Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Nå, Frasse, har du några bra tips eller kommentarer till T4 som numera heter "LAGD01 Offentlig rätt: förvaltningsrätt med kommunalrätt, förvaltningsprocessrätt, socialrätt, miljörätt och skatterätt, 30 hp"?
Jag har läst den, så något smart borde man ju kunna säga. Ni kommer börja med förvaltningsrätt, om hur myndigheter och förvaltningsdomstolar fungerar, bla. Antagligen kommer ni ha bra föreläsare, däremot är boken (om de har samma) inget att hänga i julgranen. Om du kan, hitta en alternativ bok. Annars kan det räcka ganska långt att bara hänga med på föreläsningarna.
Efter det följer miljörätten, där i vart fall jag tyckte att undervisningen var klart bristfällig. Men boken är bättre, om än lite väl ytlig. Kom ihåg att alla miljörättare har blivit miljörättare för att de drömmer om att rädda världen (Nästan), och därför föredrar argumentationer för att skydda miljön framför andra intressen. I vart fall känns det så.
Det kommer ni tentera enskilt. 4h, ganska normal tenta. Den har bara skrivits två gånger, och det gnälldes rejält på svårighetsgraden i våras. Om fakulteten lyssnat på det fåtal som fortfarande sysslar med utbildningsbevakning på JF (Utan att informera FrasseFloyd, dock) kanske ni kan få det lite lättare.
Andra halvan av kursen är skatterätt. Här är det fördelaktigt att ha en dos tur och hamna i en vettig seminariegrupp. Hänger man med på dem är kursen ganska enkel, om man däremot kommer efter kan det bli tungt. Ni kommer jobba i grupp, och förbereda ett antal frågor till varje tillfälle, ofta utan att ha haft föreläsningar i ämnet. Kan vara utmanande, men har man en grupp som kan saker går det rätt bra, och man lär sig saker. Skatterätt är i vart fall inte så läskigt som det låter.
Skatterätten tentas på en tenta som är väldigt lik den tidigare, och var i mitt fall lättare. Överlag brukar poängutdelningen på skatterätt vara generösare än vad ryktet om kursen säger, så misströsta ej.
Slutligen kommer ni skriva en kortare uppsats, i något som ni läst. Det lottas ut, om inget har ändrats. Det är inte sådär supergott om tid till det, och alla i min kurs var allmänt urladdade efter tentan, så det gäller att vara med där med. Å andra sidan är det inte supermycket poäng på spel.
Jag hoppas att det hjälpt lite med min genomgång.