2013-07-05, 23:10
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
...
Enskilda tillsättningar till enskilda domstolar säger ju dock inte särskilt mycket alltid, om en person med 346 poäng söker till en plats i t.ex. Haparanda tingsrätt skulle den tingsrätten ju få 346 poäng den gången med.
Senast redigerad av Orzion 2013-07-05 kl. 23:13.
Citera
2013-07-06, 00:13
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Enskilda tillsättningar till enskilda domstolar säger ju dock inte särskilt mycket alltid, om en person med 346 poäng söker till en plats i t.ex. Haparanda tingsrätt skulle den tingsrätten ju få 346 poäng den gången med.

Hur mycket motsvarar 300 poäng. Är det AB i 80% av kurserna?
Citera
2013-07-06, 00:31
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Hur mycket motsvarar 300 poäng. Är det AB i 80% av kurserna?
Kan t.ex. vara 202.5 HP AB, 30 HP BA och 37.5 HP B eller BA utan några meritpoäng, med reservation för felräkning.
Citera
2013-07-06, 10:08
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Ja, och så är det väl med all antagningsstatistik? Eller menar du att det finns någon betydelsefull skillnad vg just statistiken från DV?
Citera
2013-07-06, 10:50
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ja, och så är det väl med all antagningsstatistik? Eller menar du att det finns någon betydelsefull skillnad vg just statistiken från DV?
Att antagningsstatistik sällan baseras på enbart en person?
Citera
2013-07-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grizzel
Har precis samma erfarenhet och uppfattning som du så det blev tinget även för mig. Jag fick i alla fall en intervju men den ledde ingenstans. Sökte säkert 20-talet jobb i Stockholm. Räknar kallt med att man är mer attraktiv efter tinget annars blir det en svettig framtid.

Första juristtjänsten kan vara knivig även om du har fina utbildningspappersmeriter men saknar tidigare praktiska erfarenheter. Vissa advokater tycker att flesta nyexade bitisar mest är i vägen, varför man föredrar att någon annan får lära upp dom att vara hjälpligt praktiskt användbara (läs: ting).

Lösningen torde vara att skaffa sig relevant praktisk erfarenhet under utbildningen. Det kan vara svårt, och man bör nog vara beredd att vara lite geografiskt rörlig, speciellt för sommartjänsterna. Om man sköter sina kort rätt kan man i slutet av utbildningen få en heltidstjänst på en toppbyrå utan att ens ha sökt jobbet.
Senast redigerad av Sysslomannen 2013-07-06 kl. 11:05.
Citera
2013-07-06, 20:07
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Att antagningsstatistik sällan baseras på enbart en person?

Ja, så kan det ju visserligen vara för vissa mindre tingsrätter. Men då använder man ju statistiken fel. Det viktiga är ju att se på tendenser och nivåer över tiden. Jag tror knappast någon drar några allmänna slutsatser utifrån endast en antagningsomgång. Sammanställningen i slutet av året är däremot intressant och kan troligtvis ge mer matnyttig info.
Citera
2013-07-06, 20:49
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ja, så kan det ju visserligen vara för vissa mindre tingsrätter. Men då använder man ju statistiken fel. Det viktiga är ju att se på tendenser och nivåer över tiden. Jag tror knappast någon drar några allmänna slutsatser utifrån endast en antagningsomgång. Sammanställningen i slutet av året är däremot intressant och kan troligtvis ge mer matnyttig info.
Men nu hade ju bara Lund och Malmö tingsrätt med(?) en plats föra intaget. Där det krävdes 346 poäng för respektive plats. Vilket var vad mitt inlägg handlade om som var svar till inlägget innan
Citera
2013-07-06, 22:59
Medlem
topgun-assholes avatar
Jag har läst på Juristlinjen i 1 år nu och är väldigt nöjd! Det finns både snobbiga studenter och helt vanliga människor som faktiskt inser attdem är studenter och inte näringslivs-toppar.
Citera
2013-07-07, 00:43
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topgun-asshole
Jag har läst på Juristlinjen i 1 år nu och är väldigt nöjd! Det finns både snobbiga studenter och helt vanliga människor som faktiskt inser attdem är studenter och inte näringslivs-toppar.
Kul att du gillar det! Vid vilket lärosäte studerar du?

Efter empiriska studier (läs: många timmar på JB) märker man att det brukar vara tjejerna som piffar upp sig innan pluggtimmarna. Visst, vi är några killar som också styr upp oss innan vi går till JB, men inte alls på samma sätt som tjejerna gör.

Sedan verkar det ha kommit smygande på alla studenter, att ju längre in på programmet man kommer, desto mer "jurist" verkar folk blir. Både gällande klädstil och personlighet. Jag tycker dock att det är fullt logiskt att t.ex. klädseln förändras successivt, när man skall söka sommarnotarietjänster, andra kvalificerade extrajobb samt i slutet komma ut i arbetslivet på riktigt är det mycket lättare att redan ha påbörjat att byta ut tshirts mot kavaj, så att inte hela garderoben behöver förändras på en natt.
Citera
2013-07-07, 01:27
Medlem
Hur upplever ni att det sociala är på juristprogrammet? Är det acceptabelt med jeans och t-shirt eller går alla omkring i mer proper klädsel?
Citera
2013-07-07, 11:13
Medlem
topgun-assholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Kul att du gillar det! Vid vilket lärosäte studerar du?

Efter empiriska studier (läs: många timmar på JB) märker man att det brukar vara tjejerna som piffar upp sig innan pluggtimmarna. Visst, vi är några killar som också styr upp oss innan vi går till JB, men inte alls på samma sätt som tjejerna gör.

Sedan verkar det ha kommit smygande på alla studenter, att ju längre in på programmet man kommer, desto mer "jurist" verkar folk blir. Både gällande klädstil och personlighet. Jag tycker dock att det är fullt logiskt att t.ex. klädseln förändras successivt, när man skall söka sommarnotarietjänster, andra kvalificerade extrajobb samt i slutet komma ut i arbetslivet på riktigt är det mycket lättare att redan ha påbörjat att byta ut tshirts mot kavaj, så att inte hela garderoben behöver förändras på en natt.

Jag läser på Uppsala's juridiska fakultet. Min erfarenhet om klädesel och personlighetsförändring under studietiden är följande: Dom som ändrar klädstil och personlighet från att vara i stort sett alldagligt klädd och avslappnad personlighet till det mer uppklädda och strama etc är ofta dom med rätt kass självkänsla. Dom blir väldigt påverkade av de extroverta wanna be personligheterna m.m. Inte sällan kan man se över tre år hur en person börjar med tshirt i ettan för att sedan ha kavaj / kontorsdräkt i tvåan för att sedan i trean regrediera till tshirt läget igen. Detta ser jag som en kurva av personlig utveckling där man först är lite för svag för att stå emot peer-pressure men sedan i trean tar sitt förnuft tillfånga och hittar sig själv igen. Märk väl nu att jag menar inte att man inte skall köpa en enda kavaj eller skjorta. det finns ju flera tillfälle det behövs civilt och även ibland i skolan. De jag åsyftar är de personer som till fullo eller 85% börjar klä sig som om dem jobbade på kontor fastän att det är en måndag med bara föreläsningar av samma gamla tråkiga lärare. Och ja, det är mer vanligt att tjejerna piffar till sig än killarna, i alla fall här i Uppsala. På något sett är de flesta killarna mera down to earth, vet inte varför det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in