Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Jag tror, liksom namgreb, inte att kontakter är synonymt med arbete. Men om man har en fader som är delägare tror jag att det är lättare att t ex börja arbeta med vissa typer av sysslor på byrån (tänk hämta kaffe, sitta reception och dylikt). Det är någon högoddsare att de som har fått in en liten fot på byrån på sådant vis har lättare att få jobb där i framtiden – förutsatt att dem inte är inkompetenta eller gjort bort sig.
En nyexad jurist lär knappast hämta kaffe (om det inte är en snäll sådan

) eller sitta i receptionen, och inte tror jag sommarjobbarna sysslar med det heller.
Att känna delägare är som sagt onekligen fördelaktigt i slutändan. Men av den information jag har fått hjälper det inte (iaf inte på den byrån jag tidigare åberopade) ett skvatt om man känner någon på byrån när det kommer till att få en intervju. Väl inne på byrån kan man dock börja skörda frukten av sina kontakter.
"Kontakter" i dess sanna bemärkelse handlar inte om att ha kontakter på byrån. De viktigaste kontakterna en jurist kan ha är kontakter med affärsmän, blivande klienter. Har du läst på London School of Economics, t.ex. har du en bra massa kontakter med blivande affärsmän i London, vilka är underförstådda kontakter genom utbildningen som genom att finnas med på ett CV ger en intervjuplats.
Denna typ av kontakter har någonstans förvirrats med att det ska vara någon delägare eller annan anställd som "lämnar dörren på glänt". De viktigaste kontakterna är blivande klienter, det är svårt att påstå någonting annat.
Om du t.ex. har kontakter inom Wallenbergsfamiljen är det en kontakt som är värdefull.