2012-10-11, 20:51
Medlem
namnskylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charles1
Sitter på mobilen så kan inte kolla just nu, men räcker det med 1.6 på Hp att komma in på Juristprogrammet i Uppsala?

Vt-2011 låg poängen på 1,4 och 20,52 utan kompletterad gym.ex. (hade av en tillfällighet antag.stat. öppen i en flik)
Citera
2012-10-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 446072
Jag är också en bra bit bortom gymnasieåldern, har jobbat i ett gäng år och hittills har jag inte fått någon chock.

Du missar ingenting med att HP-poängen är ganska låg, det handlar helt enkelt om att det inte är samma söktryck i Örebro som på övriga lärosäten. Juristprogrammet i Örebro är ganska nytt och det tar tid att bygga upp söktryck på en utbildning. Sedan är nog Örebro som stad inte lika lockande som super-studentstäderna Uppsala och Lund, som har de juristprogram med högst antagningspoäng. Dock ligger väl de "bara" på 1,6, så det är ju ingen astronomisk skillnad.

Om du är rädd för bristande kvalitet tror jag inte att du behöver oroa dig. Alla lärosäten har sina styrkor och svagheter. Det är bra att vara gammal och anrik med tonvis av erfarenhet, men man kan också stagnera och bli lite tjurig när man gjort något väldigt länge. Det kan vara jobbigt att starta en ny utbildning, barnsjukdomar dyker upp men samtidigt är engagemanget stort och alla ser bara möjligheter och utveckling. Till syvende och sist gör man sin egen utbildning, det man investerar kommer man att få avkastning på vare sig man går i anrika Uppsala eller på uppstickaren Örebro Uni.

Vad jag vet så har vi i år in ett överintag (hur stort vet jag inte), ingen med lägre än 1,3 enligt statistiken.

Så skriver man inte runt 1,3 är det totalt kört att komma in då?
Citera
2012-10-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themodel.
Så skriver man inte runt 1,3 är det totalt kört att komma in då?

Antagningspoängen kan gå både upp och ner från år till år, men då trenden är att fler och fler söker så är det nog så att det lär krävas minst 1,3 även kommande år.
Citera
2012-10-11, 21:16
Medlem
maenskligs avatar
Finns det några nackdelar med att söka in till VT istället för HT? Beräknas få ~21.5-21.7 och ska jag då in på juristprogrammet i exempelvis Lund så fattas det en del...
Citera
2012-10-11, 22:07
Medlem
Är det vanligt att uppsalajurister får problem med CSN iom terminstentorna? Kuggar man tentan antar jag att man inte får ihop de minst 22.5 hp man måste ha tagit för fortsatt studiestöd.
Citera
2012-10-11, 22:35
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indisputabel
Är det vanligt att uppsalajurister får problem med CSN iom terminstentorna? Kuggar man tentan antar jag att man inte får ihop de minst 22.5 hp man måste ha tagit för fortsatt studiestöd.
Du söker ju för ett år i taget och hinner väl göra omtentan under sommaren innan höstterminen börjar så eventuellt problem uppstår ju då inte förrän du får U på omtentan för vårterminen eller U på uppsamlingstentan för höstterminen. Åtminstone som jag förstått det. Kanske blir lite mer problematiskt för de som börjar på våren, fast de kan väl först söka för 1 termin och sedan efter det söka per läsår istället så löser det sig då med.
Citera
2012-10-11, 23:53
Medlem
Modnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maax500
Mycket snack om betyg, hur mycket man ska plugga, karriärer osv. Bryter av med en fråga om något helt annat.

Är det roligt att plugga juridik? Är det intressant? Eller sitter man bara och tänker "wtf varför ska jag lära mig denhär skiten varför valde jag inte något annat istället!?!?!?"?
Jag pluggar T1, hittills är det intressant och roligt. Visst, konstitutionell rätt är inte det mest intressanta men jag älskar metoden och "tänket" man ska ha när man angriper juridiska problem. Just att ifrågasätta allt, se det ur olika synvinklar och argumentera för och emot olika lösningar.

Jag känner att jag har hamnat helrätt, sen är det såklart sega moment och jävligt mycket att läsa men just metoden som jag sa är jävligt kul. Typ som att man kan tycka det är skitkul att snickra men kanske inte just stolar men allt annat är kul. Konstitutionell rätt är min stol, fortfarande kul att snickra ihop men inte min favorit

Det är en speciell känsla när man sitter med ett problem som man inte fattar ett jota av i flera timmar och sen bara lossnar det helt plötsligt. Nästan euforiskt.
Citera
2012-10-12, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maax500
Mycket snack om betyg, hur mycket man ska plugga, karriärer osv. Bryter av med en fråga om något helt annat.

Är det roligt att plugga juridik? Är det intressant? Eller sitter man bara och tänker "wtf varför ska jag lära mig denhär skiten varför valde jag inte något annat istället!?!?!?"?

Så här sex veckor in i utbildningen är jag nog fortfarande lite för hög på nyhetens behag (och alldeles för okunnig än så länge) för att göra en vettig bedömning men jag tycker juridiken är rolig! Jag gillar att problematisera och pulverisera olika frågeställningar så jag känner mig trygg i att ha valt rätt utbildning.
Citera
2012-10-12, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Du söker ju för ett år i taget och hinner väl göra omtentan under sommaren innan höstterminen börjar så eventuellt problem uppstår ju då inte förrän du får U på omtentan för vårterminen eller U på uppsamlingstentan för höstterminen. Åtminstone som jag förstått det. Kanske blir lite mer problematiskt för de som börjar på våren, fast de kan väl först söka för 1 termin och sedan efter det söka per läsår istället så löser det sig då med.
Ungefär hur många procent klarar tentan första gången och hur vanligt är det att studenter kuggar två tentor i rad?
Citera
2012-10-12, 09:05
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ungefär hur många procent klarar tentan första gången och hur vanligt är det att studenter kuggar två tentor i rad?
Det är inte så vanligt med underkänt på juridiktentor. Jag skulle tippa på att runt 10% får U.
Citera
2012-10-12, 13:40
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Utöver det Orzion anförde så får man ha en terminstenta släpande och fortfarande få CSN, iaf i Uppsala. Då räknar man det som att fullgjort obligatorium på den terminen man har U på räcker. Jag har en bekant som skriver examensarbete nu och han har fortfarande inte godkänt på T3. Han har haft studiemedel hela tiden, dock måste han självklart skriva tentan innan han kan plocka ut examen.
Citera
2012-10-12, 19:17
Medlem
Någon som använt boken Författningssamling i assocationsrätt av Axelius? Är det något att ha? Hörde att den hade rättsfallshänvisningar, är rättsfallen också refererade med några meningar på samma sätt som i den röda lagboken?

Finns det några fördelar med att ha den jämfört med lagboken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in