2015-07-22, 19:00
Medlem
Tylakoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Håller helt med om att byggnaden på Gamla Torget ser väldigt tråkig ut där inne och att miljön inte alls passar för den juridiska fakulteten, jämfört med t.ex. LU:s mycket ståndsmässiga och vackra lokaler. Som tur är så har UU dock inte lika tråkiga lokaler såsom SU, UmU eller ÖU.

Nya JB: http://www.uaf.uu.se/UL/objects/Slottsgränd-3-bild-2.jpg
Nya fakultetslokaler: http://www.bjerking.se/globalassets/bilder/referenser/installation/el-tele--sakerhet/kvarteret-munken/kv-munken-byggnad-1-och-2-1024x507-1.jpg & http://psyk.uu.se/digitalAssets/84/84362_3munken-010.jpg
Fakulteten har självklart kvar Riddartorget: http://www.uaf.uu.se/UL/objects/Trädgårdsgatan-1-Riddartorget-5.jpg
Hm, de byggnaderna är dock inte så jättedåliga. Ingen som har bilder inifrån?
Citera
2015-07-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Den gröna är skräddarsydd för UU! Välkommen in i värmen förresten.

Tack för svaret och det fina välkomnandet!

Och jontes? Vart hittar jag den i uppsala?
Citera
2015-07-22, 19:46
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Respectus
Tack för svaret och det fina välkomnandet!

Och jontes? Vart hittar jag den i uppsala?
Det är JF:s "klubbhus" och ligger bredvid Carolina Rediviva. Du kommer få mer information om detta under nollningen, men torde redan nu kunna läsa mer om recceveckan på JF:s Facebooksida. Där finns också ett event: https://www.facebook.com/events/560421827430897/
Citera
2015-07-23, 00:06
Medlem
Har en fråga till de som läst skatterätt vid SU.

En av böckerna inför kursen är "Inkomstskatt - en läro- och handbok i skatterätt". Jag har lagt märke till att det finns två varianter av boken, dels en inbunden som är på 800-900 sidor, dels två s.k "del 1" och "del 2". Är det någon som vet om den stora boken har samma innehåll som de två separata delarna? Hittar ingen information på Studentlitteraturs hemsida.

mvh
Citera
2015-07-23, 00:11
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster
Har en fråga till de som läst skatterätt vid SU.

En av böckerna inför kursen är "Inkomstskatt - en läro- och handbok i skatterätt". Jag har lagt märke till att det finns två varianter av boken, dels en inbunden som är på 800-900 sidor, dels två s.k "del 1" och "del 2". Är det någon som vet om den stora boken har samma innehåll som de två separata delarna? Hittar ingen information på Studentlitteraturs hemsida.

mvh
Det är ingen skillnad på innehållet. En tegelsten, eller uppdelad på två normaltjocka böcker.
Citera
2015-07-23, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alalalalalai
Det är ingen skillnad på innehållet. En tegelsten, eller uppdelad på två normaltjocka böcker.

Perfekt. Tack för svaret!
Citera
2015-07-23, 00:41
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster
Perfekt. Tack för svaret!
Som ett tillägg skulle jag vilja ge rådet att köpa versionen som är häftad i del 1 resp. del 2, istället för den version som är inbunden. Inte bara är det något billigare, utan man spar också plats i väskan under dagarna då man endast behöver en av delarna. Jag upplevde det även något enklare att packa väskan när man inte hade en tjockisbok att pressa ned bredvid Rabes lagsamling utan att man kunde packa mer flexibelt med den häftade varianten.
Citera
2015-07-23, 00:55
Medlem
Menardus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Dina betyg kommer troligen inte bli bättre av att du pluggar JP och PP samtidigt, snarare kommer du få sämre betyg då du får mer att göra och mindre tid att göra det på. Jag håller annars med om att psykologi, i hög utsträckning, kan vara ett bra ämne att veta om vad beträffar juridik. Man är mer kompetent att sätta sig in i motståndarens situation och agera därefter. Dessutom är juridik ett socialt yrke som kräver sociala färdigheter och till det kan psykologi vara bra, du kan hantera klienter och andra i önskad riktning.

Fast om du nu redan vet att dina betyg kommer bli lidande av att du samtidigt pluggar PP, skulle jag rekommendera dig att enbart plugga JP. PP är snarare att anse som ett komplement till JP och inte tvärtom. Utan goda betyg kommer du, av vad jag hört, inte kunna vara verksam inom rättsväsendet.

Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Det enda rationella är väl att anta att de kommer inverka negativt på dina betyg. Inom vilka juristyrken är psykologi användbart? Åklagare? Domare? Jag är ganska säker att det, i alla fall på UU, finns fördjupningskurser inom rättspsykologi. Om det är av rent karriärsmässiga skäl som du vill dubbla med psykologi så skulle jag med styrka avråda dig. Om viljan att läsa psykologi kan härledas ur ett flammande intresse för ämnet - go for it.

Citat:
Den kalla och hårda sanningen för en jur.stud. är att betygen från juristprogrammet är viktigast av allt. Det spelar inte någon roll om du doktorerat i psykologi eller FEK vid sidan om, utan goda betyg från juristprogrammet kommer vissa vägar att vara evigt stängda. Parallella studier leder utan tvekan till att juridikstudierna påverkas negativt, vilket är tämligen uppenbart då du inte har möjlighet att lägga ned lika stor tid på dessa studier.

Jag har själv läst FEK vid sidan om, dock endast för tingspoäng och inte för att det på annat sätt skulle "hjälpa mig i karriären", vilket innebar att jag kunde lägga ned minimal tid på ekonomistudierna och att jag inte satsade på mer än godkänt. Du, å andra sidan, verkar vilja använda studierna i psykologi även efter juristexamen, möjligtvis för att påvisa för arbetsgivare att du har en bred kompetens. Det är självklart bra att vara kunnig inom flera områden, men kunskap inom psykologi, FEK, NEK, kriminologi etc. kommer aldrig någonsin att väga upp dåliga betyg. Ingen kan således hänvisa till "parallella studier" för att bortförklara dåliga betyg.

Mitt råd är således att du, till en början, inte studerar dubbelt utan endast känner av stämningen, studierna samt farten på juristprogrammet, för att sedan tänka över om parallella studier är någonting för dig. Men du bör alltid ha i bakhuvudet att det inte är en god idé, om juristbetygen blir lidande.

Majoriteten av dessa "mjuka kunskaper" är emellertid någonting som inte kan läras ut, utan som man lär sig i skarpt läge när man t.ex. får sitta med på klientmöten, vara med i domstol eller någonting liknande. Är man som jur.stud. intresserad av psykologi, är det enligt mig betydligt bättre att välja en kurs på fördjupningsnivå som handlar om psykologi, sociologi eller möjligtvis förhandlingskunskaper.

Tack så mycket för era synpunkter!

Jag pluggar redan juridik i Uppsala och det går bra för mig så där vet jag redan hur det ligger till. Angående psykologin så tänkte jag inte ens på CV utan bara för mig själv för att bli extra bra inom juridiken. Dock vill jag inte riskera mina chanser inom juridiken, ska tacka nej till psykologikursen. Jag kan ju alltid läsa minst en psykologibok i månaden utan att behöva läsa det i skolan och behöva lägga tid på uppgifter.

Jag sover bara fem timmar/dygn så jag har gott om tid för att läsa psykologi på fritiden.
Citera
2015-07-24, 10:00
Medlem
Skulle någon vänlig själ kunna beskriva hur en vecka på SU ser ut första terminen ?

allt från hur många föreläsningar/seminarier till plugg och socialt liv, per vecka/månad.

har man tid över för ett socialt liv/träning ?
Citera
2015-07-24, 10:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusBlatten
Skulle någon vänlig själ kunna beskriva hur en vecka på SU ser ut första terminen ?

allt från hur många föreläsningar/seminarier till plugg och socialt liv, per vecka/månad.

har man tid över för ett socialt liv/träning ?
(FB) Juristprogrammet

På juristprogrammet har du inte tid med fånigheter som träning, socialt liv och relationer.
Citera
2015-07-24, 12:01
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
(FB) Juristprogrammet

På juristprogrammet har du inte tid med fånigheter som träning, socialt liv och relationer.

Gah, måste uppdatera.

Besides, varför ens vilja ha träning och socialt liv när man kan läsa juridik?
Citera
2015-07-24, 14:22
Medlem
Menardus avatar
Citat:
(FB) Juristprogrammet

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Gah, måste uppdatera.

Besides, varför ens vilja ha träning och socialt liv när man kan läsa juridik?

Mina kursare festar minst fyra dagar i veckan, för mig är det en gåta. Jag pluggar inte i Stockholm, men juridik behöver fokus oavsett ort så jag förstår inte hur man kan dricka sig full fyra gånger i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in