2011-04-06, 22:09
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Medelåldern är ganska låg.
Jag är 24 år gammal och det är inte särskilt många som är äldre än mig.
Givetvis finns dom och dom är inte ovanliga. Men min uppfattning är att de flesta som studerar är födda mellan 1987-1990.

Jag tror det varierar betydligt från år till år, men i överlag är det som du säger flest av de som nyss tagit studenten eller tagit något sabbatsår. Det är långt ifrån så att det inte finns äldre studenter, tvärtom finns det ganska många.
Citera
2011-04-07, 04:05
Medlem
Damp CPCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysander
Ni som läser juridik på universitet som använder sig av helterminstentor, hur upplever ni att det fungerar? Jag planerar nämligen att läsa juristprogrammet i höst och väljer mellan Stockholm och Uppsala där det lutar åt det senare, men att betyget för en hel termin ska avgöras av en enda tenta känns inte extremt lockande.

Beroende på vilken termin i Uppsala du läser så varierar antalet mindre uppgifter som betygsätts under terminen, t.ex. PM, hemtenta eller föredragningsuppgift. I snitt så står den stora terminstentan för 50-66% utav hela betyget.

För mig fungerar det jättebra, och vill helst bara ha tentan och inga mindre uppgifter, medan det för vissa inte fungerar alls. Går nog inte att verkligen veta var man själv står förrän man har skrivit en tenta och känt på det.
Citera
2011-04-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborgist
Vad för sorts attribut tror ni en person som skall gå Juristutbildningen bör ha, såsom personliga styrkor osv?

Jag tror det underlättar om man kan uttrycka sig bra i skrift och tal, har bra läsförståelse, kan tillgodogöra sig textmassor snabbt (kunna sovra, se det som är väsentligt), fantasi, kunna se samband, våga argumentera. Självförtroende skadar inte.
Men vilken nolla som helst kan klara juristutbildningen, man behöver inte vara så jäkla bright (yes, egen erfarenhet av det! )
Citera
2011-04-07, 15:32
Medlem
Skulle någon vänlig själ kunna rangordna de olika lärosätena samt skriva lite om dem? Förstår att det givetvis grundar sig mycket i subjektivitet men någon slags grovranking borde ändå vara genomförbar.
Citera
2011-04-07, 16:10
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razak
Skulle någon vänlig själ kunna rangordna de olika lärosätena samt skriva lite om dem? Förstår att det givetvis grundar sig mycket i subjektivitet men någon slags grovranking borde ändå vara genomförbar.

Diskussionen har tagits i tråden flertalet gånger och slutsatsen är väl att Uppsala har en marginell ledning över Lund och Stockholm, Örebro och Umeå i mitten och ingen kommer ihåg Göteborg (eller är det Umeå man glömmer och Göteborg ingen bara kan något om?). Men när allt kommer omkring är alla hyggligt överens om att slutsatsen är så grovt reserverad att det svårligen är en slutsats att ta på allvar.

https://www.flashback.org/sp20695281

https://www.flashback.org/sp20695294
Citera
2011-04-07, 16:42
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Diskussionen har tagits i tråden flertalet gånger och slutsatsen är väl att Uppsala har en marginell ledning över Lund och Stockholm, Örebro och Umeå i mitten och ingen kommer ihåg Göteborg (eller är det Umeå man glömmer och Göteborg ingen bara kan något om?). Men när allt kommer omkring är alla hyggligt överens om att slutsatsen är så grovt reserverad att det svårligen är en slutsats att ta på allvar.

https://www.flashback.org/sp20695281

https://www.flashback.org/sp20695294
Du ska ha en stor eloge för de beskrivningarna. Poängen om hur Umeåiterna långsamt inser att de är svagbegåvade är baske mig det roligaste jag läst idag.

OnT:

1. Lund, Stockholm och Uppsala
2. Göteborg och Örebro
3. Umeå

Läser du vid något av de tre första är du garanterad jobb på Norrmalmstorg.
Läser du vid något av de två senare är du garanterad ett jobb där juridisk kompetens inte bara är en merit, utan ett krav.
Läser du vid det sista vet du hur man skriver en genuskorrekt stämningsansökan.

Slutsatsen är därför att Umeå är det jobbsäkraste kortet och eftersom de bästa möjligheterna för att utöva vintersport finns uppe i Norrland är det bara att lyfta på hatten för de som läser, och tänker läsa där. Ni gjorde rätt.
Citera
2011-04-07, 17:12
Medlem
lol

Förlåt men fyfan vad jag garvar av någon anledning.

Får man fråga hur lätt det är att komma ihåg alla de tusentals olika rättsbegrepp?
Är det som glosor all over again?
Citera
2011-04-07, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
lol

Förlåt men fyfan vad jag garvar av någon anledning.

Får man fråga hur lätt det är att komma ihåg alla de tusentals olika rättsbegrepp?
Är det som glosor all over again?

Inte direkt, eftersom du lär dig de efter hand i ett sammanhang som gör att du förstår innebörden (alltså inte som en lång lista med glosor du ska nöta in).
Citera
2011-04-07, 17:23
Medlem
Men vad bedömmer du som viktigast?

Att verkligen ha en mycket god förståelse för koncept och praxis men inte alltid kunna förklara det med de mest korrekta och komplicerade av termer.

Eller ha en god förståelse men alltid kunna förklara det i de korrekta termer som krävs?

Jag tänker mig att en advokat eller jurist nog förbereder sig och kollar upp lagar och termer i förväg innan ett mål men ändå. Jag funderar nämligen på en juristutbildning (gränsar väl lite smått där när det gäller betygen) men under min rättskunskapskurs på gymnasiet så var jag verkligen inte duktig på att hålla reda på alla termer.

Däremot visste jag ändå vad jag snackade om.
Citera
2011-04-07, 17:35
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Men vad bedömmer du som viktigast?

Att verkligen ha en mycket god förståelse för koncept och praxis men inte alltid kunna förklara det med de mest korrekta och komplicerade av termer.

Eller ha en god förståelse men alltid kunna förklara det i de korrekta termer som krävs?

Jag tänker mig att en advokat eller jurist nog förbereder sig och kollar upp lagar och termer i förväg innan ett mål men ändå. Jag funderar nämligen på en juristutbildning (gränsar väl lite smått där när det gäller betygen) men under min rättskunskapskurs på gymnasiet så var jag verkligen inte duktig på att hålla reda på alla termer.

Däremot visste jag ändå vad jag snackade om.
Båda är viktiga men du komplicerar saken Att förklara saker med rätt termer krävs för att saker ska bli förståliga, det faller sig dock naturligt efterhand. Börjar du prata om grunder när du menar yrkande kommer ingen förstå vad du menar, du kommer dock inte börja prata om grunder när du menar yrkande eftersom du naturligt lär dig vad det är för skillnad på programmet. Mitt tips är därför att helt enkelt sluta oroa sig. Själv satt jag och var nervös för att jag stavade som en kratta och att jag därför skulle misslyckas totalt, har dock fungerat hur bra som helst hitintills och det är bara att tuta och köra. Eventuella problem kan du lösa under resans gång.
Citera
2011-04-07, 17:46
Medlem
Gött. Tack ska du ha.

Ja, vi får se hur det går med HP för det är nog där korten ligger när det gäller juristprogrammet.

Jag kommer till hundra procent in på något av ställena.
Men om det ska skilja 5-10k sen för att man gått i Örebro eller Umeå istället för GU eller Stockholm så är det ju segt.
Citera
2011-04-07, 17:51
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Gött. Tack ska du ha.

Ja, vi får se hur det går med HP för det är nog där korten ligger när det gäller juristprogrammet.

Jag kommer till hundra procent in på något av ställena.
Men om det ska skilja 5-10k sen för att man gått i Örebro eller Umeå istället för GU eller Stockholm så är det ju segt.
Låter osannolikt att så skulle vara fallet, har inte sett någon undersökning som säger att löneskillnaderna skulle vara så stora mellan olika lärosäten. En undersökningen om ingångslönerna diskuterades längre tillbaka i tråden. Enligt den var ingångslönen för Stockholmsstudenter någon tusenlapp högre än övriga medan det var rätt jämt mellan plats 2,3 och 4 medan 5 och 6 inte redovisades skillnaden lär dock vara liten där med (har glömt vem som placerade sig var Umeå var antingen 5 eller 6 medan Örebro kom rätt högt upp.)
Senast redigerad av Orzion 2011-04-07 kl. 17:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in