2011-10-17, 11:42
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Någon som har lästips för den som vill bli bra på juridik rent generellt? Tänker mig allt mellan himmel och jord som inte är specifikt inriktat på ett viss rättsområde utan mer i linje med sånt som kan tillämpas inom allt. Studiemetoder. Skrivsätt. Retorik. O.s.v o.s.v.

För retorik, skrivteknik o.dyl. finns speciella böcker. Retorik och juridik samt Skriva juridik är bra. Juridisk metod, studiemetoder, osv. finns i Tolkning och tillämpning.

När det gäller den materiella rätten lär ju Agell & Malmströms Civilrätt vara svårslagen. Den täcker i stort sätt all civilrätt översiktligt (avtalsrätt, köprätt, konsumentköprätt, fordringsrätt, fastighetsrätt, arbetsrätt, associationsrätt, immaterialrätt, marknadsrätt, familjerätt, successionsrätt, etc.). För straffrätt så finns det nog någon introduktionsbok också. Likaså processrätt, statsrätt+EU-rätt samt förvaltningsrätt.

Mig veterligen finns det ingen bok som täcker alla de områdena på ett bra sätt. Genom att läsa de förstnämnda tre böckerna lär man sig ju inget om den materiella rättens innehåll, så man lär sig ingen juridik man kan tillämpa i privatlivet om det nu var det du var ute efter.
Citera
2011-10-17, 17:37
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Tolkning och tillämpning av Melander (?) och Samuelsson är väl bra på det sättet.

Tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Att skriva juridik tar upp hur man skriver, sedan tror jag att en bok kallad "Retorik för jurister" fanns med på valfri litteratur, kolla upp den!

Redan läst båda. Tack ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
För retorik, skrivteknik o.dyl. finns speciella böcker. Retorik och juridik samt Skriva juridik är bra. Juridisk metod, studiemetoder, osv. finns i Tolkning och tillämpning.

När det gäller den materiella rätten lär ju Agell & Malmströms Civilrätt vara svårslagen. Den täcker i stort sätt all civilrätt översiktligt (avtalsrätt, köprätt, konsumentköprätt, fordringsrätt, fastighetsrätt, arbetsrätt, associationsrätt, immaterialrätt, marknadsrätt, familjerätt, successionsrätt, etc.). För straffrätt så finns det nog någon introduktionsbok också. Likaså processrätt, statsrätt+EU-rätt samt förvaltningsrätt.

Mig veterligen finns det ingen bok som täcker alla de områdena på ett bra sätt. Genom att läsa de förstnämnda tre böckerna lär man sig ju inget om den materiella rättens innehåll, så man lär sig ingen juridik man kan tillämpa i privatlivet om det nu var det du var ute efter.

Har läst samtliga förutom Tolkning och tillämpning. Skaffar nog den. Tack även till dig för tipset.
Citera
2011-10-18, 15:31
Medlem
Hagelskottsfråga till er alla erfarna som studerar vid olika lärosäten: I hur många terminer har ni kunnat använda er av en lagbok ni köpt för studierna?
Jag vet att frågan är alldedes för generell att svara på egentligen, och att det behövs vägas in flera omständigheter.

Men ungefär hur länge har ni kunnat använda en lagbok? Frågan är riktad åt dem som läst ett par år, och inte till gröngölingar.
Citera
2011-10-18, 15:43
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .VENDETTA
Hagelskottsfråga till er alla erfarna som studerar vid olika lärosäten: I hur många terminer har ni kunnat använda er av en lagbok ni köpt för studierna?
Jag vet att frågan är alldedes för generell att svara på egentligen, och att det behövs vägas in flera omständigheter.

Men ungefär hur länge har ni kunnat använda en lagbok? Frågan är riktad åt dem som läst ett par år, och inte till gröngölingar.

Jag brukar byta lagbok vartannat år ungefär. Köper då ny på hösten eftersom de prissänks då.
Citera
2011-10-18, 15:46
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:

Jag har en lagbok från 2009 som jag inte använder längre. Det beror givetvis på vilka rättsområden man ska studera, men så som min studieordning ser ut så höll lagboken i princip 2010 ut (med något undantag). Jag vet inte när jag köper lagbok nästa gång, men just nu tror jag att det dröjer minst ett år eftersom både den här terminen och nästa termin präglas av skatte- och straffrätt. I båda fallen finns det särskilda böcker som sammanställt relevant lagtext som jag hellre köper. Resterande lagtext skriver jag ut och sparar in både pengar och ryggslitage.
Citera
2011-10-18, 16:24
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

När jag började köpte jag en sprillans ny och den funkade i två år utan problem, sen köpte jag återigen en ny och jag räknar med att den kommer att hålla utbildningen ut, för tillfället ligger den dock mest och samlar damm pga. lagtextsamlingar och frågan är om övht jag kommer att behöva den igen, inom ramen för utbildningen dvs. privat slår man ju i den hela tiden.
Citera
2011-10-18, 17:14
Medlem
Orzions avatar
Angående lagboken beror det ju lite på hur mycket du vågar "chansa". Själv köper jag ny varje år på hösten då den inte är allt för dyr eller hart gjort det än så länge åtminstone. Det är mest för att de är jobbigt att slå i alla de där utskrivna lagarna som jag annars måste ha med mig. Skulle jag nöjt mig med en äldre lagbok hade jag lika bra kunnat köpa karnov och ta med, den är billigare men sliter nog i och för sig mer på ryggen Sedan lär du ju oftast inte behöva använda de egna utskrivna lagarna, själv har jag nog på två tentor haft med mig kanske 400-500 sidor utskriven lagtext men jag har aldrig använt en enda paragraf i den. Det vore ju dock extremt jobbigt att svara fel på tentan pga av att du har en gammal lagtext. I slutändan beror det som sagt på hur mycket du vill chansa
Citera
2011-10-19, 19:42
Medlem
Feadogs avatar
En fråga till studenter på högre terminer på UU alternativt färska alumner: Hur är T5 i arbetsbörda jämfört med T4? Funderar på att plugga FEK A i vår parallellt. Om T5 är någorlunda likt T4 blir det nog inga problem, men om det är som T3 blir det jobbigt.
Citera
2011-10-19, 20:15
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
En fråga till studenter på högre terminer på UU alternativt färska alumner: Hur är T5 i arbetsbörda jämfört med T4? Funderar på att plugga FEK A i vår parallellt. Om T5 är någorlunda likt T4 blir det nog inga problem, men om det är som T3 blir det jobbigt.
Vill inte påstå att det är någon skillnad direkt mellan T5 och T4. Det är något högre tempo och fler seminarier, men det är inte lika intensivt som T3. Jag jobbar deltid några dagar i veckan och märker inga större problem.
Citera
2011-10-20, 13:30
Medlem
Apropå lagbok. Brukar man behöva ha med sig den till föreläsningar och seminarium? Känns lite drygt att kånka med sig en skyrmmande 1.5Kgs bok var dag om man pendlar.
Citera
2011-10-20, 14:24
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengt
Apropå lagbok. Brukar man behöva ha med sig den till föreläsningar och seminarium? Känns lite drygt att kånka med sig en skyrmmande 1.5Kgs bok var dag om man pendlar.
Lagbok, lagtext eller dator med lagtext på är starkt att rekommendera speciellt till seminarium.
Citera
2011-10-20, 14:32
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengt

Första terminen hade alla med sig lagboken hela tiden. Sedan slutade de flesta med det pga. uppenbara anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in