2011-04-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Låter osannolikt att så skulle vara fallet, har inte sett någon undersökning som säger att löneskillnaderna skulle vara så stora mellan olika lärosäten.

Jag läste i Metro eller något att skillnaden när det gäller en ekonomiutbildning mellan två olika säten var enorm. Samtidigt handlar det helt enkelt att komma in på de bästa ställena. De som betalar ut högst lön i en eller annan form kommer ju inte att sänka din lön för att de ser Örebro Universitet bredvid din examen men de kanske först tar en titt på killen eller tjejen där det står någon av de top 3 som Frasse nämnde.

Vad vet jag...
Lönen är väl god nog hursomhelst och efter det första, möjligen andra insteget så handlar det ändå mest om prestation och kontaktnät.

edit: Kul att se att skillnaderna inte är lika stora när det gäller juristutbildningen. Bra
Citera
2011-04-07, 17:59
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Jag läste i Metro eller något att skillnaden när det gäller en ekonomiutbildning mellan två olika säten var enorm. Samtidigt handlar det helt enkelt att komma in på de bästa ställena. De som betalar ut högst lön i en eller annan form kommer ju inte att sänka din lön för att de ser Örebro Universitet bredvid din examen men de kanske först tar en titt på killen eller tjejen där det står någon av de top 3 som Frasse nämnde.

Vad vet jag...
Lönen är väl god nog hursomhelst och efter det första, möjligen andra insteget så handlar det ändå mest om prestation och kontaktnät.
Nej det sätts inte olika löner beroende på var du studerat kan aldrig tänka mig det åtminstone, ”ja det är sant att du jobbat här i 25 år Olle men du gick trots allt på Örebro Universitet medan Pelle gick vid Lund därför får han 10 000 kr mer i månaden än dig ha det så trevligt” låter inte särskilt sannolikt Sen kan du inte jämföra med ekonomiutbildningarna. Där har du HHS i Stockholm som är outstanding och ger möjlighet till jobb som i princip inga av de andra utbildningarna gör som t.ex. i Londons finanssektor. Sedan har du diverse universitet i jämförelse med små högskolor på landsbygden. Det är klart det är stor skillnad om du pluggat ekonomi vid Högskolan i Gävle jämfört med Handelshögskolan i Stockholm.
Senast redigerad av Orzion 2011-04-07 kl. 18:01.
Citera
2011-04-07, 23:19
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Jag kommer till hundra procent in på något av ställena.
Men om det ska skilja 5-10k sen för att man gått i Örebro eller Umeå istället för GU eller Stockholm så är det ju segt.

Jag var precis på föreläsning och mingel med representanter från Hammarskiöld & CO och hamnade där vid samma bord som en av delägarna. Givetvis kom de sedvanliga frågorna om betyg, lärosäten och arbetstider upp.
Denne hade enbart positiva saker att säga om Örebro som studieort och tyckte att de studenter som examinerats därifrån var mycket duktiga. Han poängterade att Örebro vågade tänka nytt, "till skillnad från vissa äldre institutioner..".
När vi frågade om studieort hade betydelse när han rekryterade menade han att, så länge det var en juristexamen, så var det enda av värde betygen, meriter och liknande.
Vidare kastade han en riktigt stor känga åt affärsjuristutbildningarna. Dessa dömde han ut fullständigt och sa att han aldrig någonsin skulle anställa en person som inte kan bli advokat.
Senast redigerad av The_Keeper 2011-04-07 kl. 23:22.
Citera
2011-04-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ja, vi får se hur det går med HP för det är nog där korten ligger när det gäller juristprogrammet.

Jag kommer till hundra procent in på något av ställena.
Men om det ska skilja 5-10k sen för att man gått i Örebro eller Umeå istället för GU eller Stockholm så är det ju segt.
Du ska nog i första hand tänka på att klara utbildningen öht först och inte att du kanske kommer tjäna några tusenlappar mindre i månaden om en 5 år om du har tur att få ett bra arbete på det alls...Du kommer nog klara dig bra i så fall med 25k istället för 30k också...koncentrera dig på att få vg på helst allting och du kan ju börja läsa redan nu, det är viktigare än var du läser. Men naturligtvis slår Uppsala och Lund de andra lite grand...
Citera
2011-04-07, 23:33
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Du ska ha en stor eloge för de beskrivningarna. Poängen om hur Umeåiterna långsamt inser att de är svagbegåvade är baske mig det roligaste jag läst idag.

Tack! Med tanke på Umeås genusmedvetenhet och den allmänna utvecklingen i samhället är det ju dock, som du själv säger, just dessa svagbegåvade jävlar som fan är garanterade jobb!

Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Vidare kastade han en riktigt stor känga åt affärsjuristutbildningarna. Dessa dömde han ut fullständigt och sa att han aldrig någonsin skulle anställa en person som inte kan bli advokat.

Frågan är hur många det är på affärsjuristutbildningarna som egentligen är medvetna om att de inte kan bli advokater?

Citat:
Ursprungligen postat av DOKTORBLOFELD
...koncentrera dig på att få vg på helst allting...

Betygsskalan som tillämpas är (bäst först) AB, Ba, B, U. Alt. ECT-skalan (om man begär att få betyg enligt den).
Senast redigerad av namgreb 2011-04-07 kl. 23:36.
Citera
2011-04-07, 23:36
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DOKTORBLOFELD
Du ska nog i första hand tänka på att klara utbildningen öht först och inte att du kanske kommer tjäna några tusenlappar mindre i månaden om en 5 år om du har tur att få ett bra arbete på det alls...Du kommer nog klara dig bra i så fall med 25k istället för 30k också...koncentrera dig på att få vg på helst allting och du kan ju börja läsa redan nu, det är viktigare än var du läser. Men naturligtvis slår Uppsala och Lund de andra lite grand...
Att lyckas få VG på juristprogrammet är något som inte ens Leif "Sillen" Silbersky klarade av, men att sikta på AB är beundransvärt nog!
Citera
2011-04-07, 23:39
Bannlyst
Tjena

Jag har lite frågor angående Juristprogrammet: om man inte kommer in varken via sina gymnasiebetyg eller HP-provet, finns det någon som helst chans att komma in senare på utbildningen? Kan man ta olika högskolekurser för att på så vis kunna vara behörig för att komma in på juristprogrammet? Isånnafall vilka är det man ska satsa på? Någon som kan berätta lite kort (eller långt spelar ingen roll ) vill verkligen in på juristprogrammet men tyvärr räcker varken gymnasiebetygen eller HP
Citera
2011-04-07, 23:58
Medlem
Du kan ju alltid läsa hela programmer i fristående kurser som nästan alltid har mindre krav individuellt än hela program. Men det är lite mer riskabelt då du inte vet om du kommer in nästa termin och sen nästa och sen nästa och så vidare.

Vet inte om det finns något speciaprov för någon juristutbildning som det finns för arkitektutbildningarna till exempel.

Någon mer kunnig kanske kan svara.
Citera
2011-04-08, 00:03
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guberti
Tjena

Jag har lite frågor angående Juristprogrammet: om man inte kommer in varken via sina gymnasiebetyg eller HP-provet, finns det någon som helst chans att komma in senare på utbildningen? Kan man ta olika högskolekurser för att på så vis kunna vara behörig för att komma in på juristprogrammet? Isånnafall vilka är det man ska satsa på? Någon som kan berätta lite kort (eller långt spelar ingen roll ) vill verkligen in på juristprogrammet men tyvärr räcker varken gymnasiebetygen eller HP
Ja, det går. I Lund finns två sätt. Du kan (eller kunde iaf, de kanske har tagit bort det nu) söka in till T1 som en fristående kurs. Klarar du den söker du T2 som en fristående kurs. Klarar du den kan du skicka en ansökan till fakulteten där du ber om att få börja på programmet. Det andra alternativet är UJIK:en. Googla så hittar du nog lite matnyttigt.

I Uppsala ska du kunna komma in via en kurs som heter Juridik II.
Citera
2011-04-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Att lyckas få VG på juristprogrammet är något som inte ens Leif "Sillen" Silbersky klarade av, men att sikta på AB är beundransvärt nog!
Ok då vet, jag men i övrigt förstår ni vad jag menade i alla fall
Citera
2011-04-08, 00:12
Medlem
http://www.jur.uu.se/LinkClick.aspx?fileticket=7kt5ylxwJhA%3d&tabid=133 6&language=sv-SE

Found it! Coolt

Att plugga Juridik på högskolenivå över nätet genom en facebook sida (hittar inte något annat) verkar dock inte så seriöst. OBS: Detta gäller inte ovan utan det Frasse nämnde som hette "UJIK".
Citera
2011-04-08, 00:42
Medlem
Citat:
http://www.jur.uu.se/LinkClick.aspx?fileticket=7kt5ylxwJhA%3d&tabid=133 6&language=sv-SE

Found it! Coolt

Att plugga Juridik på högskolenivå över nätet genom en facebook sida (hittar inte något annat) verkar dock inte så seriöst. OBS: Detta gäller inte ovan utan det Frasse nämnde som hette "UJIK".

Självklart ges inte kursen genom Facebook, det borde Ni förstå.

Jag vet inte hur dina betyg och HP-resultat ser ut, men fristående terminer i Lund har nästan lika höga intagningspoäng som programmet, och för att bli antagen till Juridik II i Uppsala så krävs det att Du har läst åtminstone cirka 60 högskolepoäng.

Alternativet som kvarstår är UJIK i Lund. Den kursen har platsgaranti och de 20 bästa studenterna blir erbjudna en plats på juristprogrammet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in