Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Och varför tycker du det skulle vara meningsfullt att sätta sig emot anordningen om rapportering??? Det är liksom inget att tjafsa om. Är du lika på hugget att bråka om allt i din omgivning?
Nej det skulle inte gå att rapportera tiden här, enligt min mening, eftersom jag inte vet vem jag konverserar med. Ute i tjänsten rapporterar man ju inte tid för samtal med uteslutna t ex.
Inget att tjafsa om? Jag trampade visst på en mycket öm tå. Rapporteringen handlar inte om att skaffa underlag för att trycka publikationer. Det handlar om att kontrollera Jv, som annars skulle gå avsevärt mycket mindre "i tjänsten". Jag har sett det på mycket nära håll. Jag har sett en nära släkting på sin tid klistra in siffror på den statistiktavla som församlingarna hade ännu på 60-talet - på bekostnad av viktigare saker, som försummades. Han talade också ganska fritt om hur kretstillsyningsmannen synade församlingens "registerkort" angående "tjänst". Det fanns en avdelning för "overksamma" och en annan för "oregelbundna". Just deltagandet i "tjänsten" var vad kretstillsyningsmannens besök gick ut på, och de lokala herrarna darrade för hans besök precis som miilitärer som väntade besök av överordnade.
NT har inte ett ord om "rapportering". Tanken att Paulus skulle rapportera timmar, återbesök och bibelstudier till någon styrande krets är direkt löjlig. Nej, han hade Guds Ande och behövde inga påtryckningar i form av "rapportering" som skulle granskas av "överordnade". Hade Jv haft Guds Ande skulle de heller inte behöva schasas ut i "tjänsten", som jag sett på nära håll att de blivit, och någon rapportering skulle inte behövas.
För litteraturproduktion skulle man inte behöva mer än allrahögst anonym rapportering av spridd litteratur. Men det är bara en högst marginell anledning till rapporteringssystemet. Detta är ett av många obibliska, oandliga och skadliga arrangemang som en människoledd organisation har hittat på.
Självfallet protesterar jag även mot missförhållanden i andra religiösa sammanhang jag har insyn i. Och gnälla, vem är världsmästare på det om inte Jv? Det går att sammanställa en oerhört lång lista på allt Jvs gnäll över allt och alla - utom om sig själva.