2011-10-20, 14:47
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Första terminen hade alla med sig lagboken hela tiden. Sedan slutade de flesta med det pga. uppenbara anledningar.
Kan visserligen vara ganska skönt att ha lagtexten tillgänglig under föreläsningar, för att kunna göra anteckningar direkt i lagboken (eller vilket format man nu har valt). Åtminstone jag har i princip alltid lagtexten med mig både när jag läser och när jag lyssnar, just för att kunna hänga med på exakt vad författaren eller föreläsaren talar om.
Citera
2011-10-20, 18:14
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengt
Apropå lagbok. Brukar man behöva ha med sig den till föreläsningar och seminarium? Känns lite drygt att kånka med sig en skyrmmande 1.5Kgs bok var dag om man pendlar.
Bara kuriosa men jag tror faktiskt den väger det dubbla.

"Behöva" och "behöva". Jag tror att du gör dig själv en björntjänst genom att inte ha med den. Alltid bra att kunna sätta en prick t.ex. bredvid en paragraf föreläsaren nämner. Kan även vara bra att skriva något där utrymme ges.
Citera
2011-10-20, 20:57
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Kan visserligen vara ganska skönt att ha lagtexten tillgänglig under föreläsningar, för att kunna göra anteckningar direkt i lagboken (eller vilket format man nu har valt). Åtminstone jag har i princip alltid lagtexten med mig både när jag läser och när jag lyssnar, just för att kunna hänga med på exakt vad författaren eller föreläsaren talar om.
Problemet som jag ser det är att dator + lagbok = cirka 6 kg och mycket plats i väskan. Sedan ska eventuell kurslitteratur, anteckningsblock samt eventuell matlåda etc etc med också. Själv brukar jag tvingas välja mellan dator och lagboken, datorn har dock Karnov och därför tenderar den att vinna
Citera
2011-10-21, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag kan tycka att jag bör ge det hela en mer seriös chans, en halv termin är trots allt inte särskilt mycket. Sätter man första tentan tror jag det lätt kan bli så att man känner sig lite nöjd och mer trygg och kanske därmed bekväm med ämnet? För inte är man tvingad till att traggla lagparagrafer resten av livet, väl?

Värt att inflika är att jag knappt känner en enda person i min kull. Känner mig alienerad i största allmänhet.

Stämmer in i det mesta jag sett att du skrivit här i tråden. Har också tenta imorgon (antar att vi läser på samma universitet) och känner mig relativt kluven till huruvida detta verkligen är någonting för mig. Har pluggat som en idiot senaste dagarna, och nu känner jag mig mest tom i huvudet. Har i princip ägnat hela dagarna åt att sitta helt isolerad i min lilla jävla lägenhet och matat mig full med fullmaktsparagrafer (och Billys Pan Pizza) varvat med att söka upp guldodds på Bet365.

Drömde till och med att jag la ner juristkarriären för att jag kunde livnära mig på att se fotbollsresultat före matcherna hade spelats via nån obskyr hemsida som bara jag kände till.

Antar att lite saker har fastnat här och där - vissa saker känner jag mig till och med rätt säker på - men den där eviga frågan "är detta för mig?" gnager hela tiden. Antar att det till viss del beror på den där alienations-känslan du beskrev som stämmer in på mig likväl, har inte riktigt skaffat mig någon umgängeskrets utanför mitt vanliga sällskap som jag hade innan studierna, men tror också att en del prestationsångest är inblandat.

Hur som helst, lycka till på tentan imorgon!
Citera
2011-10-21, 18:10
Medlem
KurKs avatar
Går första terminen i Uppsala, tycker tempot är hyffsat tufft. Någon som vet om det är "enklare" i Stockholm?
Citera
2011-10-21, 18:24
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurK
Går första terminen i Uppsala, tycker tempot är hyffsat tufft. Någon som vet om det är "enklare" i Stockholm?

Tittar du bakåt i tråden lite ser du att Stockholm har lägst genomströmning av alla juristprogram i Sverige, 35 % någonting jämfört med det generella på 50-55 % (och udda Umeå på 65 %!). Sen har det förmodligen knappast att göra med att juristprogrammet här skulle vara svårare men det ger dig iaf en liten statistisk hint om hur mycket "enklare" det blir (eller mer korrekt, inte lär bli).

Jag tror inte att något juristprogram är enklare än något annat rent materiellt så håll dig till Uppsala.
Citera
2011-10-21, 19:13
Medlem
Liquidators avatar
Citat:

Inte för att skrämma dig på något sätt, men T1 i Uppsala ÄR en mjukstart i jämförelse med framtida terminer. Att man kan uppleva T1 som stressigt är nog inte ovanligt, men efterhand som man förbättrar sin studieteknik och får större insikt i den juridiska metoden så ökar ens kapacitet. Det är bara att kämpa på!
Citera
2011-10-21, 19:15
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liquidator
Inte för att skrämma dig på något sätt, men T1 i Uppsala ÄR en mjukstart i jämförelse med framtida terminer. Att man kan uppleva T1 som stressigt är nog inte ovanligt, men efterhand som man förbättrar sin studieteknik och får större insikt i den juridiska metoden så ökar ens kapacitet. Det är bara att kämpa på!
Speciellt om du inte studerat på högskola/universitet tidigare så lär T1 kunna kännas väldigt mycket och jobbigt även om man antagligen precis som du säger kommer se tillbaka på terminen som enkel senare i studierna.
Citera
2011-10-21, 19:21
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Oj. Inte för att jag vill trycka ner dig, men som jag och de flesta av mina studiekamrater upplevde så är T2 ungefär dubbelt så tufft som T1. T3 därefter är ungefär dubbelt så tufft som T2. Så tyvärr måste jag säga att du nu bara har fått en försmak. Men jag hoppas att du hänger i och inte ger upp för det är absolut inte omöjligt för någon (om man nu inte är efterbliven, IQ under 75, men då tar man sig nog inte in på programmet till att börja med).

Jag tror inte det är så mycket lättare någon annan stans. Upplägget är däremot annorlunda. Uppsala har överlägset mest obligatoriska moment så om det är mycket sådant du stressar upp dig över och tycker det skulle vara skönare att kunna ta det lite mer i din egen takt så kanske du skulle ha nytta av att byta.

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Tittar du bakåt i tråden lite ser du att Stockholm har lägst genomströmning av alla juristprogram i Sverige, 35 % någonting jämfört med det generella på 50-55 % (och udda Umeå på 65 %!). Sen har det förmodligen knappast att göra med att juristprogrammet här skulle vara svårare men det ger dig iaf en liten statistisk hint om hur mycket "enklare" det blir (eller mer korrekt, inte lär bli).

Jag tror inte att något juristprogram är enklare än något annat rent materiellt så håll dig till Uppsala.

SU:s låga genomströmning har nog mest att göra med att folk som söker in till SU i högre utsträckning är sådana som är bofasta i Stockholm och som inte har ägnat någon vidare eftertanke åt vad de vill plugga egentligen utan bara vill plugga nått flashigt. De flesta som läser juristprogrammet på UU är folk som kommer från hela landet och har planerat länge och drömt om att bli jurister eftersom att 95% av de som pluggar har flyttat till Uppsala bara för studierna. Det är nog alltså lättare för den genomsnittlige stockholmseleven att hoppa av och plugga nått annat istället än för den genomsnittlige uppsalaeleven. Motivationen att faktiskt ta examen borde vara lägre på SU.

Med det inte sagt att jag tror att juristprogrammet på SU skulle vara märkbart lättare än det på UU.
Citera
2011-10-21, 20:09
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
SU:s låga genomströmning har nog mest att göra med att folk som söker in till SU i högre utsträckning är sådana som är bofasta i Stockholm och som inte har ägnat någon vidare eftertanke åt vad de vill plugga egentligen utan bara vill plugga nått flashigt. De flesta som läser juristprogrammet på UU är folk som kommer från hela landet och har planerat länge och drömt om att bli jurister eftersom att 95% av de som pluggar har flyttat till Uppsala bara för studierna. Det är nog alltså lättare för den genomsnittlige stockholmseleven att hoppa av och plugga nått annat istället än för den genomsnittlige uppsalaeleven. Motivationen att faktiskt ta examen borde vara lägre på SU.

Med det inte sagt att jag tror att juristprogrammet på SU skulle vara märkbart lättare än det på UU.

Japp, när frågan avhandlades längre bak i tråden var det i princip det där diskussionen landade i. Juristprogrammet på SU har ett högt söktryck men många söker "bara för att" och har inte den ursprungliga övertygelsen att faktiskt bli jurister (jag var t.ex. en av dessa). Att söka på "impuls" som du är inne på blir ju absolut lättare om man ska plugga i Stockholm och är stockholmare och på samma sätt är det möjligen lättare att också återgå till normala rutiner om man ändrar uppfattning om sitt utbildningsval.
Citera
2011-10-21, 20:32
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb

Jag har ingen statistík eller liknande att backa upp det här med, men jag är övertygad om att Lund kräver minst av dig.

När man pratar med studenter från andra lärosäten, och främst Uppsala, så verkar de ju inte göra annat än att plugga, i Lund är alla bara fulla hela tiden men har ändå bra betyg.
Citera
2011-10-21, 21:08
Medlem
Hur överlevde göteborgarna första tentan på T1 nu då? För min del gick en av frågorna käpprätt åt skogen, var så jäkla stressad och fick tunnelseende vilket medförde att jag missade den centrala jävla lagen i hela frågan och garanterat får noll poäng. Känns muntert att 25% ryker bara pga det. Så här i efterhand var det fanken den lättaste av alla. Mögel!

Nu är jag arg att jag lyckades bra med de andra, för annars hade jag kanske kunnat få underkänt och fått göra om. Nu får jag väl ett värdelöst B istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in