2012-06-03, 18:17
Medlem
Är verkligen36 meritpoäng max? Är det inte 36 meritpoäng i arb.erfarenhet samt 36 meritpoäng i sidostudier, dvs 72 p?
Citera
2012-06-03, 18:19
Bannlyst
Går termin 6 och har bara fått ett BA. Resten AB. Jag kan garantera att jag tillskillnad från vissa andra behöver plugga för att få det, mendet finns vissa i min årskurs som knappt behöver plugga för att kamma hem det.

Att juristprogrammet är svårt att klara av med bravur är bara en lögn. Se till att plugga och gå till tentan så går det bra..

Nej jag läser inte i Örebro eller Umeå..
Senast redigerad av Fixitpeople 2012-06-03 kl. 18:23.
Citera
2012-06-03, 18:26
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanrunkarn
Är verkligen36 meritpoäng max? Är det inte 36 meritpoäng i arb.erfarenhet samt 36 meritpoäng i sidostudier, dvs 72 p?
Nej är rätt säker på att totalt max är 36.
Citera
2012-06-03, 18:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Nej är rätt säker på att totalt max är 36.
Jag håller med dig, tror tom att det står i broschyren att det är totalt 36 poäng, annars skulle snittet ha legat högre.
Citera
2012-06-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixitpeople
Går termin 6 och har bara fått ett BA. Resten AB. Jag kan garantera att jag tillskillnad från vissa andra behöver plugga för att få det, mendet finns vissa i min årskurs som knappt behöver plugga för att kamma hem det.

Att juristprogrammet är svårt att klara av med bravur är bara en lögn. Se till att plugga och gå till tentan så går det bra..

Givetvis är det så att vissa behöver plugga mer än andra, men att man skulle få AB utan att knappt plugga på juristprogrammet är ju rena dumheter. Det spelar ingen roll hur smart man är, det är fortfarande åtskilliga tusen sidor doktrin och lagkommentarer som behöver plöjas.

Börjar inte diskussioner kring Cederquistväskor och lärosäten bli jävligt tröttsam vid det här laget?
Citera
2012-06-03, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LegeFerenda
Givetvis är det så att vissa behöver plugga mer än andra, men att man skulle få AB utan att knappt plugga på juristprogrammet är ju rena dumheter. Det spelar ingen roll hur smart man är, det är fortfarande åtskilliga tusen sidor doktrin och lagkommentarer som behöver plöjas.

Börjar inte diskussioner kring Cederquistväskor och lärosäten bli jävligt tröttsam vid det här laget?

Du får säga vad fan du vill men faktum kvarstår att det är så det är. Personerna jag pratar om går på föreläsningar o.s.v. På föreläsningar gås det igenom det viktigaste.

edit: den här tråden ger en extremt dålig representation av hur juristprogrammet är.
Min misstanke är att här sitter folk som i min klass har ab/b och som behöver kämpa som grisar.
Senast redigerad av Fixitpeople 2012-06-03 kl. 19:29.
Citera
2012-06-03, 20:26
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixitpeople

Vad innebär bravur mer specifikt? Är det termin sex du nyss klarat av eller är det termin sex som är nästa? Har du sett betygen vissa påstår sig ha? Hur många är vissa för övrigt? En handfull personer? Ett tjugotal?

Utsagor ifrån en begränsad population i en årskurs på ett juristprogram leder dig till slutsatsen att det är en lögn att påstå att juristprogrammet är svårt att klara av med bravur?

Det går nog inte att med säkerhet avgöra huruvida det är så eller ej, man får istället nöja sig med att komma med egna iakttagelser.
Min iakttagelse, och erfarenhet, är den att höga betyg är svårt att kontinuerligt upprätthålla men det är inte omöjligt. Bra tentanerver i sig tar en väldigt långt.
Senast redigerad av namgreb 2012-06-03 kl. 20:34.
Citera
2012-06-03, 20:39
Medlem
Jag diskuterade med en kursare angående jobb efter examen och vi var överens om att någon av de stora drakarna vore ett bra avstamp ut i arbetslivet, men vad är egentligen möjligheterna efter några år där? Är det bolagsjurist eller lobbyist i bryssel, för att sedan återkomma till drakarna som delägare?

Någon som förresten har koll på avhoppen i Sthlm och Uppsala på de olika terminerna? Genomströmningsprocenten är ju väldigt låg, men jag har själv inte märkt av några större mängder avhopp.
Senast redigerad av LegeFerenda 2012-06-03 kl. 20:46.
Citera
2012-06-03, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Vad innebär bravur mer specifikt? Är det termin sex du nyss klarat av eller är det termin sex som är nästa? Har du sett betygen vissa påstår sig ha? Hur många är vissa för övrigt? En handfull personer? Ett tjugotal?

Utsagor ifrån en begränsad population i en årskurs på ett juristprogram leder dig till slutsatsen att det är en lögn att påstå att juristprogrammet är svårt att klara av med bravur?

Det går nog inte att med säkerhet avgöra huruvida det är så eller ej, man får istället nöja sig med att komma med egna iakttagelser.
Min iakttagelse, och erfarenhet, är den att höga betyg är svårt att kontinuerligt upprätthålla men det är inte omöjligt. Bra tentanerver i sig tar en väldigt långt.

Ja det finns ganska många i en klass. Förmodligen jag som har dragits till de begåvade människorna.
Det är ju lättare att hitta en kolbit i en kolgruva än att hitta den i en städskrub.
Finns en del stolpskott också. Har sett deras betyg.

Det är ju lättare att hitta en kolbit i en kolgruva än att hitta den i en städskrub.
Citera
2012-06-05, 10:56
Medlem
Jag har en fråga någon som använder läsplattor istället för lagbok när man pluggar? Isåfall vilka sidor/tjänster använder ni? Betalar ni extra för dessa tjänster eller räcker universitetets avtal till att använda surfplatta med?? Vilka fungerar med android? eller måste man in i Applesekten (vill ogärna in i den sekten)

Eller är det värt det? Såg en som satt bredvid mig tror dock han hade ipad, såg smidigt ut där föddes min tanke.
Citera
2012-06-05, 14:44
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
Jag har en fråga någon som använder läsplattor istället för lagbok när man pluggar? Isåfall vilka sidor/tjänster använder ni? Betalar ni extra för dessa tjänster eller räcker universitetets avtal till att använda surfplatta med?? Vilka fungerar med android? eller måste man in i Applesekten (vill ogärna in i den sekten)

Eller är det värt det? Såg en som satt bredvid mig tror dock han hade ipad, såg smidigt ut där föddes min tanke.
Du kommer ju givetvis in på Zeteo, Karnov och Infotorg via vilken webbläsare som helst.
Citera
2012-06-05, 20:19
Medlem
Legal-Eagles avatar
Nå, hur har terminen gått för alla, är det dags för räfst och rättarting beträffande studietekniken eller gled ni på en räkmacka och landade ett AB?

(Tentaresultatet har i de flesta fall inte kommit, men magkänslan brukar inte ljuga)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in