Citat:
Ursprungligen postat av themodel.
Gick SP på gymnasiet och tog studenten för många många år sedan, tror du man får en "chock" om man sätter sig i skolbänken efter många år i arbetslivet?
Ser att det krävs 1,3 på HP, det känns väldigt långt? Är det någonting jag missar? Jag trodde att jurist hade samma status som läkare och krävde fullt i allting 1,9-2,0 HP liksom.
Just ja, Tror du att det alltid är fulla klasser i Örebro? Händer det att klasserna inte blir fulla och att dom måste ta in stackare med lägre HP än 1,3?
Jag är också en bra bit bortom gymnasieåldern, har jobbat i ett gäng år och hittills har jag inte fått någon chock.
Du missar ingenting med att HP-poängen är ganska låg, det handlar helt enkelt om att det inte är samma söktryck i Örebro som på övriga lärosäten. Juristprogrammet i Örebro är ganska nytt och det tar tid att bygga upp söktryck på en utbildning. Sedan är nog Örebro som stad inte lika lockande som super-studentstäderna Uppsala och Lund, som har de juristprogram med högst antagningspoäng. Dock ligger väl de "bara" på 1,6, så det är ju ingen astronomisk skillnad.
Om du är rädd för bristande kvalitet tror jag inte att du behöver oroa dig. Alla lärosäten har sina styrkor och svagheter. Det är bra att vara gammal och anrik med tonvis av erfarenhet, men man kan också stagnera och bli lite tjurig när man gjort något väldigt länge. Det kan vara jobbigt att starta en ny utbildning, barnsjukdomar dyker upp men samtidigt är engagemanget stort och alla ser bara möjligheter och utveckling. Till syvende och sist gör man sin egen utbildning, det man investerar kommer man att få avkastning på vare sig man går i anrika Uppsala eller på uppstickaren Örebro Uni.
Vad jag vet så har vi i år in ett överintag (hur stort vet jag inte), ingen med lägre än 1,3 enligt statistiken.