2012-03-26, 00:51
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Högskoleinspektionen bedömde 1997 att Örebro Högskola inte levde upp till kraven för att få bilda Örebro Universitet på några punkter eller fakulteter.

Göran Persson utnämnde egenmäktigt Örebro till Universitet samma år och blev sedermera hedersdoktor i medicin då ingen fakultet accepterade honom så att dom fick instifta en ny fakultet just i detta ärbara syfte.
Det var 1997 det. Idag är det uppenbarligen ett universitet. Vad finns det, rent konkret, som gör att juristutbildningen där är sämre än någon annanstans?

Jag försvarar inte ÖU, jag är bara nyfiken.
Citera
2012-03-26, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Det var 1997 det. Idag är det uppenbarligen ett universitet. Vad finns det, rent konkret, som gör att juristutbildningen där är sämre än någon annanstans?

Jag försvarar inte ÖU, jag är bara nyfiken.

-Läste du ens?, det är ett "Universitet" endast pga att Göran Persson egenmäktigt döpte om det för att ge sig själv en titel. Att det även idag är ett "Universitet" ändrar inte det faktum att det aldrig har uppfyllt kraven för detsamma.

Detta återspeglas även i att de enda som väljer att läsa i Örebro är de som intalar sig själva att utbildningen är lika bra som på riktiga universitet, därav ser man 1,3 som HP-krav mot 1,6-1,5 på alla övriga universitet avseende Urval 2 HT.
Senast redigerad av privateinterest 2012-03-26 kl. 11:05.
Citera
2012-03-26, 15:00
Medlem
Citat:
-Läste du ens?, det är ett "Universitet" endast pga att Göran Persson egenmäktigt döpte om det för att ge sig själv en titel. Att det även idag är ett "Universitet" ändrar inte det faktum att det aldrig har uppfyllt kraven för detsamma.

Detta återspeglas även i att de enda som väljer att läsa i Örebro är de som intalar sig själva att utbildningen är lika bra som på riktiga universitet, därav ser man 1,3 som HP-krav mot 1,6-1,5 på alla övriga universitet avseende Urval 2 HT.

Nåja, nåja. 1,3 eller 1,5. Ej så stor skillnad. Själv går jag på SU och kom in med 1,4. Tror knappast att det hänger på det, men visst är det högre söktryck på somliga universitet av många olika skäl.

Vi har haft lärare som undervisar på både Stockholms och Örebros juristutbildning samtidigt så till viss del lär utbildningen vara likvärdig. Som redan sagt, en juristexamen från Örebro är bättre än ingen juristutbildning alls. Ge den ett par år! Jag tror knappast man blir en sämre jurist för att man går på ÖU. Det borde bara de som utbildat sig vid båda universiteten kunna säga och vad jag har kunnat läsa mig till går du inte ens på juristprogrammet så
Citera
2012-03-26, 15:53
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

Men att ÖU inte uppfyllde vissa krav i det förgångna är inte relevant för en diskussion om dess kvalifikationer idag. Mycket vatten har flutit under broarna sedan dess. Dessutom var det nog inte ÖU:s kvalitet överlag som Frasse frågade efter, utan kvaliteten på dess juristprogram. Således två helt separata frågeställningar. Inte heller intagningspoängen säger något om kvaliteten utan endast något om söktrycket till utbildningen.
Citera
2012-03-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocodo
Nåja, nåja. 1,3 eller 1,5. Ej så stor skillnad. Själv går jag på SU och kom in med 1,4. Tror knappast att det hänger på det, men visst är det högre söktryck på somliga universitet av många olika skäl.

Vi har haft lärare som undervisar på både Stockholms och Örebros juristutbildning samtidigt så till viss del lär utbildningen vara likvärdig. Som redan sagt, en juristexamen från Örebro är bättre än ingen juristutbildning alls. Ge den ett par år! Jag tror knappast man blir en sämre jurist för att man går på ÖU. Det borde bara de som utbildat sig vid båda universiteten kunna säga och vad jag har kunnat läsa mig till går du inte ens på juristprogrammet så

Det är en extrem skillnad på 1,3 och 1,5, precis som att skillnaden mellan 1,8 och 2,0 är extremt stor.

Precis som att den högpresterande läkaraspirerande kommer in på KI, och den som inte presterar bra nog får nöja sig med Linköping är skillnaden på jurister att den som inte presterar tillräckligt bra går på ÖU och den högpresterande på antingen LU,UU,SU,GU. (dock är LU svårast att komma in på)
Senast redigerad av privateinterest 2012-03-26 kl. 16:43.
Citera
2012-03-26, 17:17
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:

Som konstaterats, vad innebär detta i praktiken idag?

Vad gäller antagningspoängen så speglar det bara hur populära programmen är och är i sig ingen kvalitetsstämpel för att programmet är bra. Ska man gå på din logik är Lund tveklöst bäst eftersom antagningspoängen varit högst där i flera år. Ingenting tyder på att LU är bättre än t ex UU eller SU, som båda har lägre antagningspoäng.
Citera
2012-03-26, 19:36
Medlem
Finns det någon/några bra bok/böcker om främst fullmakter?
Citera
2012-03-26, 21:01
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.B.T.B.
Axel Adlercreutz, Avtalsrätt
Citera
2012-03-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Axel Adlercreutz, Avtalsrätt
Danke!
Citera
2012-03-26, 21:41
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.B.T.B.

Du kan spana in Tiberg, Mellanmansrätt. Där gås igenom de flesta mellanmansrättsliga typerna, med en hel del fokus på fullmakter. Kort och koncis bok.
Senast redigerad av hoodog 2012-03-26 kl. 21:43.
Citera
2012-03-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Du kan spana in Tiberg, Mellanmansrätt. Där gås igenom de flesta mellanmansrättsliga typerna, med en hel del fokus på fullmakter. Kort och koncis bok.
Ska kolla upp den också, tack!
Citera
2012-03-27, 08:36
Medlem
Pixlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag tror inte alls att det spelar någon roll. Mig veterligen finns det inget som tyder på att det finns någon substans i det du skriver här, så du får gärna komma med någon form av stöd för det du påstår.

Tycker att det hetsas ganska rejält mot ÖU faktiskt. Kanske onödigt mycket? Finns det något handfast att gå på när man dömer ut ÖU?

Att ej hetsa mot ett underlägset lärosäte som fick sin universitetsstämpel för att de bet i kudden när Persson + lakejer bad om det...ja, att sluta hetsa mot denna håla av kvasivetenskap och mördare vore som att sluta andas. Vill du verkligen att vi skall sluta andas och dö, Frasse?
Det är bättre att läsa genusvetenskap vid något finare lärosäte än att läsa lantjuridik i gnällbältet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in