Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Nu börjar det klarna lite för mig. Alltså enligt Upp. 7:3: Alla som inte har inseglet på sina pannor sitter pyrt till.. och Jv menar att det är prästenskaperna som syftas i detta sammanhang? Jag ser inte den kopplingen och det verkar långsökt i mina ögon.
Men jag hänger inte med.. hur får Jv det till att dessa 144 000 är som jungfrur, att de ej förorenat sig med kvinnor? (Upp. 14:4)
Citerar förklaringen till detta från samma bok igen:
"Det förhållandet att de 144000 "är jungfrur" innebär inte nödvändigtvis att medlemmarna av denna klass varit ogifta i köttet. Aposteln Paulus skrev till kristna som hade en himmelsk kallelse att äktenskap är att föredra under vissa omständigheter, även om det finns fördelar me att som kristen vara ensamstående. (1 Kor 7:1,2,36,37)
Det som kännetecknar den här klassen är en ANDLIG jungfrulighet. De har avhållit sig från andligt äktenskapsbrott med världsliga politiker och med falsk religion.
Som Kristi trolovade brud har de hållit sig rena, "oklanderliga...mitt i en förvriden och förvänd generation".-Filipp 2:15"