2012-01-04, 16:01
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Bara jag som är fullkomligt likgiltig till huruvida folk har på sig kostym, rättegångsspel eller ej? Visst kan det vara kul, men knappast att jag tycker någon är konstig eller oseriös om han inte har kostym till ett enkelt rättegångsspel under en utbildning. Jag skulle aldrig dra på mig det, men vi är ju alla olika... Och så är jag grön, kanske inte har blivit helt juristprogrammifierad.
Ja, det är bara du som är likgiltig. Säker på om juristprogrammet verkligen är rätt för dig?

Citera
2012-01-04, 16:03
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ja, det är bara du som är likgiltig. Säker på om juristprogrammet verkligen är rätt för dig?

Hehe, sen beror det ju kanske på vilket universitet man går på. I Uppsala verkade det ju vara någon form av kutym (på rättegångsspel), och då är det väl lämpligt att dra på sig en kostym. Traditioner och principer ska inte ruckas på hur som helst! Men på GU verkar det vara lite mer avslappnat...
Citera
2012-01-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Hm, några göteborgare här som kan peka ut på ett ungefär vad som kommer vara viktigt under den kommande tentan i offentlig rätt?

Att döma av tidigare tentor samt de övningsfrågor som finns att tillgå verkar det onekligen fästas viss vikt vid normgivningsmakten, åtminstone vad gäller den statsrättsliga biten.
Citera
2012-01-04, 20:51
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrigadeLoco
Att döma av tidigare tentor samt de övningsfrågor som finns att tillgå verkar det onekligen fästas viss vikt vid normgivningsmakten, åtminstone vad gäller den statsrättsliga biten.

Är jag blind eller har tentakompendiet försvunnit från gul? Jag har ett starkt minne av att ha laddat ner ett sådant nämligen, men kan ej finna det...

Edit: Fann det nu...
Senast redigerad av snillet_1 2012-01-04 kl. 20:54.
Citera
2012-01-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D1891
Hur stora delar av Juristprogrammet är möjligt att också läsa på sommaren och på så sätt skynda på sin examen?

Grabbar sluta diskutera kostymens vara eller icke vara på föreläsningar nu

Finns det några kurser man kan läsa på sommaren och tillgodoräkna sig i programmet för att slippa läsa i 4,5 år?
Citera
2012-01-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D1891
Grabbar sluta diskutera kostymens vara eller icke vara på föreläsningar nu

Finns det några kurser man kan läsa på sommaren och tillgodoräkna sig i programmet för att slippa läsa i 4,5 år?

Jag tror inte att det går alls. Möjligen att du kan skriva exjobbet på sommarn.
Citera
2012-01-04, 21:47
Medlem
Smackiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAH
Hur funkar det med registreringen på SU? Som nyantagen ska man väl registrera sig på institutionen och första kursen(juridisk introduktionskurs) sker detta i samband med uppropet eller hur ska man göra?

Registreringen sker i samband med uppropet tror jag, man kan iallafall inte registrera sig själv. http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/default.asp?aktuellid=303
Citera
2012-01-04, 21:49
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Jag tror inte att det går alls. Möjligen att du kan skriva exjobbet på sommarn.

Exjobbet kan skrivas över sommaren, om man bara kan få en handledare att ställa upp (och det brukar inte vara något problem). Det är också möjligt att läsa flera fördjupningskurser samtidigt (alltså de man läser i slutet av programmet), om det finns platser över. Det senare är i alla fall vad syon sa till mig, har inte gjort det själv dock.
Senast redigerad av psykakuten 2012-01-04 kl. 21:52.
Citera
2012-01-05, 19:38
Medlem
Frågor till er som studerat eller studerar på UU´s juristprogram.

Läste i tråden att man har fina rabatter hos bokhandeln, stämmer detta? Billigare än Lycknis och Bokus?

Läste även att den gröna boken var prisvärd och att man fick ett tillägg som inte fanns i den blå boken, stämmer detta? Man missar inget på att ha gröna boken? Vill ju inte sitta på tentan och missa viktiga poäng för att boken suger. Överväger köpa gröna nu och ha T1 för att sedan inhandla den blå till sommaren, vilken jag är van vid sen JIK.

Vad säger ni gamla rävar om detta?
Citera
2012-01-06, 03:13
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
Frågor till er som studerat eller studerar på UU´s juristprogram.

Läste i tråden att man har fina rabatter hos bokhandeln, stämmer detta? Billigare än Lycknis och Bokus?

Läste även att den gröna boken var prisvärd och att man fick ett tillägg som inte fanns i den blå boken, stämmer detta? Man missar inget på att ha gröna boken? Vill ju inte sitta på tentan och missa viktiga poäng för att boken suger. Överväger köpa gröna nu och ha T1 för att sedan inhandla den blå till sommaren, vilken jag är van vid sen JIK.

Vad säger ni gamla rävar om detta?

1. Du har 10 % hos Studentbokhandeln på Sysslomansgatan. Jag kör på den, men man kan tydligen få tag på böcker billigare på internet, speciellt Lycknis. Jag gillar dock att gå till bokhandeln.

2. Gröna boken är klart prisvärd. Den är bra mycket billgare än den blå. Gröna lagboken ges ut av Iustus förlag, som är ett juridiskt förlag som ägs av Juridiska Föreningen i Uppsala. Med det sagt: Du kan lita på din gröna lagbok vid tentan. Alltid.

3. Väldigt onödigt att köpa 2 lagböcker. Du kommer vänja dig vid den gröna till slutet av t1 ändå, och då försvinner ju anledningen till att köpa den blå.
Citera
2012-01-06, 09:52
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Man bär kostym vid rättegångsspel om man tillhör rättens ledamöter, är åklagare eller advokat, annars inte. Ingen bär kostym på vanliga seminarium eller i övrigt till vardags, utom möjligtvis om man varit på gasque dagen innan och kommer bakis direkt från en bortamatch.
(jag läser i Uppsala)

Jag läser också i Uppsala, och jag tycker det ändå är rätt vanligt att folk bär kostym eller typ kavaj, skjorta och slips vid presentationer o.dyl. Det finns även ett fåtal studenter som i princip alltid bär kavaj, skjorta och slips på vanliga seminarium. Så jag håller inte alls med om att "ingen bär kostym på vanliga seminarium eller i övrigt till vardags". Kanske skiljer det sig från olika årskullar?
Citera
2012-01-06, 13:38
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80-talist
Jag läser också i Uppsala, och jag tycker det ändå är rätt vanligt att folk bär kostym eller typ kavaj, skjorta och slips vid presentationer o.dyl. Det finns även ett fåtal studenter som i princip alltid bär kavaj, skjorta och slips på vanliga seminarium. Så jag håller inte alls med om att "ingen bär kostym på vanliga seminarium eller i övrigt till vardags". Kanske skiljer det sig från olika årskullar?

Med kostym menar jag inte skjorta och kavaj. Det förekommer definitivt att folk har en kavaj på sig. Det tycker jag dock inte känns särskilt formellt. En hel kostym med tillhörande byxor, lågskor, skjorta och slips tror jag dock inte att jag vet någon som har förutom vid rättegångsspel (då de flesta har det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in