2007-04-05, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo
Att JV:s medlemmar skänker eller lånar ut pengar räntefritt för att bygga en riketssal eller sammankomsthall är inget ovanligt. Och alla riketssalar och anläggningar måste finansieras på något sätt. Så att medlemmarna står för notan är väl ganska självklart, vem skulle annars betala? Tackkort från sällskapet vid större donationer förekommer också, det är väl inte så underligt det heller.

Det som däremot är anmärkningsvärt är att när olika anläggningar/byggnader säljs, så går pengarna till Brooklyn istället för den lokala församlingen. Sedan kan man också fråga sig varför man ständigt samlar in pengar till nya projekt, när man har höga intäkter från alla försäljningar av sina gamla fastigheter. Och bankkontot hos JP Morgan Bank är långt ifrån tomt.

Vakttornets moderbolag ligger på topplistan över staten New Yorks rikaste bolag, det är allmänt känt.

Om donationer:

http://www.reexamine.org/quotes/donation_arrangement.htm

Några utdrag ur amerikanska/canadensiska bolagsregister:

http://www.reexamine.org/quotes/finances.htm

Du kan själv verifiera dom här uppgifterna och se att dom stämmer. Det går också att få fram färska siffror om du vänder dig direkt till bolagsregistren.

Newsday.com har haft flera artiklar om Vakttornets ekonomi, tyvärr får man betala för utdrag ur deras arkiv. Men möjligheten finns om du vill läsa mera och är beredd att offra några $.

Mera ekonomirelaterade artiklar:
http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/oversiktba40.html?Kategori=JWANDSOCIETY9

Det finns också en hel del gamla ekonomiska skandaler om du gräver i tidningarna Brooklyn Eagels och New York Times arkiv.

Intressant! Jag visste att det fanns en hel del pengar, men så mycket (Revenue: $951 million) trodde jag inte. Skulle gissa på att litteratur och byggnationer sväljer mycket (det byggs mycket i b.la. Afrika.)

Den styrande kretsen har (som jag har förstått det) ett anspråkslöst leverne, så man kan ju undra vart alla pengarna tar vägen.
2007-04-05, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klittklyvarn
Samtala utan att kalla mig lögnare, så är vi på god väg.

Kan du styrka själv dina påståenden, tack! Motbevis är det enda som räknas här.

Jag kan styrka allt, fan, ska få tag på ett gäng tackkort tex, scanna in dom och så kan jag maila dig dom.

Förressten, förklara FN för mig! Kan de göra nåt sånt, hur kommer det sig att de inte skulle kunna skicka tackkort?

Bra, då förstår vi varandra. Jag tyckte bara att ett så absurt påstående (för mig iaf) kunde bara betraktas som en lögn. Jag vet inte om de har slutit en s.k allians med FN, men ska kolla upp det. Helt klart intressanta grejer. Har ju fått förklarat för mig från tidig ålder att FN var onda.
2007-04-05, 23:05
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Intressant! Jag visste att det fanns en hel del pengar, men så mycket (Revenue: $951 million) trodde jag inte. Skulle gissa på att litteratur och byggnationer sväljer mycket (det byggs mycket i b.la. Afrika.)

Den styrande kretsen har (som jag har förstått det) ett anspråkslöst leverne, så man kan ju undra vart alla pengarna tar vägen.

Ja, det är mycket pengar i omlopp. Och det här är bara för moderbolaget i USA, det finns totalt ett 40 tal bolag i koncernen, så den totala omsättningen lär vara mycket högre.

Och vart pengarna tar vägen i slutändan är nog inte helt lätt att reda ut.

Om FN medlemskapet:

http://www.hjalpkallan.org/fakta/fn.shtml

http://www.reexamine.org/quotes/united_nations.htm
2007-04-05, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ja, det är mycket pengar i omlopp. Och det här är bara för moderbolaget i USA, det finns totalt ett 40 tal bolag i koncernen, så den totala omsättningen lär vara mycket högre.

Och vart pengarna tar vägen i slutändan är nog inte helt lätt att reda ut.

Om FN medlemskapet:

http://www.hjalpkallan.org/fakta/fn.shtml

http://www.reexamine.org/quotes/united_nations.htm

Är det en koncern? Då är det mer ett företag? Eller? Och det med FN låter väldigt suspekt.

Hittade en länk på kända JV: http://www.answers.com/topic/list-of-jehovah-s-witnesses

En riktigt bra artikel: http://www.hjalpkallan.org/fakta/worldw1.shtml
2007-04-06, 03:19
Bannlyst
Denna tråd börjar bli intressant. Ska skriva lite imorgon eller nått när jag är piggare och inte druckit öl, men Klittklyvarn...
Får känslan av att du växt upp inom jv, men förstått att allt är fucked up. Med tanke på dina aggressiva inlägg? Det verkar personligt iallafall. Jag kan ha fel...nu sova

p.s: Ska forska om det där med om pengar-biten stämmer sen. Har aldrig hört eller läst om det innan, men jag kan tänka mig att det stämmer! Man har ju hört om att missionärerna inte har några pengar, och dom måste ha råd att bygga massa i afrika osv!
2007-04-06, 16:11
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Är det en koncern? Då är det mer ett företag? Eller? Och det med FN låter väldigt suspekt.

Ja, det hela är uppbyggt som ett multinationellt företag.

Nedan är länkar om verksamheten i Storbritannien, jag tog det här som exempel då informationen är från samma site. Organisationen har en liknande uppbyggnad i dom flesta andra länder där man har verksamhet.

http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/articlee2ae.html?AID=/20040321/JWANDSOCIETY9/308100020

Lägg särskilt märke till följande:

"It should be noted that all expenses relating to the Trust are met by the congregations. Also, "the congregations are individually responsible for the financing and mortgage commitments, rents, rates, taxes ans all other outgoings." In short, the WT gets the title, the congregations get the expenses. Gouge par excellence!"

Med andra ord står JV:s församlingar för finansieringen, drift och underhållet, men Vakttornet äger alla fastigheterna. Det här upplägget har man i dom flesta länder, och när fastigheterna säljs så kammar Vakttornet hem vinsterna. Den här taktiken började man med redan under 1920-talet, Vakttornsbolagen har mig veterligt aldrig finansierat några fastigheter eller andra byggnadsprojekt, det är JV:s församlingsmedlemmar som stått för notan.

http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/articlee652.html?AID=/20040321/JWANDSOCIETY9/204060007

Nedanstående är fristående från den övriga verksamheten som en "välgörenhets organisation".
http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/article190c.html?AID=/20040321/JWANDSOCIETY9/204060013

Med tanke på att verksamheten i USA är värderad till en billjon $, så är det inte otroligt att verksamheten i övriga världen är värd åtminstonde hälften så mycket. Så man kan verkligen fråga sig varför man ständigt samlar in pengar till olika ändamål när bankkontot är sprängfyllt.

Och det här med FN är verkligen suspekt med tanke på hur man utmålat FN som vilddjuret i sin litteratur. Man lever inte som man lär helt enkelt, och skatter skall som bekant samlas i himlen, inte på jorden.
2007-04-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving
Denna tråd börjar bli intressant. Ska skriva lite imorgon eller nått när jag är piggare och inte druckit öl, men Klittklyvarn...
Får känslan av att du växt upp inom jv, men förstått att allt är fucked up. Med tanke på dina aggressiva inlägg? Det verkar personligt iallafall. Jag kan ha fel...nu sova

p.s: Ska forska om det där med om pengar-biten stämmer sen. Har aldrig hört eller läst om det innan, men jag kan tänka mig att det stämmer! Man har ju hört om att missionärerna inte har några pengar, och dom måste ha råd att bygga massa i afrika osv!

Nej, är ej själv uppväxt i det eller har deltagit, men som sagt, jag har flera nära inpå mig som är deep in the shit, sas.
Det har gaggats så in i helvete om detta, alltid ska tron in i bilden. Men, smart som man är så har man tagit reda på ett och annat som inte är önskvärt, haha, så nu är det jag som motargumenterar och det brukar få dom att hålla käften.

Men, det är skrämmande att se hur hjärntvätt funkar irl, de reagerar helt enkelt inte på något skumt som Vakttornet gör, Vakttornet skulle tom kunna mörda någon helt öppet och de skulle tycka det var helt i sin ordning iom att det är just Vakttornet som gör det.

Det här med FN, ring Bethel i Sverige och fråga om det, så får ni höra deras lama ursäkter om att de bara ville ha bibblankort och hade ingen aaaaaning om att man som medlem ska sympatisera med FN! Hahahaha!
Jag har tom sett hur Vakttornet har deltagit på FN möten tillsammans med andra länder och organisationer, det finns att googla fram sammanfattning av dessa möten, FN har väl allt i sina arkiv.

Ja, jag bitter, för tack vare dessa i mitt liv, så fick jag inga julklappar eller födelsedagspresenter!
2007-04-06, 16:50
Bannlyst
Citat:
Nej, är ej själv uppväxt i det eller har deltagit, men som sagt, jag har flera nära inpå mig som är deep in the shit, sas.
Det har gaggats så in i helvete om detta, alltid ska tron in i bilden. Men, smart som man är så har man tagit reda på ett och annat som inte är önskvärt, haha, så nu är det jag som motargumenterar och det brukar få dom att hålla käften.

Men, det är skrämmande att se hur hjärntvätt funkar irl, de reagerar helt enkelt inte på något skumt som Vakttornet gör, Vakttornet skulle tom kunna mörda någon helt öppet och de skulle tycka det var helt i sin ordning iom att det är just Vakttornet som gör det.

Det här med FN, ring Bethel i Sverige och fråga om det, så får ni höra deras lama ursäkter om att de bara ville ha bibblankort och hade ingen aaaaaning om att man som medlem ska sympatisera med FN! Hahahaha!
Jag har tom sett hur Vakttornet har deltagit på FN möten tillsammans med andra länder och organisationer, det finns att googla fram sammanfattning av dessa möten, FN har väl allt i sina arkiv.

Ja, jag bitter, för tack vare dessa i mitt liv, så fick jag inga julklappar eller födelsedagspresenter!

Har du nån länk på dessa mötena? Låter faktiskt väldigt intressant, att dom går emot sin lära helt. Och att dom har en massa pengar, och man ska donera pengar ändå. Jag är också bitter, jag har i princip bara mina föräldar som jag kan prata med, övriga i släkten är deep in the shit också. Nu ska jag fira min första påsk! Ska bli väldigt skoj.
2007-04-06, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ja, det hela är uppbyggt som ett multinationellt företag.

Nedan är länkar om verksamheten i Storbritannien, jag tog det här som exempel då informationen är från samma site. Organisationen har en liknande uppbyggnad i dom flesta andra länder där man har verksamhet.

http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/articlee2ae.html?AID=/20040321/JWANDSOCIETY9/308100020

Lägg särskilt märke till följande:

"It should be noted that all expenses relating to the Trust are met by the congregations. Also, "the congregations are individually responsible for the financing and mortgage commitments, rents, rates, taxes ans all other outgoings." In short, the WT gets the title, the congregations get the expenses. Gouge par excellence!"

Med andra ord står JV:s församlingar för finansieringen, drift och underhållet, men Vakttornet äger alla fastigheterna. Det här upplägget har man i dom flesta länder, och när fastigheterna säljs så kammar Vakttornet hem vinsterna. Den här taktiken började man med redan under 1920-talet, Vakttornsbolagen har mig veterligt aldrig finansierat några fastigheter eller andra byggnadsprojekt, det är JV:s församlingsmedlemmar som stått för notan.

http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/articlee652.html?AID=/20040321/JWANDSOCIETY9/204060007

Nedanstående är fristående från den övriga verksamheten som en "välgörenhets organisation".
http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/article190c.html?AID=/20040321/JWANDSOCIETY9/204060013

Med tanke på att verksamheten i USA är värderad till en billjon $, så är det inte otroligt att verksamheten i övriga världen är värd åtminstonde hälften så mycket. Så man kan verkligen fråga sig varför man ständigt samlar in pengar till olika ändamål när bankkontot är sprängfyllt.

Och det här med FN är verkligen suspekt med tanke på hur man utmålat FN som vilddjuret i sin litteratur. Man lever inte som man lär helt enkelt, och skatter skall som bekant samlas i himlen, inte på jorden.

Konstigt! Vad gör de av alla pengarna? Och varför ska man donera, fastän de har så mycket pengar? Och samröret med FN låter också helt sjukt. Fastän det (tycker jag) kommer upp spricker i fasaden försöker man desperat laga dem.
2007-04-06, 18:04
Medlem
blåbärets avatar
Citat:
Ja, det är ju just på så sätt det är så manipulativt. Men så fort ett jehovas börjar ifrågasätta, så blir det annat ljud i skällan. Kommiteer uppstår och ändrar du ej på dig och ångrar din upproriskhet, så blir du utesluten. Shunned! Mobbad.
Väldigt gudomligt och kärleksfullt.
Well, jag upplevde aldrig något sådant i alla fall. Jag bara bröt mig loss, blev inget rabalder vare sig från min familj eller från församling. Kan bero på att familjen inte är så fanatiskt engagerade i tron.. Men efter att jag valde att inte följa med på möten längre följde jag ibland med på åminnelsen, för att det på något sätt kändes heligt, jag blev alltid varmt mottagen trots bristande närvaro annars...
2007-04-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blåbäret
Well, jag upplevde aldrig något sådant i alla fall. Jag bara bröt mig loss, blev inget rabalder vare sig från min familj eller från församling. Kan bero på att familjen inte är så fanatiskt engagerade i tron.. Men efter att jag valde att inte följa med på möten längre följde jag ibland med på åminnelsen, för att det på något sätt kändes heligt, jag blev alltid varmt mottagen trots bristande närvaro annars...

Men du var alltså aldrig döpt, för i så fall blir du utesluten, avfälling och dödsförklarad och jag tror inte man som dödsförklarad blir varmt välkomnad vid åminnelsen osv.
2007-04-06, 19:33
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Konstigt! Vad gör de av alla pengarna? Och varför ska man donera, fastän de har så mycket pengar? Och samröret med FN låter också helt sjukt. Fastän det (tycker jag) kommer upp spricker i fasaden försöker man desperat laga dem.

Tyvärr är det så att det finns alltför många frågetecken både kring ekonomin och JV:s läror. Det här "putsandet" på den spruckna fasaden är många gånger tragikomiskt. Och har man inte ifrågasatt JV tidigare så blir det lätt en ketchupeffekt, plötsligt inser man en massa saker som man inte har tänkt så mycket på tidigare. Sådana här saker diskuteras knappast i församlingarna, och tar någon upp det så blir det äldsteförhör och uteslutning. Ja, du vet hur valserna går.

Jag känner en del ex JV och även några som fortfarande är kvar, fast dom känner att det är fel. Så jag vet att det krävs en del mod för att bryta sig loss och våga gå sin egen väg. Jag hoppas i alla fall att du kan gå vidare och ha en bra kontakt med dina föräldrar i framtiden, det är en ganska tuff sits när släkt och vänner säger upp bekantskapen. Men frågan är om det inte är ännu svårare att inte följa sitt eget samvete.

Så lycka till, och fira din första påsk ordentligt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in