Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Det är mitt tips till alla er som funderar på vilken utbildning som är den bästa, ta Uppsala. I Lund har vi typ klassisk katederundervisning några dagar i veckan, sedan går vi hem och stirrar på våra böcker ända fram till terminens sista dag då vi tentar av hela skiten på en gång.
Många kritiska röster har höjts mot Lund, både här och utanför. Det är sant att Lundautbildningen är en konservativ högborg och att det drar ner utbildningen i vissa avseenden. Min personliga åsikt är dock än så länge, väldigt positiv. Sättet man genomför utbildningen blir ju vad man gör den till och är såklart olika från person till person. Att hitta ett "plugglag" har varit otroligt viktigt för mig, speciellt under tentaperioderna. Istället för att gå hem från föreläsningen och stirra på böckerna fram till kvällen i hemmet, hänga kvar i skolan och utnyttja läsesalar och grupprum. Att genomföra utbildningen solo hemma (exklusive föreläsningar och grupparbeten) hade varit ett helvete. Hittar man sitt gäng som man håller ihop och tar sig igenom kurserna tillsammans med så är hälften vunnet.
Nu vet jag inte så mycket om PBL, det ska erkännas. Känslan är dock att för mycket görs i grupp för min smak. Jag vill ha en mix mellan det individuella- kontra grupparbetet med en övervikt för det individuella. Att själv styra upp den mixen har passat mig bra och det är mycket därför jag är jäkligt nöjd med programmet i Lund so far.