Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Vad är "löjligt dåliga" betyg? Jag har väldigt svårt att se att så många tackar nej att det går från lägsta meritpoäng 312,5 till "löjligt dåligt" (vad är det, 155? 200? 250?). Jag mejlade domstolsverket om det här, vi får se vad de svarar.
Löjligt dåliga betyg (i sammanhanget) är runt 275 om jag minns rätt. Detta gällde Solna TR. Kul att du mailade DV. Du kommer få svar av en filur som heter så mycket som Richard (Rickard kanske han stavar) som är ansvarig för notarietjänsterna på domstolsverket.
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Om någon tackar nej utgår jag från att platsen går till nästa i "kön" som högst sannolikt har ett meritvärde strax under den ordinarie sökanden. Det är inte särskilt vanligt att folk tackar nej överhuvudtaget. Att fler än tre skulle göra det till en och samma plats ser jag som fullständigt osannolikt. vGaL snackar gissningsvis skit.
Det är ganska många som tackar nej. Många av de som söker stockholmsområdena och som kommer in har ju toppat sina betyg med maximala poäng från byråer. Det är
ingen som sitter ting på Stockholms TR som inte jobbat på byrå t.ex (vilket också gör att alla sitter 1,5 år istället för 2 eftersom arbetstiden räknas med).
Sedan är det många som söker för att använda antagningsbeskedet för att driva upp sin lön också. Byråerna är beredda att höja lönen för att vederbörande ska stanna kvar om det finns anledning till det.
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Håll oss underrättade, ska bli intressant att höra.
Sjuklig bävers resonemang är inte helt osnnolikt, men jag har svårt att se att även ett sådant system skulle kunna rendera en notarieplats med "sjukt dåliga betyg".
Jag sa inte dåliga betyg. Jag sa löjligt dåliga jämfört med den första antagningssiffran.