Citat:
Ursprungligen postat av tnoivles
Men begåvningen hos en elev är inte det enda som har betydelse för chansen att lyckas på juristprogrammet. Mycket handlar om inställning och studieteknik, i synnerhet på juristprogrammet med så pass mycket litteratur att plöja. Något man lärt sig under tre år på gymnasiet.
Tyvärr har du helt rätt, förutom kanske att man lär sig studieteknik under gymnasiet. Visst finns det de som lär sig att studera på rätt sätt för dem, men det är ganska stor skillnad att plöja 2000 sidor text under 3 år jämfört med att läsa samma mängd under tio veckor. Jag slappade mig igenom gymnasiet men fick bra betyg för att jag har lätt för att läsa. Den studieteknik jag hade på gymnasiet (att endast läsa inför prov) hade inte funkat på juristprogrammet, det gäller att hänga med från första veckan, något som inte är särskilt svårt om man kan läsa. Men begåvning och intelligens har som sagt tyvärr inte särskilt mycket att göra med vilka betyg man får, mycket handlar om att korvstoppa så mycket som möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Edit: För att förtydliga var FrasseFloyd förstås inte seriös.
Precis, varken jag eller h*n menade att man ska börja gömma böcker. Att folk gömmer böcker är en myt man får höra direkt när man börjar och som förmodligen orsakar att fler gömmer än vad de skulle gjort annars. Jag har bara varit med om att en bok saknats en enda gång och då dök den upp igen dagen innan inlämning så det var ändå inga problem. Om jag upptäcker att någon gömt undan en bok som jag behöver kommer jag se till att strypa den jäveln som gjort det