2012-08-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Nå, Frasse, har du några bra tips eller kommentarer till T4 som numera heter "LAGD01 Offentlig rätt: förvaltningsrätt med kommunalrätt, förvaltningsprocessrätt, socialrätt, miljörätt och skatterätt, 30 hp"?

Jag har läst den, så något smart borde man ju kunna säga. Ni kommer börja med förvaltningsrätt, om hur myndigheter och förvaltningsdomstolar fungerar, bla. Antagligen kommer ni ha bra föreläsare, däremot är boken (om de har samma) inget att hänga i julgranen. Om du kan, hitta en alternativ bok. Annars kan det räcka ganska långt att bara hänga med på föreläsningarna.

Efter det följer miljörätten, där i vart fall jag tyckte att undervisningen var klart bristfällig. Men boken är bättre, om än lite väl ytlig. Kom ihåg att alla miljörättare har blivit miljörättare för att de drömmer om att rädda världen (Nästan), och därför föredrar argumentationer för att skydda miljön framför andra intressen. I vart fall känns det så.

Det kommer ni tentera enskilt. 4h, ganska normal tenta. Den har bara skrivits två gånger, och det gnälldes rejält på svårighetsgraden i våras. Om fakulteten lyssnat på det fåtal som fortfarande sysslar med utbildningsbevakning på JF (Utan att informera FrasseFloyd, dock) kanske ni kan få det lite lättare.

Andra halvan av kursen är skatterätt. Här är det fördelaktigt att ha en dos tur och hamna i en vettig seminariegrupp. Hänger man med på dem är kursen ganska enkel, om man däremot kommer efter kan det bli tungt. Ni kommer jobba i grupp, och förbereda ett antal frågor till varje tillfälle, ofta utan att ha haft föreläsningar i ämnet. Kan vara utmanande, men har man en grupp som kan saker går det rätt bra, och man lär sig saker. Skatterätt är i vart fall inte så läskigt som det låter.

Skatterätten tentas på en tenta som är väldigt lik den tidigare, och var i mitt fall lättare. Överlag brukar poängutdelningen på skatterätt vara generösare än vad ryktet om kursen säger, så misströsta ej.

Slutligen kommer ni skriva en kortare uppsats, i något som ni läst. Det lottas ut, om inget har ändrats. Det är inte sådär supergott om tid till det, och alla i min kurs var allmänt urladdade efter tentan, så det gäller att vara med där med. Å andra sidan är det inte supermycket poäng på spel.

Jag hoppas att det hjälpt lite med min genomgång.
Citera
2012-08-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Tack för den, då är det bara att invänta gruppbesked! =)

Grupp väljer du själv, mer information om det får du på uppropet
Citera
2012-08-01, 18:41
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Jag kan bara tala för mig men jag kommer ha avklarat juristutbildningen på tre år. Under dessa tre år har jag dessutom avlagt en ekon kand samt jobbat. Hade det inte varit för att jag blankat några tentor så hade jag varit klar på 2,5 år.

Har definitivt inte lagt ner några åtta timmar om dagen utan har snarare väldigt dålig studieteknik. Vilket innebär att jag sträckläser böckerna några dagar innan det är dags för tenta. Har aldrig suttit och gjort övningstentor, pluggat anteckningar o.dyl. Att läsa igenom gamla tentor, och deras svarsmallar, ordentligt är däremot av stor vikt.

Ligger på ungefär 70 % AB. Koncentrerar man sig på utbildningen, lägger ner lite mer tid samt har bättre studieteknik så klarar man av den utan några som helst problem. Förhoppningsvis med bättre betyg än jag har införskaffat. Är syftet bara att ta sig igenom utbildningen med BA i de flesta delkurser och några enstaka AB så går det att göra med minimal studieinsats. Förutsatt att man inte är helt obegåvad.

Bra jobbat! Det var verkligen ett imponerande facit. Men jag håller nog inte riktigt med om att du har "väldigt dålig" studieteknik. Det krävs ju tvärtom rätt bra studieteknik för att lyckas med det du gjort. Bra studieteknik torde ju trots allt vara den som fungerar och ger bra resultat för just den enskilde.
Citera
2012-08-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Mitt svar gällde SU. Vi har inte flera olika steg med input mellan dessa utan det är bara att skriva och lämna in.

Sedan så tycker jag att det överdrivs en hel del gällande hur mycket tid som behöver läggas ned på pluggande. Det här med åtta timmar om dagen får man höra från dag ett. Jag kan bara tala för mig men jag kommer ha avklarat juristutbildningen på tre år. Under dessa tre år har jag dessutom avlagt en ekon kand samt jobbat. Hade det inte varit för att jag blankat några tentor så hade jag varit klar på 2,5 år.

Har definitivt inte lagt ner några åtta timmar om dagen utan har snarare väldigt dålig studieteknik. Vilket innebär att jag sträckläser böckerna några dagar innan det är dags för tenta. Har aldrig suttit och gjort övningstentor, pluggat anteckningar o.dyl. Att läsa igenom gamla tentor, och deras svarsmallar, ordentligt är däremot av stor vikt.

Ligger på ungefär 70 % AB. Koncentrerar man sig på utbildningen, lägger ner lite mer tid samt har bättre studieteknik så klarar man av den utan några som helst problem. Förhoppningsvis med bättre betyg än jag har införskaffat. Är syftet bara att ta sig igenom utbildningen med BA i de flesta delkurser och några enstaka AB så går det att göra med minimal studieinsats. Förutsatt att man inte är helt obegåvad.

Har även läst någon fördjupningskurs i Lund och där var det definitivt inte svårare. Uppsala har jag ingen erfarenhet av.
Dock inte helt objektiva synpunkter då endast någon procent klarar AB alla terminer och kanske en tredjedel som uppnår betyget per delkurs. Hade varit en annan sak om folk på juristprogrammet inte lade ner så mycket tid på studierna men för att själv ge en subjektiv åsikt så lägger eleverna ner en hel tid på studierna.
Citera
2012-08-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Bra jobbat! Det var verkligen ett imponerande facit. Men jag håller nog inte riktigt med om att du har "väldigt dålig" studieteknik. Det krävs ju tvärtom rätt bra studieteknik för att lyckas med det du gjort. Bra studieteknik torde ju trots allt vara den som fungerar och ger bra resultat för just den enskilde.
Mjo ödmjuk ska man vara med måtta.
Citera
2012-08-01, 19:13
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog

Nja, jag har en enastående dålig förmåga att skjuta på saker. Tänker inför varje kurs att jag ska börja plugga i tid och göra övningstentor. Slutar med att jag påbörjar tentapluggandet några dagar innan tentan och stressar ihjäl mig. Har för dålig diciplin.

Citat:
Ursprungligen postat av Erigeratliv
Dock inte helt objektiva synpunkter då endast någon procent klarar AB alla terminer och kanske en tredjedel som uppnår betyget per delkurs. Hade varit en annan sak om folk på juristprogrammet inte lade ner så mycket tid på studierna men för att själv ge en subjektiv åsikt så lägger eleverna ner en hel tid på studierna.

Jag har en del vänner som har AB i allt och de sitter verkligen och pluggar åtta timmar om dagen. Själv så har jag varken tid, lust, ork eller diciplin nog för att göra det. Och det spelar ingen större roll. Har man 2/3 AB så är det i stort sett ingen arbetsgivare som väljer bort en.

Jag tror att en hel del pluggar mindre än de säger. Att en del pluggar mer än de behöver. Dessutom så finns det en del som inte är så duktiga vilka behöver kompensera det genom att lägga ner mer tid. Men att få 2/3 AB tror jag att så gott som alla kan klara av utan alltför stora ansträngningar. Åtminstone om de har en del talang. För vi ska inte sticka under stol med att det faktiskt finns en del stolpskott som verkligen har noll förståelse trots flera års studier.

Ett intresse för juridik är nog något som är ganska viktigt då det leder till att man tänker på "rätt" sätt och förstår hur saker och ting hänger ihop. När man har uppnått en viss förståelse så flyter det på. Jag sitter ofta och läser juridiska artiklar inom den inriktningen jag har valt, inte för att det kommer att komma på någon tenta eller liknande utan helt enkelt för att jag tycker att det är intressant.
Citera
2012-08-01, 19:27
Medlem
Nån som vet var man kan hitta begagnad litteratur till Uppsalas kurser?

Tidigare köpte jag alltihopa i början av termninen som ett paket av en student som läste en termin över mig, förutom i de fall det kommit viktiga ändringar. Kan dock inte göra det nu.
Citera
2012-08-01, 19:30
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Om fakulteten lyssnat på det fåtal som fortfarande sysslar med utbildningsbevakning på JF (Utan att informera FrasseFloyd, dock)
Nej ingen informerar mig om något alls.
Citera
2012-08-01, 19:38
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Ett litet tillägg kan väl vara att det skiljer en hel del mellan de olika lärosätena. En person som har lätt för att lära övergripande principer och resonemang gynnas säkerligen av att plugga på SU till följd av vi dels inte har terminstentor och nästan uteslutande bara får ha med oss okommenterad lagtext.

Andra lärosäten, vid vilka man får använda sig av anteckningar och liknande, gynnar säkerligen studenter som är duktiga på föra goda anteckningar samt strukturera upp dessa på ett bra sätt.
Citera
2012-08-01, 19:57
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Grupp väljer du själv, mer information om det får du på uppropet
Har inte fått reda på någon information, som sagt, så har ingen aning om när uppropet kommer att äga rum, om det inte är samma sak som "Introduktionsföreläsning", vilket är det första på schemat som länkades ovan.

Intressant om man får välja grupp själv, då olika grupper får olika lärare, tider, osv. Måste då finnas en grupp som är mer attraktiv än den andra, i studentens ögon, men jag antar att det inte är total anarki vad gäller valet av grupp, som man kan tolka ditt inlägg

Jag lade märke till att både det gamla betygssystemet (U-AB) och det nya (F-A) stod listat under bedömningsskalan, men eftersom det tydligt står textat att JIK:en använder det gamla antar jag att det bara är en formalitet för framtida bruk. Som välbekant har juristprogrammet fått dispens från det nya betygssystemet, och nu har jag inte 100 % koll på tidigare konverteringspraxis för skolbetygen, men visst borde det vara så att de som börjar med det gamla får fortsätta med det gamla? Förutsatt att dispensen inte förlängs, dvs, vilket den förhoppningsvis gör.
Citera
2012-08-01, 19:57
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Lite konkreta frågor om juristprogrammet:

Skriver man mycket som ska lämnas in? Ex uppsatser?

Jag har redan förstått att det är mycket läsning, är det det som anses vara det tuffaste med utbildningen?

Åter till första frågeställning, och syftar även på tentaskrivningar nu, failar man hårt/avdrag av poäng/vad det nu kallas om man har bristande grammatiska kunskaper?
Stavning och grammatik lär vara relevant vid uppsatser, PM och liknande men inte vid salstentor.
Citera
2012-08-01, 20:11
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Intressant om man får välja grupp själv, då olika grupper får olika lärare, tider, osv. Måste då finnas en grupp som är mer attraktiv än den andra, i studentens ögon, men jag antar att det inte är total anarki vad gäller valet av grupp, som man kan tolka ditt inlägg

Registreringen brukar öppna 24.00 och då sitter folk och reggar sig snabbt som tusan för att hamna i de grupper som har bäst lärare och tider. Vill du hamna i en särskild grupp så se till att vara ute i god tid.

Citat:
Jag lade märke till att både det gamla betygssystemet (U-AB) och det nya (F-A) stod listat under bedömningsskalan, men eftersom det tydligt står textat att JIK:en använder det gamla antar jag att det bara är en formalitet för framtida bruk. Som välbekant har juristprogrammet fått dispens från det nya betygssystemet, och nu har jag inte 100 % koll på tidigare konverteringspraxis för skolbetygen, men visst borde det vara så att de som börjar med det gamla får fortsätta med det gamla? Förutsatt att dispensen inte förlängs, dvs, vilket den förhoppningsvis gör.

Man kan välja att få A-F men det är givetvis ingen som gör det då det är enklare att få AB än A och vid översättning av betygen så översätts AB till A.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in