Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Vilken typ av juridik vill du arbeta med i framtiden? Siktar du på affärsjuridik och byrå så läs ekonomi, om du vill jobba med straffrätt så läs kriminologi eller rättssociologi eller nåt sånt.
Rent allmänt är statsvetenskap och nationalekonomi bra ämnen att ha läst eftersom man blir lite smartare.
Hej,
Tack för svar.
Affärsjuridik/byrå är inte mitt mål. Jag är en av de där äckliga drömmarna som inte har pengar som slutmål

Är lätt att säga innan man är 30 och barnlös, jag vet. Nejmen seriöst så tror jag icke det passar mig och tror man inte ens det själv så är det lika bra att lägga ned.
Straffrätt är jag mindre benägen att säga att jag är ointresserad av. Är intresserad av åklagarrollen,
(advokat är helt uteslutet tack vare den långa vägen, 4,5 år räcker)
Nej, jag kommer läsa juridik främst för att jag finner utbildningen vara den minst flummiga av
linjer icke baserade på matte och för att jag är väldigt intresserad av samhälle/politik/lagar osv.
Långsiktigt mål är chef med en lön som betalas av Reinfeldt.
Det känns som att jag skulle ha nytta av statsvetenskap/nationalekonomi men är inte helt såld?
Nu när jag för en gångs skull har både tid ett halvår framåt och pengar att leva på så känns det som
att man kan kombinera nöjet med lite nyttiga kurser som jag kan använda mig av senare..