2011-07-24, 12:32
Medlem
Legal-Eagles avatar
Jag tror inte att ts hade för avsikt att vi inom ramen för den här tråden skulle diskutera studieorters rolighet i största allmänhet. Det finns nog andra och bättre trådar för det.
Citera
2011-07-24, 13:43
Medlem
Zingans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PabloDiablo
Tackar för svaren. Vilken studieort tror ni är roligast? Örebro känns som en riktig pissstad, men från umeå är det väl säkert 100mil till sthlm(har ingen aning). Däremot känns det som damerna i umeå håller ganska mycket högre klass.
Hur ser möjligheterna ut att byta lärosäte till uppsala? Går det efter t1,t2? I såna fall skulle jag ju kunna behålla mitt nuvarande studentrum och slippa krångla med det en gång till.
Mycket frågor, kan bara inte bestämma mig för hur jag ska göra, jag trivs ju så bra i uppsala, men en karriär är väl viktigare än vänner och nationer, antar jag.

Angående att byta till Uppsala så skall det nog gå. Jag har nyss gjort klart t2 och inför t2 var det en från Umeå som bytte till Uppsala, dock vet jag inte hur den personens betyg från Umeå konverterades.
Citera
2011-07-24, 19:44
Medlem
Citat:
Tackar för svaren. Vilken studieort tror ni är roligast? Örebro känns som en riktig pissstad, men från umeå är det väl säkert 100mil till sthlm(har ingen aning). Däremot känns det som damerna i umeå håller ganska mycket högre klass.
Hur ser möjligheterna ut att byta lärosäte till uppsala? Går det efter t1,t2? I såna fall skulle jag ju kunna behålla mitt nuvarande studentrum och slippa krångla med det en gång till.
Mycket frågor, kan bara inte bestämma mig för hur jag ska göra, jag trivs ju så bra i uppsala, men en karriär är väl viktigare än vänner och nationer, antar jag.
Uppsala och Umeå har nästan exakt samma upplägg och det går att byta mellan lärosätena och få allt tillgodoräknat. Jag gjorde så själv och vet flera andra som har gjort likadant på olika terminer, men har aldrig hört om någon som blivit nekad. Har du inget emot att flytta så är det ett bra alternativ. Studentrummen på Ålidhem är för övrigt möblerade med sunkmöbler så vill du vara riktigt smidig och inte är rädd för 90-sängar kan du flyga upp, köra en termin och flyga tillbaka.

Damerna håller rätt bra klass - fast det beror kanske på att jag har en grej för tjejer med norrländsk dialekt (seriöst alltså).
Senast redigerad av revamp 2011-07-24 kl. 19:52. Anledning: Citat
Citera
2011-07-26, 22:32
Medlem
Tackar för svaren. Örebro är med andra ord svårare att byta från då de ej har samma upplägg?
Citera
2011-07-27, 18:20
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Tackar för svaren. Örebro är med andra ord svårare att byta från då de ej har samma upplägg?

Äh. Nu vet jag inte hur det är mellan ÖU och UmU men det var iaf fullt möjligt att byta mellan UmU och Lund för en av mina vänner, även om vissa kompletteringar var nödvändiga.

Var man pluggar är en skitdiskussion för folk som fortfarande är studenter, som så många andra tidigare påpekat är en bra jurist en bra jurist och en kass dito är ffa dito.
Citera
2011-07-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Äh. Nu vet jag inte hur det är mellan ÖU och UmU men det var iaf fullt möjligt att byta mellan UmU och Lund för en av mina vänner, även om vissa kompletteringar var nödvändiga.

Var man pluggar är en skitdiskussion för folk som fortfarande är studenter, som så många andra tidigare påpekat är en bra jurist en bra jurist och en kass dito är ffa dito.

NOOT!

@Mannheimer Swartling

Jurist ÖrebroU---> papperskorgen

Jurist SU ---> "hmm, intressant"
Citera
2011-07-27, 20:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christroy
NOOT!

@Mannheimer Swartling

Jurist ÖrebroU---> papperskorgen

Jurist SU ---> "hmm, intressant"
Har du källa på det där och inte bara någonting du säger för att höja dig själv över massorna (jag antar att du pluggar vid SU)?

Jag orkar inte leta fram inlägget, men en tidigare skribent skrev att h*n var med på en mingelkväll med en byrå där en delägare uttryckte att man inte tar hänsyn till vilket lärosäte personen kommer ifrån, utan att betygen sattes främst. Förfäran över det affärsjuridiskaprogrammet trycktes emellertid.
Citera
2011-07-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Har du källa på det där och inte bara någonting du säger för att höja dig själv över massorna (jag antar att du pluggar vid SU)?

Jag orkar inte leta fram inlägget, men en tidigare skribent skrev att h*n var med på en mingelkväll med en byrå där en delägare uttryckte att man inte tar hänsyn till vilket lärosäte personen kommer ifrån, utan att betygen sattes främst. Förfäran över det affärsjuridiskaprogrammet trycktes emellertid.

Det är väl tämligen självklart att någon representant från en firma inte säger att han väljer bort personer pga vilken skola man gått på! Det är ju diskriminering och absolut inget man går ut med på en mingelkväll! Men det är den bittra sanningen! Min pappa anställer inom ett stort bolag inom teknik och säger samma sak, Allt utom top 6 skolor kollar han inte ens igenom. Inget han är stolt över men han säger att det bara blir så, sånt är inte intressant när man har så många ansökningar!

Ta en titt på Mannheimer Swartlings hemsida så får ni se, dom har nämligen profiler på alla anställda där man kan se vart dom pluggat osv. Ring mig när ni ser någon från Örebro Universitet! I princip uteslutande från SU och UU!
Citera
2011-07-27, 21:30
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Det är väl tämligen självklart att någon representant från en firma inte säger att han väljer bort personer pga vilken skola man gått på! Det är ju diskriminering och absolut inget man går ut med på en mingelkväll! Men det är den bittra sanningen! Min pappa anställer inom ett stort bolag inom teknik och säger samma sak, Allt utom top 6 skolor kollar han inte ens igenom. Inget han är stolt över men han säger att det bara blir så, sånt är inte intressant när man har så många ansökningar!

Ta en titt på Mannheimer Swartlings hemsida så får ni se, dom har nämligen profiler på alla anställda där man kan se vart dom pluggat osv. Ring mig när ni ser någon från Örebro Universitet! I princip uteslutande från SU och UU!
Örebro har utexaminerat 200 studenter eller något liknande? (vild chansning men borde vara något där omkring). Det är ju därför inte särskilt konstigt om dessa inte finns i stora mängder överallt. Sedan finns det ju bara 6 universitet som har juristprogram. Det går inte att jämföra med t.ex. en ekonomiutbildning som finns på i princip varje skola i hela Sverige. Det är självklart en stor skillnad på att ha en ekonomiutbildning från Mälardalens högskola och handelshögskolan. Det är självklart också skillnad mellan de olika juristprogrammen. Skillnaden är dock betydligt mindre
Citera
2011-07-27, 21:34
Medlem
Citat:

Det är helt irrelevant var man pluggat. Har man bra betyg och inte skriver ett korkat brev kan man bli kallad till intervju. Är du en bra person som ger ett schysst intryck får du jobb. Ingen på någon byrå bryr sig. Och om någon ändå gör det skulle jag definitivt inte räkna mannheimer till dem... Skulle isf vara någon socialt handikappad advokat med mindervärdeskomplex, som sitter fast i en mindre byrå.
Citera
2011-07-27, 21:50
Medlem
På samma sätt som Baker&Mckenzie och andra jättefirmor på Manhattan bara anställer toppstudenter från Yale och Harvard anställer Mannheimer Swartling bara toppstudenter från SU och UU!

Lite så är det. Oavsätt om ni gillar det eller inte...
Citera
2011-07-27, 22:06
Medlem
Citat:
På samma sätt som Baker&Mckenzie och andra jättefirmor på Manhattan bara anställer toppstudenter från Yale och Harvard anställer Mannheimer Swartling bara toppstudenter från SU och UU!

Lite så är det. Oavsätt om ni gillar det eller inte...

Du är så dåligt insatt så det bara blir pinsamt. Om det är det du vill tro så kör hårt, men du verkar leva i en annan värld än jag gör.

Byråers intresse är att tjäna pengar. Det gör man genom att man anställer vettigt och trevligt folk som klarar av att jobba hårt. Om personen pluggat i Örebro, Stockholm eller Umeå spelar ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in