2013-07-02, 22:55
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Nej, inte helt skev. Men skev nog.. Den där frågan på en T1-tenta, i konstitutionell rätt. Det är skevt. Fast de hade säkert jätteroligt när de skrev den. Och den testar ju för all del verkligen hur väl studenterna lärt sig att identifiera det relevanta juridiska problemet. Fast det kanske sexakten i boden gjorde med? ;P

Det finns någon form av outtalad praxis bland många examinatorer att skriva skeva/roliga tentafrågor så du kommer få spara en del tentor!
Citera
2013-07-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jo, jag är inte heller en stor anhängare av den konstitutionella rätten, eller T1 heller för den delen. Visst, det var en intressant termin, men det kändes mer som statsvetenskap med tillägget att man även var tvungen att nämna paragrafer och backa upp sitt resonemang med juridiskt stöd. Men misströsta inte, T2 kommer att vara helt annorlunda. Både intressant OCH rolig!

--

Nu är detta oerhört individuellt, men utifrån mina erfarenheter skulle jag kunna försöka att ge ett tips. Även om det är ett ämne som man avskyr så måste man verkligen sitta ned och studera. Det är nästan så att ämnena man tycker är roliga och intressanta inte kräver lika mycket tid, medan ämnena man inte tycker lika mycket om kräver mer tid. Vissa ämnen kan jag med stort nöje sitta och småläsa om på fritiden, typ något avgörande från Aktiemarknadsnämnden, artiklar från SvJT och JT osv. Dessa ämnen får man en djupare förståelse för även om man inte sitter och nöter åtta timmar per dag. Men andra ämnen som familjerätt (som faktiskt är väldigt simpelt) tog längre tid att fastna, då det var så oerhört tråkigt.

Speciellt gäller nog detta på tentaplugget. Man har ju en feeling för hur bra man kan ett ämne, och får då disponera tiden efter denna känsla. För mig har alla tentor gått väldigt bra, så för mig fungerar denna metod och synsätt. Men alla är vi ju olika!

Jag ljög lite - jag hatade inte varenda sekund. Jag hade hur kul som helst under det rättegångsspel vi hade. Innan kände jag väl helt ärligt lite "är det verkligen det här jag skickat min pension åt helvete för, sänkt min inkomst till 'ingenting', hoppat av löneutvecklingen och kommer ha en halv miljon i studieskuld för?". Jag var ju fullt medveten om att allt inte kommer vara roligt - jag ser inte fram emot skatterätt t ex (men det kanske visar sig jag tycker det är superkul), men just att det kändes mer som statsrätt än juridik, och även att det maler samma jävla sak om och om igen liksom på T1. Men rättegångsspelet där mitt i terminen, där insåg jag att 'joho då, jag är på helt rätt ställe'. Och att det bara är att tugga i sig det tråkiga.

Jag vill, än - jag kanske ändrar mig, vem vet - bli åklagare. Så jag ser ju verkligen fram emot straffärtt och processrätt.

Tack för tipset, och är ju egentligen självklart - men ändå värt att nämna och påminna om igen. Det är ju mycket lättare att lägga tid på det intressanta. Jag ha lagt en ganska försvarlig tid på att försöka hitta rättsfall som anknyter till vad vi läst. Det blir så himla mycket roligare då och informationen just fastnar enklare än torr kurslitteratur. (Jag har såklart läst den med, nästan all kurslitt i alla fall *s*).

Det är absolut inget fel på Bulls "Regeringsformen, en kommentar", men jag vet inte hur många gånger jag somnade innan jag kom igenom den...

Så jag siktade på förarbeten och rättsfall i första hand, och sen gick det lättare att läsa Bull när man kunde sätta ihop det med informationen från förarbeten och rättsfall. Nu fungerar säkerligen inte den metoden på T2 och framåt - då antar jag kallt man behöver sitta mer på heltid och plugga och inte har tid att segla ut och i kringelkrokar läsa in det man ska lära sig? (Jag har lagt pinsamt lite tid på T1 - erkännes. Låångt från 8 h/dag)
Citera
2013-07-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det finns någon form av outtalad praxis bland många examinatorer att skriva skeva/roliga tentafrågor så du kommer få spara en del tentor!

Det ser jag i stort som en fördel. Fanns en hel del seminarieuppgifter med, som i sig var jättetråkiga men som var formulerade väldigt roligt. Och det blir både roligare och lättare då - tycker jag.
Även om jag inte tyckte om Storsjöodjursfrågan, den var rolig och jag fnissade när jag läste den, men frågan i sig gillade jag inte någonstans.
Citera
2013-07-02, 23:28
Medlem
Citat:
Det ser jag i stort som en fördel. Fanns en hel del seminarieuppgifter med, som i sig var jättetråkiga men som var formulerade väldigt roligt. Och det blir både roligare och lättare då - tycker jag.
Även om jag inte tyckte om Storsjöodjursfrågan, den var rolig och jag fnissade när jag läste den, men frågan i sig gillade jag inte någonstans.
Var det Sverker Scheutz som gjorde tentan? Förra T1 tentan hade en fråga med Michel Moore som läckte info till pressen eller något liknande. Rolig person Sverker, verkar läsa en del på Flashback också då han på en föreläsning om kontrollmakt eller liknande sade något i stil med "Jag såg att någon av er hade frågat på flashback om det här". Sen hade han även upplyst Thomas Bull om rykten som finns i den här tråden om Bull och Nergelius fejd, dessvärre är inget av dem ryktena sanna.
Citera
2013-07-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Var det Sverker Scheutz som gjorde tentan? Förra T1 tentan hade en fråga med Michel Moore som läckte info till pressen eller något liknande. Rolig person Sverker, verkar läsa en del på Flashback också då han på en föreläsning om kontrollmakt eller liknande sade något i stil med "Jag såg att någon av er hade frågat på flashback om det här". Sen hade han även upplyst Thomas Bull om rykten som finns i den här tråden om Bull och Nergelius fejd, dessvärre är inget av dem ryktena sanna.

Jag har faktiskt inte den blekaste aning vem som gjort tentan?

Seminarieuppgifterna vet jag att Anna-Sara Lind gjort, de är också ganska humoristiskt skruvade mellan varven. Särskilt minns jag en om en fest i riksdagen, formuleringen "[..] Molander, som haft fantastiskt trevligt vid talmannens groggbänk, [...]"

Men haha, kul att han kollar Flashback =)
Citera
2013-07-02, 23:59
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Gällande T2 så är det ju mer litteratur än T1, och då framförallt (i alla fall från min upplevelse) mer relevant litteratur än på T1. Visst, "RF, en kommentar" är jävligt bra då den är som ett uppslagsverk, men litteraturen som man har på T2 är mer "in your face", men bitvis tjocka böcker, djupare resonemang och skrivna mer som "riktiga" böcker, än t.ex. "uppslagsboken" man hade på T1.

Som du skrev så lönar det sig faktiskt att läsa böckerna under terminen, så att man inte behöver sitta med olästa kapitel under tentaplugget. Under T2 var jag en stor slacker och hade inte läst mer än halva Avtalsrätt I, och inte ens öppnat ett av Hellners häften om kontraktsrätt, men lyckades (med hjälp av mycket kaffe, långa dagar och litet sömn) kamma hem mitt AB. Men det är då ingenting jag skulle rekommendera, tror inte att det är så hälsosamt haha.

Studietekniken är högst individuell. Jag gillar att "pärma" böckerna först, och verkligen läsa allt. Då sätter jag också vissa flikar i böckerna, dels för att hitta tillbaka under seminarieplugget, dels för att rent psykologiskt dela in böckerna i delar. Sedan läser jag om relevanta partier när jag löser seminarieuppgifterna. Sedan läses böckerna om en gång till under tentaplugget. Litteraturen blir läst runt fyra gånger skulle jag tro. Andra gillar dock att läsa in materialet på annat sätt. Det viktiga är inte vilken metod man använder, utan det viktiga är att man känner sig bekväm med den valda metoden och att det känns rätt.

Om du är T1:a så började du nu i våras, så ett annat gott tips är att ta hjälp av sina faddrar i reccelaget om något om utbildningen är oklart. Nästan alla som var med var sköna typer som är villiga att hjälpa till. Också en bra källa för billig litteratur om dessa studerar en termin över.

Citat:
Läste en tenta i T5-kompendiet där personerna som figurerade i uppgiften hette O.P. Andersson, Grönstedt samt Carlshamn .

Som en bonus kan nämnas att en fråga på T5 (associationsrättsdelen av tentan) har plankats DIREKT från Flashback. Detta citat hade helt enkelt klippts in i tentan. Sedan var det upp till studenterna att lösa uppgiften. Snabbt och enkelt för examinator.

Citat:
Ursprungligen postat av hahhah
Jag har betalningsanmärkningar och kan inte köpa nåt med avbetalning eller abonnemang.
nu har jag bildat en ideellförening och undrar om någon vet nåt bra ställe där man kan köpa bra saker tex mobiler och tv på avbetalning med ideellförening. En fråga till vad händer om jag köper en massa prylar på avbetalning och skiter i att betala, vad kan det bli för påföljder.

tacksam för svar.
Senast redigerad av eXtremo 2013-07-03 kl. 00:01.
Citera
2013-07-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Om du är T1:a så började du nu i våras, så ett annat gott tips är att ta hjälp av sina faddrar i reccelaget om något om utbildningen är oklart. Nästan alla som var med var sköna typer som är villiga att hjälpa till. Också en bra källa för billig litteratur om dessa studerar en termin över.

Av diverse orsaker, så har jag inte riktigt kunnat hitta "min" studieteknik än (den från gymnasiet ska jag INTE använda. Den funkade fint där men är rena självmordet på universitetsnivå), så det blev väldigt mycket nödtorftigt läsa in sig på det som var aktuellt just då. Läste faktiskt aldrig hela Camerons bok - tyvärr måste jag säga då det jag läste så var den bra.

Av samma orsaker (privata) så kunde jag heller inte övht delta i recceveckan (och för den delen heller inte gå på en enda föreläsning på hela terminen) - så inga faddrar etc. Jag har varit tvungen köra "solo" och på egen hand hela terminen. Från start till slut.

Så jag ser fram emot T2 även av den anledningen. Att fullt ut kunna delta, att kunna "plugga på riktigt" osv! Och för all del - kanske få uppleva en basgrupp det inte är öppet krig i - jag inbillar mig att det underlättar om basgruppen består av samarbete och inte öppet krig ;P
Citera
2013-07-03, 12:56
Medlem
Problemet är inte att man ställer höga krav på studenterna. Problemet är att ett AB på UU är värt lika mycket som ett AB från Sthlm,Örebro eller Umeå samtidigt som dem är svårare att få.

(Utifrån betygsstatistik samt jämförelse av de olika fakulteternas tentor: I princip så är seminarie- och tentamensuppgifterna vid UU frågor som lärarna själva vill ha svar på! Bra på ett sätt men för de ca. 80+ % av studenterna som inte går ut med 2/3 AB stjälper det snarare än hjälper för framtida karriärer.

Det bjuds nästan aldrig, förutom i enstaka seminarieuppgifter, på frågor som det faktiskt finns ett någorlunda vedertaget svar på inom doktrinen. )

Situationen kan ses som om en mycket duktig biologilärare i gymnasiet vrider upp svårighetsnivån, utan att sänka betygsgränserna, med motiveringen att det gör eleverna bättre. Resultatet blir emellertid att i biologilärarens klass får färre MVG än i snittet för landet med följd att många av klassens duktiga elever inte kommer in på läkarprogrammet. Visserligen lyckades stjärnan i klassen att få MVG av biologiläraren och han blir senare en mycket framgångsrik läkare, till viss del tack vare biologiläraren. Klassen tredje och fjärde bästa elever får dock nöja sig med att bli sjuksköterskor, visserligen framgångsrika sådana tack vare biologiläraren men inte läkare.
Senast redigerad av nordkorean 2013-07-03 kl. 13:29.
Citera
2013-07-03, 14:48
Medlem
Aimberts avatar
Glöm inte bort att frågor från supernervösa gymnasieelever med extrem prestationsångest (grattis, ni kommer passa utmärkt på juristprogrammet) av typen "Kommer jag in?!?! ) tas i följande tråd: https://www.flashback.org/t1132903
/Moderator
Citera
2013-07-03, 14:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tentamen T1 UU VT 13. Ev stavfel osv är mina, har skrivit av den.

Fråga 1, max 12 poäng

Fråga 2, max 12 poäng

Fråga 3, max 10 poäng

För intresserade läsare kan svarskommentarer hittas här: https://anonfiles.com/file/9aaa21626d203f17cc3f18f3cf7a6b24
Citera
2013-07-03, 17:16
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juristenxoxo
hallå,

är det någon gammal juriststudent här som gick ut med BA på samtliga terminer och om ni i sådana fall skulle kunna berätta vad ni arbetar med idag?

Tack på förhand!

Jag bumpar den här, jag tycker det är för mycket snack om intagning! Det är en oerhörd mängd studenter inom juridikprogrammet idag, detta säger jag utan något understöd. Alla får givetvis inte AB rakt igenom, alla får heller inte 2/3 AB och resten BA. Hur går det för Svenne Svensson som gått igenom det kala Skol-Sverige för att sedan pränta in juridik i 4,5 år där han får medelmåttiga betyg och på grund av sin sociala ångest saknar detta fantastiska "nätverk" alla säger att man ska ha?
Citera
2013-07-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Jag bumpar den här, jag tycker det är för mycket snack om intagning! Det är en oerhörd mängd studenter inom juridikprogrammet idag, detta säger jag utan något understöd. Alla får givetvis inte AB rakt igenom, alla får heller inte 2/3 AB och resten BA. Hur går det för Svenne Svensson som gått igenom det kala Skol-Sverige för att sedan pränta in juridik i 4,5 år där han får medelmåttiga betyg och på grund av sin sociala ångest saknar detta fantastiska "nätverk" alla säger att man ska ha?

Alltså folk pratar om Ba vs. AB men har ni glömt gänget med B? En jävla massa på UU i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in