2010-07-12, 20:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Som andra varit inne på; huvudsaken är att du jobbar. Vad du jobbar med är inte så viktigt, även om det givetvis är mer meriterande ju närmare juridikens kärna du kommer. Å andra sidan kan det vara nog så meriterande att vara skadereglerare på försäkringsbolag eller receptionist på en humanbyrå än att sitta som datarumsvakt på en stor byrå, mycket beroende på vad du vill jobba med sedan.

Att gå raka vägen från gymnasiet och komma ut när du är 23 är dock inte att rekommendera.
Menar du arbete som i sommarjobb mellan läsåren på juristprogrammet? Det är svårt att få ett "bra" jobb utan annan erfarenhet än sin gymnasiekompetens som inte är värd så mkt i dessa sammanhang. Då jag säkerligen inte kommer att komma in på juristprogrammet (reserv 88) skall jag nu leta upp ett arbete tills VT '11 då jag söker igen.

Det bästa jag kan få utan kontakter i rättsväsendet är jobb på ICA, Wayne's och dylika arbeten, det vore synnerligen intressant att få ett arbete i någon domstol, om än som "springpojke", "kaffehämtare" eller någon liknande arbetsuppgift, att se det inifrån verkar roligt, men omöjligt?
Citera
2010-07-12, 21:55
Medlem
Blir Uppsala och deras förhoppningsvis bra juristprogram för mig i höst. Vänder mig nu till er mer erfarna gällande köp av lagbok. Ska man ha den "redo" innan terminstarten eller är det något man tjänar på att köpa på plats? (Menar om den finns att köpa billigare vid te.x. institutionen). Jag föredrar den blåa varianten då jag använt den under kurser vid gymnasiet och känner mig bekväm med denna. Ska man köpa upplaga 2010 eller när utges upplaga 2011?

Tack på förhand!
Citera
2010-07-12, 22:25
Bannlyst
kan man byta studieort från uppsala till stockholm, om det efter ett par veckor eller månader, skulle visa sig att många hoppar av?
Citera
2010-07-12, 22:25
Medlem
Har nu kommit in på juristprogrammet i Lund och har några frågor angående praktik på advokatbyrå.

När jag gick på gymnasiet så "praktiserade" jag på en advokatbyrå i två veckor, helt vanlig skolprao. Mest för att testa på yrket för att se om det var något för mig. Ägaren av advokatbyrån sa till mig sista dagen att om jag skulle börja plugga juristprogrammet så var jag varmt välkommen att praktisera hos dem under somrarna.

Då undrar jag vad man brukar få göra när man praktiserar på en byrå? Får man överhuvudtaget betalt eller fungerar det som ett vanligt sommarjobb?

Jag antar att det är en bra erfarenhet att ha praktiserat på en byrå om man har planer på att bli advokat.
Citera
2010-07-12, 22:36
Medlem
eXtremos avatar
En liten fråga gällande HT och VT på juristprogrammet i Uppsala. har hört ett antal myter och vill gärna få dessa bekräftade eller dementerade.

1. Genomsnittsåldern är högre på VT än på HT, detta yttrar sig genom att ett flertal av studenterna har familj och barn vilket gör det svårare för yngre studenter som att ta sig in i gemenskapen i klassen.
2. Föreläsarna är sämre på VT än på HT, har hört detta om Lund iaf.
Citera
2010-07-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina08
Jag arbetar på ett försäkringsbolag, dock inte som skadereglerare. Vi har ett flertal sommarvikarier som läser juridik, samtliga har läst halva juristprogrammet eller mer. Om du inte har haft fler jobb tidigare (eller läst en hel del juridik) kan det nog vara svårt att få jobb som skadereglerare. (Nu vet jag i och för sig inte hur mycket du har läst.) Kanske det går på något mindre bolag. Lycka till!
Nej, det förväntar jag mig inte heller. Det blir så att säga steg två att ordna ett mer kvalificerat extraarbete, som till exempel skadereglerare. Till terminen som kommer blir det något helt okvalificerat, som säljare eller liknande, i syfte att få en referens då min f.d. chef gått under jorden. Kul med input från någon i branschen, förresten.
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Som andra varit inne på; huvudsaken är att du jobbar. Vad du jobbar med är inte så viktigt, även om det givetvis är mer meriterande ju närmare juridikens kärna du kommer. Å andra sidan kan det vara nog så meriterande att vara skadereglerare på försäkringsbolag eller receptionist på en humanbyrå än att sitta som datarumsvakt på en stor byrå, mycket beroende på vad du vill jobba med sedan.

Att gå raka vägen från gymnasiet och komma ut när du är 23 är dock inte att rekommendera.
Tack för svaret. Det blir till att ta i princip första bästa jobb till den här terminen då. Sen får jag försöka byta upp mig till något glamorösare efter ett halvår-år. Om man vill hålla på med M & A är det kanske mer meriterande att ha varit kaffekokare på en byrå? Är inte säker på att jag vill hålla på med det, men det känns helt klart intressant just nu.

Har som sagt jobbat tidigare och kommer att vara äldre än 25 år när jag går ut, så åldern bör inte ställa till det i mitt fall.
Senast redigerad av jorre 2010-07-12 kl. 23:39.
Citera
2010-07-13, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
En liten fråga gällande HT och VT på juristprogrammet i Uppsala. har hört ett antal myter och vill gärna få dessa bekräftade eller dementerade.

1. Genomsnittsåldern är högre på VT än på HT, detta yttrar sig genom att ett flertal av studenterna har familj och barn vilket gör det svårare för yngre studenter som att ta sig in i gemenskapen i klassen.
2. Föreläsarna är sämre på VT än på HT, har hört detta om Lund iaf.

1. Svårt att säga om medelåldern är högre på VT jämfört med HT, då Uppsala endast haft ett intag på våren hittills. Jag själv kom in på hösten, så jag har väl egentligen ganska dålig koll på det hela men tror knappast det är någon märkbar skillnad alls. Angående svårigheter att ta sig in i gemenskapen så lär det knappast bero på att flertalet i din klass är föräldrar iaf. Om nu svårigheter skulle uppstå ( vilket jag inte tror det gör ) så oroa dig inte, man byter klass efter terminens slut.

2. Mig veterligen är det samma föreläsare på våren som på hösten.
Citera
2010-07-13, 00:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
1. Svårt att säga om medelåldern är högre på VT jämfört med HT, då Uppsala endast haft ett intag på våren hittills. Jag själv kom in på hösten, så jag har väl egentligen ganska dålig koll på det hela men tror knappast det är någon märkbar skillnad alls. Angående svårigheter att ta sig in i gemenskapen så lär det knappast bero på att flertalet i din klass är föräldrar iaf. Om nu svårigheter skulle uppstå ( vilket jag inte tror det gör ) så oroa dig inte, man byter klass efter terminens slut.

2. Mig veterligen är det samma föreläsare på våren som på hösten.
Tack för snabbt svar! Med det jag skrev i punk ett menar jag att som förälder vill man gärna (Eller bör man rättare sagt) ta hand om sitt barn och inte vara ute och festa på kvällarna, kanske inte lika frekvent kafébesökare och samma referensramar som en lite yngre person. Men kan du förtydliga en sak för mig, vad menar du att man byter klass? Menar du då att man byter basgrupp eller att HELA klassen (som väl är 250 personer som max)?

Skönt att höra att föreläsarna är samma!
Citera
2010-07-13, 01:16
Medlem
Citat:
Tack för snabbt svar! Med det jag skrev i punk ett menar jag att som förälder vill man gärna (Eller bör man rättare sagt) ta hand om sitt barn och inte vara ute och festa på kvällarna, kanske inte lika frekvent kafébesökare och samma referensramar som en lite yngre person. Men kan du förtydliga en sak för mig, vad menar du att man byter klass? Menar du då att man byter basgrupp eller att HELA klassen (som väl är 250 personer som max)?

Skönt att höra att föreläsarna är samma!

Inte helt 100 på att det är exakt samma föreläsare hela tiden men jag antar det, eftersom de flesta som håller föreläsningarna också är lärare på institutionen.

Så här funkar det: Vid terminens början delas alla 250 (eller hur många det nu är) in i grupper på ca 25 pers. Detta är din "seminariegrupp" (eller klass, samma sak) och dessa har du seminarier med hela terminen. Denna seminariegrupp i sin tur delas in i ca 5 grupper, där du ingår i en. Detta är din basgrupp. Basgrupp byter du en gång per termin, alltså under en termin är du med i två olika basgrupper, men fortfarande samma klass. När en ny termin börjar görs en ny uppdelning, dvs du hamnar i en ny seminaregrupp. Hoppas det inte blev allt för rörigt nu
Citera
2010-07-13, 01:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Inte helt 100 på att det är exakt samma föreläsare hela tiden men jag antar det, eftersom de flesta som håller föreläsningarna också är lärare på institutionen.

Så här funkar det: Vid terminens början delas alla 250 (eller hur många det nu är) in i grupper på ca 25 pers. Detta är din "seminariegrupp" (eller klass, samma sak) och dessa har du seminarier med hela terminen. Denna seminariegrupp i sin tur delas in i ca 5 grupper, där du ingår i en. Detta är din basgrupp. Basgrupp byter du en gång per termin, alltså under en termin är du med i två olika basgrupper, men fortfarande samma klass. När en ny termin börjar görs en ny uppdelning, dvs du hamnar i en ny seminaregrupp. Hoppas det inte blev allt för rörigt nu
Aha, jag förstår. Så man är bara 250 när man har föreläsning och när man tentar? Resten av de 4,5 åren ingår man i sin seminariegrupp och sin basgrupp som har samma storlek som en gymnasieklass, eller ja, lite mindre, men nästan. Du säger att man byter basgrupp en gång per termin, så under ett år är man med i fyra basgrupper. Jag tror jag har fått en bättre bild av det nu, det verkar vara ett bra system då man roterar, lär känna folk men inte heller ett system där man harvar i samma grupp hela programmet och har oturen att få med en lat person.

Men för att förtydliga det, endast under tentor och föreläsningar är man 250 personer, annars 25 eller fem. När man är fem personer finns det ingen schemalagd tid utan det är eget ansvar att konferera med de andra fyra personerna och göra sig redo för seminariet där alla 25 skall samlas för att diskutera fallet där läraren endast leder "klassen" i rätt riktning.

Tack, det blev lite klarare!

Hoppas det inte är några andra faktorer som kan göra det mer negativt att börja på VT, förutom att man missar nollningen, eller hur? Med att bli antagen väger givetvis tyngre än en nollning, även om man lär känna folk i den. Det spelar väl ingen roll för arbetsgivaren om man började läsa på HT eller VT?
Citera
2010-07-13, 01:38
Medlem
Citat:
Aha, jag förstår. Så man är bara 250 när man har föreläsning och när man tentar? Resten av de 4,5 åren ingår man i sin seminariegrupp och sin basgrupp som har samma storlek som en gymnasieklass, eller ja, lite mindre, men nästan. Du säger att man byter basgrupp en gång per termin, så under ett år är man med i fyra basgrupper. Jag tror jag har fått en bättre bild av det nu, det verkar vara ett bra system då man roterar, lär känna folk men inte heller ett system där man harvar i samma grupp hela programmet och har oturen att få med en lat person.

Men för att förtydliga det, endast under tentor och föreläsningar är man 250 personer, annars 25 eller fem. När man är fem personer finns det ingen schemalagd tid utan det är eget ansvar att konferera med de andra fyra personerna och göra sig redo för seminariet där alla 25 skall samlas för att diskutera fallet där läraren endast leder "klassen" i rätt riktning.

Tack, det blev lite klarare!

Hoppas det inte är några andra faktorer som kan göra det mer negativt att börja på VT, förutom att man missar nollningen, eller hur? Med att bli antagen väger givetvis tyngre än en nollning, även om man lär känna folk i den. Det spelar väl ingen roll för arbetsgivaren om man började läsa på HT eller VT?

Precis, på tentor + föreläsningar är alla där (förhoppningsvis ), aldrig annars. Gymnasieliknelsen var ganska träffande!
Precis, man har basgruppsmöten före seminarierna där man diskuterar uppgifterna och frågeställningarna, sen har man ett seminarium med hela klassen.
Utöver missad nollning så tror jag inte det är särskilt stor skillnad att börja på VT gentemot HT studiemässigt iaf. Ett tips kan vara att engagera sig i JF, då finns det stora möjligheter att du får vara med och "nolla" de nya studenterna på hösten i egenskap av fadder.
Hur arbetsgivare ser på det hela har jag ingen aning om, men har svårt att tänka mig att det ska ligga någon i fatet att man valt att börja plugga på våren...Men det kanske finns andra som har bättre koll på det än jag, jag har ju bara läst ett år
Citera
2010-07-13, 09:35
Medlem
kezss avatar
En fördel med att börja på VT är att det borde vara lättare att finna bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in