2010-01-27, 22:33
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killer driller
Det är rätt skämmigt att bläddra i registret också för den delen. Och hur ofta sitter du egentligen med lagboken på jobbet när du har Zeteo? Jag tror inte jag någonsin öppnat min.

Varje dag. Rätt som det är behöver du den i domstolen och då är det bra att hitta i den. Ser inte direkt bra ut med ett ombud som inte hittar i sin egen lagbok, särskilt inte som de flesta domare är av den gamla sorten, som på din höjd kör med den tryckta Fitger i fyra band.
Citera
2010-01-27, 22:37
Medlem
FrasseFloyds avatar
Att tolka av diskussionen här är jag alltså inte helt dum som låter bli att sätta in bokmärken i lagboken utan istället försöker få ungefärlig koll på var t ex FB, HB och BrB finns? Det känns ju sunt.
Citera
2010-01-27, 22:40
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Att tolka av diskussionen här är jag alltså inte helt dum som låter bli att sätta in bokmärken i lagboken utan istället försöker få ungefärlig koll på var t ex FB, HB och BrB finns? Det känns ju sunt.

Kör på det, dessutom brukar man kunna gå på smutsränderna en bit in i varje större kurs.
Citera
2010-01-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Är ju inte så att man behöver registret för att hitta rättegångsbalken. Letar man däremot efter en obskyr lag eller förordning är det knappast märkligt.
Nej, du har såklart rätt i det du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Låter som en festlig arbetsplats.
Mest på fredagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Varje dag. Rätt som det är behöver du den i domstolen och då är det bra att hitta i den. Ser inte direkt bra ut med ett ombud som inte hittar i sin egen lagbok, särskilt inte som de flesta domare är av den gamla sorten, som på din höjd kör med den tryckta Fitger i fyra band.
Jag sysslar i och för sig inte med process men om jag skulle göra det har jag svårt att se mig själv sitta i rättssalen och bläddra i lagboken.

Vad gäller flärpar i lagboken på universitetet så tyckte i alla fall jag att det sparade mig tid på tentan att slippa bläddra fram allt. Faktum är att jag under min studietid nog aldrig träffat någon som haft en "ren" lagbok. Även om man vid tentan har järnkoll på ungefär var allt finns är det avsevärt lättare att bara dra i flärpen och få fram exakt det lagrum man var ute efter och taktiskt nog hade satt en flärp på. Hur stor skillnad det faktiskt gjorde för mina studieresultat kan jag dock inte säga med säkerhet.

Citat:

Alla vet var FB, HB och BrB ligger och på JIKen kanske det inte ställs högre krav än så, men längre fram på de lite tyngre kurserna är det smidigt att slippa bläddra. Det jag talar om är inte att sätta flärpar på balkarna utan på obskyra lagar eller på särskilda lagrum eller hänvisningar av vikt.
Citera
2010-01-28, 12:33
Medlem
Tänkte bara p.g.a. diskussionen: http://www.hogstadomstolen.se/templates/DV_InfoPage____4258.aspx
på bilden från HD så ser man tydligt flärparna i lagboken, så helt efterbliven ses man nog inte som om man har ett par flärpar i rättsalen.

Jag själv försöker undvika flärpar in i det längsta dock då jag inte ser någon anledning med att flärpa upp hela boken, dels för att bli snabbare på att hitta i registret och dels för att jag tycker man lättare lär sig var det mesta finns om man bläddrar och ser vad som kommer efter vad. Men små hänvisningar på tentan kan jag mycket väl förstå nyttigheten av.
Citera
2010-01-28, 14:04
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killer driller
Alla vet var FB, HB och BrB ligger och på JIKen kanske det inte ställs högre krav än så, men längre fram på de lite tyngre kurserna är det smidigt att slippa bläddra. Det jag talar om är inte att sätta flärpar på balkarna utan på obskyra lagar eller på särskilda lagrum eller hänvisningar av vikt.
Men lär man sig inte också var speciallagar finns om man arbetar med dem?

Vidare förstår jag inte varför du börjar diskutera det helt plötsligt? Jag har ju skrivit att jag just påbörjat programmet så min erfarenhet är således långt ifrån din - och många andras - gällande lagboksanvändning. Varför skulle det vara intresse för mig att markera speciallagar jag inte kommer syssla med på ett bra tag?

Så jag ställer min fråga än en gång: vinner jag något på att inte markera ut de tramsiga balkar som alla har koll på, eller ska jag följa med strömmen? Har du tips på sköna obskyra lagar jag kan börja göra flärpar för redan nu ska jag givetvis markera dessa.
Citera
2010-01-28, 14:34
Medlem
Citat:
Vidare förstår jag inte varför du börjar diskutera det helt plötsligt? Jag har ju skrivit att jag just påbörjat programmet så min erfarenhet är således långt ifrån din - och många andras - gällande lagboksanvändning. Varför skulle det vara intresse för mig att markera speciallagar jag inte kommer syssla med på ett bra tag?

Så jag ställer min fråga än en gång: vinner jag något på att inte markera ut de tramsiga balkar som alla har koll på, eller ska jag följa med strömmen? Har du tips på sköna obskyra lagar jag kan börja göra flärpar för redan nu ska jag givetvis markera dessa.

Därför att jag inte enbart besvarade din fråga utan sökte föra en något så när allmängiltig diskussion rörande flärpar. Därvid beskrev jag vilken nytta flärpar hade för mig under min studietid. Självklart är det direkt dåligt att flärpa upp saker du inte behöver använda.

Mitt tips är att prova ut vad som funkar bäst för dig. Om du vinner något på att skippa flärpar kan bara du själv svara på - ger det dig bättre studieresultat eller en känsla av att vara förmer eller "hardcore" så är det bara att köra!
Citera
2010-01-28, 16:01
Medlem
Spaniards avatar
Hur vanligt är det att man gör något juridikrelaterat på sommaren? Kommer jag att kunna få någon praktik, givet att jag har bra betyg, fast jag saknar kontakter?
Citera
2010-01-28, 16:59
Medlem
Kurser att kombinera med juristutb.

Hej

Jag har tänkt läsa juristlinjen men det känns osäkert om jag kommer in i höst, däremot borde jag ha chans att komma in nästa vår. Om jag inte kommer in den här gången vill jag ändå komma igång med att läsa så jag tänkte ta mig an någon kurs.

Jag undrar om det finns några kurser som skulle kunna vara användbara eller meriterande inom juristyrket. Samhällsvetenskap t.ex?
Senast redigerad av jagardoden 2010-01-28 kl. 17:01.
Citera
2010-01-28, 17:10
Medlem
eXtremos avatar
Om du vill bli affärsjurist tror jag att ekomoni kan vara bra att ha med sig, men retorik är väl alltid bra för en jurist?
Citera
2010-01-28, 17:34
Medlem
Jag har ganska lätt för att intressera mig för olika ämnen men just ekonomi är jag lite skeptisk till. Kanske är det för att mina bästa vän läser på handels.

Retorik lät mer intressant, det kanske vore något. Lär väl inte vara så många poäng så det kanske man kan läsa tillsammans med något mer.

Mera?
Citera
2010-01-28, 17:41
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Om du någon gång i framtiden vill sitta ting kan det vara en idé att läsa något som ger extrapoäng, typ statskunskap, företagsekonomi, rättssociologi eller kriminologi. Språkstudier är heller aldrig dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in