2008-04-22, 23:43
Medlem
Har boken och har läst den

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag frågade eller tyckte att...Tuzz??...kunde skaffa den för det skulle bli så mkt att citera. Vilka mer har jag sagt ska skaffa den?? Sluta hitta på.
Undrar hur många ggr jag fått höra att jag ska skaffa "Samvetskris"? Ni gör återigen samma sak som ni beskyller JV för!

Jag har läst Jvs senaste bok om Uppenbarelseboken, också de tidigare från 60-talet och 30-talet och också "Den fullbordade hemligheten" från 1917. Det positiva man kan säga om den senaste utläggningen är att den har mycket fina illustrationer. Men utläggningarna är ofta hårresande och ohållbara.
2008-04-23, 00:00
Medlem
Fullständigt ohållbart

[quote=Leviticus]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Nej. Det står i bibeln att var och en som anropar Jehovas namn ska bli räddad. Dessa den stora skaran blir räddade pga att de tvättat sina dräkter i Lammets blod och för att de tjänat honom och för att de följt Jesus.
De som talas om här utan sigill är tydligtvis kristenhetens prästerskap, som påstår sig ha speciell närhet till Gud (som typ sigill) men inte har det.

De som är utan sigill är alla som inte har fått sigill på pannan, alltså alla som inte tillhör de 144 000. Och det visar att siffran 144 000 är symbolisk och omfattattar alla trogna kristna. De som inte har sigillet på pannan, inte tillhör de 144 000 som fått tecknet på pannan enligt Upp. 7:3,4, skall enligt texten drabbas av straffdomar. De som har tecknet på pannan, dvs de 144 000, drabbas inte. Det betyder inte att de är dessa som står för straffdomen, utan att de själva inte kan drabbas av den. Att säga att de icke-tecknade enligt Upp. 9:4 enbart gäller "kristenhetens prästerskap" är en grov vantolkning. Alla utanför de 144 000 avses. Texten är så tydlig att man måste ha blivit vakttornsindoktrinerad för att kunna vägra att erkänna vad det står.
2008-04-23, 00:05
Medlem
Att tillhöra dem som inte orenat sig med kvinnor.

[quote=Leviticus]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Men det gäller ju att tillhöra den stora skaran. Inte till världen.

Det gäller att tillhöra de 144 000 som tecknats på pannan till skydd, att alltså tillhöra "Guds tjänare" som Upp. 7:3 talar om, att tillhöra de 144 000 som är de människor som inte orenat sig med kvinnor, enligt Upp. 14:4. Några sanna kristna som orenat sig med kvinnor finns inte.
2008-04-23, 00:33
Medlem
Jvs rapportering är en styggelse

Citat:
Och varför tycker du det skulle vara meningsfullt att sätta sig emot anordningen om rapportering??? Det är liksom inget att tjafsa om. Är du lika på hugget att bråka om allt i din omgivning?
Nej det skulle inte gå att rapportera tiden här, enligt min mening, eftersom jag inte vet vem jag konverserar med. Ute i tjänsten rapporterar man ju inte tid för samtal med uteslutna t ex.

Inget att tjafsa om? Jag trampade visst på en mycket öm tå. Rapporteringen handlar inte om att skaffa underlag för att trycka publikationer. Det handlar om att kontrollera Jv, som annars skulle gå avsevärt mycket mindre "i tjänsten". Jag har sett det på mycket nära håll. Jag har sett en nära släkting på sin tid klistra in siffror på den statistiktavla som församlingarna hade ännu på 60-talet - på bekostnad av viktigare saker, som försummades. Han talade också ganska fritt om hur kretstillsyningsmannen synade församlingens "registerkort" angående "tjänst". Det fanns en avdelning för "overksamma" och en annan för "oregelbundna". Just deltagandet i "tjänsten" var vad kretstillsyningsmannens besök gick ut på, och de lokala herrarna darrade för hans besök precis som miilitärer som väntade besök av överordnade.

NT har inte ett ord om "rapportering". Tanken att Paulus skulle rapportera timmar, återbesök och bibelstudier till någon styrande krets är direkt löjlig. Nej, han hade Guds Ande och behövde inga påtryckningar i form av "rapportering" som skulle granskas av "överordnade". Hade Jv haft Guds Ande skulle de heller inte behöva schasas ut i "tjänsten", som jag sett på nära håll att de blivit, och någon rapportering skulle inte behövas.

För litteraturproduktion skulle man inte behöva mer än allrahögst anonym rapportering av spridd litteratur. Men det är bara en högst marginell anledning till rapporteringssystemet. Detta är ett av många obibliska, oandliga och skadliga arrangemang som en människoledd organisation har hittat på.

Självfallet protesterar jag även mot missförhållanden i andra religiösa sammanhang jag har insyn i. Och gnälla, vem är världsmästare på det om inte Jv? Det går att sammanställa en oerhört lång lista på allt Jvs gnäll över allt och alla - utom om sig själva.
2008-04-23, 07:12
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
NT har inte ett ord om "rapportering". Tanken att Paulus skulle rapportera timmar, återbesök och bibelstudier till någon styrande krets är direkt löjlig. Nej, han hade Guds Ande och behövde inga påtryckningar i form av "rapportering" som skulle granskas av "överordnade". Hade Jv haft Guds Ande skulle de heller inte behöva schasas ut i "tjänsten", som jag sett på nära håll att de blivit, och någon rapportering skulle inte behövas.

Detta förstår man inte förrän man har kommit utanför..
2008-04-23, 10:15
Medlem
Missnöje bland äldste

Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Detta förstår man inte förrän man har kommit utanför..

Jag har hört enskilda Jv som gått med på det. De äldste i församlingarna får mycket stryk av kretstillsyningsmannen som kommer och drar dem i örat och skriver en del negativt i den rapport till Sällskapet, som de får en kopia av. "Vännerna" får däremot sällan reda på något. En äldste sade till mig att det är ett helt annat språk från kretstillsyningsmannen inför de äldste än inför församlingen. Det är anmärkningsvärt vad äldste kan tillstå inför släktingar som inte är Jv. Jag har hört äldste önska rapporteringen dit pepparn växer, men samtidigt lojalt fortsätta att lyda Sällskapet. En sade att om rapporteringen togs bort skulle bara "de verkliga förkunnarna" fortsätta i tjänsten. Och det vet ju ledningen.
2008-04-23, 11:07
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
De som är utan sigill är alla som inte har fått sigill på pannan, alltså alla som inte tillhör de 144 000. Och det visar att siffran 144 000 är symbolisk och omfattattar alla trogna kristna. De som inte har sigillet på pannan, inte tillhör de 144 000 som fått tecknet på pannan enligt Upp. 7:3,4, skall enligt texten drabbas av straffdomar. De som har tecknet på pannan, dvs de 144 000, drabbas inte. Det betyder inte att de är dessa som står för straffdomen, utan att de själva inte kan drabbas av den. Att säga att de icke-tecknade enligt Upp. 9:4 enbart gäller "kristenhetens prästerskap" är en grov vantolkning. Alla utanför de 144 000 avses. Texten är så tydlig att man måste ha blivit vakttornsindoktrinerad för att kunna vägra att erkänna vad det står.
Nu börjar det klarna lite för mig. Alltså enligt Upp. 7:3:
Citat:
"och sade: Gören icke jorden eller havet eller träden någon skada, förrän vi hava tecknat vår Guds tjänare med insegel på deras pannor."
Alla som inte har inseglet på sina pannor sitter pyrt till.. och Jv menar att det är prästenskaperna som syftas i detta sammanhang? Jag ser inte den kopplingen och det verkar långsökt i mina ögon.

Citat:
Det gäller att tillhöra de 144 000 som tecknats på pannan till skydd, att alltså tillhöra "Guds tjänare" som Upp. 7:3 talar om, att tillhöra de 144 000 som är de människor som inte orenat sig med kvinnor, enligt Upp. 14:4. Några sanna kristna som orenat sig med kvinnor finns inte.
Men jag hänger inte med.. hur får Jv det till att dessa 144 000 är som jungfrur, att de ej förorenat sig med kvinnor? (Upp. 14:4)
2008-04-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Ojoj det finns så mycket att läsa på nätet...

Läs gärna själv...

http://www.besked.se/?p=claim

http://www.besked.se/?p=recognize

http://hem.passagen.se/robbano/domedag/

http://www.christerjohansson.se/JV/70years.htm

http://www.solascriptura.se/jehovitt.html

Nästan alla dessa känner till tidigare profetiror av
Bibelforskarna och Jehova Vittnen.

Men du och jag som var vittne fick aldrig höra tals om detta..
Så gör en sanningens Gud genom sin organisation...

"Does this admission of making mistakes stamp them [Watchtower] as false ´
prophets? Not at all, for false prophets do not admit to making mistakes."
VT 1972, 1 nov, 644

"Detta är första försöket från Vakttornets sida att finna en väg ut från
anklagelserna om att vara en falsk profet. Man menar att om en falsk profet
erkänner sitt misstag så är det inte längre en falsk profet. Detta påstående
har inget stöd i Bibeln. De flesta skulle nog anse en person som sagt att en
händelse som skulle ha inträffat men inte gjorde det, och samtidigt INTE
erkände sitt misstag vore en idiot. En falsk profet är en falsk profet oavsett
erkännande om misstag eller inte. Detta enligt både Bibeln och enligt
Vakttornet 1930, 15 maj, s 153-154 (se ovan)."

citat från: http://www.besked.se/?p=recognize
Där du också kan hitta dokument som stödjer deras artiklar..

Har kollat dessa länkar nu. En del mer noga än andra. Det var väl det samma gamla vanliga som jag sett förut, förutom att året 1994 for förbi som ett år som JV skulle ha förutsagt som ett slutår! Har jag aldrig hört. Med tanke på vad det här stod att det grundade sig på var det ett grovt påhitt att det var ngt som JV gått ut med. Det är ingen ände på påståendena om JVs s k domedagsprofetior.
Du ska inte tro allt du läser på nätet...
2008-04-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Okej, jag tänkte väl att det var felöversatt för i orginaltexten finns inte ordet Jehova i NT....eller hur?

Hur gör man när man "och i ditt hjärta utövar tro på att Gud uppväckte honom från de döda,"?

Jag tror att Gud även i den grekiska delen av bibeln fortfarande hade ett namn, att Jesus använde detta namn och att han gjorde det känt för människor i sitt predikande. Jag tror inte att Jesus är densamma som Jehova, Jesus är Guds (Jehovas) son.
En tro som man "utövar" är en tro som kommer till uttryck i handling.
2008-04-23, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Resoneraboken sidan 370 där
"står innan de sissta medlemmarna av den generation som levde 1914 har lämnat skådeplatsen SKALL allt detta förutsagda ha inträffat däribland den stora vedermödan i vilken den nuvarnade värsordningen skall nå sitt slut."

Inga tveksammheter där inte.

Har du den ickereviderade utgåvan?
2008-04-23, 11:57
Medlem
Citat:
Det finns inga bibelställen som visar att Jesus uttalde Namnet. I de många böner av Jesus som finns nedteckande i NT finns Namnet INTE uttalat EN ENDA GÅNG - INTE ENS I JVs EGEN ÖVERSÄTTNING. Det finns inte i "mönsterbönen" och inte i den långa bönen i Joh. 17. I stället tilltalade Jesus Gud som "Fader". Jesus "uppenbarade" inte Namnet genom att uttala det. Eftersom Namnet uttalades i templet vid denna tid behövde det inte uppenbaras på det sättet. Vad Jesus gjorde var att uppenbara den djupare betydelsen av Namnet.

Det är sant att Jesus talade OM Guds Namn, men inte att han uttalade det. Samma sak fanns hos esséerna vid Döda Havet och för övrigt i många senare judiska böner. Det finns långa lovprisningar av Guds "Namn" i dödahavsdokumenten (som är förkristna) men det man tilltalar Gud som i sammanhanget är Adonai, dvs "Herren", inte JHVH. Så är det också i NT. Grundtexten har inte "Jehova" eller tetragrammaton en enda gång någonstans. Alla manuskript säger "Herren" eller "Gud". Jv har inte på fötterna när de ändrar detta till "Jehova" i sin översättning. Gud har bevarat grundtexten och vakat över avskrivningen. NT har inte blivit förfuskat, ingenting har tagits bort.

Den judiska Kaddishbönen liknar "Fader Vår" så mycket att de flesta utgår ifrån att Jesus har använt den som utgångspunkt. Precis som "Fader vår" lovrisas Guds upphöjda "namn" i denna bön, men precis som i "Fader Vår" undviker bönen att säga ut själva Namnet. Det finns en förkrossande bevisbörda som visar att Jv är ute och cyklar här.

Aha, det hade lagts in ett "piip" varje gång Jesus nämnde Guds namn?

Hur kan han tala om Guds namn utan att uttala själva namnet?

Du tror att Guds namn inte får användas eller? Du tycker det känns logiskt att alla andra har namn men inte den högste i universum? Känns det inte konstigt att be till en Gud utan namn? Lite opersonligt?
Du tror inte att Gud vill att vi ska använda hans namn?

Att namnet blev borttaget var för att judarna inte vågade använda det. Ska vi leva under samma vidskepelse?
2008-04-23, 11:58
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Har du den ickereviderade utgåvan?
Vet ej. Det är klart ni får ju skriva om eran litteratur nu när det kommer nya uppgifter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in