Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Lite konkreta frågor om juristprogrammet:
Skriver man mycket som ska lämnas in? Ex uppsatser?
Jag har redan förstått att det är mycket läsning, är det det som anses vara det tuffaste med utbildningen?
Åter till första frågeställning, och syftar även på tentaskrivningar nu, failar man hårt/avdrag av poäng/vad det nu kallas om man har bristande grammatiska kunskaper?
Kan ge dig ett uppsalaperspektiv på detta.
T1: Du skriver här en PM som lämnas in och betygsätts, men denna skrivs i tre "steg". Först skissar du upp en disposition och får kommentarer av en lärare, sedan lämnar du in en mer färdig version och får kommentarer, sedan lämnar du in den slutgiltiga och blir poängsatt.
T2: Du skriver här en hemtenta och en PM. Detta PM skrivs i två steg, först lämnas den in till rättande lärare som kommer med kommentarer, sedan får man arbeta mer med texten för att sedan lämna in den och bli poängsatt.
T3: Du skriver här en hemtenta och två PM. Dessa PM lämnas direkt in till rättande lärare utan att han/hon har kommenterat den. På en av dessa PM får du dock feedback från en annan student (peer-review).
Det är mycket att läsa, det skall jag inte sticka under stol med. Jag upplever det dock inte som överdrivet mycket att läsa om man strukturerar upp studierna och studerar 8 h per dag, gör man det får man lediga kvällar och helger (dock inte när det är dags att skriva PM och tentaplugga, då sitter man betydligt längre tid!) och kan koppla av med en härlig kväll på puben eller en grym utgång på Snerkes! Kort sagt: Halka inte efter, gör det du skall göra så kommer det att gå bra. Underskatta dock inte ämnet om det känns lätt, det går alltid att gå djupare för ökad förståelse.
Gällande tentorna kan jag inte ge dig ett bra svar. Jag har inte misslyckats med stavning och grammatik på mina tre tentor, det är det estetiska jag har misslyckats med, och dispositionen. Förutom att jag skriver asfult (det är ett under att det kan läsas förresten) gör jag alltid en massa pilar och internhänvisningar då vissa saker går upp först mot slutet av frågan, något som då klottras i marginalen eller i slutet med en pil som hänvisning.
Hur språket är bedöms betydligt hårdare på PM än på tentor. Språket är ju viktigt för en jurist, det är onekligen vårt redskap vilket innebär att vi måste vara exakta, kunna skriva så att mottagaren inte kan tolka in andra saker och kunna argumentera för vår sak. Detta är betydligt enklare om man har ett bra flyt i språket än om man sitter och kämpar för att inte särskriva. Dessutom ser det ju onekligen bättre ut, om en PM eller inlaga inte är fylld med fel. Skaffa boken
Att skriva juridik och studera denna för ökad förståelse gällande "juridiska", boken
Examinationer tar också upp detta, men denna är, enligt mig, onödig att köpa då du kan snabbläsa den på biblioteket.