2007-12-13, 16:12
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiking FB
Om man däremot är döpt så blir man utesluten om man blir ihop/gifter sig med en världslig.
Det stämmer inte. Så länge man inte bryter mot några andra regler ex. värdsligt leverne, så får man gifta sig med en "värdslig". Men det rekommenderas inte.
2007-12-13, 16:40
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiking FB
Ingen synd, ingen smärta, ingen sorg, inga sjukdomar osv i paradiset...

Ok, har pratat med några äldste från Östersund ner till Stockholm genom åren. I paradiset ska djuren vara tama och inte äta kött men för att de inte ska bli för många kommer de dö.

Vilket ledde till denna fundering:
Mitt favoritdjur och kompis lejonet Shiba dör helt plötsligt och jag bryr mig inte det minsta eftersom jag inte känner sorg. Trevligt trevligt. Blev lite knepigare att svara på.

Nästa fundering var om man kommer att kunna få barn eftersom jorden förr eller senare blir fullproppad med människor. Nej va svaret människor kommer inte ha behovet av sex det kommer gud se till. Trevligt trevligt där fick paradiset av mig sitt största minus.

Ok om alla ska vara vegeterianer, klappa djur, aldrig dö, inte känna smärta eller sorg vad händer då om jag får lust att ha lite roligt som bergsklättring? Och vad händer om en olycka inträffar eller är utrustningen också fullkomlig?
Om jag faller 1km och inte kan dö eller känna smärta vad händer?
Vad händer om inget kan döda mig och jag helt enkelt hoppar från Mount Everest frivilligt? Får man vingar?

Svåra frågor blev det där och jag fick egentligen inget vidare svar. Någon sa att man isåfall kommer dö vid olycka men inte vad som händer efteråt, men han var inte helt säker på sitt svar. Vilket leder tanken till- Om inga pappor finns jo just det pappor finns men inga nya pappor hmm... jaja vad händer när ens nära och kära dör splattad mot en bergsvägg? Man helt enkelt skrattar och känner glädje och tar sedan ett äpple till.

Ingen synd, ingen smärta, ingen sorg, inga sjukdomar... vad händer om jag skär upp benet mot en sten när jag är ute och forspaddlar och håller på att förblöda? Fyller på med vatten ute i skogen?

Vad händer om jag busar och brottas med en varan och råkar skära mig på dennes tänder? Får de sterila tänder?

Som jag förstått det: Inget sex, inget grillat kött, inga känslor för djur dom bara finns där och dör men får inte ätas, människor kan tänkas dö vid olyckor, inga nya blir till vilket leder till behovet av tillskott när människor i oändligheten dör sakta men säkert.

Några kommentarer?
-------------------
Ställer man samma frågor till en katolik eller protestant så får man förmodligen liknande luddiga svar tillbaka...
2007-12-13, 16:58
Medlem
Bingy Bunnys avatar
[quote=schabo-labo]Det stämmer inte. Så länge man inte bryter mot några andra regler ex. värdsligt leverne, så får man gifta sig med en "värdslig". Men det rekommenderas inte.[/QUOTE
------
Det har du rätt i.Känner själv flera personer som är gifta med jehovas,men om man säger så här;ingen av de "världsliga" är svartrockare så att säga...
2007-12-13, 18:57
Medlem
Wiking FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Det stämmer inte. Så länge man inte bryter mot några andra regler ex. värdsligt leverne, så får man gifta sig med en "värdslig". Men det rekommenderas inte.

Misstänkte faktiskt att det inte är lika i alla församlingar. Mest det jag ville kolla. Där jag bor blev faktiskt en varnad dvs "du riskerar bli utesluten" om du inte tar avstånd. Den personen var döpt och det hördes en hel del skvaller/tissel & tassel om den personen i församlingen. (Vuxna människor, nomalt utseende).
2007-12-14, 02:29
Medlem
Garfield.coms avatar
En förstås omöjlig fråga, men jag ställer den ändå:
Undrar vad som händer om äldste bröderna blir brutalt våldtagna av sektens kvinnor. Hur blir det med Jehova då? Menar då ett par kvinnor som sexuellt våldför sig på någon eller några äldste bröder. Och att allt filmas och läggs ut på nätet.
2007-12-14, 02:31
Medlem
Garfield.coms avatar
Mina förra grannar var Jehovas vittnet. De hade på helgerna fest, spriten flödade.
2007-12-14, 16:20
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garfield.com
En förstås omöjlig fråga, men jag ställer den ändå:
Undrar vad som händer om äldste bröderna blir brutalt våldtagna av sektens kvinnor. Hur blir det med Jehova då? Menar då ett par kvinnor som sexuellt våldför sig på någon eller några äldste bröder. Och att allt filmas och läggs ut på nätet.
------
Ja,det var en omöjlig fråga,för att inte säga en ovanligt korkad sådan...men jag antar att du skämtar så jag kan kan väl skämtsamt svara att den äldste antagligen skulle vilja få det till att det är guds vilja och välsignelse... och det som inte yttras är inte syndfullt.

Men ska de leva som de lär så förmodar jag att hela bunten sparkas ut ur rikets sal för gott, då de inte är en sexsekt och har gått emot budorden nr: 6 samt 10.
2007-12-14, 16:25
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garfield.com
Mina förra grannar var Jehovas vittnet. De hade på helgerna fest, spriten flödade.
---

Skulle inte du supa skallen av dig om du var JV?Skämtåsido så får JV dricka måttligt. Annars så får du väl dokumentera supandet och visa det för de äldste..."himlar med ögonen"
2007-12-14, 18:06
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Ett roligt minne från jehovas var när en äldste som kan hebreiska kom på besök när jag hade permission från lumpen och frågade: "Pratar ni något om sanningen i lumpen" Allvarligt han skämtade inte, jag trodde det först.[/quote]
-------------------------
Ja dom är lustiga dom. Och väldigt duktiga på att lägga sig i andras privatliv,
2007-12-14, 21:42
Medlem
schabo-labos avatar
Några JV ord som man hör och läser när man är vittne, på möten, bokstudier och sammankomster.

1. vederkvickelse
2. det eviga "broder" snacket. "Broder Andersson" "Och nu kommer broder Andersson" "Vill broder.."
3. sektuttrycket "Sanningen".
4. att gå igenom s.k "stoff" till "punkter" känns lika tråkigt som det låter..varför inte lika bra säga att gå igenom lämpligt "stoff" betyder blåläs dygnet runt endast sällskapets litteratur o akta dig mycket noga för att kontrollera o granska något av sanningshalten o jämför den med annat material som kanske motsäger jvinprogrammeringslitteraturen..
5. Att vara en "balanserad och omdömmesgill broder som förkovrar sig i tron" hur roligt låter det på en skala...
6. Omdömmeslöse slaven och Himmelska klassen
7. "Den dömmande kommitén" och "Trogna och omdömmesgilla slaven"
8. Kärleksfull tuktan och Sällskapet
9. Vittna och gruppvittna och informellt gruppvittnande och informellt vittnande
10. Andlig otukt, Falsk tillbedjan, Befläckad, Ojämnt sammanokade, Domfälla och Avlägga räkenskap

Ni som är fd. vittnen förstår orden och innebörden. Inte undra på att man blir skärmd som liten att höra såna ord..? Tipsen är hämtade från hjalpkallan.org. Har du nån favorit eller några egna uttryck/ord?
2007-12-17, 02:37
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Har brutit ut inläggen om "Några konsekvenser som liten av Jehovas vittnen" till en egen tråd.

/Mod.
2007-12-17, 05:46
Medlem
cavedivers avatar
En gång i tiden skrevs en bok som kom att kallas Bibeln.

En hel del människor (understatement of the year) tar vad som står i bibeln för en sanning och centrerar sitt liv kring den. Varför kan man fråga sig? Varför tror ni just den boken sitter inne med alla svaren, och ingen annan, mer modern bok?

Den som låter andra styra sitt liv, är inte fri.

Tänk själva istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in