2008-04-23, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Grejen är ju att Jv BARA använder Sällskapets litteratur för att förstå Bibeln, så att de ändrar uppfattning, ibland fram och tillbaka, fram och tillbaka, allteftersom Sällskapet, den ENDA verkliga auktoriteten för Jv, ändrar sig. Vad andra bibelforskare säger anses vara totalt irrelevant, såvida de inte håller med Sällskapets senaste utläggningar.

Du får det att låta som att alla uppfattningar ändras hela tiden. Men så är det ju faktiskt inte. Lugna ner dig en aning.
2008-04-23, 12:05
Medlem
Citat:
Grundtexten i NT talar om att åkalla "Herrens" namn- det står aldrig Jehova i NT. Och i Rom. 10 gäller åkallandet av Herrens namn KRISTUS, som sammanhanget visar. Ingen kunde bli frälst genomatt bara åkalla "Jehova" i gammal mening. Man måste erkänna Kristus, och också åkalla honom, som det står i Apg. 9:14,21; 22:16 och 1 Kor. 1:2. Tyvärr vägrar Jv att åkalla Kristus som de första kristna gjorde.

Om du menar att Jesus ska åkallas som en del i en treenighet så gör inte JV det och det gjorde inte heller Jesu lärjungar och de första kristna.
2008-04-23, 12:07
Medlem
Citat:
Jag har läst Jvs senaste bok om Uppenbarelseboken, också de tidigare från 60-talet och 30-talet och också "Den fullbordade hemligheten" från 1917. Det positiva man kan säga om den senaste utläggningen är att den har mycket fina illustrationer. Men utläggningarna är ofta hårresande och ohållbara.

Jag tycker den ("Uppenbarelsens storslagna höjdpunkt är nära") kommer med massor av hållbara och logiska förklaringar. Att du tycker som du tycker gör mig ju inte direkt förvånad.
2008-04-23, 12:11
Medlem
Citat:

De som är utan sigill är alla som inte har fått sigill på pannan, alltså alla som inte tillhör de 144 000. Och det visar att siffran 144 000 är symbolisk och omfattattar alla trogna kristna. De som inte har sigillet på pannan, inte tillhör de 144 000 som fått tecknet på pannan enligt Upp. 7:3,4, skall enligt texten drabbas av straffdomar. De som har tecknet på pannan, dvs de 144 000, drabbas inte. Det betyder inte att de är dessa som står för straffdomen, utan att de själva inte kan drabbas av den. Att säga att de icke-tecknade enligt Upp. 9:4 enbart gäller "kristenhetens prästerskap" är en grov vantolkning. Alla utanför de 144 000 avses. Texten är så tydlig att man måste ha blivit vakttornsindoktrinerad för att kunna vägra att erkänna vad det står.

De 144000 är inte ett symboliskt av alla kristna. Det är tydligt i Upp 7 & 14 att det handlar om två grupper. En grupp som ska härska med Jesus i himlen och en annan grupp som ska leva för evigt på jorden. Det var det jordiska paradiset som var syftet från början i Eden och det är det som ska återställas igen. Cirkeln blir på så sätt sluten, så att säga. Enkelt och logiskt.
2008-04-23, 12:28
Medlem
Citat:
Inget att tjafsa om? Jag trampade visst på en mycket öm tå. Rapporteringen handlar inte om att skaffa underlag för att trycka publikationer. Det handlar om att kontrollera Jv, som annars skulle gå avsevärt mycket mindre "i tjänsten". Jag har sett det på mycket nära håll. Jag har sett en nära släkting på sin tid klistra in siffror på den statistiktavla som församlingarna hade ännu på 60-talet - på bekostnad av viktigare saker, som försummades. Han talade också ganska fritt om hur kretstillsyningsmannen synade församlingens "registerkort" angående "tjänst". Det fanns en avdelning för "overksamma" och en annan för "oregelbundna". Just deltagandet i "tjänsten" var vad kretstillsyningsmannens besök gick ut på, och de lokala herrarna darrade för hans besök precis som miilitärer som väntade besök av överordnade.

NT har inte ett ord om "rapportering". Tanken att Paulus skulle rapportera timmar, återbesök och bibelstudier till någon styrande krets är direkt löjlig. Nej, han hade Guds Ande och behövde inga påtryckningar i form av "rapportering" som skulle granskas av "överordnade". Hade Jv haft Guds Ande skulle de heller inte behöva schasas ut i "tjänsten", som jag sett på nära håll att de blivit, och någon rapportering skulle inte behövas.

För litteraturproduktion skulle man inte behöva mer än allrahögst anonym rapportering av spridd litteratur. Men det är bara en högst marginell anledning till rapporteringssystemet. Detta är ett av många obibliska, oandliga och skadliga arrangemang som en människoledd organisation har hittat på.

Självfallet protesterar jag även mot missförhållanden i andra religiösa sammanhang jag har insyn i. Och gnälla, vem är världsmästare på det om inte Jv? Det går att sammanställa en oerhört lång lista på allt Jvs gnäll över allt och alla - utom om sig själva.

Oj oj oj.
Dina erfarenheter är knappast ngt som gäller för alla de snart 7 milj JV som finns över jorden. Och att det rapporteras gör INTE att jag rusar ut mer i tjänsten!
Och nej du, jag har ingen öm tå i och med detta, jag tycker bara det är patetiskt att du känner att du måste dra upp varenda liten småsak till ngt att bråka om. Du gör enorma strutsar av minimala fjädrar.
Att det finns pionjärer, missionärer och vanliga förkunnare i sina hemstäder som faktiskt är lyckliga och som känner en fullständig mening i sina liv är ngt du uppenbarligen missat. Men det är du antagligen inte ens intresserad av. Jag ser oxå saker på nära håll och har gjort det i många år, antagligen på vissa områden på närmare håll än du gjort. Jag säger inte att allt är perfekt men mycket av det du säger och påstår är ngt som är färgat av din egen bitterhet och dina känslor gentemot JV, och du är bara ute efter att hitta fel och svartmåla och dra in dina egna tolkningar i bibelverser -som då inte borde ses mer sanna av mig eller ngn annan- eftersom man ska tänka själv...och inte lyssna på vare sig JV...eller heller på dig?
2008-04-23, 12:31
Medlem
Timelords avatar
Vargen kommer!

Bäste herr Leviticus. Kommer du ihåg historien om pojken som ropade "vargen kommer!" hela tiden? Till en början så trodde man på honom men efterhand så förstod man att han var en lögnare som bara ville ha uppmärksamhet. Till slut så fick pojken rätt, men det gjorde honom väl inte mer trovärdig?

En vacker dag så kommer Gud men Vakttornet blir inte mer trovärdigt för det. Det finns en massa kyrkor som lär samma sak.

Jag skulle också kunna gå ut och säga att jag är den trogne slaven precis som Russel gjorde, men mitt samvete håller mig tillbaka. Jag skulle också kunna hitta på en massa årtal. Till exempel kan jag säga att Kristus kommer 2010, 2012, 2014, 2016, 2018 eller 2020. Sannolikheten är ju ganska stor att det skulle inträffa något under dessa år och sedan kan jag säga "se vad var det jag sade" och snabbt glömma de andra årtalen. Om någon invänder så skulle jag kunna säga "hur vågar du ifrågasätta Gud?" och eftersom jag förmodligen kommer att ha fel i mina profetior så kan jag tillägga "Vi gör alla fel, vi är ju bara människor, men den organisationen jag skapat är det sannerligen inget fel på!" Jag skulle kunna avsluta med orden:

"Slutet är nu nära! Vad kan Du göra för att tjäna mer helt och fullt?"
2008-04-23, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Nu börjar det klarna lite för mig. Alltså enligt Upp. 7:3: Alla som inte har inseglet på sina pannor sitter pyrt till.. och Jv menar att det är prästenskaperna som syftas i detta sammanhang? Jag ser inte den kopplingen och det verkar långsökt i mina ögon.

Men jag hänger inte med.. hur får Jv det till att dessa 144 000 är som jungfrur, att de ej förorenat sig med kvinnor? (Upp. 14:4)

Citerar förklaringen till detta från samma bok igen:
"Det förhållandet att de 144000 "är jungfrur" innebär inte nödvändigtvis att medlemmarna av denna klass varit ogifta i köttet. Aposteln Paulus skrev till kristna som hade en himmelsk kallelse att äktenskap är att föredra under vissa omständigheter, även om det finns fördelar me att som kristen vara ensamstående. (1 Kor 7:1,2,36,37)
Det som kännetecknar den här klassen är en ANDLIG jungfrulighet. De har avhållit sig från andligt äktenskapsbrott med världsliga politiker och med falsk religion.
Som Kristi trolovade brud har de hållit sig rena, "oklanderliga...mitt i en förvriden och förvänd generation".-Filipp 2:15"
2008-04-23, 12:43
Medlem
Citat:
Vet ej. Det är klart ni får ju skriva om eran litteratur nu när det kommer nya uppgifter.

Jag hade visst samma utgåva som du citerade ifrån, såg jag nu. Jo men då är det nog dax att skriva om åtminstone den meningen...
2008-04-23, 12:49
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Citerar förklaringen till detta från samma bok igen:
"Det förhållandet att de 144000 "är jungfrur" innebär inte nödvändigtvis att medlemmarna av denna klass varit ogifta i köttet. Aposteln Paulus skrev till kristna som hade en himmelsk kallelse att äktenskap är att föredra under vissa omständigheter, även om det finns fördelar me att som kristen vara ensamstående. (1 Kor 7:1,2,36,37)
Det som kännetecknar den här klassen är en ANDLIG jungfrulighet. De har avhållit sig från andligt äktenskapsbrott med världsliga politiker och med falsk religion.
Som Kristi trolovade brud har de hållit sig rena, "oklanderliga...mitt i en förvriden och förvänd generation".-Filipp 2:15"
Tycker du inte själv att meningen "Dessa äro de som icke hava orenat sig med kvinnor; ty de äro såsom jungfrur" (Upp.14:4)ska tolkas att de avhålligt sig från andligt äktenskapsbrott med världsliga politiker och falsk religion är långsökt? Hur kan man ens komma på en sån förklaring.

Hur var det nu med de som inte har tecket på sina pannor. Hur får man dem till prästenskaperna?
2008-04-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timelord
Bäste herr Leviticus. Kommer du ihåg historien om pojken som ropade "vargen kommer!" hela tiden? Till en början så trodde man på honom men efterhand så förstod man att han var en lögnare som bara ville ha uppmärksamhet. Till slut så fick pojken rätt, men det gjorde honom väl inte mer trovärdig?

En vacker dag så kommer Gud men Vakttornet blir inte mer trovärdigt för det. Det finns en massa kyrkor som lär samma sak.

Jag skulle också kunna gå ut och säga att jag är den trogne slaven precis som Russel gjorde, men mitt samvete håller mig tillbaka. Jag skulle också kunna hitta på en massa årtal. Till exempel kan jag säga att Kristus kommer 2010, 2012, 2014, 2016, 2018 eller 2020. Sannolikheten är ju ganska stor att det skulle inträffa något under dessa år och sedan kan jag säga "se vad var det jag sade" och snabbt glömma de andra årtalen. Om någon invänder så skulle jag kunna säga "hur vågar du ifrågasätta Gud?" och eftersom jag förmodligen kommer att ha fel i mina profetior så kan jag tillägga "Vi gör alla fel, vi är ju bara människor, men den organisationen jag skapat är det sannerligen inget fel på!" Jag skulle kunna avsluta med orden:

"Slutet är nu nära! Vad kan Du göra för att tjäna mer helt och fullt?"

Jag ser vad du skriver och jag förstår vad du menar. Helt och hållet så fattar jag det. Är inte fullständigt lobotomerad.
Och jag har tagit upp mina bryderier med en medlem i församlingen och med en äldste. Jag tillhör inte dem som håller tyst om det är ngt jag tycker är konstigt och jag har inte heller genom åren varit den mest smidiga församlingsmedlemmen, för de äldste.
Jag håller dock fast vid det jag själv kan hålla fast vid oavsett om ni här gillar det eller inte och oavsett om ni tycker det är knasigt eller inte.
2008-04-23, 12:56
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag håller dock fast vid det jag själv kan hålla fast vid oavsett om ni här gillar det eller inte och oavsett om ni tycker det är knasigt eller inte.
Det är ju jättebra, så länge du mår bra är allt frid och fröjd.
2008-04-23, 12:57
Medlem
Citat:
Tycker du inte själv att meningen "Dessa äro de som icke hava orenat sig med kvinnor; ty de äro såsom jungfrur" (Upp.14:4)ska tolkas att de avhålligt sig från andligt äktenskapsbrott med världsliga politiker och falsk religion är långsökt? Hur kan man ens komma på en sån förklaring.

Hur var det nu med de som inte har tecket på sina pannor. Hur får man dem till prästenskaperna?

Jag vet inte om jag tycker det är långsökt i och med att andligt äktenskapsbrott mot Gud tas upp även i kap 18, där det handlar om skökan som sitter på vilddjuret...hon som har begått otukt med jordens kungar. Själva språkbruket finns i Uppenbarelseboken som ett sätt att visa på det svek mot Gud ,s k otrogna kristna, kan göra sig skyldiga till. Kristi "brud" ska ju vara ren, alltså inte beblandad med vare sig politik eller med annan "ickesann" religion.
Förstår du hur jag menar...?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in