Citat:
Ursprungligen postat av Herman.Gotze
Den pensionerade infanterimajoren med en Waffen-SS menig som avatar. Lite väl raffinerat för att vara medvetet kanske? Fail således
För att tillföra tråden något sticker jag ut hakan och påstår att det endast undantagsvis är lönt att införskaffa kurslitteraturen (t.ex. den episka pjäsen "Inkomstskatt", eller varför inte Ekelöfs legendariska, numer sjufaldiga bokserie Rättegång I-VII etc) - åtminstone jag har gjort den dyrköpta erfarenheten att snöa in på vissa områden och sedan helt skjuta förbi målet på tentan något helt sanslöst - just eftersom den sanslösa mängd information en termins kurslitteratur utgör inte möjligtvis kan hållas i minnet och vara en tillgång på tentamen.
Egentligen kan jag tycka att juridiska tentamina, som alltid verkar skrivas utifrån principen om "maximal komplexitet" nästan kan styra studenterna åt fel riktning inför arbetslivet - många gånger handlar det yrkesverksamma om relativt simpla situationer där allt kommer an på enstaka bevis/rättsfaktum och händelsekedjor. Eller för att exemplifiera ytterligare, situationer där det kanske bara finns ett kort som är aktuellt att visa upp för att rättsföljden skall bli si eller så - lite grann som det klassiska "öppen eller knuten hand" - kan man inte säga det eller de magiska orden så kanske inte heller utfallet blir till ens fördel.