2010-07-12, 12:56
Medlem
Orzions avatar
Då skall man börja juristprogrammet i Umeå till hösten, ser fram emot 4.5 roliga och lärorika år känns väll lite osäkert med tanke på hur nytt Umeås juristprogram ändå är relativet sätt men har dock hört mycket gott om det från tidigare studenter där så ser utan tvekan fram emot det
Citera
2010-07-12, 13:52
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Då skall man börja juristprogrammet i Umeå till hösten, ser fram emot 4.5 roliga och lärorika år känns väll lite osäkert med tanke på hur nytt Umeås juristprogram ändå är relativet sätt men har dock hört mycket gott om det från tidigare studenter där så ser utan tvekan fram emot det

Jag har flera vänner som har pluggat eller pluggar juristlinjen här i Umeå och jag har bara hört positiva saker om det. Lycka till.
Citera
2010-07-12, 13:56
Medlem
Two-Twos avatar
Hallå!

Jag kom ju inte in den här gången så jag tänkte läsa lite småkurser, i alla fall som det ser ut nu.
Behöver studera igen känner jag.

Har hört att statsvetenskap kan vara en fördel att ha läst innan man börjar juridik? Stämmer detta, varför? Något annat förslag?

Helt random så känns det som att nationalekonomi kan vara en bra grej att ha? (inte för att det hjälper juridiken, men rent allämnt)

tacksam för svar
Citera
2010-07-12, 14:00
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Two-Two
Hallå!

Jag kom ju inte in den här gången så jag tänkte läsa lite småkurser, i alla fall som det ser ut nu.

Har hört att statsvetenskap kan vara en fördel att ha läst innan man börjar juridik? Stämmer detta, varför? Något annat förslag?

Helt random så känns det som att nationalekonomi kan vara en bra grej att ha? (inte för att det hjälper juridiken, men rent allämnt)

tacksam för svar

Vilken typ av juridik vill du arbeta med i framtiden? Siktar du på affärsjuridik och byrå så läs ekonomi, om du vill jobba med straffrätt så läs kriminologi eller rättssociologi eller nåt sånt.

Rent allmänt är statsvetenskap och nationalekonomi bra ämnen att ha läst eftersom man blir lite smartare.
Citera
2010-07-12, 14:14
Medlem
Two-Twos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Vilken typ av juridik vill du arbeta med i framtiden? Siktar du på affärsjuridik och byrå så läs ekonomi, om du vill jobba med straffrätt så läs kriminologi eller rättssociologi eller nåt sånt.

Rent allmänt är statsvetenskap och nationalekonomi bra ämnen att ha läst eftersom man blir lite smartare.

Hej,

Tack för svar.

Affärsjuridik/byrå är inte mitt mål. Jag är en av de där äckliga drömmarna som inte har pengar som slutmål Är lätt att säga innan man är 30 och barnlös, jag vet. Nejmen seriöst så tror jag icke det passar mig och tror man inte ens det själv så är det lika bra att lägga ned.

Straffrätt är jag mindre benägen att säga att jag är ointresserad av. Är intresserad av åklagarrollen,
(advokat är helt uteslutet tack vare den långa vägen, 4,5 år räcker)

Nej, jag kommer läsa juridik främst för att jag finner utbildningen vara den minst flummiga av
linjer icke baserade på matte och för att jag är väldigt intresserad av samhälle/politik/lagar osv.
Långsiktigt mål är chef med en lön som betalas av Reinfeldt.

Det känns som att jag skulle ha nytta av statsvetenskap/nationalekonomi men är inte helt såld?
Nu när jag för en gångs skull har både tid ett halvår framåt och pengar att leva på så känns det som
att man kan kombinera nöjet med lite nyttiga kurser som jag kan använda mig av senare..
Citera
2010-07-12, 14:27
Medlem
zyzs avatar
Citat:
Hej,

Tack för svar.

Affärsjuridik/byrå är inte mitt mål. Jag är en av de där äckliga drömmarna som inte har pengar som slutmål Är lätt att säga innan man är 30 och barnlös, jag vet. Nejmen seriöst så tror jag icke det passar mig och tror man inte ens det själv så är det lika bra att lägga ned.

Straffrätt är jag mindre benägen att säga att jag är ointresserad av. Är intresserad av åklagarrollen,
(advokat är helt uteslutet tack vare den långa vägen, 4,5 år räcker)

Nej, jag kommer läsa juridik främst för att jag finner utbildningen vara den minst flummiga av
linjer icke baserade på matte och för att jag är väldigt intresserad av samhälle/politik/lagar osv.
Långsiktigt mål är chef med en lön som betalas av Reinfeldt.

Det känns som att jag skulle ha nytta av statsvetenskap/nationalekonomi men är inte helt såld?
Nu när jag för en gångs skull har både tid ett halvår framåt och pengar att leva på så känns det som
att man kan kombinera nöjet med lite nyttiga kurser som jag kan använda mig av senare..
Advokat är uteslutet p.g.a. att du inte vill hålla på mer än 4,5 år men du vill bli åklagare? Vet Herrn att tingsmeritering är obligatoriskt för att bli åklagare och att de flesta har utbildning inom åklagarmyndigheten i flera år innan de blir ordinarie? Det innebär minst 3 år till, om du är snabb.
Citera
2010-07-12, 14:33
Medlem
Jag har en fråga angående litteraturen som kommer att krävas på juristprogrammet i Uppsala (ht 2010; termin 1). Finns det någon litteraturlista publicerad och var någonstans. Jag googlade men hittade inte någonting.
Citera
2010-07-12, 14:54
Medlem
Citat:
Hallå!

tacksam för svar

Nationalekonomi är suveränt att kunna för everyday life. Kör hårt!
Citera
2010-07-12, 14:54
Medlem
Equations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Då ses vi, kamrat!

Angående Umeås juristutbildning så har även jag endast hört goda rykten om den. Nu är ju läget onekligen så att en examen från Lund eller Uppsala slår högre, men det handlar nog snarare om de två universitetens längre existens och inte så mycket om utbildningens kvalité.
Citera
2010-07-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nu kan jag ha fel, men den uppfattning jag har fått är att man mer eller mindre måste ha haft något extrajobb eller ha någon annan merit att komma med, att det närmast vore självmord att endast plugga 4,5 år. Bra betyg kan väga upp avsaknad av extrajobb till en viss del, men att total eller stor avsaknad av arbetslivserfarenhet är ett stort no no. Vidare (och något självklart) ska juridiskt kvalificerade arbeten vara att föredra, även om det viktigaste är att man inte bara stirrat i böcker i nio terminer. Vad gäller andra meriter ska tydligen kårverksamhet och annat studierelaterat gå hem hos ungefär hälften av arbetsgivarna och anses ointressant för den andra hälften. Volontärarbete riskerar även att lämna en "moralkärring/hippie"-stämpel i pannan och extrajobb på advokatbyråer innebär tydligen en reell risk att bli utnyttjad. Det är inte en vacker bild jag målar upp, jag vet, men som sagt så kan jag ha fel och det bör kanske nämnas att bilden målats upp av relativt få insatta och att ingen jobbar som handläggare på någon kommun precis.
Tack för svaret. Det var ungefär det jag misstänkte, och ungefär som jag själv skulle tänkt i arbetsgivarens situation. Har eventuellt ett ganska risigt jobb nu till terminen som kommer, och med referensen därifrån plus mina betyg bör jag kunna skaffa mig något dugligt extraarbete snart. Alternativet är ju att försöka få praktik på någon byrå.

Funderade exempelvis på skadereglerare på något försäkringsbolag. Har du, eller någon annan, några synpunkter på det?
Citat:
Ursprungligen postat av Equation
Då ses vi, kamrat!

Angående Umeås juristutbildning så har även jag endast hört goda rykten om den. Nu är ju läget onekligen så att en examen från Lund eller Uppsala slår högre, men det handlar nog snarare om de två universitetens längre existens och inte så mycket om utbildningens kvalité.
Umeå har i stort sett rippat Uppsalas upplägg på utbildningen rakt av. Beträffande lärosätets status och betydelse så har det diskuterats väldigt mycket i tråden. Känner inte för att ge mig in i den diskussionen.
Senast redigerad av jorre 2010-07-12 kl. 15:22.
Citera
2010-07-12, 18:31
Medlem
Stina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre

Funderade exempelvis på skadereglerare på något försäkringsbolag. Har du, eller någon annan, några synpunkter på det?

Jag arbetar på ett försäkringsbolag, dock inte som skadereglerare. Vi har ett flertal sommarvikarier som läser juridik, samtliga har läst halva juristprogrammet eller mer. Om du inte har haft fler jobb tidigare (eller läst en hel del juridik) kan det nog vara svårt att få jobb som skadereglerare. (Nu vet jag i och för sig inte hur mycket du har läst.) Kanske det går på något mindre bolag. Lycka till!
Citera
2010-07-12, 20:18
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Tack för svaret. Det var ungefär det jag misstänkte, och ungefär som jag själv skulle tänkt i arbetsgivarens situation. Har eventuellt ett ganska risigt jobb nu till terminen som kommer, och med referensen därifrån plus mina betyg bör jag kunna skaffa mig något dugligt extraarbete snart. Alternativet är ju att försöka få praktik på någon byrå.

Umeå har i stort sett rippat Uppsalas upplägg på utbildningen rakt av. Beträffande lärosätets status och betydelse så har det diskuterats väldigt mycket i tråden. Känner inte för att ge mig in i den diskussionen.

Som andra varit inne på; huvudsaken är att du jobbar. Vad du jobbar med är inte så viktigt, även om det givetvis är mer meriterande ju närmare juridikens kärna du kommer. Å andra sidan kan det vara nog så meriterande att vara skadereglerare på försäkringsbolag eller receptionist på en humanbyrå än att sitta som datarumsvakt på en stor byrå, mycket beroende på vad du vill jobba med sedan.

Att gå raka vägen från gymnasiet och komma ut när du är 23 är dock inte att rekommendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in