2007-11-23, 18:05
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Förstod du verkligen innebörden i vad jag skrev?

Jag menade att den tekniska och industriella utvecklingen tog raketfart tack vare krigen och hade aldrig kunnat att utvecklas i det tempot annars. Krigen betydde så mycket mer än bara krig.

Nej den tekniska utveckligen tog fart med industrialiseringen! Under krigstid tar alltid den tekniska utvecklingen fart inget konstigt gäller oavsett vilket krig!
2007-11-23, 18:07
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ingen risk att jag blir utesluten, då jag inte är med.

Då får jag gå med först och sen bli utesluten, men det verkar en smula omständigt.

Ja en smula jobbigt. Troligtvis skulle du inte bli långvarig hos JV fritänkare som du är hehe.
2007-11-23, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ja en smula jobbigt. Troligtvis skulle du inte bli långvarig hos JV fritänkare som du är hehe.

Stämmer nog bra det.
2007-11-23, 18:27
Bannlyst
Citat:
Nej den tekniska utveckligen tog fart med industrialiseringen! Under krigstid tar alltid den tekniska utvecklingen fart inget konstigt gäller oavsett vilket krig!

Produktionen också, när man slog om till krigsindustri så tog det fart. Det var det som klarade depressionen.

Den tekniska utvecklingen gick med raketfart under kriget.
2007-11-23, 18:31
Bannlyst
Citat:
Produktionen också, när man slog om till krigsindustri så tog det fart. Det var det som klarade depressionen.

Den tekniska utvecklingen gick med raketfart under kriget.

Men den tekniska utvecklingen gör det när det är krig. Krig och teknologiska framsteg går hand i hand. Det som klarade depressionen var inget annat än en stor nergång och sedan gick det upp. Inget konstigt med det. Vi möter antagligen samma öde idag. En stor nergång och efter några år stabilisering.

Du ska inte gå med då
2007-11-23, 22:57
Medlem
Citat:
Vi behöver som sagt inte veta något svar för guden kunde raderat allas minnen både människors och änglar ja t om smådjävlarna kunde få en ny start. Ni måste ju inse det ologiska i ert resonemang eller inse att guden inte är allsmäktig.

Självklart kunde Jehova raderat allas minnen och börjat om från början. MEN då hade samma situation uppstått igen eftersom de inte kom ihåg sian misstag och samma situation hade uppstått igen.

Det enda rätta är att en gång för alla avgöra stridsfrågan.
2007-11-23, 23:07
Medlem
Vi (JV) har ALDRIG påstått att livet var problemfritt innan 1914. Det vi säger är att det accelerat med våld osv..

Förr slogs man med knytnävarna och slutade när någon låg ner. Idag fortsätter man med att sparka på den liggande och avslutar det hela med att köra in en kniv i offret.

Förr skulle du aldrig ens komma på tanken att sparka ner en åldring för att sno hans/hennes handväska. Vad händer idag??
Osv... Osv...

Så kom inte och påstå att våldet inte har accelererat.
2007-11-24, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Vi (JV) har ALDRIG påstått att livet var problemfritt innan 1914. Det vi säger är att det accelerat med våld osv..

Förr slogs man med knytnävarna och slutade när någon låg ner. Idag fortsätter man med att sparka på den liggande och avslutar det hela med att köra in en kniv i offret.

Förr skulle du aldrig ens komma på tanken att sparka ner en åldring för att sno hans/hennes handväska. Vad händer idag??
Osv... Osv...

Jag brukade få sådana argument intutade i mig, från uppväxten och av släktingar. I själva verket är det bara skitsnack, inget annat.

Förr korsfäste man folk, nu är man mer human.
Förr skickade man inte bistånd till negerländerna, Nu gör man det.

Men visst, tillbe du din gud. Hoppas bara du inser vilken sekt det är.
2007-11-24, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Osv... Osv...

Förr brändes /företrädesvis/ kvinnor på bål för att små barn påstod att de (kvinnorna) var häxor.
Förr torterades folk för att de trodde på "fel" saker/sätt.
Förr korsfästes folk, bland annat Jesus. (Eller pålfästes, om du föredrar det... )
Förr sattes oönskade barn ut "till vargarna". Eller dränktes helt sonika.
Förr...ja, jag skulle kunna fortsätta i det oändliga. Människan har alltid varit grym, mot andra människor och mot djur. Det är inget som eskalerat under de sista 100 åren.

Inte heller har jordbävningar och andra naturkatastrofer, blivit vanligare. Möjligtvis kan man kanske påstå att fler människor dör i dem, men det kan väl helt enkelt bero på att det finns fler människor nu?
2007-11-24, 14:38
Medlem
Citat:
Nej. Första världskriget innebar en förändring vi aldrig sett någon motsvarighet till i mänsklighetens historia. Följderna av det blev inte bara en världsomfattande depression och ett nytt världskrig utan även atombomben, månfärder, kalla kriget, industriell och teknisk utveckling utan motsvarighet. Först idag börjar vi att se lite omfattning av konsekvenserna från första världskriget. Man kan lugnt säga att efter första världskriget var inte världen sig lik, och skulle aldrig bli.

Skulle du inte kunna motivera dessa påståenden?
Vad får dig att säga att första världskriget innebar en sådan stor förändring?
Och att världen sedan dess inte är sig lik.

För jag utgår från att du inte är så gammal att du själv minns någon idyllisk värld före 1914!
2007-11-24, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Skulle du inte kunna motivera dessa påståenden?
Vad får dig att säga att första världskriget innebar en sådan stor förändring?
Och att världen sedan dess inte är sig lik.

För jag utgår från att du inte är så gammal att du själv minns någon idyllisk värld före 1914!

Får jag fråga dig en sak, har du läst världshistoria?

Hade du gjort det så skulle du börja inse hur otroligt mycket första världskriget förändrade världen. Man visste inte alls vad man gav sin in på när man lämnade hemmet för att deltaga i kriget med stor entusiasm. Hade man vetat det, så hade man nog avstått.

I princip allt du upplever idag är ett indirekt resultat från kriget som snabbade upp både teknisk och industriell utveckling. Jag kanske kan leta upp en bra länk åt dig sen så får du läsa lite om hur mycket första världskriget förändrade världen.

Men visst fanns det allianser med spänningar före kriget och det enda som behövdes var en gnista, skottet i Sarajevo.
2007-11-24, 14:49
Bannlyst
Citat:
Får jag fråga dig en sak, har du läst världshistoria?

Hade du gjort det så skulle du börja inse hur otroligt mycket första världskriget förändrade världen. Man visste inte alls vad man gav sin in på när man lämnade hemmet för att deltaga i kriget med stor entusiasm. Hade man vetat det, så hade man nog avstått.

I princip allt du upplever idag är ett indirekt resultat från kriget som snabbade upp både teknisk och industriell utveckling. Jag kanske kan leta upp en bra länk åt dig sen så får du läsa lite om hur mycket första världskriget förändrade världen.

Men visst fanns det allianser med spänningar före kriget och det enda som behövdes var en gnista, skottet i Sarajevo.

På dig låter det som om hela världen förändrades drastiskt 1914. Det gjorde den inte. Har du läst världshistoria? På universitetet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in