2012-07-31, 17:38
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Upptäckte precis att jag fått ett brev från Jusek där jag erbjuds medlemskap etc.
Är det något och ha? Någon som är medlem som har bra/dålig erfarenhet av detta förbund?
Kostar väl 100 kr för hela studietiden så om man inte har något principiellt emot dem är det väl ingen direkt anledning att inte gå med, något trevligt evenemang eller liknande lär de väl åtminstone anordna under tiden.
Citera
2012-07-31, 17:40
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Upptäckte precis att jag fått ett brev från Jusek där jag erbjuds medlemskap etc.
Är det något och ha? Någon som är medlem som har bra/dålig erfarenhet av detta förbund?
Personligen skulle jag inte vilja vara med i en förening som vill ha mig som medlem, men det kanske passar dig. Som sagt, du får en tidning(utan bilder på lättklädda jurister), rabatt på Ad libris, allmänna stöd och råd. Sen är det ju klart, en del är inte med för att få massa saker, utan är med för att de tror på det här med "kollektiv solidaritet" och annat trams.
Citera
2012-07-31, 19:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Personligen skulle jag inte vilja vara med i en förening som vill ha mig som medlem, men det kanske passar dig.

Nä, klart man inte vill vara medlem i en förening som vill ha en som medlem. Man ska bara vara medlem i föreningar som inte vill ha en som medlem.
Citera
2012-07-31, 21:54
Medlem
Seriouslynices avatar
Någon som börjar T1 på ÖU som sammanställt en litteraturlista än?
Citera
2012-07-31, 22:44
Medlem
endures avatar
Har sökt, blivit antagen och tackat ja till juristprogrammet på Stockholms Universitet, men har inte fått någon som helst information...?

Inte ett sketet mail om när terminen börjar, kurslitteratur eller någonting. :/ Folk jag känner som har börjat på SU:s övriga institutioner har sedan två veckor tillbaka fått sina kompletta scheman, etc, man jag har inte erhållit någon sådan typ av information ännu.

Har letat från topp till botten på juridicums webbsida, men inte funnit något mer än att terminstart är 3:e september. Antar att mer information kommer snart, men jag blir ju lite orolig för att någonting har gått snett... Någon annan som har upplevt samma sak, vad gäller SU:s juristprogram?

Jag antar att de väntar på det andra urvalet, så att de kan ta alla i ett svep. Blev bara lite orolig när vänner och bekanta redan har fått sina scheman till sina utbildningar.
Senast redigerad av endure 2012-07-31 kl. 22:49.
Citera
2012-07-31, 23:32
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Har sökt, blivit antagen och tackat ja till juristprogrammet på Stockholms Universitet, men har inte fått någon som helst information...?

Inte ett sketet mail om när terminen börjar, kurslitteratur eller någonting. :/ Folk jag känner som har börjat på SU:s övriga institutioner har sedan två veckor tillbaka fått sina kompletta scheman, etc, man jag har inte erhållit någon sådan typ av information ännu.

Har letat från topp till botten på juridicums webbsida, men inte funnit något mer än att terminstart är 3:e september. Antar att mer information kommer snart, men jag blir ju lite orolig för att någonting har gått snett... Någon annan som har upplevt samma sak, vad gäller SU:s juristprogram?

Jag antar att de väntar på det andra urvalet, så att de kan ta alla i ett svep. Blev bara lite orolig när vänner och bekanta redan har fått sina scheman till sina utbildningar.

Schema o.s.v. hittar du här: http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?MomentID=2441&Linj=JJUPG&Takt=100&Sida= Schema&Lang=swe
Citera
2012-08-01, 00:19
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Schema o.s.v. hittar du här: http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?MomentID=2441&Linj=JJUPG&Takt=100&Sida= Schema&Lang=swe
Tack för den, då är det bara att invänta gruppbesked! =)
Citera
2012-08-01, 15:56
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nä, klart man inte vill vara medlem i en förening som vill ha en som medlem. Man ska bara vara medlem i föreningar som inte vill ha en som medlem.

LE syftade nog snarare på att han föredrar medlemskap i organisationer där inte alla kan gå med hur som helst.
Citera
2012-08-01, 16:58
Medlem
elgecys avatar
Lite konkreta frågor om juristprogrammet:

Skriver man mycket som ska lämnas in? Ex uppsatser?

Jag har redan förstått att det är mycket läsning, är det det som anses vara det tuffaste med utbildningen?

Åter till första frågeställning, och syftar även på tentaskrivningar nu, failar man hårt/avdrag av poäng/vad det nu kallas om man har bristande grammatiska kunskaper?
Citera
2012-08-01, 17:14
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy

Ja, skriftliga inlagor, PM och uppsatser är en stor del av utbildningen. Av förklarliga skäl.

Citat:
Jag har redan förstått att det är mycket läsning, är det det som anses vara det tuffaste med utbildningen?

Utbildningen är inte speciellt tuff egentligen. Att läsa in litteraturen är inte så jobbigt om man inte skjuter på det till de sista dagarna innan tenta. Vad som är tuffast varierar sannolikt ganska mycket beroende på vad man har anlag för. Är man dålig på att skriva så tycker man att det är svårast, är man dålig på att läsa så är det jobbigast.

Citat:
Åter till första frågeställning, och syftar även på tentaskrivningar nu, failar man hårt/avdrag av poäng/vad det nu kallas om man har bristande grammatiska kunskaper?

Det är en stor nackdel om man har ett dåligt språk. Vet du med dig att du inte är så bra på detta så rekommenderar jag dig att läsa en hel del juridiska artiklar för att bygga upp en känsla för språket. Samtidigt så är detta något som är en stor del av utbildningen och ingen förväntar sig ett perfekt språk från dag ett. Du kommer få möjlighet att träna upp dig men kan räkna med att du har en uppförsbacke framför dig.
Citera
2012-08-01, 17:19
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy

Kan ge dig ett uppsalaperspektiv på detta.

T1: Du skriver här en PM som lämnas in och betygsätts, men denna skrivs i tre "steg". Först skissar du upp en disposition och får kommentarer av en lärare, sedan lämnar du in en mer färdig version och får kommentarer, sedan lämnar du in den slutgiltiga och blir poängsatt.

T2: Du skriver här en hemtenta och en PM. Detta PM skrivs i två steg, först lämnas den in till rättande lärare som kommer med kommentarer, sedan får man arbeta mer med texten för att sedan lämna in den och bli poängsatt.

T3: Du skriver här en hemtenta och två PM. Dessa PM lämnas direkt in till rättande lärare utan att han/hon har kommenterat den. På en av dessa PM får du dock feedback från en annan student (peer-review).

Det är mycket att läsa, det skall jag inte sticka under stol med. Jag upplever det dock inte som överdrivet mycket att läsa om man strukturerar upp studierna och studerar 8 h per dag, gör man det får man lediga kvällar och helger (dock inte när det är dags att skriva PM och tentaplugga, då sitter man betydligt längre tid!) och kan koppla av med en härlig kväll på puben eller en grym utgång på Snerkes! Kort sagt: Halka inte efter, gör det du skall göra så kommer det att gå bra. Underskatta dock inte ämnet om det känns lätt, det går alltid att gå djupare för ökad förståelse.

Gällande tentorna kan jag inte ge dig ett bra svar. Jag har inte misslyckats med stavning och grammatik på mina tre tentor, det är det estetiska jag har misslyckats med, och dispositionen. Förutom att jag skriver asfult (det är ett under att det kan läsas förresten) gör jag alltid en massa pilar och internhänvisningar då vissa saker går upp först mot slutet av frågan, något som då klottras i marginalen eller i slutet med en pil som hänvisning.

Hur språket är bedöms betydligt hårdare på PM än på tentor. Språket är ju viktigt för en jurist, det är onekligen vårt redskap vilket innebär att vi måste vara exakta, kunna skriva så att mottagaren inte kan tolka in andra saker och kunna argumentera för vår sak. Detta är betydligt enklare om man har ett bra flyt i språket än om man sitter och kämpar för att inte särskriva. Dessutom ser det ju onekligen bättre ut, om en PM eller inlaga inte är fylld med fel. Skaffa boken Att skriva juridik och studera denna för ökad förståelse gällande "juridiska", boken Examinationer tar också upp detta, men denna är, enligt mig, onödig att köpa då du kan snabbläsa den på biblioteket.
Citera
2012-08-01, 17:40
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Mitt svar gällde SU. Vi har inte flera olika steg med input mellan dessa utan det är bara att skriva och lämna in.

Sedan så tycker jag att det överdrivs en hel del gällande hur mycket tid som behöver läggas ned på pluggande. Det här med åtta timmar om dagen får man höra från dag ett. Jag kan bara tala för mig men jag kommer ha avklarat juristutbildningen på tre år. Under dessa tre år har jag dessutom avlagt en ekon kand samt jobbat. Hade det inte varit för att jag blankat några tentor så hade jag varit klar på 2,5 år.

Har definitivt inte lagt ner några åtta timmar om dagen utan har snarare väldigt dålig studieteknik. Vilket innebär att jag sträckläser böckerna några dagar innan det är dags för tenta. Har aldrig suttit och gjort övningstentor, pluggat anteckningar o.dyl. Att läsa igenom gamla tentor, och deras svarsmallar, ordentligt är däremot av stor vikt.

Ligger på ungefär 70 % AB. Koncentrerar man sig på utbildningen, lägger ner lite mer tid samt har bättre studieteknik så klarar man av den utan några som helst problem. Förhoppningsvis med bättre betyg än jag har införskaffat. Är syftet bara att ta sig igenom utbildningen med BA i de flesta delkurser och några enstaka AB så går det att göra med minimal studieinsats. Förutsatt att man inte är helt obegåvad.

Har även läst någon fördjupningskurs i Lund och där var det definitivt inte svårare. Uppsala har jag ingen erfarenhet av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in