2008-05-15, 11:11
Medlem
tjena
jag gjorde en idell förening i januari och har tagit mobiler och bärbara datorer på abonnemang från telenor till ett värde av ungefär 25000.
jag tänker inte betala månadsavgifterna vad kan det bli för påföljder, blir det rättegång.
vad jag har fått höra är att ideell förening är en juridiskperson och firmatecknaren kan inte hållas betalningsansvarig.
Citera
2008-05-15, 12:27
Medlem
Rawmaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahhah
tjena
jag gjorde en idell förening i januari och har tagit mobiler och bärbara datorer på abonnemang från telenor till ett värde av ungefär 25000.
jag tänker inte betala månadsavgifterna vad kan det bli för påföljder, blir det rättegång.
vad jag har fått höra är att ideell förening är en juridiskperson och firmatecknaren kan inte hållas betalningsansvarig.

Bra fråga faktiskt, spännande om någon vet.
Får man fråga varför du inte tänker betala, du får det att framstå som om du har gjort dig skyldig till bedrägeri genom att tillägna dig saker du skrivit upp på en förening utan eget kapital.

I vilket fall som helst så äger ju föreningen i så fall grejorna, och de kommer med all sannolikhet att utmätas. Så vad var syftet?
Citera
2008-05-15, 12:35
Medlem
Rawmaxs avatar
Borde förresten inte Telenor ha kontrollerat föreningens betalningsförmåga? Det hela låter märkligt tycker jag. Blev det verkligen ingen kredikontroll? Äger föreningen något? Eget kapital? Är du säker på att det inte blev du som står som betalningsansvarig i avtalen?
Citera
2008-05-15, 12:46
Medlem
Om inte din ideella förening uppfyller kraven för registrering (stadgar etc.) och ÄR registerad som en ideell förening så är den inte att klassa som en juridisk person i den bemärkelsen att firmaskrivare/styrelse inte kan bära ett personligt betalningsansvar.
Handelsbolag är också juridiska personer men alla delägare (förutom kommanditdelägare) svarar med sin personliga förmögenhet. Bara för att något är klassat som "juridisk person" betyder inte det att personligt ansvar ej föreligger.
Vill man undvika sånt ansvar så är det ett Aktiebolag du vill ha och t.o.m. där kan du åläggas personligt ansvar om du förfarit grovt vårdslöst eller med uppsåt.

Räkningarna kommer gå till kronofogden eller inkasso och om du bestrider dem kommer antagligen talan väckas i domstol.

//Kess
Citera
2008-05-15, 12:50
Medlem
men på betalnings ansvarig står det org nr. och föreningen har inga som hellst inkomster eller tillgångar.

vad menas med att utmäta ska de komma hem till mig och hämta grejerna eller
Citera
2008-05-15, 13:31
Medlem
Vore intressant att veta tågordningen i liknande mål. Går det till domstol först eller kommer de hem och knackar på dörren, alternativt drar lönen direkt från ens konto?
Senast redigerad av Reckie 2008-05-15 kl. 13:35.
Citera
2008-05-15, 13:47
Medlem
BaronBs avatar
Citat:

Förutom vad som sagts ovan kan detta innebära att du gör dig skyldig til brott. Om du förmått dem att teckna abbonnemang med "föreningen" och redan då bestämt dig för att inte betala kan du åka på bedrägeri.

För övrigt var detta "upplägg" något av det jävla dummaste jag hört; gillar särskilt att du agerade mot bakgrund "av vad du fått höra"
Citera
2008-05-15, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronB
gillar särskilt att du agerade mot bakgrund "av vad du fått höra"

http://www.flashback.org/showthread.php?p=9771843#post9771843

Speciellt med tanke på att han upplystes om ansvarsgenombrottet för skulderna samt bedrägeribrottet
Citera
2008-05-15, 15:01
Medlem
vad kan det bli för straff på det böter, fängelse hur lång tid.
Citera
2008-05-15, 16:13
Medlem
Rawmaxs avatar
Citat:
men på betalnings ansvarig står det org nr. och föreningen har inga som hellst inkomster eller tillgångar.

vad menas med att utmäta ska de komma hem till mig och hämta grejerna eller

Du kommer att åtalas för bedrägeri eftersom föreningen inte har eller har haft några inkomster. Det räcker som bevisning mot dig att du inte har haft för avsikt att betala de saker du beställt.
Likna vid en chef för ett företag som tillägnar sig saker genom firman och sedan inte betalar.

Någon jurist här?: I princip kan han väl dömas för bedrägeri gentemot föreningen? Om föreningen går i konkurs och en konkursförvaltare ska gå över tillgångarna och inga finns trots att varor för 20 tusen borde finnas? Jag tycker det låter som ett solklart fall. Eller?

Men du har fortfarande inte svarat på hur tusan telenor kunde gå med på att sälja varor på kredit för över 20 k till en förening som inga inkomster eller tillgångar har? Har det verkligen gått till så som du skriver?
Det känns ju som mindre troligt att de skulle sälja grejorna till en förening som visar +- 0 kr i resultat och 0 kr i omsättning än att de skulle sälja dem till dig trots betalningsanmärkningen!

Det enda som är säkert är att Telenor kommer vilja ha sina pengar och att du har liten eller ingen chans mot detta jättebolag i en tvist.
Citera
2008-05-17, 16:06
Medlem
vad kan man få för straff för bedrägeri och urkundsförfalskning
Citera
2008-05-17, 17:16
Medlem
Brottsbalk (1962:700)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm

9 kap.
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

3 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt bedrägeri dömas till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.

14 kap.
1 § Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.

3 § Om brott som i 1 § sägs är att anse som grovt, skall för grov urkundsförfalskning dömas till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.

Alltså, både bedrägeri och urkundsförfalskning kan ge dig upp till 6år vardera, om dessa bedöms vara grova. Men man kan komma undan med böter om det är ett mindre brott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in