2017-06-06, 12:55
Medlem
snusaren92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
JAg har nu gått på LARO (Sub-programmet) i 3 veckor, får 12mg Suboxone varje dag. Min aptit är så jävla värdelös. Jag har alltid käkat väldigt mycket mat, men nu äter jag knappt nå¨nting! Jag tänkte komma igång med träningen också, men vafan... Om jag käkar såhär lite så kommer det förstöra min träning ju! Är detta en vanlig biverkning?
Gått på orifarm 24 mg dagligen i 4 år blev av med skiten för 2 veckor sen livet känns bra men endå jävlar deppigt jobbigt orkeslös avtäningen är hemsk bara ett litet tips
Citera
2017-06-06, 14:40
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indo
Har självt upplevt aptitminskning på Speciellt Subuxone (av någon skum anledning..) men det gav med sig efter ett tag, nu kanske jag inte stått på samma dos som dig men jag har knappast vart någon småduttare 😂 Håll ut förhoppningsvis ska det försvinna det gjorde det för mig, kör lite testo på sidan om också för att boosta aptiten (ja jag blir iallafall jävligt hungrig när jag kurar) .

Mvh Indo
Har tänkt att kliva på en testo e 500mg ew nu i veckan, får hem grejerna imorgon. Blir nog minst ett år jag kommer ligga på med blast perioder på dbol, tren o winnar. Inte allt på samma gång uppenbart men det lär motverka den minskade aptiten säger du?
Citera
2017-06-06, 17:18
Medlem
drflipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskorvennrett
Hej!

Jag har ställt den här frågan i tråden för oss som går LARO (sub-programmet på ren svenska) men inte fått något svar alls. Därför tänker jag att jag ställer den här och hoppas på svar.

Jag har en sköldkörtelsjukdom som heter hypotyreos, det vill säga en underfunktion i sköldkörteln. Jag medicineras med levaxin. Sjukdomen påverkar mig på en rad olika sätt men min fråga gäller min andra medicin, nämligen suboxonen.

Jag har läst på fass under varningar och försiktighet att sköldkörtelsjukdomar och suboxone ska diskuteras med läkaren.

Min läkare har inte nämnt något om det.

Jag kan väl inte påstå att jag inte mår okej av suboxonen men jag kan bland annat känna mig lite kallsvettig och ganska trött vid ganska måttlig fysisk ansträngning. Jag kan också få konstiga obehagskänslor i kroppen ganska ofta. Samt frysa/rysa, nästan som av abstinens. Detta gjorde jag aldrig av buprenorfine eller subutex.
Jag vet inte om jag får för mig detta och jag får eventuellt byta till buprenorfine om jag vill, men finns det någon som vet något om suboxone och sköldkörteln?

Just det, jag ska tillägga att jag inte hittat något om sköldkörteln och buprenorfin actavis tillexempel.

Jag har svårt att erkänna att jag "mår dåligt" för min sköterska/läkare. Jag är lite tacksam för att programmet räddat mitt liv och vill vara "duktig"... men bör jag prata med dem om detta? Kan det ha med suboxonen (naloxonet) att göra?

Help please!
Jag fick liknande biverkningar av suboxone. Efter jag klagat i några veckor fick jag byta till buprenorfin. Mådde bra mycket bättre av den. Kan vara naloxanet eventuellt som din kropp inte tycker om. Ha de
Citera
2017-06-06, 21:59
Medlem
Indos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Har tänkt att kliva på en testo e 500mg ew nu i veckan, får hem grejerna imorgon. Blir nog minst ett år jag kommer ligga på med blast perioder på dbol, tren o winnar. Inte allt på samma gång uppenbart men det lär motverka den minskade aptiten säger du?
Ja jag blir iallafall sjukt hungrig typ helatiden under kur
Hoppas det blir same for you my friend ☺
Citera
2017-06-08, 11:18
Medlem
Om jag tar 2mg sub varje dag i 3 veckor, kommer jag få AT av det? Hur länge?
Citera
2017-06-14, 01:09
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eikd
Om jag tar 2mg sub varje dag i 3 veckor, kommer jag få AT av det? Hur länge?

Det beror på många faktorer. Frågan är lite som "hur långt är ett snöre?"

Har du haft fysisk abstinens från opioider förr? Då blir du lättare fysiskt beroende och tre veckor kommer garanterat räcka för att bygga upp tolerans. Tolerans kan du bygga upp på några dagar.

Abstinens uppstår när du byggt upp tolerans, men slutar tillföra kroppen drogen.
Då har du abstinens tills kroppen återställt toleransen.

Men buprenorfin är ganska svagt. 2mg är en ganska liten dos. Men pga den långa halveringstiden hinner det ackumuleras i blodet eftersom du tagit varje dag. Kommer du upp i 4mg är du uppe i maxdos.

När kan klipper buprenorfin från en dos som är över tröskeldosen (runt 4mg) spelar det ingen roll ifall man stod på 5mg eller 3000mg, det skulle inte ge värre abstinens utan man kan bara komma upp till en viss nivå av tolerans. Och som sagt beror abstinensen på att kroppen försöker återställa toleransen.
Citera
2017-06-14, 01:10
Medlem
vargenbaras avatar
Jag vill än en gång rekommendera FAQ:en om LARO som sitter klistrad i drogrehabiliteringsforumet. Där kan vi diskutera allt som rör LARO

(FB) FAQ: LARO - Substitutionsbehandling
Citera
2017-06-14, 01:21
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyCulture
Är det nån som "vet" eller har läst om om ev effekter av långvarigt intag av buprenorfin? Jag har läst att metadon kan sänka testosteronet. Jag förstår att det är smällar man får ta och som är lättare att ta än att försöka hålla sig flytande på heroin.

Hur länge har subutexbehanling funnits egentligen, typ slutet av 90-talet eller?

Hej!
Buprenorfin som läkemedel har funnit sen 80-talet.

Metadon har ju inget toleranstak så man kommer oundvikligen hela tiden komma till en punkt då man måste gå upp i dos... Jag har alltid sett metadon som ett dåligt val pga. Som att man hela tiden är påväg mot en oundviklig smäll tillslut. Och det är INTE kul att sluta med. Men vissa funkar ju bra på det. Men de flesta jag sett som det går bra för på programmet som jobbar och lever ett vanligt liv går de flesta på sub. Metadon brukar vissa som verkligen inte kan leva utan att konstant vara påverkade kräva har jag märkt. För dem som det inte räcker med att minska drogsuget som sub gör, utan även behöver känna effekt.
Nä, metadon är verkligen en point of no return.

Man kan ju inte veta de långvariga effekterna av sub, typ vad som händer efter man brukat det dagligen i 80 år.
Det man däremot vet är att typ alla opioider fungerar på samma sätt, och de är alla väldigt harmlösa rent fysiskt.

Vissa kan få sänkt testosteron. Det är vanligt i början. Jag hade lågt testo de första 3 månaderna på sub, sen sänkte jag dosen till 12mg från 16mg (bara onödigt hög dos då tröskeldosen ligger nånstans runt 4mg) och då flög testovärdet upp. Sen sänkte jag till 8, och då var mitt testo helt normalt.

Utöver det är det ju inga särskilda fysiska biverkningar. Det är massa 12-stegspropaganda som sprids däremot. Vissa säger "Sub pajjar levern" och andra säger "sub pajjar njurarna!"
Det är bara skitsnack. Om någon dricker en flaska vodka per dag och samtidigt går på sub, då kommer levern paja tillslut. Och 12-stegarna kommer givetvis skylla på subben.

Om en person sköter sig och tar medicinen som ordinerat och inte överkonsumerar alkohol så är det helt harmlöst att inta. Det vet man ganska säkert genom forskning av opioider. Det kommer iallafall inte paja varken lever eller njurar.

Vissa får däremot en biverkning i form av torr mun, minskad salivutsöndring. Detta kan leda till problem med tänderna.
Detta har såklart folk missförstått och börjat sprida dynga om. Vissa säger blankt att sub sabbar tänderna, ungefär som att det fräter sönder dem när tabletten smälter i munnen.
Nej.
Det beror som sagt på torr mun, och det finns medicin mot det. Får man den biverkningen så får man antingen angripa symptomet, ignorera det och låta tänderna ruttna eller sluta med sub. Vi är vuxna människor och vi får ta ansvar för vad vi gör. Hade vissa läst på ordentligt om medicinen de tar hade de kanske fortfarande haft tänderna kvar. Saliven är tändernas största skydd mot karies.

Jag har sluppit det iallafall och har fortfarande aldrig fått ett enda hål i en tand under hela mitt liv

Ledsen jag svävade ut rätt ordentligt nu, blev en bibel.
Senast redigerad av vargenbara 2017-06-14 kl. 01:27.
Citera
2017-06-16, 06:02
Medlem
Någon som provat balkan-suben "buprenorfin alkaloid skopje" och kan uttala sig om dessa? Blivit erbjuden dessa av en vän till rätt förmånligt pris, och i min stad har sub tyvärr blivit en bristvara på svarta marknaden...
Citera
2017-06-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubtown
Någon som provat balkan-suben "buprenorfin alkaloid skopje" och kan uttala sig om dessa? Blivit erbjuden dessa av en vän till rätt förmånligt pris, och i min stad har sub tyvärr blivit en bristvara på svarta marknaden...

Tycker de fungerar mycket sämre än den svenska och franska subutexen, svårare att dela och ruset känns kortare och svagare oavsett dos.
Citera
2017-06-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rus.av.Snus
Tycker de fungerar mycket sämre än den svenska och franska subutexen, svårare att dela och ruset känns kortare och svagare oavsett dos.

Aj då, misstänkte nåt liknande faktiskt. Men de har någon slags effekt iaf? Är dom typ som svenska 2mg's eller har du nån annan liknelse? Hehe, sorry för många frågor och dåliga formuleringar, varit en lång natt ^^
Citera
2017-06-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubtown
Aj då, misstänkte nåt liknande faktiskt. Men de har någon slags effekt iaf? Är dom typ som svenska 2mg's eller har du nån annan liknelse? Hehe, sorry för många frågor och dåliga formuleringar, varit en lång natt ^^
Jo de har effekt, första dagen känns okej men sämre än vanliga franska 8or, 2a dagen och framåt känner jag det knappt, noddar men utan den sköna opioid effekten. Ruslängden skulle jag säga är runt 8 timmar, känns helt enkelt som en markant sämre subutex 8mg tablett. Detta var på doser från 0.5 till 2mg.
Senast redigerad av Rus.av.Snus 2017-06-17 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in