2013-09-21, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masaccio
Kan man hoppa in på juristprogrammet @ SU om man läser samma kurser som de som läser programmet? Många hoppar av och jag har hört en och en annan historia om några som har knipit platser när de gått på upprop trost att de inte ens är nära med deras reservplatser. Likadant gäller med att hoppa på programmet.

Kort och gott: Nej. Du kan bli antagen som reserv genom 1) reservantagning, 2) reservupprop, 3) som inkallad reserv under de första veckorna.
Citera
2013-09-21, 09:37
Medlem
"Viss arbetslöshet att vänta
Enligt Högskoleverket beräknas tillgången på examinerade jurister att öka till drygt 44.000 fram till år 2025. När det gäller tillgång och efterfrågan hänvisar Högskoleverket till Prognosinstitutet vid Statistiska centralbyrån, som spår en viss arbetslöshet då antalet nyutexaminerade jurister kommer att överstiga det beräknade rekryteringsbehovet."

http://www.familjeliv.se/Forum-26-68/m47058688.html

https://www.flashback.org/t2119297

https://www.flashback.org/t2014402

Hur många vill jobba på inkassobolag eller kronofogden med jur kand examen?

Hur många med jur kand-examen vill driva eget för skitpengar som alternativ till
icke adekvata jobb.

jur stud - gör experimentet och kolla hur många juristbyråer det finns och vilka
inkomster de har.

varför söker så jävla många juristdirektörer jobb som biträdande jurister för att
bli underhuggare.

SLUTLIGEN - varför skulle vi inte kunna ha lärlingsjobb ink internutbildning direkt
från klass 9 till domare advokater mm mm - så är det ju i andra länder.

I England o USA även om det är krav på college är det de klara vid runt 20 år.

Gymnasiet är tjyveri av inkomstår - och ingen ifrågasätter detta - vilket kanske
är svårt idag med dagens jobbbrist
Citera
2013-09-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Swedbank etc har har inte längre bankjurister - de har outsourcat dessa till franchisetagare.
så något juristjobb lär hon inte ha fått utan snarare fond- o pensionsförsäkringskrämare o
s k strukturella produkter - ett nytt fint bajsord i vår vokabulär.

http://www.juristbyran.com/Om-Juristbyran/

hon kanske skönmålar och köpte in sig här. Det kan ni andra också göra om ni vill arbeta
med juridik och har pengar att satsa - glöm inte bort att bouppteckningar som var en rätt
stor del av denna typ av verksamhet är rätt körd idag.
Att banken outsourcar juridiska tjänster för sina kunder är inget konstigt, då juristernas tjänster inte tillhör bankens kärnverksamhet.
Däremot har man anställda jurister som tar hand om bankens juridiska bitar.
Slutsats, det anställs jurister med relevanta arbetsuppgifter i banken. De kan dock inte nyttjas av bankens kunder.

Väldigt underhållande inläggshistorik på dig, lite trollvarning? Eller så har du bara vääääldigt dålig koll på verkligheten.
Citera
2013-09-21, 09:56
Medlem
Ilimor - bankerna har jurister för sina egna verksamheter.

Tja om Swedebank har detta - ja då lurar dom sina franchisetagare.

Till eXtremo vill jag ställa frågan varför du tror att de flesta som blir utexaminerade i dessa tider får jobb? Jag läste en artikel från Svenska Dagbladet från 2010, kopierar in intressant rubrik:

................

Jurist
Antalet människor med juristutbildning kommer att öka snabbare än antalet jobb. Fram till 2015 kommer överskottet av jurister att bli större och arbetsmarknaden därmed bli kärvare. Ungefär hälften av alla jurister arbetar inom yrken som inte kräver juristexamen, då konkurrerar de med ekonomer och andra samhällsvetare. KÄLLA FLASHBACKTRÅD

Här är det hälften som icke-juristjobb.

PS - de som driver juristbyråer tjänar inte alltid så dåligt per timme men de är enormt
undersysselsatta och får inte särskilt justa jobb - precis som hororna - de är tjänar också¨
bra per timme.
Citera
2013-09-21, 10:24
Medlem
Namndemannens avatar
Citat:
Ilimor - bankerna har jurister för sina egna verksamheter.

Tja om Swedebank har detta - ja då lurar dom sina franchisetagare.

Till eXtremo vill jag ställa frågan varför du tror att de flesta som blir utexaminerade i dessa tider får jobb? Jag läste en artikel från Svenska Dagbladet från 2010, kopierar in intressant rubrik:

................

Jurist
Antalet människor med juristutbildning kommer att öka snabbare än antalet jobb. Fram till 2015 kommer överskottet av jurister att bli större och arbetsmarknaden därmed bli kärvare. Ungefär hälften av alla jurister arbetar inom yrken som inte kräver juristexamen, då konkurrerar de med ekonomer och andra samhällsvetare. KÄLLA FLASHBACKTRÅD

Här är det hälften som icke-juristjobb.

PS - de som driver juristbyråer tjänar inte alltid så dåligt per timme men de är enormt
undersysselsatta och får inte särskilt justa jobb - precis som hororna - de är tjänar också¨
bra per timme.

Varför skulle banken lura de som utför tjänster åt deras kunder? Tror du att dessa jurister lever i tron om att swedbank inte har egna jurister?

Oavsett hur många trötta påhitt om busskörande jurister och oklara framtidsprognoser du framför så kvarstår faktumet att jurister tillhör arbetsmarknadens A-lag, även fast de mest attraktiva tjänsterna är svåra att få så klart! De attraktiva jobben är dock svåra att få för alla nyexaminderade akademiker.
Citera
2013-09-21, 10:30
Medlem
Nej - de attraktiva jobben är lätta att få för läkare - de är akademiker.
har varit och är även för tandläkare idag tror jag. Vet kvinnlig utländsk
tandläkare (öststatare) - ej svensk examen- som på några år kommit upp i miljoninkomster
o dito vinster.

Juristutbildningen ger jobb - endast 10-15% är arbetslösa 2 år efter examen - men den
ger inte juristjobb i önskad och förväntad utsträckning. Den tar ju också lång tid.

SWEDBANK's CONCEPT för Swedbanks Juristbyrå har varit att de som är franchisetagare
skall få jobb genom bankkontoren och de har sparkat sina jurister. då är det lurendrej
om de anställer jurister som stjäl jobb för deras egna franchisetagare - comprendre
Citera
2013-09-21, 16:15
Medlem
Citat:
SWEDBANK's CONCEPT för Swedbanks Juristbyrå har varit att de som är franchisetagare
skall få jobb genom bankkontoren och de har sparkat sina jurister. då är det lurendrej
om de anställer jurister som stjäl jobb för deras egna franchisetagare - comprendre

Franchisetagarna har fått i uppgift att hantera juridiska ärenden åt bankens kunder. Inte bankens egna juridiska ärenden. Vad är det som är så svårt att förstå?
Det är inte att ljuga för sina kunder.

Jag tror fortfarande du trollar. Ditt skriftspråk tillsammans med påståenden om att du är högutbildad och de inlägg du postar går inte ihop.
Citera
2013-09-21, 17:18
Medlem
varför skall Swedbank ha egna jurister när dom har sålt ut juristköret till
franchisetagarna - och får provis på allt dom gör

Är rätt säker på att hon fått ett bank/pensionsrådgivarjobb - det är så
bankkrämarna kallar sina säljare - de är inga banker längre - inga kontanter
inga valutaväxlingar - då är man ingen bank!!
Citera
2013-09-21, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Mig veterligen kan man inte läsa grundkurserna i fråga annat än inom ramen för juristprogrammet.

Kollar man på juristprogrammet så läser man bl.a juridisk introduktionskurs första terminen. Kan man inte läsa samma kurs och sedan hoppa in i juristprogrammet om det finns platser kvar? Så är det i Uppsala när man läser juridik I och Juridik II har jag för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Kort och gott: Nej. Du kan bli antagen som reserv genom 1) reservantagning, 2) reservupprop, 3) som inkallad reserv under de första veckorna.

Är du helt säker? Vad händer om man går och sitter på uppropet och kniper till sig en plats?
Citera
2013-09-21, 18:43
Medlem
Namndemannens avatar
Citat:
Kollar man på juristprogrammet så läser man bl.a juridisk introduktionskurs första terminen. Kan man inte läsa samma kurs och sedan hoppa in i juristprogrammet om det finns platser kvar? Så är det i Uppsala när man läser juridik I och Juridik II har jag för mig.

Är du helt säker? Vad händer om man går och sitter på uppropet och kniper till sig en plats?

Möjligheten att hoppa på juristprogrammet vid UU efter att ha läst strökurser har i princip tagits bort har jag för mig, sök i tråden så står det en hel del om det.

Det finns ingen möjlighet att "knipa en plats" enbart genom att närvara. Om det dyker upp en reservplats kommer de gå efter reservlistan och ringa. Då spelar det ingen roll om du sitter längst fram på uppropet eller hemma i soffan.
Citera
2013-09-21, 18:44
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

I Stockholm kommer du endast in på juristprogrammet genom att ha sökt till juristprogrammet. Alla som läser jiken utanför ramen för programmet i fråga erbjuds inte någon bakdörr in bara för att de råkar ha läst en elementär introduktionskurs.

Citat:
Vad händer om man går och sitter på uppropet och kniper till sig en plats?

Hur menar du? Att man kommer dit oinbjuden och anmäler sitt intresse?
Citera
2013-09-21, 18:52
Medlem
namgrebs avatar
Jag råkar veta att det finns en jurist där ute som jobbar som dagislärare. Vilken chock att det finns folk som gör lite det ena och det andra och inte drivs av karriärhets och statsrunk... Not.

Att endast 40 % av alla jurister jobbar med juridiskt kvalificerade arbetsuppgifter kan lika gärna ha att göra med att endast 40 % av alla jurister vill jobba med juridiskt kvalificerade arbetsuppgifter. (Om nu siffran stämmer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in