andras åsikter och religioner.
Sen är vi vittnen så långt från en sekt som man kan komma. Verksamheten sker helt i de öppna och vem som hellst e välkommen att besöka möteslokalerna och den personen kommer också känna sig välkommen.
Hålla kvar medlemmarna? Ingen som tvingar en att varken ansluta eller va kvar mot sin vilja, har mycke vänner som lämnat församlingen och sedan kommit tillbaka min egen mor tex
Vittnen är helt vanliga människor som låter Bibeln va sitt rättesnöre i livet, inget konstigare än så.

Visst håller JV kvar sina medlemmar!
Eller försöker åtminstone!
Genom att säga att JV inte får ha kontakt med den som lämnar, så blir det mycket svårt för många att lämna, då de därigenom skulle förlora sina sociala kontakter, och ofta hela sin släkt och även den närmaste familjen.
2008-01-20, 15:35
Medlem
Citat:
Måste bara säga att jag inte är expert på området. Eller ens i närheten.
Uppfattningen har väl inte ändrats, det är mer en fråga om nya sätt att utvinna fraktioner ur helblod, röda & vita blodkroppar, trombocyter ch plasma (dessa är fortfarande nånting som man som vittne inte tar emot). Och det är de här mindre fraktionerna som hamnar i en "gråzon" där varje JV själv bestämmer hur den vill göra. Varje JV har fått ingående information om detta, vad allt detta innebär och betyder, för att kunna fatta ett beslut som känns rätt. Det finns inga som helst hinder till att söka kunskap och info på andra ställen, det är ju dock en mycket viktig fråga som man ska ta ställning till.
Sen finns det sätt att återvinna sitt eget blod på som oxå kräver att man tänker igenom hur man vill ha det.
Kontentan är i vilket fall att inget JV (precis som vilken annan person som helst) har en dödslängtan. Man vill rädda sitt liv så långt det är möjligt men utan att överträda Guds ord. Det finns ju även en stark tro på bibelns löfte om en uppståndelse bakom detta, som oxå spelar in naturligtvis.
Vad jag tycker om detta? Att det är naturligt att det behöver tas nya beslut i och med att man medicinskt kan göra på nya sätt (nuförtiden är inte det här en direkt ny fråga längre). Och att det faktiskt blir upp till var och en och dens samvete, visar ju inte direkt på att alla JV blir tvingade till det ena och det andra.

Jag har gång på gång försökt få ett skriftenligt skäl till att man kan göra skillnad på de olika blodfraktionerna!
Var finns det stöd för en sådan "gråzon"?

Jag trodde att blodförbudet handlade om livets helgd, och att blodet är heligt och tillhör Gud.
Så har det åtminstone framställts i er litteratur.

Är det då inte ett brott mot detta att hålla på att manipulera med blodet och dela upp det i olika fraktioner, och sedan mer eller mindre godtyckligt bestämma vilka fraktioner som är tillåtna och vilka som inte är det?
2008-01-20, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hej
Jag vill inte ge mig in i diskussionen om era medlemmar och om hur fantastiskt godhjärtade ni är - som du påstår. Diskussionen om pedofili och anklagelser om erat sätt att skydda meldlemmar och hur ni ser mellan fingrarna när allvarliga brott sker.
Det som stör mig mest är att ni har stora luckor i eran tro. 1914-teorin och hur man räkarnar fram det är ett av de större luckorna.

Suck. Jag har nog inte vid ett enda tillfälle påstått att alla JV är godhjärtade. Även fast det nog borde vara så med tanke på vad man säger sig representera.
Det är helt vanliga människor och det är nu nästan 7 milj som är med...det finns ingen möjlighet att veta varenda persons hela bakgrund och det finns ingen möjlighet att veta hur en viss person ska agera framöver. Och då är det ändå INTE lätt att gå med.
Jag vet oxå att det funnits/finns personer som det gått snett för, men det finns även personer som verkligen försöker att följa det som är bra och positivt i bibeln och tar det ansvaret, för det är ett eget ansvar, ingen annans. Och det finns JV som inte "trakasserar" andra så fort de får en chans, varken på sitt jobb eller nån annanstans.
De som efter (förhoppningsvis!!) NOGA övervägande tar steget att döpa sig men som sen av nån anledning begår nån handling som inte är ok, blir uteslutna...och det är inte att se mellan fingrarna. Men då blir ni istället sura över att det blivit en konsekvens!
Och skulle jag ha barn som antydde nånting om ett sjukt beteende från nån, vare sig det är i eller utanför församlingen, så skulle jag inte låta det vara, bara så du vet.
Bara för att man är ett JV är man absolut inte förmer än någon annan och det är inte någon garanti för nån automatisk överlevnad genom Harmageddon. Jag har på olika trådar här läst skräckexempel på olika erfarenheter av personer som haft med JV att göra...jag kan inte säga om allt är sant eller inte och jag vet inte alla detaljer. Men det är djupt tragiskt om man bara har en fin fasad som sen innanför ens egna fyra väggar byts till ngt helt annat. Jag kan inte svara på vad man tror sig vinna på det. Och det är helt upp åt väggarna fel!
Jag tycker inte att det är schysst att en del här inte väjer för att anklaga och påstå saker om att man är med och skyddar och ser mellan fingrarna när det absolut inte är så. Jag vet inte vem/vilka du/ni är och du/ni vet inte vem jag är.
Jag kan inte svara för alla andra som är JV lika lite som du kan svara för alla andra som inte är det och jag vill inte bli sammankopplad med personer som beter sig så som du och andra hela tiden tar upp.
2008-01-20, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hej

Suck. Jag har nog inte vid ett enda tillfälle påstått att alla JV är godhjärtade. Även fast det nog borde vara så med tanke på vad man säger sig representera.
Det är helt vanliga människor och det är nu nästan 7 milj som är med...det finns ingen möjlighet att veta varenda persons hela bakgrund och det finns ingen möjlighet att veta hur en viss person ska agera framöver. Och då är det ändå INTE lätt att gå med.
Jag vet oxå att det funnits/finns personer som det gått snett för, men det finns även personer som verkligen försöker att följa det som är bra och positivt i bibeln och tar det ansvaret, för det är ett eget ansvar, ingen annans. Och det finns JV som inte "trakasserar" andra så fort de får en chans, varken på sitt jobb eller nån annanstans.
De som efter (förhoppningsvis!!) NOGA övervägande tar steget att döpa sig men som sen av nån anledning begår nån handling som inte är ok, blir uteslutna...och det är inte att se mellan fingrarna. Men då blir ni istället sura över att det blivit en konsekvens!
Och skulle jag ha barn som antydde nånting om ett sjukt beteende från nån, vare sig det är i eller utanför församlingen, så skulle jag inte låta det vara, bara så du vet.
Bara för att man är ett JV är man absolut inte förmer än någon annan och det är inte någon garanti för nån automatisk överlevnad genom Harmageddon. Jag har på olika trådar här läst skräckexempel på olika erfarenheter av personer som haft med JV att göra...jag kan inte säga om allt är sant eller inte och jag vet inte alla detaljer. Men det är djupt tragiskt om man bara har en fin fasad som sen innanför ens egna fyra väggar byts till ngt helt annat. Jag kan inte svara på vad man tror sig vinna på det. Och det är helt upp åt väggarna fel!
Jag tycker inte att det är schysst att en del här inte väjer för att anklaga och påstå saker om att man är med och skyddar och ser mellan fingrarna när det absolut inte är så. Jag vet inte vem/vilka du/ni är och du/ni vet inte vem jag är.
Jag kan inte svara för alla andra som är JV lika lite som du kan svara för alla andra som inte är det och jag vill inte bli sammankopplad med personer som beter sig så som du och andra här hela tiden tar upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in