2008-09-17, 10:01
Medlem
someuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znorken
Tycker man kan basera på detta

Nu räknar jag inte med inhemska cuper osv, som svenska cupen, italienska osv.

Det som väger över för Henke mot Zlatan är just VM Bronset, CL Vinsten och Europas bäste målskytt.

Så med detta facit i hand så tycker ja Henke är större än Zlatan atm.
Ojojoj... tror inte du ska dra opp straffar... talar nog inte till Henkes fördel i blågult...

Ang guldskon så var det ju på vippen Masse Magnusson vann den och Jardel vann den året efter Henke med 7 mål mer gjorda än Henke. Men ingen minns Jardel med nån större kärlek?

Sen vet jag inte om du missat att under Henkes målsprutar-år (35st) i Skottland rankades den skotska ligan som nr 12 i europa tätt följd av Ukraina... (Jardel gjorde sina 42st året efter i Portugal rankad nr 9) Där i ligger alltså ett problem när man börjar vifta statistik utan att redovisa förutsättningarna. Det enda man kan se är att Henke borde spelat i en bättre liga. Men han trivdes ju. All kudos till honom för det.

I Barca fick han spela med världens bästa spelare och det blev naturligt att han, som den lojala spelare han är, mest fick agera bänknötare men blev också Rijkaards ess i rockärmen om någon av stjärnorna skadade sig (Etoo skadade sig ett par mån) eller om matchen behövde förändras på nåt sätt.
CL-finalen var ett sådant genidrag av Rijkaard. Henke kom in, bröt mönstret och spelade en avgörande roll.
Jisses vad jag hoppade i soffan när hans väggspel blev mål. Några av mina trevligaste fotbollsminnen någonsin.
Dock kan jag inte se att Henke var en av de 3-5 stora offensiva i världen då, så som Zlatan är nu. Han skulle behövt visa samma dominans i någon stor liga så som Zlatan gör/gjort i ett par år. För mycket slösades bort i Skottland.
Massaro hade samma funktion i Milan på 90-talet som Henke hade i Barca. Han fick också komma in och bryta mönster och avgöra ett flertal ggr när VanBasten, Savicevic och grabbarna gick bet.
Idag ser man knappast på Massaro som en avgörande, tongivande player. Mer som en utmärkt komplementsspelare, slitvarg och målskytt. Så borde man se på Henke också. Men alltför ofta drar man lite väl stora Henke-växlar i svenneland.
En av Sveriges bästa genom tiderna? Ja, ok då.
Dock tycker jag en viss "special one" redan satt/sätter större intryck på fotbollsvärlden.
Senast redigerad av someuse 2008-09-17 kl. 10:04.
2008-09-17, 10:03
Medlem
elds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Att vara diva har inget med nationalitet eller ursprungsland att göra eller vad man heter

Närmast diva efter Zlatte va väl Freddy, men i situationer som Zlatte beter sig, gjorde freddy det?

Beter sig många världsstjärnor i hans poslition som zlatte gör i vissa situationer?

Jag tycker du tar för mycket information från kvällstidningarna som absolut sanning =/ Vilket du sedan alltid verkar tolka till Zlatans nackdel. Detta leder i sin tur till väldigt subjektiva omdömen som kanske redan är vridna av tex aftonbladet för att sälja mera tidningar.

Om jag skulle läsa endast denna tråd för att beskriva hur du är som person, precis som du gör med zlatan och "media". Skulle jag få fram en person som är jävligt gnällig och tar varje chans han har att hitta något fel på Zlatan. Men nu är det väl så att denna tråd är en väldigt liten del av dit liv? Och Du som person är mycket mer än detta. (får man hoppas)

Sedan har jag en följdråga, hur många andra värdstjärnor följer du på samma sätt som Zlatan. Det vill säga, läser det som skrivs om dom i sina hemland? Du verkar ju bara anta att Zlatan skulle vara "värst".
2008-09-17, 10:19
Moderator
^Eazs avatar
Jag är så trött på Zlatan och hans divaleter.

Jag vill nästan att Sverige ett år tar sig till VM Final, sen fuckar Zlatan upp hela finalen genom ett självmål eller liknande. Efter detta så får han ett allvarligt benbrott som aldrig läker.

Så blir han stigmatiserad av hela Svenska folket + slutar som en idrottsinvalid.

Detta skulle vara mer värt än något guld till Sverige.

Vi har haft en Kung, och det är Henke, han hade sportsmanship, heder, laganda och insåg även att det handlar om ett lag bakom honom som gjorde han så bra.

Jag får fortfarande gratis taxiresor ibland här i Cork(Flyttade hit för fem år sedan) när jag nämner att jag är ifrån Sverige.

"Oh, so you are from the land of the King?, No man from the country where King Henrik is from is ever going to pay in my Cab."

Det är respekt för en spelare av världsklass, en spelare som även om man inte håller på laget han spelar i, så respekterar man honom som spelare och människa.

Nämner man Zlatan däremot, så vet de knappt vem det är, förutom att det är en dryg jävel som suger i sitt landslag.

Zlatan kunde hoppa framför tåget imorgon, och han skulle endast sörjas av Inter fans, Rosengårdsblattar, och några hopplösa landslagsfans.
Senast redigerad av ^Eaz 2008-09-17 kl. 10:21.
2008-09-17, 10:30
Medlem
lanafishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Jag vill nästan att Sverige ett år tar sig till VM Final, sen fuckar Zlatan upp hela finalen genom ett självmål eller liknande. Efter detta så får han ett allvarligt benbrott som aldrig läker.

Så blir han stigmatiserad av hela Svenska folket + slutar som en idrottsinvalid.

Vi har haft en Kung, och det är Henke, han hade sportsmanship, heder, laganda och insåg även att det handlar om ett lag bakom honom som gjorde han så bra.

Jag får fortfarande gratis taxiresor ibland här i Cork(Flyttade hit för fem år sedan) när jag nämner att jag är ifrån Sverige.

"Oh, so you are from the land of the King?, No man from the country where King Henrik is from is ever going to pay in my Cab."

Det är respekt för en spelare av världsklass, en spelare som även om man inte håller på laget han spelar i, så respekterar man honom som spelare och människa.

Nämner man Zlatan däremot, så vet de knappt vem det är, förutom att det är en dryg jävel som suger i sitt landslag.

Zlatan kunde hoppa framför tåget imorgon, och han skulle endast sörjas av Inter fans, Rosengårdsblattar, och några hopplösa landslagsfans.

Haha, du är ju patetisk. Ska jag vara ärlig har Henke aldrig visat att han är världsklass i samma anda som Zlatan. Jag har inget emot Henke, han var en riktigt bra fotbollsspelare. Men att han stannade i Skottland "skada" bara honom.
Senast redigerad av lanafish 2008-09-17 kl. 10:38.
2008-09-17, 10:35
Medlem
bitternas avatar
Citat:

Tur att det finns fler realister.
2008-09-17, 10:44
Medlem
Citat:

Lille vän då. Har Zlatan satt på din mor eller? Zlatan är en världsstjärna. Det var
inte Henrik Larsson när han spelade i fotbollsmeckat Skottland. Zlatan blir
bara bättre och bättre. Han är och kommer förbli ett unikum i svensk fotboll.
Ta vara på tiden och njut i stället. Sverige kommer aldrig få fram en liknande
bollbegåvning..
2008-09-17, 10:55
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko
Lille vän då. Har Zlatan satt på din mor eller? Zlatan är en världsstjärna. Det var
inte Henrik Larsson när han spelade i fotbollsmeckat Skottland. Zlatan blir
bara bättre och bättre. Han är och kommer förbli ett unikum i svensk fotboll.
Ta vara på tiden och njut i stället. Sverige kommer aldrig få fram en liknande
bollbegåvning..

Att jag skulle få skit för att klanka ner på våran allas favorit Zlatan har jag räknat med. Många blir upprörda om man råkar säga något negativt om honom.

Nej han har inte satt på min kära mor.

Zlatan är en bra fotbolls spelare, jag har inte sagt något annat.
Det jag skrev var: Jag är trött på hans divaleter. DVS: Han är enligt mig, en dålig förebild, en dålig svensk export (Dvs inget jag vill förknippas med), en dålig lagspelare (Fotboll är en lagsport även om man är en världstjärna). Osv.

Detta bevisas också när man nämner Sverige i såsom England, Irland, Skottland, USA (även om fotboll inte är så stort där ännu), Spanien, Tyskland, Portugal osv så är det Henke som folk känner till. Det är Henke som folk endast säger gott om.
Självklart skillnad i Italien vilket är förståligt då han är ett stort namn i en stor klubb där. Men ändå är han inte respekterad runt om i Europa på samma sätt som Henke.

Däremot, säger man Zlatan i samma länder, så vet många inte riktigt vem man talar om. Det är pondus, det är avtryck i fotbollshistoria i fotbollstokiga länder.

Fan, tom Rangers fans applåderar Henke. Tom Liverpool / Chelsea fans var glada för att Henrik kom till den engelska ligan så att de äntligen fick se honom spela i England för en toppklubb. Det är respekt för en individ, för en attityd.

Zlatan har inte den pondusen, inte den klassen. Zlatan är en bortskämd snorunge.

Edit: Fixade 2 stavfel och lade till lite mer text.
Senast redigerad av ^Eaz 2008-09-17 kl. 11:02.
2008-09-17, 11:11
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Att jag skulle få skit för att klanka ner på våran allas favorit Zlatan har jag räknat med. Många blir upprörda om man råkar säga något negativt om honom.

Jupp debatten om Zlatan är lite speciell, antar att vi har folk som Odes att tacka för det.

Citat:
Det jag skrev var: Jag är trött på hans divaleter. DVS: Han är enligt mig, en dålig förebild, en dålig svensk export (Dvs inget jag vill förknippas med), en dålig lagspelare (Fotboll är en lagsport även om man är en världstjärna). Osv.

Ang dålig förebild o dålig export är det svårt att diskutera, upp till var och en vad man tycker. Dålig lagspelare känns som ett märkligt påstående då han är minst lika mycket en framspelare som avslutare, på plan är han en pådrivare och används mycket som target vilket vore märkligt om han ansågs vara "en dålig lagspelare"

Citat:
Detta bevisas också när man nämner Sverige i såsom England, Irland, Skottland, USA (även om fotboll inte är så stort där ännu), Spanien, Tyskland, Portugal osv så är det Henke som folk känner till. Det är Henke som folk endast säger gott om.
Självklart skillnad i Italien vilket är förståligt då han är ett stort namn i en stor klubb där. Men ändå är han inte respekterad runt om i Europa på samma sätt som Henke.

Intressant påstående, har du ngn form av källa eller ngt som stödjer detta påstående? Jag menar att Henke borde vara större i UK faller sig lika naturligt som att Zlatan är större i Italien...men övriga Europa?

Citat:
Fan, tom Rangers fans applåderar Henke. Tom Liverpool / Chelsea fans var glada för att Henrik kom till den engelska ligan så att de äntligen fick se honom spela i England för en toppklubb. Det är respekt för en individ, för en attityd.

Märkligt så enligt dig blir ett lags motståndare glada om laget värvar stora spelare? Återigen vart tar du stöd för dessa påståenden? vore intressant för att kunna föra debatten vidare.
2008-09-17, 11:42
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Jupp debatten om Zlatan är lite speciell, antar att vi har folk som Odes att tacka för det.

Ang dålig förebild o dålig export är det svårt att diskutera, upp till var och en vad man tycker. Dålig lagspelare känns som ett märkligt påstående då han är minst lika mycket en framspelare som avslutare, på plan är han en pådrivare och används mycket som target vilket vore märkligt om han ansågs vara "en dålig lagspelare"

Intressant påstående, har du ngn form av källa eller ngt som stödjer detta påstående? Jag menar att Henke borde vara större i UK faller sig lika naturligt som att Zlatan är större i Italien...men övriga Europa?

Märkligt så enligt dig blir ett lags motståndare glada om laget värvar stora spelare? Återigen vart tar du stöd för dessa påståenden? vore intressant för att kunna föra debatten vidare.

Så jag inte blir beskylld för att inte svara/undvika tråden.

Fick en massa att göra på jobbet, men jobbar bara halvdag idag, så kommer svara på ditt inlägg när jag kommer hem runt 16 svensk tid.
2008-09-17, 12:25
Medlem
lanafishs avatar
Citat:

Nej han har inte satt på min kära mor.

Däremot, säger man Zlatan i samma länder, så vet många inte riktigt vem man talar om. Det är pondus, det är avtryck i fotbollshistoria i fotbollstokiga länder.

Zlatan har inte den pondusen, inte den klassen. Zlatan är en bortskämd snorunge.

Edit: Fixade 2 stavfel och lade till lite mer text.

Intressant att se hur alla Zlatanmotståndare har så ruskigt dålig koll både på fotboll och Zlatan själv.
2008-09-17, 13:01
Bannlyst
Ja, Henke är mycket större i England än vad Zlatan är. Det är för att han är en stor man. Henke kan jämföras med lirare som Raul, Giggs och Del Piero. Riktiga legender som alltid agerat proissionellt.

Därmed inte sagt att Zlatan är eller var sämre, det har jag faktiskt ingen aning om.
2008-09-17, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Ja, Henke är mycket större i England än vad Zlatan är. Det är för att han är en stor man. Henke kan jämföras med lirare som Raul, Giggs och Del Piero. Riktiga legender som alltid agerat proissionellt.

Därmed inte sagt att Zlatan är eller var sämre, det har jag faktiskt ingen aning om.

nä, henke har givetvis aldrig varit i närheten av Zlatans nivå, det är bara att fastslå. Må vara profesionell men att han skulle vara stor i nån annans stans än på öarna är ju att överdriva nåt redigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in