2010-11-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloot
Finns det inga exempel att tanka hem på hur seminariefrågorna i Uppsala ser ut under första terminen? Hittar inte ett dugg under de publika kurshemsidor som finns på http://www.jur.uu.se.

Finns på studentportalen. Undrar om det skulle vara upphovsbrott att lägga upp sånt på nån publik plats
Citera
2010-11-08, 21:05
Medlem
Tror inte det vore brott mot upphovsrättslig lagstiftning att lägga upp seminarieuppgifterna, dom är ju i princip likadana varje år. Jag borde iofs veta eftersom jag har läst immaterialrätt den här terminen, men orkar inte tänka klart just för tillfället

Hur som helst, seminarieuppgifterna är oftast påhittade scenarier, där det handlar om att identifiera och försöka lösa de juridiska bryderier som uppstår. Till mitt seminarium som jag hade idag handlade det om ett äkta par, där ena maken hade dött, och efterlämnat fru och barn. Gubbens tillgångar rabblades upp, och det gick ut på att göra en bodelning och fördela kvarlåtenskapen mellan de efterlevande. Dåligt exempel kanske men men, hoppas det blev lite klarare
Citera
2010-11-08, 23:45
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Tror inte det vore brott mot upphovsrättslig lagstiftning att lägga upp seminarieuppgifterna, dom är ju i princip likadana varje år. Jag borde iofs veta eftersom jag har läst immaterialrätt den här terminen, men orkar inte tänka klart just för tillfället

Hur som helst, seminarieuppgifterna är oftast påhittade scenarier, där det handlar om att identifiera och försöka lösa de juridiska bryderier som uppstår. Till mitt seminarium som jag hade idag handlade det om ett äkta par, där ena maken hade dött, och efterlämnat fru och barn. Gubbens tillgångar rabblades upp, och det gick ut på att göra en bodelning och fördela kvarlåtenskapen mellan de efterlevande. Dåligt exempel kanske men men, hoppas det blev lite klarare
Vårt seminarium idag bestod av två uppgifter, påhittade scenarior (jag läser arbetsrätt just nu).
I den första uppgiften gällde det att fastslå ifall en kvinna som arbetade via sin egna firma var att betrakta som arbetstagare i lagens mening.
I den andra hade en kvinna fått anställning som simlärare. Uppgiften bestod i att utvärdera ifall arbetsgivaren hade sakliga skäl att sparka henne ifall hon underlåtit att upplysa om vissa förutsättningarr vid arbetsintervjun: att hon varit alkoholist; att hon stulit bilar; att hon blivit dömd för sexuellt ofredande av underårig; att hon var gravid.
Citera
2010-11-09, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Vårt seminarium idag bestod av två uppgifter, påhittade scenarior (jag läser arbetsrätt just nu).
I den första uppgiften gällde det att fastslå ifall en kvinna som arbetade via sin egna firma var att betrakta som arbetstagare i lagens mening.
I den andra hade en kvinna fått anställning som simlärare. Uppgiften bestod i att utvärdera ifall arbetsgivaren hade sakliga skäl att sparka henne ifall hon underlåtit att upplysa om vissa förutsättningarr vid arbetsintervjun: att hon varit alkoholist; att hon stulit bilar; att hon blivit dömd för sexuellt ofredande av underårig; att hon var gravid.

Det låter som en seminarieuppgift jag hade förra terminen, då jag läste arbetsrätt. Du läser händelsevis inte T2 i Uppsala? Minns att det seminariet spårade ur lite grann, diskussionen behandlade mest om alkoholism kunde anses vara en sjukdom eller inte, och om isåfall diskrimineringslagen kunde bli tillämplig...
Citera
2010-11-09, 00:12
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Det låter som en seminarieuppgift jag hade förra terminen, då jag läste arbetsrätt. Du läser händelsevis inte T2 i Uppsala? Minns att det seminariet spårade ur lite grann, diskussionen behandlade mest om alkoholism kunde anses vara en sjukdom eller inte, och om isåfall diskrimineringslagen kunde bli tillämplig...
Helt korrekt, T2 Uppsala för undertecknad.
Sitter och ler åt din kommentar, precis åt det hållet drog vår diskussion iväg. Vi kom aldrig till diskrimineringslagen, men det blev vilda utspel i stil med "en gång alkoholist alltid alkoholist".
Citera
2010-11-09, 15:50
Medlem
Har en fundering angående poängsystemet på Uppsalas juristprogram.

Man måste ju klara minst 15 poäng/termin för att få behålla CSN, studentlägenhet osv. Frågan är då om ett inlämnat och godkänt PM ger 15 högskolepoäng oavsett vilken poäng (senare ihopslaget med tentan betyg) det ger?

Tycker det känns rätt hårt om man skulle tappa CSN om man misslyckas på terminens enda tenta.

Så, vad gäller?
Citera
2010-11-09, 17:34
Medlem
FrasseFloyds avatar
Efter en stunds vandring på villovägar hittar Frasse "herden" Floyd tråden och efter att ha tagit bort ogräset som täckte Den Rätta Stigen är vi nu tillbaka på rätt väg.

(OT raderat.)

/moderator
Citera
2010-11-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
+1

Fattade du länken? Om inte: Du tar alla dina kurser i deras gamla poäng. Du tar bort de 25 sämsta av dem (förutom vissa kurser som man är tvungen att räkna med oberoende av vilket betyg man än får, typ civilrättskurserna samt processrätten), multiplicerar med 1 för B, 1,5 för BA och 2 för AB. Det ger alltså maximalt DV-poäng uppgående till 310 om du har AB i alla kurser (förutom 25 gamla poäng).

155 (dvs 180 minus 25) gånger 2 (dvs det man multiplicerar med om man har AB).

Därutöver kan man skrapa ihop maximalt 36 meritpoäng som adderas till dina poäng från betyget. Max man kan ha är alltså 346, vilket inte är alldeles ovanligt för de som får platser på Stockholms tingsrätt.

Fattar du?
Citera
2010-11-10, 00:31
Medlem
johan~s avatar
Hola.

Jag hoppas på att börja på Juristprogrammet nu till våren och kom på en fundering gällande juridiken internationellt sett. Letade runt lite men hittade inget, arkebusera mig inte är ni snälla . Jag inser att det jag frågar om är extremt generellt och att det blir svårt att säga utan mer detaljer eller exakta fall, men here goes.

Hur mycket nytta har man av ha läst Juristprogrammet i Sverige om man senare skulle vilja vidareutbilda sig inom juridik/praktisera juridik i utlandet? Hur mycket brukar man t.ex. få tillgodoräkna sig vad gäller studier?

Om jag t.ex. läser färdigt Juristprogrammet i Sverige men vill praktisera juridik i USA måste jag ju givetvis kunna ta BAR-en men vad innebär utbildningen jag redan har, rent praktiskt?

Självklart förstår jag att olika länder har helt olika rättssystem, att alla termer i fackspråket är annorlunda, osv. men är helt enkelt nyfiken på hur det fungerar.

One love
Citera
2010-11-12, 14:06
Medlem
talgoxens avatar
Verkar min uträkning för att bli antagen till tingsnotarie stämma? Jag är väldigt långt i från vilket är skönt på ett sätt för då slipper jag fundera på att satsa.

180 kp - 25 kp = 155 kp

Genomsnittspoäng (inkl sidomeriter): 308,45

308,45/155 = 1,99 - nästan bara ab.

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____780.aspx
http://www.domstol.se/templates/DV_Page____1136.aspx - längst ner

Blev det rätt?
Citera
2010-11-12, 16:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Verkar min uträkning för att bli antagen till tingsnotarie stämma? Jag är väldigt långt i från vilket är skönt på ett sätt för då slipper jag fundera på att satsa.

180 kp - 25 kp = 155 kp

Genomsnittspoäng (inkl sidomeriter): 308,45

308,45/155 = 1,99 - nästan bara ab.

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____780.aspx
http://www.domstol.se/templates/DV_Page____1136.aspx - längst ner

Blev det rätt?

Om det används samma beräkningssätt som på min tid (vilket det verkar göra) stämmer detta, ja. Men glöm då inte att många har sidomeriter, vilket gör att du kan ligga på säg 280 med bara betyg och ändå komma upp i dessa siffror.
Citera
2010-11-15, 02:56
Medlem
Teoretisk fråga, går det att använda kostym till vardags på Juridicum i Stockholm och Uppsala utan att se fullständigt malplacerad ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in