Citat:
Ursprungligen postat av
SmileyCulture
Är det nån som "vet" eller har läst om om ev effekter av långvarigt intag av buprenorfin? Jag har läst att metadon kan sänka testosteronet. Jag förstår att det är smällar man får ta och som är lättare att ta än att försöka hålla sig flytande på heroin.
Hur länge har subutexbehanling funnits egentligen, typ slutet av 90-talet eller?
Hej!
Buprenorfin som läkemedel har funnit sen 80-talet.
Metadon har ju inget toleranstak så man kommer oundvikligen hela tiden komma till en punkt då man måste gå upp i dos... Jag har alltid sett metadon som ett dåligt val pga. Som att man hela tiden är påväg mot en oundviklig smäll tillslut. Och det är INTE kul att sluta med. Men vissa funkar ju bra på det. Men de flesta jag sett som det går bra för på programmet som jobbar och lever ett vanligt liv går de flesta på sub. Metadon brukar vissa som verkligen inte kan leva utan att konstant vara påverkade kräva har jag märkt. För dem som det inte räcker med att minska drogsuget som sub gör, utan även behöver känna effekt.
Nä, metadon är verkligen en point of no return.
Man kan ju inte veta de långvariga effekterna av sub, typ vad som händer efter man brukat det dagligen i 80 år.
Det man däremot vet är att typ alla opioider fungerar på samma sätt, och de är alla väldigt harmlösa rent fysiskt.
Vissa kan få sänkt testosteron. Det är vanligt i början. Jag hade lågt testo de första 3 månaderna på sub, sen sänkte jag dosen till 12mg från 16mg (bara onödigt hög dos då tröskeldosen ligger nånstans runt 4mg) och då flög testovärdet upp. Sen sänkte jag till 8, och då var mitt testo helt normalt.
Utöver det är det ju inga särskilda fysiska biverkningar. Det är massa 12-stegspropaganda som sprids däremot. Vissa säger "Sub pajjar levern" och andra säger "sub pajjar njurarna!"
Det är bara skitsnack. Om någon dricker en flaska vodka per dag och samtidigt går på sub, då kommer levern paja tillslut. Och 12-stegarna kommer givetvis skylla på subben.
Om en person sköter sig och tar medicinen som ordinerat och inte överkonsumerar alkohol så är det helt harmlöst att inta. Det vet man ganska säkert genom forskning av opioider. Det kommer iallafall inte paja varken lever eller njurar.
Vissa får däremot en biverkning i form av torr mun, minskad salivutsöndring. Detta kan leda till problem med tänderna.
Detta har såklart folk missförstått och börjat sprida dynga om. Vissa säger blankt att sub sabbar tänderna, ungefär som att det fräter sönder dem när tabletten smälter i munnen.
Nej.
Det beror som sagt på torr mun, och det finns medicin mot det. Får man den biverkningen så får man antingen angripa symptomet, ignorera det och låta tänderna ruttna eller sluta med sub. Vi är vuxna människor och vi får ta ansvar för vad vi gör. Hade vissa läst på ordentligt om medicinen de tar hade de kanske fortfarande haft tänderna kvar. Saliven är tändernas största skydd mot karies.
Jag har sluppit det iallafall och har fortfarande aldrig fått ett enda hål i en tand under hela mitt liv
Ledsen jag svävade ut rätt ordentligt nu, blev en bibel.