2011-07-14, 16:46
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakkeman
Jo, äger ju en som är runt 1 år gammal men antar att prestanda osv. inte är så viktigt så den bör nog funka att ha i 2 år till iaf.
Men visst kan inte andra antagningen påverka mitt besked om att jag är inne nu?
Nej prestanda är helt irrelevant du ska kunna skriva saker på den och gå in på olika juridiska hemsidor knappast något avancerat (nej andra antagningen kan inte ta bort din status som antagen kom bara ihåg att svara på antagningsbeskedet!) förutom det är det bara att ta det lugnt ni kommer få veta allt ni behöver veta när terminen börjar.
Citera
2011-07-14, 17:45
Medlem
StenSturedys avatar
Blev idag antagen till juristprogrammet i Lund! Efter att det första glädjeruset lagt sig, (trodde verkligen inte jag skulle komma in till hösten med 1,6 på hp...) så har jag börjat fundera. Om man nu ska köpa kurslitteraturen innan terminstart, var hittar man då listor på vilka böcker man ska investera i?
Citera
2011-07-14, 17:58
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSturedy
Blev idag antagen till juristprogrammet i Lund! Efter att det första glädjeruset lagt sig, (trodde verkligen inte jag skulle komma in till hösten med 1,6 på hp...) så har jag börjat fundera. Om man nu ska köpa kurslitteraturen innan terminstart, var hittar man då listor på vilka böcker man ska investera i?
Borde rimligen finnas på hemsidan för utbildningen annars lär de sända ut information om det i samband med välkomstbrevet (kan förövrigt ge ett allmänt tips till alla nya ivriga juriststudenter att vänta med lagboks inköp då lagböckerna kraftigt sänks i pris (över 50%) någon gång i slutet av sommaren)
Citera
2011-07-14, 19:54
Bannlyst
Någon som lyckats komma in på juristprogrammed med kvot BII? Hur länge tog det för er? Lite erfarenheter och tips för jag tänker läsa upp mina betyg och kommer troligivist hamna i BII, ska även göra HP. (Spelar ingen roll vilken lärosäte men det som intresserar mig mest är SU)
Citera
2011-07-14, 20:22
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
För helvete grabbar (och tjejer). Denna tråd är INTE till för att diskutera om man kommer in eller inte, det har vi fina trådar för. Allmänt snack om antagningen är också att föredra i en annan tråd. Här diskuterar vi UTBILDNINGEN.

Kommer jag in med mina betyg?

Den ENDA chattråden om antgningen HT 2011
Exakt så. Har man inlägg som inte rör utbildningen så låter man bli att posta.

/moderator
Citera
2011-07-14, 23:17
Medlem
nasdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Det.beror.pa
Kan tillägga att undertecknad tog sig in via ujiken till HT - 11 se det som en validering helt enkelt ( Läs: jag gillar att bli klappad på axlen).

Hur svår och omfattande var sluttentan på ujiken?
Hade du läst juridik innan du gick kursen?
Är nämligen antagen till den i år och behöver lite bakgrundsinfo.
Citera
2011-07-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSturedy

Den enda boken du egentligen behöver på första delkursen är Christan Dahlmans "Rätt och Rättfärdigande". De andra är introduktionsböcker som du kan låna på biblioteket, de är hur som helst inte tentarelevanta.
Citera
2011-07-15, 01:50
Medlem
Antagen till Stockholms Universitet och fått erbjudande att köpa Civilrätt av Agell & Malmström (19e upplagan) samt Studiematerial för juridisk introduktionskurs av Höök (7e upplagan). Är det värt att köpa dessa två böcker för 300 :- nu?
Citera
2011-07-15, 03:05
Medlem
Kan även tillägga att på litteraturlistan står det 21:a respektive 8:e upplagan. (Kunde inte ändra det tidigare inlägget av någon anledning.)
Citera
2011-07-15, 16:34
Medlem
hakkemans avatar
Skulle du kunna länka till litteraturlistan för SU Jurist? Jag har letat lite på juridicum.su.se men den är lite skum att navigera på så hittar inget bra.
Citera
2011-07-15, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nasdaq
Hur svår och omfattande var sluttentan på ujiken?
Hade du läst juridik innan du gick kursen?
Är nämligen antagen till den i år och behöver lite bakgrundsinfo.

Ganska svår och omfattande(hade 53/60 gränsen för antagning gick vid 50 till denna termin) om man siktar på AB. Frågorna är 10p / st och dem är 6 stycken. Kommer mest inom dem obligatoriska momenten, men sen gillar dem att blanda lagar dvs att det är mer än en lag som är tillämpliga per fråga ofta. Satsa på att vara väl bevandrad i litteraturen och lagboken samt att kunna bakomliggande resonemang bakom dem viktiga §§ utantill. Gör även alla frivilliga uppgifter dem ger ganska bra övning till tentamen även om dem är något enklare än tentamen enligt mig.
Citera
2011-07-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakkeman
Skulle du kunna länka till litteraturlistan för SU Jurist? Jag har letat lite på juridicum.su.se men den är lite skum att navigera på så hittar inget bra.

http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/grundkurser.asp?lang=swe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in