2011-01-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Du bör absolut börja gömma böcker redan nu... Det gör alla som pluggar juridik (och vet vad de sysslar med) eftersom konkurrensen är så pass hård som den är. Vill du ha en chans på pm:et bör du ha mer litteratur än vad som är kursfordran och då måste du agera snabbt. Så är det i Lund, och så är det givetvis också i Stockholm.

Haha, ja det blir nog tråkigt för mig då som troligtvis kommer skriva PM:et dagen innan inlämning, som alltid
Citera
2011-01-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Jag har själv ett gäng mvg:n som jag är fullt medveten om att jag inte förtjänar. Jag tänker inte sitta och leta upp källor, för det jag utgår ifrån är just observationer. Eller ja, du kan få en källa som med råge hade dugt som källa på ett gymnasiearbete: Internet.

Jag har inte sagt emot mig själv, mängder med betyg sätts på tokiga grunder, av slentrian, etc. Vi har en enorm betygsinflation som du kanske känner till, och det går ut på tok för många med 20.0 (eller vad som nu är toppbetyg i det nya systemet...) och det är ett tydligt tecken på att lärare slänger ut betyg utan förankring till prestation.

Och ja, gymnasiet är ett vuxendagis som accepterar att man använder wikipedia som källa (om de nu ens ids kolla efter källor), etc.
Bra, du har dina observationer, jag har mina. Jag har inte torgfört det jag sagt som något vetenskapligt, utan just som min åsikt. Måste jag ha källa på att jag inte gillar senap och att jag tycker att hiphop är förfärligt också eller?
Vilket jag inte har påstått heller. Jag har bara pekat på två vitt skilda fenomen, och sen dragit en slutsats om vilket system jag anser ger mest den rättvisande bilden av begåvningen hos en elev.
Löjeväckande.

Men begåvningen hos en elev är inte det enda som har betydelse för chansen att lyckas på juristprogrammet. Mycket handlar om inställning och studieteknik, i synnerhet på juristprogrammet med så pass mycket litteratur att plöja. Något man lärt sig under tre år på gymnasiet.
Citera
2011-01-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Du bör absolut börja gömma böcker redan nu... Det gör alla som pluggar juridik (och vet vad de sysslar med) eftersom konkurrensen är så pass hård som den är. Vill du ha en chans på pm:et bör du ha mer litteratur än vad som är kursfordran och då måste du agera snabbt. Så är det i Lund, och så är det givetvis också i Stockholm.

Är väll bättre att köpa alla böcker från listan istället för att springa och gömma böcker ?
Citera
2011-01-15, 11:16
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlmedK
Är väll bättre att köpa alla böcker från listan istället för att springa och gömma böcker ?

När du skriver PM använder du böcker i biblioteket som inte tillhör kurslitteraturen. Då ett flertal personer har samma PM-ämne brukar det finns några böcker som är väldigt åtråvärda.

Edit: För att förtydliga var FrasseFloyd förstås inte seriös.
Citera
2011-01-15, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnoivles
Men begåvningen hos en elev är inte det enda som har betydelse för chansen att lyckas på juristprogrammet. Mycket handlar om inställning och studieteknik, i synnerhet på juristprogrammet med så pass mycket litteratur att plöja. Något man lärt sig under tre år på gymnasiet.

Tyvärr har du helt rätt, förutom kanske att man lär sig studieteknik under gymnasiet. Visst finns det de som lär sig att studera på rätt sätt för dem, men det är ganska stor skillnad att plöja 2000 sidor text under 3 år jämfört med att läsa samma mängd under tio veckor. Jag slappade mig igenom gymnasiet men fick bra betyg för att jag har lätt för att läsa. Den studieteknik jag hade på gymnasiet (att endast läsa inför prov) hade inte funkat på juristprogrammet, det gäller att hänga med från första veckan, något som inte är särskilt svårt om man kan läsa. Men begåvning och intelligens har som sagt tyvärr inte särskilt mycket att göra med vilka betyg man får, mycket handlar om att korvstoppa så mycket som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert

Precis, varken jag eller h*n menade att man ska börja gömma böcker. Att folk gömmer böcker är en myt man får höra direkt när man börjar och som förmodligen orsakar att fler gömmer än vad de skulle gjort annars. Jag har bara varit med om att en bok saknats en enda gång och då dök den upp igen dagen innan inlämning så det var ändå inga problem. Om jag upptäcker att någon gömt undan en bok som jag behöver kommer jag se till att strypa den jäveln som gjort det
Citera
2011-01-15, 12:10
Medlem
Ni behöver inte oroa er för att de gömmer böcker i bibblan på SU. De flesta kurser jag har läst så har det för att komma till bukt med problemet och för att det inte ska ta allt för mkt tid begränsat informationen som behövs till kurslitteraturen + möjligtvis en kompendium som man köper.

Och ja, det räcker gott och väl för att få full pott på PM:en.
Citera
2011-01-15, 12:41
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
När du skriver PM använder du böcker i biblioteket som inte tillhör kurslitteraturen. Då ett flertal personer har samma PM-ämne brukar det finns några böcker som är väldigt åtråvärda.

Jag var inte för fem öre seriös. Beteendet med bokgömmande är såvitt jag vet begränsat i Lund (då är det vanligare att låna boken och sedan vägra låta någon annan titta i den även om man inte behöver den alla tre veckorna man har den) men det existerar, och det är vidrigt.
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Precis, varken jag eller h*n menade att man ska börja gömma böcker. Att folk gömmer böcker är en myt man får höra direkt när man börjar och som förmodligen orsakar att fler gömmer än vad de skulle gjort annars. Jag har bara varit med om att en bok saknats en enda gång och då dök den upp igen dagen innan inlämning så det var ändå inga problem. Om jag upptäcker att någon gömt undan en bok som jag behöver kommer jag se till att strypa den jäveln som gjort det
Mjae, här nere i Lund har jag råkat ut för det. Å andra sidan har jag lika lite respekt för de som gör så som de som "reserverar" sina läseplatser och sedan går iväg 3 timmar för föreläsning och lunch. Hittar jag en gömd bok så åker den fram och in på rätt plats och behöver jag en läseplats som ingen använder så tar jag den.
Citera
2011-01-15, 12:45
Medlem
Orzions avatar
Finns en del fördelar med Umeå ändå, här delar vi alla med oss av böckerna
Citera
2011-01-15, 12:54
Medlem
Fenomenet att gömma böcker är i stort sett obefintligt i Uppsala, iaf i min kull. Här tipsar vi t.o.m. klasskamrater som har samma PM-ämne om användbara avsnitt och böcker, spelar in föreläsningar till varandra, pushar och hjälper till. Jag vet inte hur det är bland de äldre studenterna, för visst hörde man ju rykten redan dag ett om att folk gömmer böcker, river ut sidor, etc. Jag har iaf aldrig märkt av något sådant alls.
Citera
2011-01-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Fenomenet att gömma böcker är i stort sett obefintligt i Uppsala, iaf i min kull. Här tipsar vi t.o.m. klasskamrater som har samma PM-ämne om användbara avsnitt och böcker, spelar in föreläsningar till varandra, pushar och hjälper till. Jag vet inte hur det är bland de äldre studenterna, för visst hörde man ju rykten redan dag ett om att folk gömmer böcker, river ut sidor, etc. Jag har iaf aldrig märkt av något sådant alls.

Jag har upplevt att det är den inställningen som dominerar hos oss också. Om någon ber mig om hjälp, så försöker man naturligtvis hjälpa så gott det går. Jag är fullkomligt övertygad om att det lönar sig i slutändan och att man rentav blir en bättre människa av att betrakta sina studiekompisar som just kompisar - och inte potentiella konkurrenter. Det var annars en grej jag oroade mig för lite i början.
Citera
2011-01-15, 13:18
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank

Det ryktet gick även i den forntid då jag studerade, men det var enligt mina erfarenheter lika oriktigt även då.
Citera
2011-01-15, 13:22
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:

När vi skrev PM i höstas försvann det mycket riktigt ett par väsentliga SOU böcker från arkivet som bibliotekarien först veckan därpå letade reda på. Lösningen blev dock att helt enkelt ändra vilken lagändring man skulle skriva om så att det gick att lösa men förekommer gör det. Jag blev väldigt förvånad själv då det verkligen låter som en myt men det var väl något ess som tog det på allvar.

:edit:
Just, kom på att rätt mycket av materialet går numera att hitta på nätet också. I mitt PM behövde jag bara kolla kommitteberättelsen då jag inte kunde hitta den via nätet, men allt annat fanns i etern.
Senast redigerad av ProfessorSlusk 2011-01-15 kl. 13:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in