Hej,
Jag är också lite intresserad av spåret Jök/Jik/Grunk och deras likheter med juristprogrammet.
Jag planerar att påbörja juristprogrammet i Uppsala till våren men vill innan jag flyttar och drar igång hela den stora process som det är att börja läsa ett 4½-årigt program i en ny stad få en liten uppfattning om hur jag kommer att klara mig.
Jag ser inte mig själv som en överdrivet smart person. Jag är förvisso ganska analytisk och verbal, men tämligen ologisk (..

). Jag har också en del problem med självdisciplinen och att få "tummen ur".
Dock läste jag juridisk grundkurs vid Handels, GU, i våras, vilket gick bra. Jag gick på alla seminarier och föreläsningar (sammanlagt ca 6-9 h/vecka) och gjorde uppgifterna inför seminarierna. Utöver det var sammanlagd pluggtid per vecka typ 0 timmar, med undantag för dagarna innan tentan. Med andra ord var jag långa vägar från de 40 timmar heltidsstudier ska innebära. Trots det gick tentan väldigt bra och jag skrev VG med god marginal och hade bland de bästa resultaten i "klassen" (=150 pers typ). Jag undrar vad för slutsatser jag kan dra av det;
1) Är grundkursen mycket lättare än juristprogrammet och mina kursare dåliga?
2) .. Eller har jag väldigt lätt för att lära mig juridik?
3) En kombination? (mest troligt)
Vad tror ni om mina chanser att orka med och klara ett så tufft program som juristprogrammet ändå anses vara?
Sen undrar jag också vilka personliga egenskaper ni som är jurister känner att ni har mest nytta av i yrkeslivet?
Nu blev det rörigt men jag hoppas att vi kan få igång en diskussion rörande de förberedande kursernas likheter med programmet!
smaaaaaack