Citat:
Ursprungligen postat av KurK
Går första terminen i Uppsala, tycker tempot är hyffsat tufft. Någon som vet om det är "enklare" i Stockholm?
Oj. Inte för att jag vill trycka ner dig, men som jag och de flesta av mina studiekamrater upplevde så är T2 ungefär dubbelt så tufft som T1. T3 därefter är ungefär dubbelt så tufft som T2. Så tyvärr måste jag säga att du nu bara har fått en försmak. Men jag hoppas att du hänger i och inte ger upp för det är absolut inte omöjligt för någon (om man nu inte är efterbliven, IQ under 75, men då tar man sig nog inte in på programmet till att börja med).
Jag tror inte det är så mycket lättare någon annan stans. Upplägget är däremot annorlunda. Uppsala har överlägset mest obligatoriska moment så om det är mycket sådant du stressar upp dig över och tycker det skulle vara skönare att kunna ta det lite mer i din egen takt så kanske du skulle ha nytta av att byta.
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Tittar du bakåt i tråden lite ser du att Stockholm har lägst genomströmning av alla juristprogram i Sverige, 35 % någonting jämfört med det generella på 50-55 % (och udda Umeå på 65 %!). Sen har det förmodligen knappast att göra med att juristprogrammet här skulle vara svårare men det ger dig iaf en liten statistisk hint om hur mycket "enklare" det blir (eller mer korrekt, inte lär bli).
Jag tror inte att något juristprogram är enklare än något annat rent materiellt så håll dig till Uppsala.
SU:s låga genomströmning har nog mest att göra med att folk som söker in till SU i högre utsträckning är sådana som är bofasta i Stockholm och som inte har ägnat någon vidare eftertanke åt vad de vill plugga egentligen utan bara vill plugga nått flashigt. De flesta som läser juristprogrammet på UU är folk som kommer från hela landet och har planerat länge och drömt om att bli jurister eftersom att 95% av de som pluggar har flyttat till Uppsala bara för studierna. Det är nog alltså lättare för den genomsnittlige stockholmseleven att hoppa av och plugga nått annat istället än för den genomsnittlige uppsalaeleven. Motivationen att faktiskt ta examen borde vara lägre på SU.
Med det inte sagt att jag tror att juristprogrammet på SU skulle vara märkbart lättare än det på UU.