2012-03-23, 14:27
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Tack för erkännandet att det är en stor marginal för att få AB, till slut...

Jag har aldrig sagt att jag läser på programmet, men du gillar att upprepa det ser jag, antagligen för att misskreditera det jag sagt angående betyg.

Dock är det fortfarande så att AB är det väldigt många som får (runt 40% på majoriteten av tentor). Att då dra slutsatsen att det i princip krävs alla AB för ett eftertraktat jobb är verkligen inte att ha "noll koll på hur det går till i praktiken".
-Det är faktiskt så att det är exakt hur det går till i praktiken, det är en vedertagen sanning att minst 2/3 AB krävs för att kunna få ett byråjobb öht, antagligen ännu högre iom att fler och fler får upp ögonen för vad som krävs betygsmässigt tack vare trådar som denna.

Sen är det väl ganska självklart att jag är i tråden om Juristprogrammet pga intresse?

För att besvara övriga frågor så har jag aldrig ens ansökt till högre studier förrän i år vilket borde framgå av mina tidigare inlägg (om du ändå gräver i min posthistorik).
Det fetmarkerade är ju rent skitsnack. Vänligen uttala dig inte om saker du inte har en susning om.
Citera
2012-03-23, 15:30
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Dock är det fortfarande så att AB är det väldigt många som får (runt 40% på majoriteten av tentor).
.
Likt Tonfiskmacka vill jag här påtala dina uppenbara felaktigheter.
Att det skulle vara "runt" 40% som får AB på majoriteten av tentor är väldigt, väldigt fel.
Spannet brukar mig veterligen ligga mellan 10-30%. Det är nog inte ovanligt att T1 på sina håll kan få uppemot 35% av, men jag har aldrig sett högre AB-siffror än så.
Citera
2012-03-23, 15:44
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Likt Tonfiskmacka vill jag här påtala dina uppenbara felaktigheter.
Att det skulle vara "runt" 40% som får AB på majoriteten av tentor är väldigt, väldigt fel.
Spannet brukar mig veterligen ligga mellan 10-30%. Det är nog inte ovanligt att T1 på sina håll kan få uppemot 35% av, men jag har aldrig sett högre AB-siffror än så.
Åtminstone som det har varit förut är min uppfattning ungefär 10-30% AB på grundkurserna ungefär 50% på fördjupningskurserna och ungefär 90% på examensarbetet fast jag kan ha missuppfattat hur det ligger till.
Citera
2012-03-23, 15:59
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Åtminstone som det har varit förut är min uppfattning ungefär 10-30% AB på grundkurserna ungefär 50% på fördjupningskurserna och ungefär 90% på examensarbetet fast jag kan ha missuppfattat hur det ligger till.
God poäng, är värt att belysa skillnaderna mellan huvudblocket, fördjupning och examensarbete.
Själv saknar jag bild av hur fördjupningskursernas betygsfördelning ser ut, men att examensarbetena har väldigt hög andel AB torde vara utom tvivel.
Citera
2012-03-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion

Stämmer rätt bra med SU:s betygsstatistik från 2010 med smärre skillnader. Ca 35 % får AB på grundkurser, ca 65 % får AB på specialkurser och ca 95 % får AB på examensarbeten. Nu har dock nya regler för examensarbetet kommit så vi får se om det blir lika högt i framtiden.

http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/bilagor/Betygsstatistik_2010.pdf

Nya regler:

"Tidigare har de allra flesta studenter fått betyget AB på sitt arbete. Det sistnämnda har lett till att betyget förlorat mycket av sitt värde jämfört med betygen på övriga kurser. Betyget BA har bland studenterna närmast kommit att uppfattas som ett "misslyckande" medan de studenter som skrivit riktigt bra uppsatser känner att de inte blivit riktigt premierade för detta. I och med reformen kommer det att ske en tydligare differentiering av betygssättningen."

http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/visa.asp?newsid=1049&lang=swe
Senast redigerad av grizzel 2012-03-23 kl. 16:05.
Citera
2012-03-23, 17:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ovanstående säger mer om dig själv än om mig.

-Du verkar oerhört bitter över någonting vilket driver dig att upphöja dig själv "den som faktiskt läser på Juristprogrammet" över aspirerande jur.stud. Väldigt löjligt då även du har varit blivande student en gång, och många som läser tråden faller i samma kategori.

-Själv tycker jag att tråden är hjälpsam då jag vill ha hjälp med vilket lärosäte jag ska söka mig till, och det har jag fått, men är inte 100% säker, men enligt din logik borde man inte skriva i tråden om man inte har någon koll vilket man bara kan ha genom att faktiskt studera på programmet.

Mitt problem med dig är inte att du skriver i tråden i egenskap av aspirerande jur.stud som vill ha tips inför ansökan till utbildningen. Mitt problem med dig är att du skriver och uttalar dig världsvant och självsäkert om saker som du inte har den blekaste aning om. Sedan anstår det dig att snacka skit om folk här som pluggar programmet och prata om hur lätt det är att få högsta betyg. Eftersom du aldrig ö.h.t. har läst något på eftergymnasial nivå, och ännu mindre läst juristprogrammet så är det otroligt patetiskt, och jag tror att du kommer få en kalldusch och ett brutalt uppvaknande om du någonsin kommer in på programmet. Men det viktigaste för dig är trots allt att du behöver komma ner på jorden och börja lära dig vanligt folkvett och respekt om du ska komma någon vart alls. Lycka till.
Citera
2012-03-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grizzel
Stämmer rätt bra med SU:s betygsstatistik från 2010 med smärre skillnader. Ca 35 % får AB på grundkurser, ca 65 % får AB på specialkurser och ca 95 % får AB på examensarbeten. Nu har dock nya regler för examensarbetet kommit så vi får se om det blir lika högt i framtiden.

http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/bilagor/Betygsstatistik_2010.pdf

Nya regler:

"Tidigare har de allra flesta studenter fått betyget AB på sitt arbete. Det sistnämnda har lett till att betyget förlorat mycket av sitt värde jämfört med betygen på övriga kurser. Betyget BA har bland studenterna närmast kommit att uppfattas som ett "misslyckande" medan de studenter som skrivit riktigt bra uppsatser känner att de inte blivit riktigt premierade för detta. I och med reformen kommer det att ske en tydligare differentiering av betygssättningen."

http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/visa.asp?newsid=1049&lang=swe

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Mitt problem med dig är inte att du skriver i tråden i egenskap av aspirerande jur.stud som vill ha tips inför ansökan till utbildningen. Mitt problem med dig är att du skriver och uttalar dig världsvant och självsäkert om saker som du inte har den blekaste aning om. Sedan anstår det dig att snacka skit om folk här som pluggar programmet och prata om hur lätt det är att få högsta betyg. Eftersom du aldrig ö.h.t. har läst något på eftergymnasial nivå, och ännu mindre läst juristprogrammet så är det otroligt patetiskt, och jag tror att du kommer få en kalldusch och ett brutalt uppvaknande om du någonsin kommer in på programmet. Men det viktigaste för dig är trots allt att du behöver komma ner på jorden och börja lära dig vanligt folkvett och respekt om du ska komma någon vart alls. Lycka till.

-Feadog du är otroligt naiv, och väldigt löjlig.

-Allt jag säger backas upp av information vilket jag kunnat presentera själv, men innan jag ens har hunnit göra det så har andra i tråden postat ungefär exakt den betygsbild jag har pratat om.

Jag tänker inte sänka mig till din nivå som bevisligen består av: "-Fy vad du är dum som kommer och säger att 40% får AB, även fast det stämmer så tänker jag säga emot eftersom du är dum!"

Sen ditt sätt att spy ur dig massa strunt och spekulera om mig som person, vad ger det dig? Du ger även din subjektiva åsikt på hur du tycker att jag uttrycker mig, och att du ogillar det, jag är ju tydligen dum enligt dig och det gör dig väldigt arg.

-Jag anser inte att det är svårt att få AB då ungefär 40% av alla får AB på varje tenta i genomsnitt ( i detalj var det väl visst: 35% på grundkurser, 65% på specialkurser och 95% på examensarbeten.

Det betyder alltså tyvärr att om du inte har AB på grundkurserna - är 35% av alla bättre än dig, får du inte AB på specialkurserna är 65% av alla bättre än dig, får du det inte på examensarbetet tillhör du den femte sämsta percentilen. Att du skyller din ilska över den betygsbild som gäller på mig gör inte att du får bättre betyg.

-Jag föreslår att du fokuserar på att prestera bättre istället, för du borde ha förstått vid det här laget att dom som inte får AB får inget bra jobb som det är hård konkurrens på, ytterligare en punkt där jag nu har bevisat att jag har haft rätt hela tiden.
Citera
2012-03-23, 18:50
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag tänker inte sänka mig till din nivå som bevisligen består av: "-Fy vad du är dum som kommer och säger att 40% får AB, även fast det stämmer så tänker jag säga emot eftersom du är dum!"
Resultat från tentan som T2 skrev, VT '12. Jag ser inte att 40 % fick AB, men du kanske räknar på ett annat sätt?

AB 19,3 %
Ba 42,9 %
B 31,9 %
U 5,88 %
Citera
2012-03-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Resultat från tentan som T2 skrev, VT '12. Jag ser inte att 40 % fick AB, men du kanske räknar på ett annat sätt?

AB 19,3 %
Ba 42,9 %
B 31,9 %
U 5,88 %

Okej vi nöjer oss med 19,3% får AB, tycker du då att min resonemang att man inte tillhör de bra studenterna om man inte får AB är fel?

-Mig veterligen går inte 20% av studenterna vidare till byråjobb vilket är vad Feadog vill?, därför denna pajkastning med att jag är "dum" som påtalar den verkliga betygsbilden och drar denna paralell.
Citera
2012-03-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herman.Gotze
http://gymbrat.files.wordpress.com/2009/10/b0120_6cspfhandelshogskolangoteborg.jpg?w=470

Lanthandels verkar ju ungefär lika ångestframkallande som SU.

Ja verkligen, vi har en del (den nybyggda/renoverade) som ser OK ut, men inte mer.. Och den där delen är helt horribel.

Privateinterest: Med din inställning kommer du antagligen ha svårt att ens plocka ut en jur.kand.

Förövrigt måste du inse hur små marginaler som skiljer ett BA från ett AB. Nu har jag skrivit väldigt bra på alla tentor som vi har haft(2st+1 som inte är rättad ännu).

Men väldigt små misstag kan betyda skillnaden från BA och AB, i.a.f. här i Göteborg. I princip alla AB:n ligger runt gränsen för AB. Sedan finns det alltid någon som har några poäng över resten.

Och man skall komma ihåg att tentaresultatet inte jättebra speglar hur kunnig man är. Några av de i klassen som jag håller högst när det gäller att diskutera intressanta rättsproblem, frågar när jag vill ha någon obskyr hänvisning till doktrin eller som vågar ta diskussionen med föreläsaren har fått B och BA på sina första tentor. Tentamenssituationen är så unik sak i sig att det inte är alla som klarar av den.

Och om nu Faedog skulle vara bitter så är inte et så konstigt med tanke på att han verkar ha varit väldigt nära AB:n några gånger(1poäng ifrån? lustigt att du inte blivit uppjämkad). När du sen kommer och uttalar dig om hur lätt detta skulle vara.

Ja Jens Lapidus hade näst intill perfekta betyg, men sedan gick han på SU(betygsfabrik) och så vann han väl också SM i Juridik under studietiden?
Citera
2012-03-23, 23:18
Medlem
Någon åklagare (eller straffrättare) som sitter här inne på FB och härjar? Börjar närma mig slutet på utbildningen och det är dags att välja fördjupningskurser. Tycker att utbudet av straffrättskurser vid mitt universitet är relativt dåligt varför jag tacksamt mottager tips från er alla!

PM:a gärna om du sitter inne på mycket bra info.
Citera
2012-03-24, 02:21
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
text

Kan du inte förtydliga vad du menar med att 40 % får AB? Statistik går ju att tolka på så många olika sätt.
I egenskap av att ha cirka 97 % AB efter mer än tre års studier och senast i eftermiddag, tillsammans med övriga tentander, ha blivit bitchslappad tillbaka till stenåldern av en tenta känner jag att jag kan uttala mig om saken; AB är inte så jävla lätt att upprätthålla.

Citat:
Ursprungligen postat av Erkh
...men sedan gick han på SU(betygsfabrik)...

När blev SU en betygsfabrik? Jag vill minnas att jag länkat en undersökning i tråden som pekade på att Örebro tätt följt av SU var snålast med AB:n. SU är visserligen en juristfabrik, men det är en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
Finns det något värre än promenaden från T-banan mot Södra huset? Den gör mig lika deprimerad varje gång.

Det värsta är ljudet av E18 (?) i bakgrunden!

Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
Vi bor dock i Stockholm. Det räcker så.

Sant, men vette fan om jag räknas som äkta nollåtta när allt kommer omkring.
Senast redigerad av namgreb 2012-03-24 kl. 02:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in