Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Är ju inte så att man behöver registret för att hitta rättegångsbalken. Letar man däremot efter en obskyr lag eller förordning är det knappast märkligt.
Nej, du har såklart rätt i det du säger.
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Låter som en festlig arbetsplats.
Mest på fredagar.
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Varje dag. Rätt som det är behöver du den i domstolen och då är det bra att hitta i den. Ser inte direkt bra ut med ett ombud som inte hittar i sin egen lagbok, särskilt inte som de flesta domare är av den gamla sorten, som på din höjd kör med den tryckta Fitger i fyra band.
Jag sysslar i och för sig inte med process men om jag skulle göra det har jag svårt att se mig själv sitta i rättssalen och bläddra i lagboken.
Vad gäller flärpar i lagboken på universitetet så tyckte i alla fall jag att det sparade mig tid på tentan att slippa bläddra fram allt. Faktum är att jag under min studietid nog aldrig träffat någon som haft en "ren" lagbok. Även om man vid tentan har järnkoll på ungefär var allt finns är det avsevärt lättare att bara dra i flärpen och få fram exakt det lagrum man var ute efter och taktiskt nog hade satt en flärp på. Hur stor skillnad det faktiskt gjorde för mina studieresultat kan jag dock inte säga med säkerhet.
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Att tolka av diskussionen här är jag alltså inte helt dum som låter bli att sätta in bokmärken i lagboken utan istället försöker få ungefärlig koll på var t ex FB, HB och BrB finns? Det känns ju sunt.
Alla vet var FB, HB och BrB ligger och på JIKen kanske det inte ställs högre krav än så, men längre fram på de lite tyngre kurserna är det smidigt att slippa bläddra. Det jag talar om är inte att sätta flärpar på balkarna utan på obskyra lagar eller på särskilda lagrum eller hänvisningar av vikt.