2012-12-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vGaL
Det kan du absolut få. Statistiken för tingsplatserna redovisar inte reserver utan första urvalet. Har en polare som precis fick en restplats till Stockholms TR och som absolut inte har 100% AB. Med BA rakt igenom kan du utan problem få en restplats på någon av tingsrätterna (utanför Stockholm kanske). Enligt en kursare som tidigare var notarie i Solna kom det dit folk med löjligt dåliga betyg på reservplatser.

Mmm, jag har också hört det där. Det florerar dock extremt mycket myter bland jurister så tills jag fått det bekräftat tolkar jag "lägsta tillsättningspoäng" som just det.
Citera
2012-12-03, 10:35
Medlem
Ombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____780.aspx

Tack!
Citera
2012-12-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Måste fråga, hur stor del består av rättegångsspel,grupparbeten,sociala grejer om man jämför med att läsa texter? Jag tycker det verkar gå ut nästan enbart på att lära sig spelreglerna, vill man debattera och använda retorik kanske det är fel program? Tänkte försöka komma in i Örebro
Citat:
Förstår, börjar nästan fundera om pol.kand skulle passa mig bättre eller något inom statsvetenskap/samhälle. Dock känns det lite sådär att få jobb inom det, och jag har väl bara Örebro/Falun i närheten för det... Jag vill debattera,kriga i skrift och ord, prata och utföra saker där man får leda en grupp/tala inför grupp. Kanske låter flunmigt, men börjar bli mer och mer osäker på om juridik är min sak då det verkar vara nästan bara läsa text och lära in spelregler sen kanske ett rättegångsspel per år :/
Åtminstone i Uppsala och Umeå är utbildningen problembaserad och en stor del av det obligatoriska består av seminarier där man diskuterar juridiska problem muntligt. Seminarierna föregås av grupparbete där man tillsammans med andra studenter diskuterar sina lösningar på problemen och liknande. Oftast kan man argumentera för lite olika lösningar. Så visst blir det mycket "socialt", men du kommer aldrig ifrån att du måste läsa för att ha nåt att komma med när du ska prata. Vill du bara prata utan att egentligen ha insikt i ett ämne så låter politiker klockrent, som redan nämnts.

Däremot utgörs den största delen, ibland nästan hela, av det examinerande av en skriftlig tenta i slutet på terminen.
Senast redigerad av revamp 2012-12-03 kl. 12:05.
Citera
2012-12-03, 17:28
Medlem
Gubb-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vGaL
Det är ganska många som tackar nej. Många av de som söker stockholmsområdena och som kommer in har ju toppat sina betyg med maximala poäng från byråer. Det är ingen som sitter ting på Stockholms TR som inte jobbat på byrå t.ex (vilket också gör att alla sitter 1,5 år istället för 2 eftersom arbetstiden räknas med).

Av egen erfarenhet skulle jag vilja påstå att det inte är helt ovanligt att folk går direkt från universitet till Stockholms tingsrätt (iaf för några år sen, och antagningspoängen har inte ändrats nämnvärt). Oavsett är det en intressant poäng att antagningspoängen möjligen är missvisande på domstol.se. Om det är som du säger vore det ju rimligare att redovisa den faktiska antagningspoängen.
Citera
2012-12-03, 18:07
Medlem
Någon som läst/läser rättshistoria och allmän rättslära på SU och kan säga hur mycket schemalagda obligatoriska moment som förekommer per vecka?
Citera
2012-12-03, 19:14
Medlem
Farenheits avatar
kul att SU slår Ivy-league skolor i skiljemannarätt!

http://www.dagensjuridik.se/2012/12/sus-masterprogram-i-skiljemanaratt-topprankas-i-ny-undersokning-ligger-fore-harvard-law-scho

Hur ser möjligheterna ut att få läsa detta program? Krävs det höga betyg?
Citera
2012-12-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Åtminstone i Uppsala och Umeå är utbildningen problembaserad och en stor del av det obligatoriska består av seminarier där man diskuterar juridiska problem muntligt. Seminarierna föregås av grupparbete där man tillsammans med andra studenter diskuterar sina lösningar på problemen och liknande. Oftast kan man argumentera för lite olika lösningar. Så visst blir det mycket "socialt", men du kommer aldrig ifrån att du måste läsa för att ha nåt att komma med när du ska prata. Vill du bara prata utan att egentligen ha insikt i ett ämne så låter politiker klockrent, som redan nämnts.

Däremot utgörs den största delen, ibland nästan hela, av det examinerande av en skriftlig tenta i slutet på terminen.
Det är ju precis så jag vill ha det, måste kolla hur det ser ut i Örebro. Jag trodde det var mer läsa bok inviduellt -> skriva tenta. Men nu har jag förstått att många lärosäten lägger stor vikt på problemlösning och få men stora tentor. Hoppas Örebro delar detta upplägg för jag tycker det låter toppen!
Citera
2012-12-03, 20:58
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Det är ju precis så jag vill ha det, måste kolla hur det ser ut i Örebro. Jag trodde det var mer läsa bok inviduellt -> skriva tenta. Men nu har jag förstått att många lärosäten lägger stor vikt på problemlösning och få men stora tentor. Hoppas Örebro delar detta upplägg för jag tycker det låter toppen!

Örebro använder inte casebaserat lärande på det sättet. Det förekommer lite seminarier i Uppsalastil, men inte alls lika många som på UU och UmU (som i princip har kopierat UU:s program med tillägg av en massa genustrams). Snarare kör ÖrU nån slags blandning av UU:s upplägg och SU:s. Det som är unikt är just fokuset på retorisk färdighet och samarbetet med retoriklärare som ger feedback på själva framställningen medan juristlärarna ger feedback på den materiella problemlösningen.
Citera
2012-12-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Örebro använder inte casebaserat lärande på det sättet. Det förekommer lite seminarier i Uppsalastil, men inte alls lika många som på UU och UmU (som i princip har kopierat UU:s program med tillägg av en massa genustrams). Snarare kör ÖrU nån slags blandning av UU:s upplägg och SU:s. Det som är unikt är just fokuset på retorisk färdighet och samarbetet med retoriklärare som ger feedback på själva framställningen medan juristlärarna ger feedback på den materiella problemlösningen.
Det med retorik känns väldigt spännande och extra motiverande till hårdplugg för HP så man kan komma in i Örebro. Uppsalas känns kanske nästan ännu mer "socialt" men det är för långt att åka och jag kan inte flytta. Nu ställer jag in mig på Örebro och komma över 1,3 på HP
Citera
2012-12-03, 21:23
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Det med retorik känns väldigt spännande och extra motiverande till hårdplugg för HP så man kan komma in i Örebro. Uppsalas känns kanske nästan ännu mer "socialt" men det är för långt att åka och jag kan inte flytta. Nu ställer jag in mig på Örebro och komma över 1,3 på HP

Ställ in dig på något lärosäte med högre antagningspoäng. Då brukar man automatiskt få högre HP än om man siktar lågt.
Citera
2012-12-03, 21:28
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Ställ in dig på något lärosäte med högre antagningspoäng. Då brukar man automatiskt få högre HP än om man siktar lågt.

Eller, ställ in dig på att komma in i Örebro med marginal, detta eftersom 1.3 är högst osäkert att komma in på. Och man vet aldrig om gränsen flyttas upp till 1.4 vid nästa antagning och då är det ju som bekant inte alla med 1.4 som kommer in. Bättre att satsa på 1.5 så man är säker.
Citera
2012-12-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Hm kanske, fast jag vet ju att jag omöjligt kan flytta så borde vara svårt att lura mig själv då nu skriver jag i en tråd fylld av jurister men räknas 1,3 som lågt rent allmänt? Det är ju rätt mycket över medel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in