2009-05-12, 22:54
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Flipster, har sett att du läser på SU. Har några frågor Är det mycket obligatoriska föreläsningar, seminarium mm? ?
Nej, det tycker jag inte att det är. Jag tycker det är förvånansvärt lite som är obligatoriskt vad gäller föreläsningar och seminarier. Det går att hålla sig hemma (och läsa själv) rätt mycket. Dock anser jag att man tjänar att gå på gruppundervisningarna och seminarieövningarna då man lär sig mycket genom att diskutera och resonera med andra.

Citat:
Hur är livet "utanför"? alltså studentliv och sånt man förknippar med att läsa på universitet osv. ?
Nu är jag lite äldre än genomsnittet och har familj så jag har inte varit på så mycket studentgrejer, men visst ordnas det tillställningar. Det är fester och sittningar på Juristernas hus samt baler. Men jag tror det är bättre studentliv i Uppsala (och Lund), det är vad jag hör i alla fall. Många av mina kursare drog till Uppsala över Valborg - i Stlm hände det inte mycket då.

Citat:
Finns det många elitistiska djursholmskillar med backslick eller finns det många bonnläppar som jag? ?

De flesta är vanliga ungdomar utan fina efternamn. Bratsungar finns det men de är inte många - jag blev faktiskt lite förvånad över det då jag trodde de skulle vara betydligt fler.

Citat:
Har sökt uppsala i första hand och SU i andra hand nämligen...Därför är jag lite nyfiken?
Är det studentliv (och juridikstudier) du är ute efter så välj Uppsala!

Lycka till med studierna!
Citera
2009-05-12, 22:57
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
I och för sig kan man få i uppdrag att utreda påföljdspraxis avseende något brott etc. Utredningen innehåller ju då oftast några rättsfallskoncentrat. Väldigt koncentrerade sådana. Sen varierar det ju från domare till domare och domstol till domstol också.
Okej! Men skulle jag hamna hos en lat domare håller jag inne med mina skrivkunskaper
Citera
2009-05-12, 23:20
Medlem
Tack för svaren! Får se vart (om?) jag blir antagen någonstans...Känner mig inte överdivet sugen på att springa runt på nationer på kvällarna, är mer den lugna typen. Är 24 år gammal dessutom, nu vet jag ju inte hur snittåldern är på studenterna i uppsala respektive sthlm, men antar att den är lite lägre. Hur som helst, tack återigen för din hjälp, känns som att jag kommer kunna trivas både i sthlm och uppsala.
Citera
2009-05-12, 23:26
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Tack för svaren! Får se vart (om?) jag blir antagen någonstans...Känner mig inte överdivet sugen på att springa runt på nationer på kvällarna, är mer den lugna typen. Är 24 år gammal dessutom, nu vet jag ju inte hur snittåldern är på studenterna i uppsala respektive sthlm, men antar att den är lite lägre. Hur som helst, tack återigen för din hjälp, känns som att jag kommer kunna trivas både i sthlm och uppsala.

För mig som är 30+ känns snittåldern låg i Sthlm, tippar på runt 20. Det finns många som kommer direkt från gymnasiet dock och det märks. De har gått sam-juridik (eller vad det nu heter?!) på gymnasiet och tror de kan allt
Citera
2009-05-13, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
För mig som är 30+ känns snittåldern låg i Sthlm, tippar på runt 20. Det finns många som kommer direkt från gymnasiet dock och det märks. De har gått sam-juridik (eller vad det nu heter?!) på gymnasiet och tror de kan allt

Aha okej, jag förstår. Jag själv har jobbat sedan jag tog studenten 2004, blandat med ett par strökurser på den lokala högskolan. Känner dock att jag inte vill fortsätta med mitt nuvarande jobb resten av livet... Behöver ju inte vara någon nackdel att man är lite äldre än majoriteten av studenterna heller. Kan tänka mig att situationen är ungefär likadan i uppsala.
Citera
2009-05-13, 08:38
Medlem
Sussilullss avatar
Oroa dig inte, du kommer nog hitta dina likar någonstans på linjen Har kompisar som varit både 26 och 30 år gamla när dom först började plugga juridik. Kör såre ryker!!!

Snerkes nation i uppsala är förövrigt the place to be på somrarna när det förvandlas till Bryggan. Där är det alla åldrar och faktiskt inte så mkt småfolk

Citat:
Citera
2009-05-13, 08:41
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Minns att min lärare på jiken sade att de som är duktiga på att skriva får skriva rättsfallskoncentrat åt lata domare som inte orkar läsa hela rättsakter. Men förhoppningsvis skojade han!

Du kan få skriva precis hur mycket du vill, problemet är att man allt som oftast inte hinner med det eftersom man har så mycket annat att göra när man sitter ting.
Citera
2009-05-13, 09:55
Medlem
r0g3rs avatar
Jag tog studenten förra året och känner mig redan gammal! vill börja så fort som möjligt! då är man ju typ 24-25 år när man är klar
Citera
2009-05-13, 10:03
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Aha okej, jag förstår. Jag själv har jobbat sedan jag tog studenten 2004, blandat med ett par strökurser på den lokala högskolan. Känner dock att jag inte vill fortsätta med mitt nuvarande jobb resten av livet... Behöver ju inte vara någon nackdel att man är lite äldre än majoriteten av studenterna heller. Kan tänka mig att situationen är ungefär likadan i uppsala.

Personligen tror jag det är en fördel om man har arbetat i några år och har lite erfarenhet. De som kommer direkt från gymnasiet känns väldigt gröna i skallen, de har inte så mycket att komma med än det de läst sig till.
Citera
2009-05-13, 10:07
Medlem
Citat:
Personligen tror jag det är en fördel om man har arbetat i några år och har lite erfarenhet. De som kommer direkt från gymnasiet känns väldigt gröna i skallen, de har inte så mycket att komma med än det de läst sig till.

Den risken är överhängande faktist, så ett tips är ifall man nu börjar studera direkt är att arbeta/praktisera vid sidan av alternativt så mycket som är möjligt på lov m.m.
Citera
2009-05-13, 10:10
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Den risken är överhängande faktist, så ett tips är ifall man nu börjar studera direkt är att arbeta/praktisera vid sidan av alternativt så mycket som är möjligt på lov m.m.

Instämmer med ovanstående och Flipster. Finns ingen som helst anledning att jäkta och hoppa på en sådan krävande utbildning direkt efter gymnasiet. Arbetsgivaren ser gärna att man gjort något annat både före och under studietiden.
Citera
2009-05-13, 10:38
Medlem
Sussilullss avatar
Yes eller gör som jag. Jag tuggade på där några terminer på juristutbildningen och sen tog jag studieuppehåll och jobbade o skaffade mig arbetslivserfarenhet och livserfarenhet i största allmänhet .

Det bästa var att man hade liksom fått in en fot redan på utbildningen och sen när man tröttnat på att jobba var det bara o sätta igång igen med plugget. Och efter att man jobbat så kan jag garantera att man faktiskt längtar tillbaka till plugget.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Instämmer med ovanstående och Flipster. Finns ingen som helst anledning att jäkta och hoppa på en sådan krävande utbildning direkt efter gymnasiet. Arbetsgivaren ser gärna att man gjort något annat både före och under studietiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in