2008-02-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Javisst, men Bibeln varnar också för falska profeter, och sådana har historien varit full av.

Man borde ha nöjt sig med att predika Bibelns budskap, och inte kommit med mänskliga uträkningar.
Och man borde inte strunta i Jesus ord i Matt 24:36.

JV predikade då, som nu, om slutet. För det är det bibeln handlar om. JV har inte skrivit bibeln, det är en gammal bok som har viktiga upplysningar för oss i vår tid, men det är ju upp till var och en att ta reda på hur det förhåller sig. Det som står där är redan bestämt...vare sig vi tycker det passar in i vårt liv eller inte.
2008-02-19, 22:55
Medlem
Citat:
Javisst, men Bibeln varnar också för falska profeter, och sådana har historien varit full av.

Man borde ha nöjt sig med att predika Bibelns budskap, och inte kommit med mänskliga uträkningar.
Och man borde inte strunta i Jesus ord i Matt 24:36.

Och bibelns budskap är enligt dig....?
2008-02-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det är fortfarande vissa som avstår från olika saker pga att de tänker att de kan ägna sig åt viktigare ting nu. Så det är inget nytt. Och nu även utan ngt årtal eller förhoppningar om ngt årtal. Enligt vad man kan förstå från vad bibeln säger så kan man se att denna värld rasar mot sitt slut...att klimatet t ex är på upphällningen beror ju inte på att några i JV hittat på ett falskt påbud...

Visst, många avstår från utbildnig, pension och barn av olika orsaker.
Skillnaden är att de JV jag kände då uttryckligen sa att de avstod för att Harmageddon var så nära.

"När Riket kommer, då ska vi ha många barn, det är ju så kort tid kvar, så vi kan vänta."
Och sedan upptäcka att man har blivit för gammal, utan att Harmageddon har kommit!

Eller hoppa av sin tänkta utbildning för att "det är bättre att tjäna som pionjär de få år (månader) som är kvar, vad ska jag med en världslig utbildning i Riket."

Och sedan ångra sig, men inte ha möjlighet att återuppta sina studier.

Och avstå från pensionsförsäkring, javisst, det står var och en fritt.
Men när anledningen är att "Riket är här om ett par år, och då behöver jag ju ingen pension", ja den som resonerade så hade blivit lurad.
2008-02-19, 23:14
Medlem
Citat:
Visst, många avstår från utbildnig, pension och barn av olika orsaker.
Skillnaden är att de JV jag kände då uttryckligen sa att de avstod för att Harmageddon var så nära.

"När Riket kommer, då ska vi ha många barn, det är ju så kort tid kvar, så vi kan vänta."
Och sedan upptäcka att man har blivit för gammal, utan att Harmageddon har kommit!

Eller hoppa av sin tänkta utbildning för att "det är bättre att tjäna som pionjär de få år (månader) som är kvar, vad ska jag med en världslig utbildning i Riket."

Och sedan ångra sig, men inte ha möjlighet att återuppta sina studier.

Och avstå från pensionsförsäkring, javisst, det står var och en fritt.
Men när anledningen är att "Riket är här om ett par år, och då behöver jag ju ingen pension", ja den som resonerade så hade blivit lurad.

Anledningen till att man fortfarande kan anse sig vilja avstå är fortfarande bibelns löfte om en ny värld. De som avstod då fick vänta längre än de kanske hoppats men de vet oxå vad som står i bibeln...ingen mer än Gud vet dagen och stunden. Och ingen ska ens kunna ana sig till när det ska inträffa. Vi kan bara se vad som händer ute i världen, och se hur det uppfyller BIBELNS profetior. Inte JVs profetior.
Det är därför det på så många ställen i bibeln står att man måste ha uthållighet. Och att Gud inte är långsam. Även om vi som människor kan tycka det. Vi har ju inte samma tidsperspektiv som han har.
2008-02-19, 23:31
Medlem
Citat:
JV predikade då, som nu, om slutet. För det är det bibeln handlar om. JV har inte skrivit bibeln, det är en gammal bok som har viktiga upplysningar för oss i vår tid, men det är ju upp till var och en att ta reda på hur det förhåller sig. Det som står där är redan bestämt...vare sig vi tycker det passar in i vårt liv eller inte.

Men, man nöjde sig ju inte med att predika Bibelns budskap.
Man gjorde egna uträkningar, som ledde fram till 1975, tvärt emot Bibelns ord.

Man predikade, under många år, att den generation som såg 1914 även skulle se slutet. Det står inte i Bibeln, det har även JV insett eftersom man har ändrat på läran om generationen.

Vet du om att under flera år stod det så här i varje nummer av Vakna:

"VARFÖR VAKNA! UTGES Vakna! vill ge upplysning åt hela familjen. Denna tidskrift visar hur man kan ta itu med vår tids problem. den rapporteerar nyheter, berättar om människor i många länder, granskar religion och vetenskap. Men den gör mer än så Den tränger ner under ytan och påvisar händelsernas verkliga innebörd men håller sig ändå alltid politiskt neutral och betraktar ingen ras som förmer än någon annan. DET VIKTIGASTE ÄR ATT DENNA TIDSKRIFT BYGGER UPP TILLFÖRSIKT TILL SKAPAREN LÖFTE OM ATT EN FRIDFULL OCH TRYGG NY VÄRLD SKALL INFÖRAS INNAN DEN GENERATION SOM SÅG HÄNDELSERNA ÅR 1914 ÄR BORTA" (mitt eftertryck)

Men sista gången detta sades vara syftet med Vakna var 22 oktober 1995.

I nästa nummer, 8 november 1995, är detta ändrat slutet på det stycket. I stället säger man om syftet med tidskriften:
VARFÖR.................ingen ras förmer än någon annan. DET VIKTIGASTE ÄR ATT DENNA TIDSKRIFT BYGGER UPP TILLFÖRSIKT TILL SKAPARENS LÖFTE OM ATT EN FRIDFULL OCH TRYGG NY VÄRLD SKALL ERSÄTTA DEN NUVARANDE ONDA, LAGLÖSA TINGENS ORDNING. (mitt eftertryck)
2008-02-19, 23:37
Medlem
Citat:
Anledningen till att man fortfarande kan anse sig vilja avstå är fortfarande bibelns löfte om en ny värld. De som avstod då fick vänta längre än de kanske hoppats men de vet oxå vad som står i bibeln...ingen mer än Gud vet dagen och stunden. Och ingen ska ens kunna ana sig till när det ska inträffa. Vi kan bara se vad som händer ute i världen, och se hur det uppfyller BIBELNS profetior. Inte JVs profetior.
Det är därför det på så många ställen i bibeln står att man måste ha uthållighet. Och att Gud inte är långsam. Även om vi som människor kan tycka det. Vi har ju inte samma tidsperspektiv som han har.

Enligt de uppgifter jag har från JV i dag, är de numera inte lika benägna att avstå från utbildning osv.

Och vadå 'fick vänta längre än de hoppats', de som avstod från barn tex, och sedan har dött, eller kommer att dö innan Harmageddon, kommer väl aldrig att få några barn, enligt JVs läror?
2008-02-19, 23:49
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Bingy Bunny: Har du läst "Tjänsten för Guds rike", eller "tjänstebladen" som JV själva kallar dem? Läser man dem från perioden innan 1975 framgår det tydligt hur starkt ledningen för JV tryckte på 1975 som året då Harmageddon skulle komma.

Jag har inte läst alla, men några, och det är hur klart och tydligt som helst.

Det är fräckt av ledningen att försöka få det till att "några få vittnen förivrade sig", när det hela tiden var avsikten att de skulle tro att 1975 var "Året"...

Vad tror du hadfe hänt om något vittne haft mage att ifrågasätta alla dessa uttalanden? Svaret ger Gitte ganska tydligt: "Ingen som inte tror på 1975 kommer överleva Harmageddon"...

Gitte: Tack för hjälpen med namnet på äldstebrodern! Visste att det var något dubbelnamn i alla fall...

----------------------

Jag har läst och hört det väsemtligaste om den perioden,och visst märker man av att de mentalt försökte påskynda det som i bibeln är oundvikligt.Dock är det ju inte en total uppmaning till medlemmarna utan åter igen de förhoppningar de hade som visade sig vara felaktiga.Vissa tog det uppenbarligen väldigt allvarligt och andra tog det mer försiktig. Det de hade gemensamt var dock fortfarande förhoppningen att det kunde hända något då.Hursomhelst tycks de nu ha övergivit den här sortens hets mot sina medlemmar då ingen ändå sitter inne med de kunskaperna.Och visst måste det ha funnits olämpliga äldstebröder som "slängde ved i brasan" i onödan och som indirekt förstörde andras ekonomier och liv.Det är en del av vad som kallas för den oundvikliga mänskliga faktorn inom religionerna ,och JV´s är människor som alla andra.

Sen tror jag inte att någon JV på den tiden ansåg att de behövde ifrågasätta att 1975 inte var något sorts jubileumsår sedan Adam skapades.Däremot kan jag tänka mig att många var tveksamma till att Armageddon skulle ske just det året utan snarare en inledning på att något skulle ske.I form av allvarliga politiska konflikter eller dylikt.Detta är vad iaf jag har sammanfattat genom vad jag har läst och genom samtal med både avhoppade JV´s (som inte känner hat för dem)och de som fortfarande är aktiva och var med på den tiden.
2008-02-20, 01:18
Bannlyst
Citat:

Det där (det jag fetstilat) är intressant! Hur menar du att Bibelns profetior uppfylls?
Jordbävningarna, eller naturkatastroferna öht, är inte fler nu än de var för tvåhundra år sedan. Krigen är inte fler, även om de självklart är "värre" pga nya vapen osv.
Klimatförändringarna beror till en del på människors inverkan, men klimatet har ju alltid gått i "cykler" med istider osv.
2008-02-20, 01:20
Bannlyst
Citat:
Jag vet att det firats jul och rökts och annat. Men de hade inte lämnat kristenhetens seder än då och hade inte kommit till insikt om att det enligt bibeln var fel. När de förstod att det stred mot bibeln så ändrade dem sitt liv på många punkter. Medans resten av kristenheten fortsatte enligt sin tradition hellre än att se vad bibeln säger. Det handlar inte om att Gud helt plötsligt ändrat sig, det han tycker finns sagt i bibeln och den är densamma nu som från början. Det handlar om människors förståelse och vilja att rätta till sina liv. Förstår du hur jag menar?

Jodå, jag förstår hur du menar. Glöm inte att jag var ett vittne (om än ej döpt) själv en gång!

Men Bibelns ord har väl alltid varit desamma?
2008-02-20, 08:45
Bannlyst
Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag bara måste dela med mig av ett roligt inlägg! En kille i en tråd ville ha tips om vad han skulle klä ut sig som, det skulle vara något religiöst. Detta förslag gav Lupin:
Skulle du ändra dig och inte gå kan du i efterhand säga att du var domedagen á la Jehovas Vittnen. Du kom aldrig.

Elakt men roligt...
2008-02-20, 08:50
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie

Men Bibelns ord har väl alltid varit desamma?

Va? hur menar du? Bibeln har ju ändrats massor av gånger genom historien, beroende på vad diverse präster och prelater anser vara "sant" för tillfället. Övrigt hamnar i apokryferna.
2008-02-21, 00:18
Medlem
Citat:
Enligt de uppgifter jag har från JV i dag, är de numera inte lika benägna att avstå från utbildning osv.

Och vadå 'fick vänta längre än de hoppats', de som avstod från barn tex, och sedan har dött, eller kommer att dö innan Harmageddon, kommer väl aldrig att få några barn, enligt JVs läror?

En del är benägna att göra det, men inte alla. Grundtanken är väl dock för de flesta att inte satsa ALLT på att bli ngt i den här världen.
Enligt bibeln väntar en uppståndelse och är man ett JV är man övertygad om det. Och vad som händer efter det återstår att se. Det står i bibeln att Gud ska "mätta allt levandes önskan".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in