Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Måste fråga, hur stor del består av rättegångsspel,grupparbeten,sociala grejer om man jämför med att läsa texter? Jag tycker det verkar gå ut nästan enbart på att lära sig spelreglerna, vill man debattera och använda retorik kanske det är fel program? Tänkte försöka komma in i Örebro
Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Förstår, börjar nästan fundera om pol.kand skulle passa mig bättre eller något inom statsvetenskap/samhälle. Dock känns det lite sådär att få jobb inom det, och jag har väl bara Örebro/Falun i närheten för det... Jag vill debattera,kriga i skrift och ord, prata och utföra saker där man får leda en grupp/tala inför grupp. Kanske låter flunmigt, men börjar bli mer och mer osäker på om juridik är min sak då det verkar vara nästan bara läsa text och lära in spelregler sen kanske ett rättegångsspel per år :/
Åtminstone i Uppsala och Umeå är utbildningen problembaserad och en stor del av det obligatoriska består av seminarier där man diskuterar juridiska problem muntligt. Seminarierna föregås av grupparbete där man tillsammans med andra studenter diskuterar sina lösningar på problemen och liknande. Oftast kan man argumentera för lite olika lösningar. Så visst blir det mycket "socialt", men du kommer aldrig ifrån att du måste läsa för att ha nåt att komma med när du ska prata. Vill du bara prata utan att egentligen ha insikt i ett ämne så låter politiker klockrent, som redan nämnts.
Däremot utgörs den största delen, ibland nästan hela, av det examinerande av en skriftlig tenta i slutet på terminen.