2010-11-16, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurabayaJohnny
Möjligt.

Och då vet jag! Tack!

Hur är det där, förresten? Hur jävla tråkig är staden?

Ungefär lika tråkig som alla andra städer i samma storlek. Dock finns faktiskt ett par riktigt bra och hyfsat prisvärda matställen, vilket alltid är uppiggande!
Citera
2010-11-18, 01:57
Medlem
eXtremos avatar
Såg i en annan tråd att man nämnde att betygssättningen är normerad på juristprogrammet i Stockholm, d.v.s. att enbart en viss del av studenterna kan få AB, hur mycket sanning ligger i detta påståendet?
Citera
2010-11-18, 08:37
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Såg i en annan tråd att man nämnde att betygssättningen är normerad på juristprogrammet i Stockholm, d.v.s. att enbart en viss del av studenterna kan få AB, hur mycket sanning ligger i detta påståendet?

Antagligen ganska mycket sanning, även om universiteten aldrig kommer att erkänna det.
Citera
2010-11-18, 11:16
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Fast betygen grundas på tentor där X poäng= betyg Y så om man inte medvetet rättar extra hårt för få ner antalet poäng blir det rätt svårt att justera. Här i Umeå tror jag dessutom varje lärare rättar varsin fråga på provet och inte ser resten. Så det skulle väll vara om alla träffades efter man rättat klart och godtyckligt tog bort lite poäng här och var från personer för att få ner antalet AB känns dock väldigt konspiratoriskt. Nu är detta som sagt i Umeå och jag har ingen aning hur det ser ut i Stockholm men verkar konstigt om Stockholm vore de enda som gjorde det om man nu gör det.
Citera
2010-11-18, 13:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Antagligen ganska mycket sanning, även om universiteten aldrig kommer att erkänna det.

Intressant Pörr, trodde att denna metod hade försvunnit, liknar det som fanns i skolan, har hört av mina föräldrar att bara ett antal i klassen kunde nå högsta betyg, även om alla var kvalificerade. Tror att det heter någonting med "gass", kanske "gauskurvan"? Så du menar att samma princip tillämpas på SU? Jag är dock medveten om att det kan vara svårare att se ett mönster på den nivån, det bör vara svårare att så högsta betyg på juristprogrammet än att få högsta betyg i grundskolan/gymnasiet, men det är ändå oroväckande att någonting som detta sker, av vilken anledning tror du att man gör så?

Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fast betygen grundas på tentor där X poäng= betyg Y så om man inte medvetet rättar extra hårt för få ner antalet poäng blir det rätt svårt att justera. Här i Umeå tror jag dessutom varje lärare rättar varsin fråga på provet och inte ser resten. Så det skulle väll vara om alla träffades efter man rättat klart och godtyckligt tog bort lite poäng här och var från personer för att få ner antalet AB känns dock väldigt konspiratoriskt. Nu är detta som sagt i Umeå och jag har ingen aning hur det ser ut i Stockholm men verkar konstigt om Stockholm vore de enda som gjorde det om man nu gör det.

Detta låter mer rimligt, men för att dra paralleller till det som Pörr sade så är det mörka nyheter om det faktiskt är som så att man träffas efter rättningen och lottar vem som kan få AB. Men som du säger låter det väldigt konstigt att SU är de enda som gör detta, borde inte någon myndighet ha synpunkter på detta om bara ett lärosäte tillämpar detta system?
Citera
2010-11-18, 13:26
Medlem
Citat:

Till viss del är det väl sant, det finns de som helt enkelt inte är begåvade nog att skriva ett AB. Tentorna skrivs anonymt och oftast är det fler än en som rättar proven, dvs varje lärare rättar den frågan de skrivit. Sen brukar väl 25-35% hamna över AB-gränsen och det lär väl vara något sänt de siktar på när de rättar och sätter gränserna. Det lägsta jag sett är 19% AB för en kurs en termin och sedan nästan 40% terminen efter.
Citera
2010-11-18, 13:36
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Detta låter mer rimligt, men för att dra paralleller till det som Pörr sade så är det mörka nyheter om det faktiskt är som så att man träffas efter rättningen och lottar vem som kan få AB. Men som du säger låter det väldigt konstigt att SU är de enda som gör detta, borde inte någon myndighet ha synpunkter på detta om bara ett lärosäte tillämpar detta system?
Självklart kan man inte veta hur det går till men det känns som sagt väldigt konspiratoriskt att lärarna skulle samlas i ett rum sen dra lått om vems tentor man skulle dra av några poäng på för att få ner antalet AB. Känns dessutom som åtminstone några lärare borde ha en del etiska problem med det om det genomfördes.
Citera
2010-11-18, 19:05
Medlem
namgrebs avatar
Jag tror inte de "lottar", istället justerar de väl helt enkelt upp AB-gränsen om många får bra poäng under förespeglingen att tentan var för lätt. Har hört iaf en kursföreståndare förklara att det är så de gör. Dvs. upp med AB gränsen om det går bra för alltför många samt i motsvarande mån, sänk den ifall det går dåligt för alltför många.
Citera
2010-11-18, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag tror inte de "lottar", istället justerar de väl helt enkelt upp AB-gränsen om många får bra poäng under förespeglingen att tentan var för lätt. Har hört iaf en kursföreståndare förklara att det är så de gör. Dvs. upp med AB gränsen om det går bra för alltför många samt i motsvarande mån, sänk den ifall det går dåligt för alltför många.
Det känns ju rätt olustigt. Alla betygsgränser borde vara uppdragna innan och tydligt utskrivna på tentabladet. Någon som vet hur det är i Uppsala? (Vet inte var du läser, namgreb.)
Citera
2010-11-18, 19:59
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Så man kan då dra paralleller till hur normeringen fungerar på högskoleprovet?
Citera
2010-11-18, 20:16
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloot
Det känns ju rätt olustigt. Alla betygsgränser borde vara uppdragna innan och tydligt utskrivna på tentabladet. Någon som vet hur det är i Uppsala? (Vet inte var du läser, namgreb.)

Tycker inte själv att det är allför olustigt. Antalet elever som verkligen ligger uppe på AB-nivå är nog tämligen konstant, att däremot kontinuerligt få till tentor som är jämna kan vara lite svårare så att justera betygsgränserna blir ju logiskt. Pluggar i Stockholm.

Citat:
Så man kan då dra paralleller till hur normeringen fungerar på högskoleprovet?

Ja, på sätt och vis antar jag att man kan det.
Citera
2010-11-18, 21:11
Medlem
psykakutens avatar
Citat:

Detta gäller för Lund också. Åtminstone vad gäller att sänka AB-gränsen om för få får det betyget. Har varit med om detta vad gäller förvaltningsprocessrätten i alla fall. Verkar dock inte gälla alla kurser eftersom endast 5 stycken fick AB på internationella rätten, och det skyllde Bogdan och Linderfalk på en dålig årskull som förtjänade dåliga betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in