2011-01-15, 13:52
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
När vi skrev PM i höstas försvann det mycket riktigt ett par väsentliga SOU böcker från arkivet som bibliotekarien först veckan därpå letade reda på. Lösningen blev dock att helt enkelt ändra vilken lagändring man skulle skriva om så att det gick att lösa men förekommer gör det. Jag blev väldigt förvånad själv då det verkligen låter som en myt men det var väl något ess som tog det på allvar.

:edit:
Just, kom på att rätt mycket av materialet går numera att hitta på nätet också. I mitt PM behövde jag bara kolla kommitteberättelsen då jag inte kunde hitta den via nätet, men allt annat fanns i etern.

...eller så kan man knata till något annat bibliotek som har aktuell bok (Riksdagsbiblioteket brukade vara bra).
Citera
2011-01-15, 14:08
Medlem
Skulle någon kunna upplysa mig om var man ser vilken lärare respektive grupp har på SU?
Citera
2011-01-15, 14:18
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
...eller så kan man knata till något annat bibliotek som har aktuell bok (Riksdagsbiblioteket brukade vara bra).

Låter som att du menar Stockholm, det här var i Lund och då har vi http://www.lu.se/upload/ub/soka/offtryck.pdf
Citera
2011-01-15, 14:59
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gate47
Skulle någon kunna upplysa mig om var man ser vilken lärare respektive grupp har på SU?
Läs vad som skrivits i tråden från igår.
Citera
2011-01-15, 15:40
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Jag har själv ett gäng mvg:n som jag är fullt medveten om att jag inte förtjänar. Jag tänker inte sitta och leta upp källor, för det jag utgår ifrån är just observationer. Eller ja, du kan få en källa som med råge hade dugt som källa på ett gymnasiearbete: Internet.

Bra, då har vi rätt ut vad du grundar dina påståenden på; observationer och internet. Alla får väl bedöma digniteten av det nämnda efter eget bevåg och allt man kan säga om den saken är väl att vi gör diametralt olika bedömningar.

Citat:
Jag har inte sagt emot mig själv, mängder med betyg sätts på tokiga grunder, av slentrian, etc. Vi har en enorm betygsinflation som du kanske känner till, och det går ut på tok för många med 20.0 (eller vad som nu är toppbetyg i det nya systemet...) och det är ett tydligt tecken på att lärare slänger ut betyg utan förankring till prestation.

Och ja, gymnasiet är ett vuxendagis som accepterar att man använder wikipedia som källa (om de nu ens ids kolla efter källor), etc.

Jag har aldrig påstått att du sagt emot dig själv, jag ville bara vara tydlig med att jag tidigare formulerade mig frågande. Anser du inte heller att du gjort en helomvändning så beror det väl på vilken skillnad man finner i "vuxendagis, HP enda rättvisa kvoten" och sedan påståendet att bra gymnasiebetyg inte utgör en garanti för att det t.ex. ska gå bra på juristprogrammet.

Visst sätts säkert vissa gymnasiebetyg på tokiga grunder (halva lärarkåren är tokig), slentrianmässigt, ogrundat osv. Betygsinflation, ja, varför inte, till viss del. Lite för många som går ut med för högt betyg, absolut, det kan man anse. Och ja, det är ett tecken på att något är ruttet i staten Danmark. Det är dock inte nödvändigtvis ett tecken på att alla som fått sina betyg inte förtjänar dessa, nu har du ju återigen inte påstått att så är fallet, men återigen anser du gymnasiet bl.a. vara ett vuxendagis och jag har svårt att se hur du då inte indirekt påstår att de som går på detta vuxendagis inte skulle förtjäna sina betyg.

Du är kritisk gentemot gymnasiet och det ska du vara, jag är själv kritisk, men vad hela den här diskussionen egentligen handlar om är styrkan i det du säger och tolkning av det du säger. Jag anser nämligen inte att man å enda sidan kan säga att gymnasiet är ett vuxendagis och HP enda rättvisa vägen in till universitetet, men samtidigt påstå att vissa faktiskt förtjänar sina betyg (om än indirekt genom att du skrev att du inte sagt att ingen inte [sic] förtjänar sina betyg men att många inte gör det). Men men, det är vad jag anser, uppenbarligen anser du tvärtom.

Citat:
Bra, du har dina observationer, jag har mina. Jag har inte torgfört det jag sagt som något vetenskapligt, utan just som min åsikt. Måste jag ha källa på att jag inte gillar senap och att jag tycker att hiphop är förfärligt också eller?

På internetz får man räkna med att människor skriker "källa" i tid och otid, i vart fall om man har starka åsikter vilket du ändå får anses ha. Du kan ju inte på allvar mena att du ska kunna skriva att gymnasiet är ett vuxendagis och HP enda rättvisa vägen in på universitetet (och juristprogrammet får vi ju då rimligtvis anta) och sedan bli sur när någon inte riktigt nöjer sig med att din slutsats är grundad på din egna gymnasiegång? Du får skriva vad du vill, men räkna med att människor kommer att ifrågasätta och reagera, speciellt om man grundar något på endast egna observationer. Som FrasseFloyd säger, lite statistik är ju mer eller mindre nödvändigt för att diskussionen ska leda någonstans.

Citat:
Vilket jag inte har påstått heller. Jag har bara pekat på två vitt skilda fenomen, och sen dragit en slutsats om vilket system jag anser ger mest den rättvisande bilden av begåvningen hos en elev.

Varför gjorde du då ett é contrario slut?

Citat:
Löjeväckande.

Inte alls, tvärtom ett tips du i all välmening kanske bör ta med dig.

För att återknyta lite till tråden så inte vår lilla diskussion slängs ut härifrån, om vi applicerar det nämnda på juristprogrammet, vad tycker du då alltså om de som kommit in på juristprogrammet via betygskvoten kontra de som kommit in via högskoleprovet? Är det förstnämnda orättvist? Presterar de sistnämnda bättre?
Citera
2011-01-15, 15:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Mitt förslag är att du antingen tonar ner din kritiska framtoning gentemot gymnasiebetygen (folkhögskolan ger jag blanka fan i) eller kom med något som faktiskt ger belägg för det du säger, alt. börjar förbereda dig ordentligt inför juridisk vetenskaplig metod.

Nu kanske detta också gränsar mot OT, men att över huvud taget tala om en vetenskaplig juridisk metod är väl knappast korrekt. Juridisk metod?! Kanske det, men vetenskap? Nej.
Citera
2011-01-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Mjae, här nere i Lund har jag råkat ut för det. Å andra sidan har jag lika lite respekt för de som gör så som de som "reserverar" sina läseplatser och sedan går iväg 3 timmar för föreläsning och lunch. Hittar jag en gömd bok så åker den fram och in på rätt plats och behöver jag en läseplats som ingen använder så tar jag den.

Visst händer det, jag har som sagt också råkat ut för det, men under jiken fick man höra att det mer eller mindre hände hela tiden. Jag skulle också tro att många av de som gömmer böcker gör det för att de under just jiken får höra att andra gör det och på så sätt tycker de att det är acceptabelt att de också ska gömma undan böcker.
Att folk skulle riva ut sidor ur varandras lagböcker har jag dock aldrig stött på, där verkar det endast vara ett rykte som sprids från jikare till jikare och självklart hörde även jag det under jiken.
Citera
2011-01-15, 16:42
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nu kanske detta också gränsar mot OT, men att över huvud taget tala om en vetenskaplig juridisk metod är väl knappast korrekt. Juridisk metod?! Kanske det, men vetenskap? Nej.

Juridisk "vetenskaplig" metod om du så vill. Man måste försöka göra någon typ av distinktion mellan juridisk metod som verkar innefatta allt inom juristutbildningen och den vetenskapliga metod man måste (i vart fall bör) använda vid t.ex. examensarbete.
Senast redigerad av namgreb 2011-01-15 kl. 16:47.
Citera
2011-01-15, 19:07
Medlem
Bokhyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nu jobbar han ju inte endast som "rolig gubbe på jiken" (förutom forskning sysslar han även med undervisning fastighetsrätt) och visst, det är säkert inget speciellt karriärsteg att välja hans grupp och han är säkerligen ingen tyngre auktoritet i juristsverige i stort men vad ska man jämföra med? Professorer som har sådan tyngd att de är vandrande rättskällor? Justitieråd? Delägare hos drakarna? När det kommer till lärare på jiken är hans namn nog ett av de tyngre, när det kommer till juristsverige i allmänhet är namnet självklart inte lika tungt.
Jo, det gör han faktiskt. Han har en specialkurs i offentlig upphandling och har skrivit en liten bok om entreprenadrätt (har du läst den?). Därutöver är hans enda merit faktiskt att han är rolig gubbe på JIK:en och har bra kontakt med föreningen. Som jag sa är hans grupp säkert jätterolig, men att hålla på att säga att Hööken är processare i världsklass och sveriges mest kompetente universitetslektor eller vad det nu var den andra killen sa är att gå lite over the top.

Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Vill ni ha något nytt att stressa över nu när gruppvalen är gjorda kommer det skrivas ett pm framåt mars så passa på att gömma undan böcker redan nu. Spelar ingen roll att ni inte vet ämne, göm en 15-20 olika böcker så kommer säkert någon träffa rätt!!

Jäklar vad mycket stress och noja det blev, förresten. Någon moderator kanske skulle splitta ut det och lägga det i en egen tråd för JIK:arna.
Citera
2011-01-15, 19:16
Medlem
Echelon.s avatar
Hej på er!

Jag har en liten fråga med koppling kan man säga till juristprogrammet. Det är så att jag planerar att söka in på juristprogrammet, men förmodligen efter att jag läst något annat. Endera ett par kurser, eller ett helt program.

Vad skulle ni rekommendera att man läste i sådana fall, som kan vara meriterande i framtiden när man söker jobb?

Statsvetenskap är något jag är intresserad av och har redan läst 4 introduktionskurser i (30p). Så jag väger lite mellan om man i sådana fall ska läsa ett "Statsvetarprogram" eller möjligen "Politices kandidatprogram". Det sistnämnda känns kanske som det mest meriterande, då man behandlar ekonomi och statistik också bland annat.

Men jag ska alltså inte försöka besvara min egen fråga här, utan vill gärna ha lite tankar och åsikter från er som är mera insatt i det än jag är.

Tack ska ni ha!
Citera
2011-01-15, 19:18
Medlem
Bokhyllans avatar
Affärsbyråerna vill ha FEK. Ska du sitta ting är det meriterande med statsvetenskap, fek, kriminologi mfl, kolla http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____780.aspx. I övrigt spelar det ingen roll.
Senast redigerad av Bokhyllan 2011-01-15 kl. 19:20.
Citera
2011-01-15, 19:21
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokhyllan
Jo, det gör han faktiskt. Han har en specialkurs i offentlig upphandling och har skrivit en liten bok om entreprenadrätt (har du läst den?). Därutöver är hans enda merit faktiskt att han är rolig gubbe på JIK:en och har bra kontakt med föreningen. Som jag sa är hans grupp säkert jätterolig, men att hålla på att säga att Hööken är processare i världsklass och sveriges mest kompetente universitetslektor eller vad det nu var den andra killen sa är att gå lite over the top.

Han forskar inom entreprenadjuridik inklusive offentlig upphandling samt IT-rättsliga frågor av kommersiell karaktär, föreläser lite på fastighetsrätten, har sin specialkurs i offentlig upphandling och är även en föreläsare för fakultetskurser. Visst, den andra killen gick måhända lite over the top, men tycker du inte att du å andra sidan underskattar honom lite när du avfärdar honom som endast en "rolig gubbe på jiken"?

Japp, jag har läst hans lilla bok. Förhållandevis enkel men praktisk.
Senast redigerad av namgreb 2011-01-15 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in