Citat:
Ursprungligen postat av grizzel
Stämmer rätt bra med SU:s betygsstatistik från 2010 med smärre skillnader. Ca 35 % får AB på grundkurser, ca 65 % får AB på specialkurser och ca 95 % får AB på examensarbeten. Nu har dock nya regler för examensarbetet kommit så vi får se om det blir lika högt i framtiden.
http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/bilagor/Betygsstatistik_2010.pdf
Nya regler:
"Tidigare har de allra flesta studenter fått betyget AB på sitt arbete. Det sistnämnda har lett till att betyget förlorat mycket av sitt värde jämfört med betygen på övriga kurser. Betyget BA har bland studenterna närmast kommit att uppfattas som ett "misslyckande" medan de studenter som skrivit riktigt bra uppsatser känner att de inte blivit riktigt premierade för detta. I och med reformen kommer det att ske en tydligare differentiering av betygssättningen."
http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/visa.asp?newsid=1049&lang=swe
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Mitt problem med dig är inte att du skriver i tråden i egenskap av aspirerande jur.stud som vill ha tips inför ansökan till utbildningen. Mitt problem med dig är att du skriver och uttalar dig världsvant och självsäkert om saker som du inte har den blekaste aning om. Sedan anstår det dig att snacka skit om folk här som pluggar programmet och prata om hur lätt det är att få högsta betyg. Eftersom du aldrig ö.h.t. har läst något på eftergymnasial nivå, och ännu mindre läst juristprogrammet så är det otroligt patetiskt, och jag tror att du kommer få en kalldusch och ett brutalt uppvaknande om du någonsin kommer in på programmet. Men det viktigaste för dig är trots allt att du behöver komma ner på jorden och börja lära dig vanligt folkvett och respekt om du ska komma någon vart alls. Lycka till.
-Feadog du är otroligt naiv, och väldigt löjlig.
-Allt jag säger backas upp av information vilket jag kunnat presentera själv, men innan jag ens har hunnit göra det så har andra i tråden postat ungefär exakt den betygsbild jag har pratat om.
Jag tänker inte sänka mig till din nivå som bevisligen består av: "-Fy vad du är dum som kommer och säger att 40% får AB, även fast det stämmer så tänker jag säga emot eftersom du är dum!"
Sen ditt sätt att spy ur dig massa strunt och spekulera om mig som person, vad ger det dig? Du ger även din subjektiva åsikt på hur du tycker att jag uttrycker mig, och att du ogillar det, jag är ju tydligen dum enligt dig och det gör dig väldigt arg.
-Jag anser inte att det är svårt att få AB då ungefär 40% av alla får AB på varje tenta i genomsnitt ( i detalj var det väl visst: 35% på grundkurser, 65% på specialkurser och 95% på examensarbeten.
Det betyder alltså tyvärr att om du inte har AB på grundkurserna - är 35% av alla bättre än dig, får du inte AB på specialkurserna är 65% av alla bättre än dig, får du det inte på examensarbetet tillhör du den femte sämsta percentilen. Att
du skyller din ilska över den betygsbild som gäller på mig gör inte att
du får bättre betyg.
-Jag föreslår att
du fokuserar på att prestera bättre istället, för du borde ha förstått vid det här laget att dom som inte får AB får inget bra jobb som det är hård konkurrens på, ytterligare en punkt där jag nu har bevisat att jag har haft rätt hela tiden.