Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Inte helt 100 på att det är exakt samma föreläsare hela tiden men jag antar det, eftersom de flesta som håller föreläsningarna också är lärare på institutionen.
Så här funkar det: Vid terminens början delas alla 250 (eller hur många det nu är) in i grupper på ca 25 pers. Detta är din "seminariegrupp" (eller klass, samma sak) och dessa har du seminarier med hela terminen. Denna seminariegrupp i sin tur delas in i ca 5 grupper, där du ingår i en. Detta är din basgrupp. Basgrupp byter du en gång per termin, alltså under en termin är du med i två olika basgrupper, men fortfarande samma klass. När en ny termin börjar görs en ny uppdelning, dvs du hamnar i en ny seminaregrupp. Hoppas det inte blev allt för rörigt nu

Aha, jag förstår. Så man är bara 250 när man har föreläsning och när man tentar? Resten av de 4,5 åren ingår man i sin seminariegrupp och sin basgrupp som har samma storlek som en gymnasieklass, eller ja, lite mindre, men nästan. Du säger att man byter basgrupp en gång per termin, så under ett år är man med i fyra basgrupper. Jag tror jag har fått en bättre bild av det nu, det verkar vara ett bra system då man roterar, lär känna folk men inte heller ett system där man harvar i samma grupp hela programmet och har oturen att få med en lat person.
Men för att förtydliga det, endast under tentor och föreläsningar är man 250 personer, annars 25 eller fem. När man är fem personer finns det ingen schemalagd tid utan det är eget ansvar att konferera med de andra fyra personerna och göra sig redo för seminariet där alla 25 skall samlas för att diskutera fallet där läraren endast leder "klassen" i rätt riktning.
Tack, det blev lite klarare!
Hoppas det inte är några andra faktorer som kan göra det mer negativt att börja på VT, förutom att man missar nollningen, eller hur? Med att bli antagen väger givetvis tyngre än en nollning, även om man lär känna folk i den. Det spelar väl ingen roll för arbetsgivaren om man började läsa på HT eller VT?