Citat:
Ojojoj... tror inte du ska dra opp straffar... talar nog inte till Henkes fördel i blågult...
Ursprungligen postat av Znorken
Tycker man kan basera på detta
Nu räknar jag inte med inhemska cuper osv, som svenska cupen, italienska osv.
Det som väger över för Henke mot Zlatan är just VM Bronset, CL Vinsten och Europas bäste målskytt.
Så med detta facit i hand så tycker ja Henke är större än Zlatan atm.
Nu räknar jag inte med inhemska cuper osv, som svenska cupen, italienska osv.
Det som väger över för Henke mot Zlatan är just VM Bronset, CL Vinsten och Europas bäste målskytt.
Så med detta facit i hand så tycker ja Henke är större än Zlatan atm.
Ang guldskon så var det ju på vippen Masse Magnusson vann den och Jardel vann den året efter Henke med 7 mål mer gjorda än Henke. Men ingen minns Jardel med nån större kärlek?
Sen vet jag inte om du missat att under Henkes målsprutar-år (35st) i Skottland rankades den skotska ligan som nr 12 i europa tätt följd av Ukraina... (Jardel gjorde sina 42st året efter i Portugal rankad nr 9) Där i ligger alltså ett problem när man börjar vifta statistik utan att redovisa förutsättningarna. Det enda man kan se är att Henke borde spelat i en bättre liga. Men han trivdes ju. All kudos till honom för det.
I Barca fick han spela med världens bästa spelare och det blev naturligt att han, som den lojala spelare han är, mest fick agera bänknötare men blev också Rijkaards ess i rockärmen om någon av stjärnorna skadade sig (Etoo skadade sig ett par mån) eller om matchen behövde förändras på nåt sätt.
CL-finalen var ett sådant genidrag av Rijkaard. Henke kom in, bröt mönstret och spelade en avgörande roll.
Jisses vad jag hoppade i soffan när hans väggspel blev mål. Några av mina trevligaste fotbollsminnen någonsin.
Dock kan jag inte se att Henke var en av de 3-5 stora offensiva i världen då, så som Zlatan är nu. Han skulle behövt visa samma dominans i någon stor liga så som Zlatan gör/gjort i ett par år. För mycket slösades bort i Skottland.
Massaro hade samma funktion i Milan på 90-talet som Henke hade i Barca. Han fick också komma in och bryta mönster och avgöra ett flertal ggr när VanBasten, Savicevic och grabbarna gick bet.
Idag ser man knappast på Massaro som en avgörande, tongivande player. Mer som en utmärkt komplementsspelare, slitvarg och målskytt. Så borde man se på Henke också. Men alltför ofta drar man lite väl stora Henke-växlar i svenneland.

En av Sveriges bästa genom tiderna? Ja, ok då.
Dock tycker jag en viss "special one" redan satt/sätter större intryck på fotbollsvärlden.
Senast redigerad av someuse 2008-09-17 kl. 10:04.
Senast redigerad av someuse 2008-09-17 kl. 10:04.