2012-12-02, 15:33
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Jag kan egentligen inte belägga vGal:s påståenden, men jag har också hört om folk som kommit in reservvägen med betydligt sämre betyg än vad som syns på domstol.se. Det är väl inte helt otänkbart i och för sig. Som jag förstår systemet blir du inte aktuell för en reservplats om du blivit antagen till en annan tingsrätt. Så om 5 personer A B C D E söker sig till Attunda, Solna, Sthlm, Södertörn och Nackas TR:er och person A med högst poäng får platsen på Sthlms TR och sedan tackar nej kommer inte B C D E bli tillfrågade utan den person F med högst poäng som inte blivit tilldelad någon tingsplats ö h t.
Citera
2012-12-02, 16:30
Medlem
Jag har lite funderingar på att plugga Juristlinjen i Örebro i höst och har lite frågor: (som säkert redan besvarats bland dessa 700+ sidor)

1. Är det "svårt" att få jobb om man har studerat Juristlinjen i Örebro? Har nämligen läst och hört att det skulle vara lite åt det hållet.

2. Hur ser det ut med studentlägenheter? Svårt att få tag i?

3. Hur är utbildningen rent allmänt? Bra/dålig?

Citera
2012-12-02, 16:31
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Jag kan egentligen inte belägga vGal:s påståenden, men jag har också hört om folk som kommit in reservvägen med betydligt sämre betyg än vad som syns på domstol.se. Det är väl inte helt otänkbart i och för sig. Som jag förstår systemet blir du inte aktuell för en reservplats om du blivit antagen till en annan tingsrätt. Så om 5 personer A B C D E söker sig till Attunda, Solna, Sthlm, Södertörn och Nackas TR:er och person A med högst poäng får platsen på Sthlms TR och sedan tackar nej kommer inte B C D E bli tillfrågade utan den person F med högst poäng som inte blivit tilldelad någon tingsplats ö h t.
Det där låter i och för sig rätt logiskt. Annars skulle de ju riskera att behöva ändra väldigt mycket beroende på hur många som ville ändra sig när en plats "högre" upp i deras rakning blev ledig. Samtidigt är det ju lite konstigt att man kan "tjäna" på att göra få val det blir lite mer taktik över det.
Citera
2012-12-02, 16:53
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Vad är "löjligt dåliga" betyg? Jag har väldigt svårt att se att så många tackar nej att det går från lägsta meritpoäng 312,5 till "löjligt dåligt" (vad är det, 155? 200? 250?). Jag mejlade domstolsverket om det här, vi får se vad de svarar.
Håll oss underrättade, ska bli intressant att höra.
Sjuklig bävers resonemang är inte helt osnnolikt, men jag har svårt att se att även ett sådant system skulle kunna rendera en notarieplats med "sjukt dåliga betyg".
Citera
2012-12-02, 17:06
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver

Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Sjuklig bävers resonemang är inte helt osnnolikt, men jag har svårt att se att även ett sådant system skulle kunna rendera en notarieplats med "sjukt dåliga betyg".

Javisst, så är det med största sannolikhet. Detta skulle innebär att det lägsta intaget i t.ex. Stockholm ibland kanske är 295 och inte 312, men jag har mycket svårt att se att det blir mer än marginellt under 292p.

Jag postar här när jag får ett svar.
Citera
2012-12-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Örebro har fokus på retorik. Det är så de försöker profilera sig. Under en stor del av utbildningen deltar det både juristlärare och retoriklärare i undervisningen och man har rättegångsspel från T1. Så ÖrU känns väl helrätt för din del om du mest av allt vill argumentera.

Vill du bli politiker så är nog juristprogrammet den bästa basen du kan få, möjligtvis undantaget Pol.kand i Uppsala. Glöm den utbildningen på andra lärosäten, det är bara skit.
Vad bra! Det låter ju toppen, inte hittat något program på Dalarnas högskola som jag känner för starkt så får ta att pendla 90min enkel, då får jag iaf en ordentlig utbildning (om jag kommer in). Såg att Örebro har något dom kallar retorik-programmet. Men spontant känns dom som retorik-programmet är lite samma som journalist typ skitsvårt att få något ordentligt jobb. Vet inte "bli politiker" känns även det lite sådär, känns lite som bli rockstjärna drömmar. Jag kommer vara 29-30 när jag är klar med utbildningen
Citera
2012-12-02, 18:44
Medlem
vGaLs avatar
Citat:
Vad är "löjligt dåliga" betyg? Jag har väldigt svårt att se att så många tackar nej att det går från lägsta meritpoäng 312,5 till "löjligt dåligt" (vad är det, 155? 200? 250?). Jag mejlade domstolsverket om det här, vi får se vad de svarar.

Löjligt dåliga betyg (i sammanhanget) är runt 275 om jag minns rätt. Detta gällde Solna TR. Kul att du mailade DV. Du kommer få svar av en filur som heter så mycket som Richard (Rickard kanske han stavar) som är ansvarig för notarietjänsterna på domstolsverket.

Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Om någon tackar nej utgår jag från att platsen går till nästa i "kön" som högst sannolikt har ett meritvärde strax under den ordinarie sökanden. Det är inte särskilt vanligt att folk tackar nej överhuvudtaget. Att fler än tre skulle göra det till en och samma plats ser jag som fullständigt osannolikt. vGaL snackar gissningsvis skit.

Det är ganska många som tackar nej. Många av de som söker stockholmsområdena och som kommer in har ju toppat sina betyg med maximala poäng från byråer. Det är ingen som sitter ting på Stockholms TR som inte jobbat på byrå t.ex (vilket också gör att alla sitter 1,5 år istället för 2 eftersom arbetstiden räknas med).

Sedan är det många som söker för att använda antagningsbeskedet för att driva upp sin lön också. Byråerna är beredda att höja lönen för att vederbörande ska stanna kvar om det finns anledning till det.

Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle

Jag sa inte dåliga betyg. Jag sa löjligt dåliga jämfört med den första antagningssiffran.
Senast redigerad av vGaL 2012-12-02 kl. 18:50.
Citera
2012-12-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NgulBanan
Jag har lite funderingar på att plugga Juristlinjen i Örebro i höst och har lite frågor: (som säkert redan besvarats bland dessa 700+ sidor)

1. Är det "svårt" att få jobb om man har studerat Juristlinjen i Örebro? Har nämligen läst och hört att det skulle vara lite åt det hållet.

2. Hur ser det ut med studentlägenheter? Svårt att få tag i?

3. Hur är utbildningen rent allmänt? Bra/dålig?

Vart har du hört att det skulle vara svårt att få jobb om man läst i Örebro?
Citera
2012-12-02, 19:28
Medlem
vGaLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Vart har du hört att det skulle vara svårt att få jobb om man läst i Örebro?

Om jag förstår vår HR-avdelning rätt och mina bekanta så är bra betyg från ÖU är bättre än halvdanna betyg från LU. Vilket lärosäte man läst vid är helt irrelevant för de flesta arbetsgivare kring norrmalmstorg iallafall.
Citera
2012-12-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vGaL
Om jag förstår vår HR-avdelning rätt och mina bekanta så är bra betyg från ÖU är bättre än halvdanna betyg från LU. Vilket lärosäte man läst vid är helt irrelevant för de flesta arbetsgivare kring norrmalmstorg iallafall.
Det vore fan annars
Citera
2012-12-02, 21:04
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vGaL
Löjligt dåliga betyg (i sammanhanget) är runt 275 om jag minns rätt. Detta gällde Solna TR. Kul att du mailade DV. Du kommer få svar av en filur som heter så mycket som Richard (Rickard kanske han stavar) som är ansvarig för notarietjänsterna på domstolsverket.

Ok, det låter mycket rimligare. Löjligt dåliga är att ta i, med tanke på att det bara är typ 20-25 sämre än lägsta ordinarie antagning, eller 35 poäng sämre än ordinarie antagning i stockholmsområdet.
Citera
2012-12-02, 21:26
Medlem
vGaLs avatar
Citat:
Ok, det låter mycket rimligare. Löjligt dåliga är att ta i, med tanke på att det bara är typ 20-25 sämre än lägsta ordinarie antagning, eller 35 poäng sämre än ordinarie antagning i stockholmsområdet.

Mitt uttryck var kanske lite förvirrande. Jag menar att det är betydligt lägre än den statistik man ser på DV:s hemsida och på JUSEK:s databas (Som ju visar första reserv) vilket ger en skev bild av vilka betyg man behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in