2013-01-31, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skenetbedrar
Snälla påminn mig, kommer jag klara av detta eller är jag dömd till att misslyckas?
Kan ju helt klart konstatera att du min vän ligger risigt till. Ska du klara juristprogrammet får du för fan jobba lite. Som det ser ut nu är det ett mirakel att du klarat dig genom första seminarierna, även om T1 är jäääävligt enkel i förhållande till allt annat.

Citat:
Ursprungligen postat av alalalalalai
(CM filmer)
Undervisar GU genom filmer? Länk/beskrivning av dessa? Jävligt nytänkande isf!
Senast redigerad av douchetard 2013-02-01 kl. 00:01.
Citera
2013-02-01, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard

Det finns cirka 60 filmer som stöd för basdelen av KERAI. Varje film består av en liten uppgift och är cirka 15 minuter lång. De finns att ladda hem på kursportalen för den som läser kursen, antingen som MP3 eller som film till iPad/whatever.

Vad som lärs ut i filmerna är helt enkelt ett sammanhållet system för sakrätten. De olika konflikttyperna varvas i olika konstellationer av egendomsslag och rättigheter. Först läser läraren upp uppgiften, sedan kan man pausa och lösa den. Därefter kan man titta vidare; ett litet porträtt av läraren dyker upp och förklarar med skisser hur problemet steg för steg bör lösas, med små utvikningar som hör till.

På slutet kommer lärarens förslag på svar, tillsammans med en kort analys av vilka svarstekniska problem som följer av uppgiftens formulering.
Citera
2013-02-01, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subaltern
Det finns cirka 60 filmer som stöd för basdelen av KERAI.
Helt klart ett intressant koncept! Finns någon film ute tillgänglig för allmänheten? Imponerande initiativ av GU, det vore ju spännande om de kunde pröva med något liknande på resten av skolorna.
Citera
2013-02-01, 00:54
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Det rör sig om ett litet studiematerialspaket. Ett litet kompendie som inte går på djupet men samanfattar den kredit och exekutionsrättsliga strukturen övergripande på ett bra sätt så man får lite överblick över ämnet innan man kastar sig in i detaljer i den egentliga kurslitteraturen. Håstads sakrätt, Jensens fastighetspant med mera, cirka tolv böcker som berättar om de mer komplicerade aspekterna av sina respektive ämnen. Jag tror det underlättade inlärningen ordentligt att ha läst kompendiet ett par gånger innan litteraturen.

Dessutom ett häfte med ca80 övningsuppgifter under olika rubriker: sakrättens fyra huvudfall, fast egendom, gäldsansvar och invändningar, fordringar som egendomsobjekt, svarsteknik, nyttjanderätt och speciella sakrättsmoment, fodringsägarstrategi, andelsrätter, företagsinteckning. Ett antal frågor med stigande svårighetsgrad under varje rubrik.

Till varje fråga som man (försökt) lös-t(a) finns en liten film på 5-15 minuter där läraren (CM) går igenom ett svarsförslag, utvecklar vad som var klurigt med frågan, hur den eventuellt skiljer sig från grundfallet, resonerar kring oklara rättsfrågor, tar upp alternativa lösningar och liknande. Det är alltså som ett övningstillfälle på lektion med den fördelen att man kan ta det i sin egen takt, pausa för att fundera eller se om från början. Nackdelen är att man inte kan ställa frågor men detta material är extra vid sidan av ordinarie föreläsningar/ övningar att använda för den som så önskar. Filmerna är åtkomliga efter studentinloggning så det hjälper nog inte att länka.
Citera
2013-02-01, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alalalalalai
Det rör sig om ett litet studiematerialspaket.
Ok, låter fortfarande som en spännande idé från GU. Har själv funderat på att smygfilma sokrater/semi just för att kunna gå igenom dem i min takt. Vet att vissa filmar föreläsningarna, men de är ju inte riktigt lika svåra att hänga med i.
Citera
2013-02-01, 11:26
Medlem
Citat:
Kan ju helt klart konstatera att du min vän ligger risigt till. Ska du klara juristprogrammet får du för fan jobba lite. Som det ser ut nu är det ett mirakel att du klarat dig genom första seminarierna, även om T1 är jäääävligt enkel i förhållande till allt annat.

Jag läser vid SU? Alltså är jag verkligen körd? Även om jag sitter 6-8h så går det TRÖGT. För jag vill förstå. Nu får du det att låta som att man inte kan ha ett liv samtidigt som man läser juriststudier...
Citera
2013-02-01, 11:43
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Jag läser vid SU? Alltså är jag verkligen körd? Även om jag sitter 6-8h så går det TRÖGT. För jag vill förstå. Nu får du det att låta som att man inte kan ha ett liv samtidigt som man läser juriststudier...

Men snälla... Läste du inte under spoiler-taggen? Tagga ner för fan.
Citera
2013-02-01, 11:59
Medlem
Citat:
Vad fan är det för fel på dig kvinna? Läs spoilern istället.
Senast redigerad av douchetard 2013-02-01 kl. 12:02.
Citera
2013-02-01, 12:18
Medlem
jag har läst juristprogrammet till och från i 4 år. hittils har jag klarat ca 40hp, men jag har 20 till inom nära räckhåll. anledningen till min studietakt är dels att jag har tjänat mycket pengar vid sidan av mina studier, men framför allt att jag har tappat intresset för arbetet som jurist.

nu är jag i valet och kvalet om jag ska fixa mina omtentor för att sen hoppa på programmet igen och ta min juristexamen, eller om jag ska se mig om efter andra alternativ. problemet är att inte alls vet vad jag vill bli och jag är snart 25 år. är det värt att fullfölja juristprogrammet bara för att ha en examen att visa upp någon gång i framtiden? jag kan inte tänka mig att jag någon gång kommer söka ett juristjobb.
Citera
2013-02-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COTW
jag har läst juristprogrammet till och från i 4 år. hittils har jag klarat ca 40hp, men jag har 20 till inom nära räckhåll. anledningen till min studietakt är dels att jag har tjänat mycket pengar vid sidan av mina studier, men framför allt att jag har tappat intresset för arbetet som jurist.

nu är jag i valet och kvalet om jag ska fixa mina omtentor för att sen hoppa på programmet igen och ta min juristexamen, eller om jag ska se mig om efter andra alternativ. problemet är att inte alls vet vad jag vill bli och jag är snart 25 år. är det värt att fullfölja juristprogrammet bara för att ha en examen att visa upp någon gång i framtiden? jag kan inte tänka mig att jag någon gång kommer söka ett juristjobb.
Så 210 hp är alltså p du måste ta från scratch? Brukar vara en påhejare av att fullfölja studier, men det är fan mycket om man inte ens är intresserad av ämnet. Skulle nog söka mig till nått jag faktiskt var intresserad av i ditt fall. Du har ju typ lika nära till random kandidat.

Men ändå tvivlar du. Vad finns det för pro's med att ta examen (i just jur) i ditt fall?
Citera
2013-02-01, 13:06
Medlem
Citat:
Så 210 hp är alltså p du måste ta från scratch? Brukar vara en påhejare av att fullfölja studier, men det är fan mycket om man inte ens är intresserad av ämnet. Skulle nog söka mig till nått jag faktiskt var intresserad av i ditt fall. Du har ju typ lika nära till random kandidat.

Men ändå tvivlar du. Vad finns det för pro's med att ta examen (i just jur) i ditt fall?

Att han slipper studieskulderna.
Citera
2013-02-01, 13:08
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COTW
jag har läst juristprogrammet till och från i 4 år. hittils har jag klarat ca 40hp, men jag har 20 till inom nära räckhåll.

Du skriver HP (högskolepoäng), men menar egentligen kp, va? Alltså har du klarat två (snart tre) terminer? Det innebär i så fall att du har sex terminer kvar, d.v.s tre år. Det är lika långt som en någon annan kandidat, varför inte läsa något du är intresserad av istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in