Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
haha tack! Jag försöker bara få en så klar bild av vad det rent konkret innebär att plugga juristprogrammet.
Som sagt innebär en gymnasiekurs just nu att läsa ett kapitel om dagen. Jag får då en rätt överskådlig och tillräckligt bra syn för att få godkänt. Stryka under lite här och där och göra någon mindmap. Kan jag göra uppgifterna i boken utan att kolla tillbaka tänker jag att jag klarar av proven. Vilket jag gjort.
Likaså tänker jag ju mig att det är på universitet. Läs dessa kapitel och gör uppgifterna i boken tills skiten sitter, helst innan prov om man vill bli godkänd. Men tydligen är det en helt annan dimension?
Hur ser ditt plugg ut en typisk termin?
Nu kan jag bara tala för UU där jag gått en termin snart men det är verkligen inte alls som gymnasiet. Kan försöka sammanfatta mina erfarenheter hittills.
Vi har ca 10 böcker på mellan 200-500 sidor om bl.a. Statsrätt, EU-rätt och juridisk metod plus lagboken och en bok med EU:s lagstiftning plus 3 häften med rättsfall och uppgifterna vi ska göra till seminarierna.
Ingen säger vad du ska läsa och hur mycket eller när. Det får man lista ut själv. Du blir placerad i en basgrupp med 3-4 andra studenter som du kommer jobba med.
Vi har seminarier 2-3 ggr i veckan och då har vi oftast 2 större frågor/rättsfall/händelser som vi ska lösa/döma/reda ut rättsläget i. Detta får man läsa sig till själv och försöka förstå så gott det går, jag läser i snitt kanske 8 timmar effektiv tid inför varje seminarium och sen träffar du din basgrupp och så sammanställer vi uppgiften tillsammans (tar allt mellan 2-7 timmar beroende på hur mycket vi har förberett oss) och sen träffar man seminariegruppen (ca 25 pers) och redovisar inför dom basgruppsvis vad vi kommit fram till.
Samtidigt som detta får du ett ämne att skriva PM (uppsats) i, återigen får man bara ämnet och sen får man själv formulera frågor, problem och disposition och läsa sig till hur det ska se ut. Sen har vi tenta i januari som innefattar allt vi läst under hela terminen. 4 frågor som du ska argumentera och resonera kring och lösa på bästa sätt på 5 timmar och denna tenta är ca 2/3-3/4 av betyget och resten är PM:en om jag förstått det rätt.
Jag försöker läsa enbart på vardagar ca 6 timmar om dagen. Dock blir det mycket mer nu då PM snart ska in samt tentan är om en månad. Kommer trappa upp till 8-10 timmar om dagen och säkert ligga runt 12 timmar om dagen sista två veckorna innan tentan. Men det tror jag passar mig bäst. Andra läser 7-8 timmar varje dag konstant hela terminen, jag föredrar att ha det lite lugnare under terminen och trappa upp ju närmare tentan (och ångesten) kommer.
Största skillnaden mot gymnasiet är att här måste man förstå det man läst och kunna förklara det. Inte bara trycka in så mycket fakta som möjligt utan att förstå det större sammanhanget.
Sen är jag som sagt ny och har ännu inte skrivit nån tenta, så läs med kritiska ögon, jag kanske får 0 rätt på tentan, vem vet?