2008-01-26, 22:44
Medlem
Jag har betalningsanmärkningar och kan inte köpa nåt med avbetalning eller abonnemang.
nu har jag bildat en ideellförening och undrar om någon vet nåt bra ställe där man kan köpa bra saker tex mobiler och tv på avbetalning med ideellförening. En fråga till vad händer om jag köper en massa prylar på avbetalning och skiter i att betala, vad kan det bli för påföljder.

tacksam för svar.
Citera
2008-01-26, 23:06
Bannlyst
Tar mig friheten att göra två saker, ändra stavning och flyttar ämnet till Juridik då frågeställningen är mer åt det hållet.

//Mod
Citera
2008-01-27, 10:42
Medlem
Fraisers avatar
Du kan inte beställa grejjorna. För grejjorna måste stå på en person i föreningen. Och i ditt fall så verkar det ju inte gå med din fina historik.

Get a job instead.
Citera
2008-01-27, 12:41
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraiser
Du kan inte beställa grejjorna. För grejjorna måste stå på en person i föreningen. Och i ditt fall så verkar det ju inte gå med din fina historik.

Get a job instead.
Hur menar Du nu?

En ideell förening som har stadgar, styrelse etc blir en självständig juridisk person för vilkens skulder medlemmarna ej svarar.

Det finns ingen lagstiftning kring ideella föreningar men lite information finns på www.bolagsverket.se och ledning kan även sökas i lagen om ekonomiska föreningar. Finns säkert en del övrig info på nätet så prova att googla lite.
Citera
2008-01-27, 14:34
Medlem
min förening har stadgar och styrelse. e det så att medlemmarna inte har nåt som hellst ansvar över skulderna, kan det bli rättegång eller nåt. alltså vad kan hända om jag köper grejer för 10 eller 20 tusen och betalar inte, det är ändå jag som har tecknat föreningens firma.
Citera
2008-01-27, 14:44
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahhah
min förening har stadgar och styrelse. e det så att medlemmarna inte har nåt som hellst ansvar över skulderna, kan det bli rättegång eller nåt. alltså vad kan hända om jag köper grejer för 10 eller 20 tusen och betalar inte, det är ändå jag som har tecknat föreningens firma.
I vissa specifika fall kan ansvarsgenombrott bli aktuellt. Ett exempel kan vara att Du som firmatecknare beställer saker Du vet föreningen inte kommer kunna betala, då kan Du bli personligt betalningsansvarig.
Citera
2008-01-28, 09:47
Medlem
Wiseguys avatar
Det händer inget speciellt om föreningen inte betalar.
Skulden kan tex gå till Kronofogden och sedan bli en betalningsanmärkning för föreningen.
Normalt sett så drabbas ingen styrelsemedlem för föreningens skulder, då föreningen är en egen juridisk person med ett eget ansvar för sina skulder och åtaganden.

Som sagt innan kan det i mycket specifika fall bli fråga om ansvarsgenombrott, tex skatter och avgifter.
Citera
2008-01-28, 09:53
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiseguy
Det händer inget speciellt om föreningen inte betalar.
Skulden kan tex gå till Kronofogden och sedan bli en betalningsanmärkning för föreningen.
Normalt sett så drabbas ingen styrelsemedlem för föreningens skulder, då föreningen är en egen juridisk person med ett eget ansvar för sina skulder och åtaganden.

Som sagt innan kan det i mycket specifika fall bli fråga om ansvarsgenombrott, tex skatter och avgifter.
Kan tillägga att om styrelsen är grovt försumlig kan styrelsemedlemmarna bli betalningsskyldiga, men jag har för mig att man måste ställa till det ganska rejält för att hamna i den sitsen.
Citera
2008-01-28, 10:28
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Kan tillägga att om styrelsen är grovt försumlig kan styrelsemedlemmarna bli betalningsskyldiga, men jag har för mig att man måste ställa till det ganska rejält för att hamna i den sitsen.
Om inte annat skall det nog till mer än småsummor som 10-20k innan någon orkar dra en sån process.

Till TS. Kör hårt och rapportera dina framgångar och motgångar här på FB! Varför inte börja med att boka en middag för föreningens styrelse (dvs dina polare) på någon trevlig krog? "Glöm" föreningens kort hemma och be att få ta notan inklusive en saftig dricks på faktura.
Citera
2008-01-28, 17:03
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Varför inte börja med att boka en middag för föreningens styrelse (dvs dina polare) på någon trevlig krog? "Glöm" föreningens kort hemma och be att få ta notan inklusive en saftig dricks på faktura.

Kan fungera men kan oxå inte fungera.

Jag har varit delaktig i en förening där vi hade hyrt en konferenslokal, ett antal rum samt lunch och middag.
Vi (ordföranden och kassören) fick glatt gå till banken å ta ut pengar som vi kunde ge som säkerhet till hotellet (Scandic) innan vi fick ut några nycklar till rummen.
Så det beror nog mycket på hur mycket pengar de riskerar, är ni kända innan (har betalt titidgare fakturor) samt hur seriöst intryck ni ger.
Citera
2008-01-28, 21:31
Medlem
Danneskjölds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahhah
Jag har betalningsanmärkningar och kan inte köpa nåt med avbetalning eller abonnemang.
nu har jag bildat en ideellförening och undrar om någon vet nåt bra ställe där man kan köpa bra saker tex mobiler och tv på avbetalning med ideellförening. En fråga till vad händer om jag köper en massa prylar på avbetalning och skiter i att betala, vad kan det bli för påföljder.

tacksam för svar.

Du kan med detta tillvägagångssättet göra dig skyldig till bedrägeri om du inte har för avsikt att betala.
Citera
2008-05-18, 04:29
Medlem
MichaelLeones avatar
Hahhah, du måste seriöst vara efterbliven!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in