2011-07-18, 17:14
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liquidator
Någon som vet om man behöver göra något ytterligare i anmälningsväg mellan terminskurserna på UU? Fyllde i anmälningslappen som delades ut under ett av seminarierna och är medveten om att man måste närvara vid registreringen vid kursstart, men är det något ytterligare som krävs innan registeringen?

Gäller T2 UU
Nej, inte vad jag vet. Jag fick ett brev hemskickat med att jag var antagen till T2, där fanns också information om registreringen (tid, plats osv.). Vi behöver nog inte göra så mycket mer .
Citera
2011-07-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liquidator
Någon som vet om man behöver göra något ytterligare i anmälningsväg mellan terminskurserna på UU? Fyllde i anmälningslappen som delades ut under ett av seminarierna och är medveten om att man måste närvara vid registreringen vid kursstart, men är det något ytterligare som krävs innan registeringen?

Gäller T2 UU

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nej, inte vad jag vet. Jag fick ett brev hemskickat med att jag var antagen till T2, där fanns också information om registreringen (tid, plats osv.). Vi behöver nog inte göra så mycket mer .

Nej, man behöver inte göra något annat än att fylla i anmälningsblanketten och lämna den på trädgårdsgatan.
Citera
2011-07-18, 17:41
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icx
Nej, man behöver inte göra något annat än att fylla i anmälningsblanketten och lämna den på trädgårdsgatan.
Vi behövde inte ens lämna in den, vår seminarielärare tog hand om den .

Hur ser det ut vid senare terminer? Fyller man i en likadan lapp och lämnar in eller anmäler man sig via internet?
Citera
2011-07-18, 18:00
Medlem
Zingans avatar
Citat:

Hur ser det ut vid senare terminer? Fyller man i en likadan lapp och lämnar in eller anmäler man sig via internet?

Vår seminarieledare hade en bunt med likadana blanketter vid ett av seminarierna (ungefär halvvägs in i terminen). Lycka till förresten, T2 är mycket roligare än T1.
Citera
2011-07-18, 19:37
Medlem
Citat:

Har varit på det viset på T1, T2 & T3 i alla fall så jag utgår från att det är dylikt även fortsättningsvis.
Citera
2011-07-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Vad är UppU?

Lund och Stockholm (och Göteborg?) tar in många reserver så man lär komma in där med lägre än 1.6 i slutändan.

Lund har inte - till skillnad från Uppsala - antagit några reserver efter urval två, på åtminstone 5-6 år.
Citera
2011-07-18, 20:31
Medlem
reconstructs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herman.Gotze
http://www.jur.lu.se/Quickplace/laga01/Main.nsf/0/259EA2E6233C1AEDC12578BD0032EA72/$file/LAGA01%20Litteraturlista.pdf

Den pensionerade infanterimajoren med en Waffen-SS menig som avatar. Lite väl raffinerat för att vara medvetet kanske? Fail således

För att tillföra tråden något sticker jag ut hakan och påstår att det endast undantagsvis är lönt att införskaffa kurslitteraturen (t.ex. den episka pjäsen "Inkomstskatt", eller varför inte Ekelöfs legendariska, numer sjufaldiga bokserie Rättegång I-VII etc) - åtminstone jag har gjort den dyrköpta erfarenheten att snöa in på vissa områden och sedan helt skjuta förbi målet på tentan något helt sanslöst - just eftersom den sanslösa mängd information en termins kurslitteratur utgör inte möjligtvis kan hållas i minnet och vara en tillgång på tentamen.

Egentligen kan jag tycka att juridiska tentamina, som alltid verkar skrivas utifrån principen om "maximal komplexitet" nästan kan styra studenterna åt fel riktning inför arbetslivet - många gånger handlar det yrkesverksamma om relativt simpla situationer där allt kommer an på enstaka bevis/rättsfaktum och händelsekedjor. Eller för att exemplifiera ytterligare, situationer där det kanske bara finns ett kort som är aktuellt att visa upp för att rättsföljden skall bli si eller så - lite grann som det klassiska "öppen eller knuten hand" - kan man inte säga det eller de magiska orden så kanske inte heller utfallet blir till ens fördel.
Citera
2011-07-18, 20:36
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vispgradde
Vet inte om det är rätt tråd eller inte, men jag gissar, bör ju passa in här?

Jo, tänkte fråga lite gällande de föreningar som finns som riktar sig mot juriststudenter. Vid varje skola finns det ju en "juridisk förening" och "elsa", vilken är bäst att gå med i? Om man inte ska chansa och gå med i båda?

Elsa är European Law Students' Association. Ordnar utbyten, kurser etc. Uppsala Juridiska Förening ger inte så värst mycket, alla föreläsningar mm kan du gå på ändå. Däremot är det så klart kul att vara medlem, och det kostar bara 100 kr för hela din studieperiod. Dessutom ordnas fester i föreningslokalen rätt ofta, och då måste du vara medlem för att komma in. Det är det lätt värt, speciellt med tanke på barpriserna där.
Citera
2011-07-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reconstruct
Den pensionerade infanterimajoren med en Waffen-SS menig som avatar.

Passionerad infanterimajor, om jag får be!
Citera
2011-07-19, 03:01
Medlem
Zenon.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Är det någon här som vet om det finns en juridisk bokhandel i anslutning till GU, såsom det finns i Uppsala och Lund såvitt jag förstått?
Det finns en bokhandel i skolan, alltså Handels, som bl.a. säljer läroböcker i juridik, se handelsboden. Jag förmodar att de har samtliga böcker som är obligatoriska.
Citera
2011-07-19, 09:18
Medlem
Legal-Eagles avatar
Betygsfördelning för T1, Lunds universitet vt 2011:

AB 23%
BA 59%
B 18%
Citera
2011-07-20, 02:03
Medlem
slipZens avatar
Kanske lite fel tråd för den här frågan men hur ser arbetsmarknaden ut överlag för nyskitna jurister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in