Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Antagligen ganska mycket sanning, även om universiteten aldrig kommer att erkänna det.
Intressant Pörr, trodde att denna metod hade försvunnit, liknar det som fanns i skolan, har hört av mina föräldrar att bara ett antal i klassen kunde nå högsta betyg, även om alla var kvalificerade. Tror att det heter någonting med "gass", kanske "gauskurvan"? Så du menar att samma princip tillämpas på SU? Jag är dock medveten om att det kan vara svårare att se ett mönster på den nivån, det bör vara svårare att så högsta betyg på juristprogrammet än att få högsta betyg i grundskolan/gymnasiet, men det är ändå oroväckande att någonting som detta sker, av vilken anledning tror du att man gör så?
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fast betygen grundas på tentor där X poäng= betyg Y så om man inte medvetet rättar extra hårt för få ner antalet poäng blir det rätt svårt att justera. Här i Umeå tror jag dessutom varje lärare rättar varsin fråga på provet och inte ser resten. Så det skulle väll vara om alla träffades efter man rättat klart och godtyckligt tog bort lite poäng här och var från personer för att få ner antalet AB känns dock väldigt konspiratoriskt. Nu är detta som sagt i Umeå och jag har ingen aning hur det ser ut i Stockholm men verkar konstigt om Stockholm vore de enda som gjorde det om man nu gör det.
Detta låter mer rimligt, men för att dra paralleller till det som Pörr sade så är det mörka nyheter om det faktiskt är som så att man träffas efter rättningen och lottar vem som kan få AB. Men som du säger låter det väldigt konstigt att SU är de enda som gör detta, borde inte någon myndighet ha synpunkter på detta om bara ett lärosäte tillämpar detta system?